Casca Posted March 25, 2003 Report Posted March 25, 2003 "Ammunitions och prislista" finns att hämta på respektive BRA-service. Priserna gäller under aktuellt verksamhetsår. Att ammunitionen i vissa fall är nollad betyder att åtgången varit för liten i förhållande till lagren och att ammunitionen behöver ersättas eller slutförbrukas pga åldersskäl. Att destruera ammunition är MYCKET dyrt. Därför är det billigare att låta skjuta upp den. Vad gäller U-kal så är den säkklassad och svår att få tillstånd att skjuta/ta ut. Den har likt 7,62 AP bedömts obra att hamna i händerna på samhällsomstörtande element pga sin pansarpenetrerande Wolfram kula. Att den nollas skall stimulera till uppskjutning vilket försvåras av ovan nämnda skäl. Ett moment 22. Jag hörde en intressant episod, skröna eller ej, om en fjunig fänrik som hittade en hamnmina som var nollad i "AMM och prislistan" och tänkte piffa till en fältarbetsövning med en liten "puff". Transporten kostade 100 000 kr, vilket först uppdagades efter genomförd verksamhet. Fänrik fjun fick givetvis kläda skott för sitt galna upptåg. Casca Quote
Kommer få tönt-tjänst Posted March 26, 2003 Report Posted March 26, 2003 Senapsgas används till skarpaövningar.... Sarin används också.... ??? (Notera: Mitt tonfall är inte kritiskt utan helt förvånat) Varför vill man öva med sarin??? Vilken är meningen? Gör man fel märks det med andra gaser, utan möjligtvis exponerad hud då, men hur kul är det? Vem vill ha sarin i sig??? Är det i väldigt utspädda doser så att man bara får " känna på't " eller? Sedan en liten följdfråga: Senapsgas (helt vanligt klor) kan jag gissa mig till hur det funkar tack vare kemi. Lungornas vävnad är inte så tålig och klorgas (CL2) byter gärna ut ett klor mot ett väte när den kommer i kontakt med organiska ämnen (mycket väte i dom), vilket bryter ner vävnad, och som restprodukt får man HCL. Varför man inte vill ha saltsyra i lungorna förstår nog de flesta. Det bryter ner ännu mer vävnad genom att annu en gång byta ut ett klor mot ett väte. Restprodukten blir vätgas (H2), vilket inte gör mer skada såvida det inte börjar brinna (kanske det gör, det blir hett när syra fräter, men det vet jag inget om). Det är därför man hostar upp sina egna lungor i brända stycken. Nu vill jag först att någon rättar mig vad det gäller senapsgas och sedan förklarar hur sarin fungerar. Zzzzzz ... Quote
Erik_G Posted March 26, 2003 Report Posted March 26, 2003 Ja, varför öva med sarin? Kanske inte för att göra skyddsmaskprovet i (om man inte är extremt macho) utan mer kanske för att testa/öva detektion och dekontaminering kanske? Iallafall min gissning. /E Quote
Inf Posted March 26, 2003 Report Posted March 26, 2003 Senapsgas är inte det samma som helt vanligt klor. Senapsgas tillhör gruppen hudskadande gaser och ger brännskadeliknande sår på all vävnad den kommer i kontakt med. Särskilt allvarligt blir det givetvis med luftvägar, ögon o dyl. Sarin är en nervgas som förstärker signalerna i nervsystemet. Det fungerar förenklat som vanlig muskelkramp fast signalerna är 200 ggr starkare och i hela kroppen på en gång. Det blir svårt att andas, svårt för hjärtat att fungera osv. Quote
