Jump to content

Recommended Posts

• Replies 2.1k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jag får fan ont i huvudet av den här tråden.

Herregud.   Eldhandvapen M/NY är fortfarande endast på studienivån hos FOI. Sen är det självklart att det tittas på en mängd olika idag existerande vapen för att om inte annat få lite referenser, m

1. Syftet med automateld är inte att ge fienden bruna byxor. Syftet med automatelden är att tillfoga fienden så stora förluster som möjligt under den korta tid som denne exponerar sig. Punkt.  

Den perfekta militärpatronen rent ballistiskt är för övrigt uppfunnen för mer än hundra år sedan. Den heter 6.5x55. Varför arméer runt om i världen envisas med att utrusta sina soldater med större eller mindre kalibrar är något av ett mysterium.

Vad skönt att höra att jag inte är den ende som tycker att gamla mauserammunutionen är så nära den optimala designen man kan komma. Helt klart överlägsen modern "knubbig" ammunution. Hur svårt kan det vara att för en given kaliber designa en så tung (lång) kula som möjligt och sätta den på en hylsa med tillräckligt med krut för att få den utgångshastighet man behöver?

EOTech HOLOgraphic Weapon Sight testades till AK4B

Vet du även när, vilken modell och med vilka batterier?

men med sin livslängd på om jag inte minns fel på 150h så är det inte så där jättepraktiskt för militärt bruk.

Du har en väldigt bra poäng där, som jag klantigt nog helt missade. Här är mer om batteritider:

"attery life with Lithiums

- At default (Level 4) to 800 hours at 70 F

- At 7 F to 400 hours - at default setting

N Alkaline battery options available ... used when space is limited (sub guns)

- available at K-Mart/WalMart at $3/set (camera batteries)

- Battery Life ranging from 200 hours (default setting 12) to 500 hours (at setting 5) at room temperature"

HOLOgraphic Weapon Sight Product Introduction

NDIA/EOTech

June 2004

http://www.dtic.mil/ndia/2004armaments/Day...Oppurtunity.pdf

Jag undrar vilka batteritider man får när man har -30 grader Celsius istället för +20 grader Celsius? De recensioner jag läst har främst varit från folk som använt siktena i Irak och Afghanistan. Kanske har de haft gott om batterier med sig...

Den perfekta militärpatronen rent ballistiskt är för övrigt uppfunnen för mer än hundra år sedan. Den heter 6.5x55. Varför arméer runt om i världen envisas med att utrusta sina soldater med större eller mindre kalibrar är något av ett mysterium.

Vad skönt att höra att jag inte är den ende som tycker att gamla mauserammunutionen är så nära den optimala designen man kan komma. Helt klart överlägsen modern "knubbig" ammunution. Hur svårt kan det vara att för en given kaliber designa en så tung (lång) kula som möjligt och sätta den på en hylsa med tillräckligt med krut för att få den utgångshastighet man behöver?

Jag rekommenderar att du tittar närmare på 6.5 Grendel.

http://www.65grendel.com/

http://www.alexanderarms.com/website/id22.html

Det var 2000 vi gjorde de tester då holosighten var med

artikel

Jo siktet fungerade jättebra för övrigt. Och vissa SF förband tycker säkert det går jättebra att byta batterier. Men FM vill ha ett sikte som funkar bra till hela FM. Varpå ett sikte som inte kräver batteribyte förren vart 10:e år är en ganska bra lösning.

Det var 2000 vi gjorde de tester då holosighten var med

artikel

Aha, så man testade även standardsiktet till H & K G36, för det är väl det som det tyska siktet längst ned till höger på bilden är? Vad tyckte man om det?

[V]issa SF förband tycker säkert det går jättebra att byta batterier. Men FM vill ha ett sikte som funkar bra till hela FM. Varpå ett sikte som inte kräver batteribyte förren vart 10:e år är en ganska bra lösning.

Instämmer. Råkar du, eller någon annan, veta varför EOTech-siktena drar så otroligt mycket mer ström än Aimpoint-siktena?

Alla ogillade g36 siktet, (står även om det i artikeln)

När man hade bättre sikten att jämnföra med, såg man vilken dålig kompromisslösning tyskarna hade, dessutom verkade siktet väldigt teoretiskt med sin avståndsbedömningskala etc.

Varför holosighten drar mycket ström kan vara att det använder laser till att rita upp sitt sikte på glaset, medan aimpoint använder en diod som pulserar till den nivå att det inte syns av ögat. På så sätt drar den 250 ggr mindre ström än en normal diod.

edit

kollar man hela numret på sidan 22 så är bilden tagen genom holosighten

tidningen

Dessutom på den första artikeln så är det min hand som syns på den AK som har holosighten B)

Edited by ABP

Varför inte vara föregångsmän och välja en ny kaliber som 6,5 eller 6,8 ?

The Barrett M468

the Barrett M468 is essentially a new and improved upper receiver mated to an existing M-16/M-4 series lower receiver (there is no need to buy a complete weapon)

the 6.8mm (.270 caliber) SPC is more lethal than the 5.56mm cartridge, without a significant increase in overall bullet dimensions. Though slightly larger than the standard M-16 cartridge (6.8x43mm as opposed to 5.56x45mm)

m468.jpg

It is remarkable, that whenever experts gather to decide on a new rifle caliber, they almost always end up recommending 7mm as the ideal caliber. However, although 7mm has often been recomended, it has never been adopted by any major army.
Alla ogillade g36 siktet, (står även om det i artikeln)

När man hade bättre sikten att jämnföra med, såg man vilken dålig kompromisslösning tyskarna hade, dessutom verkade siktet väldigt teoretiskt med sin avståndsbedömningskala etc.

Är det någon som faktiskt gillar det siktet? Jag kan nämligen inte komma på ett enda ställe där jag läst att någon gillar det. T.o.m. tillverkaren lär enligt ryktena ha ogillat det, men givetvis tillverkat det, då pengar i slutändan ändå är pengar. Mycket av kritiken jag läst har varit just det som du nämner, d.v.s. att siktet upplevts som en krånglig fulkompromiss som enbart utvecklats bakom ett skrivbord utan någon vettig indata från de faktiska användarna.

Varför holosighten drar mycket ström kan vara att det använder laser till att rita upp sitt sikte på glaset, medan aimpoint använder en diod som pulserar till den nivå att det inte syns av ögat. På så sätt drar den 250 ggr mindre ström än en normal diod.

Det låter väldigt rimligt. Moderna lysdioder är otroligt strömsnåla/effektiva.

Dessutom på den första artikeln så är det min hand som syns på den AK som har holosighten  B)

Mummel... Jag är inte det minsta avundsjuk, neeeejdå inte det minsta. :tveka: ;) :)

Mycket av kritiken jag läst har varit just det som du nämner, d.v.s. att siktet upplevts som en krånglig