panzerkampfwagen Posted March 26, 2003 Report Posted March 26, 2003 Ska förklara nervgaser litet närmare: I slutet av varje nervtrådsände sitter vad som kallas för en synaps. När en impuls fortleds genom ett axon(nervtråd) och skall förmedlas vidare till antingen ett nytt axon eller en muskel, sker det på följande vis: I synapsen frisätts en transmittorsubstans som heter acetylkolin(ACh). Denna transmittorsubstans binder sig till receptorer på mottagarcellen och öppnar jonkanaler för en tillförsel av Kalciumjoner(Ca+) Ca+ gör att det antingen bildas en ny nervimpuls eller att en muskel kontraherar/relaxerar. Efter att denna tillförsel skett bryts ACh ned av ett enzym som heter Acetylkolinesteras och nervimpulsen avslutas, business as usual. Nervgaser såsom VX, Sarin, Soman, Tabun etc. benämns även som Acetylkolinesterashämmare, det vill säga, de hämmar tillförseln av acetylkolinesteras. Detta gör att musklerna krampar, de kan inte slappna av. Nervgaser påverkar inte bara musklerna utan även de inre organen, ja, allt som styrs av nervsystemet. Kort sagt, nervgaser ser till at nervsystemet får tuppjuck. Quote
Kommer få tönt-tjänst Posted March 26, 2003 Report Posted March 26, 2003 Senapsgas är inte det samma som helt vanligt klor. Senapsgas tillhör gruppen hudskadande gaser och ger brännskadeliknande sår på all vävnad den kommer i kontakt med. Särskilt allvarligt blir det givetvis med luftvägar, ögon o dyl. Tack för rättningen! Nu slipper jag säg fel igen. Quote
Kommer få tönt-tjänst Posted March 26, 2003 Report Posted March 26, 2003 acetylkolin (ACh) Är det en förkortning av namnet eller har du skrivit fel? Det är ingen formelenhet iaf. Quote
panzerkampfwagen Posted March 26, 2003 Report Posted March 26, 2003 Det är den medicinska förkortningen an Acetylkolin. Anledningen till att det skrivs ACh kan jag bara spekulera i, men jag har för mig att det på utrikiska heter AcethyleCholin eller liknande, därav ACh. Quote
HappyMeaI Posted November 2, 2003 Report Posted November 2, 2003 Elektronbrandbomb 2268 kronor. Vad är dett för bågot? Nu blev jag nyfiken. Fast det låter kanske roligare än vad det är? Elektronbrandbomb 2 är en brandbomb för undervissning i hur massbrandämnen funkar. temp. 1000-3000C´ Mvh medlem ur snabba klubben Quote
dxl Posted November 2, 2003 Report Posted November 2, 2003 Jag kanske är ute och cyklar men, är det inte skillnad på inköpskostnad och kostnaden i "låtsas" pengar som förbandet betalar när den ska ut ur förådet? Quote
Hans Engström Posted November 2, 2003 Report Posted November 2, 2003 Brukar ligga en amlista med pris på amförådet. I förra veckan kostade 7,62 lös 2.80 på LG. Quote
breach Posted November 11, 2003 Report Posted November 11, 2003 hur mycket kostar ett skapt Pskott igentligen? har hört allt från 5000 till 20 000:-.. nån som vet "for sure" hur mkt den kostar? Quote
BUCK Posted November 11, 2003 Report Posted November 11, 2003 våra befäl sa 11 000 :-, fast jag har aldrig köpt något så det kan vara fel ;) Quote
mace Posted November 11, 2003 Report Posted November 11, 2003 Gällande Pskott M/86 så har jag också hört priset 11000 kronor. Senapsgasen används (användes) till skarpa övningar, fanns bland annat en övningsplats i Sollefteå där dom utbildade inom NBC med skarpa grejor. (Min plutch hade varit på utb. där, en av hans kurskollegor hade tydligen fått ut ett par defekta skyddshandskar.) Sarin används för att testa filter, indikatorutr., uniformspersedlar m.m. Quote
Unicorn Posted November 11, 2003 Report Posted November 11, 2003 (edited) Elektronbrandbomb 2268 kronor. Vad är dett för bågot? Nu blev jag nyfiken. Fast det låter kanske roligare än vad det är? Elektronbrandbomb 2 är en brandbomb för undervissning i hur massbrandämnen funkar. temp. 1000-3000C´ Mvh medlem ur snabba klubben Om jag inte minns fel är "elektron" en typ av varumärke för en brandsats där ett av de ingående ämnena är en oxid som gör medlet självförsörjande med syre. Du kan således inte släcka branden genom kvävning. (Ämnet användes vad jag minns civilt för att svetsa ihop järnvägsräls). Den höga temperaturen gör ämnet fruktansvärt svårsläckt. Rätta mig gärna om jag har fel, minnet har svikit förr. Edited November 11, 2003 by Unicorn Quote
106 Posted November 11, 2003 Report Posted November 11, 2003 Senapsgasen används (användes) till skarpa övningar, fanns bland annat en övningsplats i Sollefteå där dom utbildade inom NBC med skarpa grejor. Idag (2001 iaf) används Umeå, Skövde, Revinge och Gotland (Visby?). Quote
martinator Posted November 11, 2003 Report Posted November 11, 2003 Sarin funkar väl så att den blockerar enzymerna som inaktiverar signalsubstansen i receptorerna? Detta gör att muskeln låser och man får helt enkelt kramp. tror de flesta nervgaser bygger på den principen. Vi övade med senapsgas när jag låg inne 94/95 på revinge. Det messt bisarra under den övningen var saneringen. 33 nakna män iförda gasmask och regnrock som rännde omkring i skogen. Ingen vacker syn. Varför en i min grupp tagit med en kamera just denna dagen vill jag fan inte veta. Martinator Quote
kronvrak Posted November 11, 2003 Report Posted November 11, 2003 Om jag inte minns fel är "elektron" en typ av varumärke för en brandsats där ett av de ingående ämnena är en oxid som gör medlet självförsörjande med syre. Du kan således inte släcka branden genom kvävning. (Ämnet användes vad jag minns civilt för att svetsa ihop järnvägsräls). Den höga temperaturen gör ämnet fruktansvärt svårsläckt. Rätta mig gärna om jag har fel, minnet har svikit förr. Låter som en variant av termit? Termit= Aluminium + järnoxid -> Varmt som satan -> lämnar efter sig järn när syret bränts bort från oxiden. Quote
Unicorn Posted November 11, 2003 Report Posted November 11, 2003 (edited) Om jag inte minns fel är "elektron" en typ av varumärke för en brandsats där ett av de ingående ämnena är en oxid som gör medlet självförsörjande med syre. Du kan således inte släcka branden genom kvävning. (Ämnet användes vad jag minns civilt för att svetsa ihop järnvägsräls). Den höga temperaturen gör ämnet fruktansvärt svårsläckt. Rätta mig gärna om jag har fel, minnet har svikit förr. Låter som en variant av termit? Termit= Aluminium + järnoxid -> Varmt som satan -> lämnar efter sig järn när syret bränts bort från oxiden. Exakt! EDIT: Elektron är en magnesiumlegering som beter sig ungefär som termit. Jag hade blandat ihop dessa/Uni Edited January 18, 2004 by Unicorn Quote
kronvrak Posted November 12, 2003 Report Posted November 12, 2003 Unicorn: Har man en gång fått göra termit så glömmer man det inte. Quote
jonte72 Posted April 8, 2004 Report Posted April 8, 2004 Har en fråga angående Nbandad 7,62......varför är den på tygband? Quote
Mats Posted April 8, 2004 Report Posted April 8, 2004 (edited) Har en fråga angående Nbandad 7,62......varför är den på tygband? För att den för största möjliga njutning skall skjutas ur ksp m/39 och dess släktingar. EDIT: ...skrutt ksp Edited April 8, 2004 by Mats Quote
jonte72 Posted April 8, 2004 Report Posted April 8, 2004 Har en fråga angående Nbandad 7,62......varför är den på tygband? För att den för största möjliga njutning skall skjutas ur ksp m/39 och dess släktingar. ahh, tänkte inte på att den fortfarande användes på Svenska pansarfordon......Ett helvete att ha till AK:n i alla fall . Quote
Maverick Posted April 9, 2004 Report Posted April 9, 2004 Har en fråga angående Nbandad 7,62......varför är den på tygband? För att den för största möjliga njutning skall skjutas ur ksp m/39 och dess släktingar. ahh, tänkte inte på att den fortfarande användes på Svenska pansarfordon......Ett helvete att ha till AK:n i alla fall . Eller så köptes det in horribla mängder 7,62 am till den vattenkylda KSP (minns inte exakt men den kallades väl M36) som kunde ta båda 7,62 och 6,5 mm. Så istället för att destruera den (som kostar mer än en massa pengar att göra) så ger men den till VPL som har "tid" att banda om eller skjutglada HV soldater Vet en Lycklig STRF 90 kompch som hade hittat en "lös 40mm" som var nollad. Som den budgetmedvetna kompch han var beställde han ett par pall av denna för att ha under utbildningsåret och ge soldaterna möjlighet att panga på ORDENTLIGT. Några veckor efter inlämnad beställning fick han ett samtal från en förundrad förrådsman på LV3 (norrtälje) som undrade varför i hela fridens namn ett pansar regemente skulle med XX antal pall med SALUT ammunition för 40 mm LVAKAN Behöver det tilläggas att han snabbt avbetällde transporten.... Quote
Mats Posted April 9, 2004 Report Posted April 9, 2004 m/36 är ju bara M/39s feta bror. Även m/39 har använts från markstativ. Såg en film från I4 på 50-talet då de grupperade i ett värn, brassade på lite och bytte pipa, sicket meck. Det hade ju inte varit tråkigt att öva BT-strid med salut-am. Lite mycket vård och hylsplockning bara. Quote
2Sharp Posted April 9, 2004 Report Posted April 9, 2004 brassade på lite och bytte pipa, sicket meck. Den skall väl ut "bakvägen"?? Mao så måste man plocka ut slutstycke etc. för att få ut pipan? Som de gamla T-ksp. Smidigt... inte alls stressat under en eldstrid, nää.. Quote
lvkv skytt Posted April 9, 2004 Report Posted April 9, 2004 En del svärande kunde höras från vagnchefen när han bytte pipa på ksp39 under färd efter att en bandlåda hade levererats ut på fältet under stridskjutningarna. Quote
The Swede Posted April 9, 2004 Report Posted April 9, 2004 Att ammunitionspriserna kan ändras mellan utbildningsåren fick en kollega, populärt kallad "Greven" erfara i höstas när det skulle skjutas skarpt med Patgb 203A. Året innan hade vi skjutit med EN01 och då var SLBRHPGR m/95 gratis medan Slövnprj m/98 kostade pengar. Glad i hågen beställde då Greven ammunition men fick tvärstopp då det uppdagades att det skulle bli alldelens för dyrt. Det var bara att göra en ny beställning av övningsammunition istället. The Swede Quote
Maverick Posted April 9, 2004 Report Posted April 9, 2004 m/36 är ju bara M/39s feta bror. Även m/39 har använts från markstativ. Såg en film från I4 på 50-talet då de grupperade i ett värn, brassade på lite och bytte pipa, sicket meck. Det hade ju inte varit tråkigt att öva BT-strid med salut-am. Lite mycket vård och hylsplockning bara. Är lite lost nu.. Men varför byta pipa på dne i strid??? Den är ju vattenkyld och om jag inte missminer mig så rätt skött kunde man väl skjuta i prinvip oändligt antal skott med den?? Quote
Mats Posted April 9, 2004 Report Posted April 9, 2004 m/39 är luftkyld, m/36 vattenkyld, i övrigt mycket lika vad jag har hört. Det var m/39 som var filmstjärna, inte m/36. m/39 motsvarar väll M1919 och m/36 M1917 i USA? Quote
Recommended Posts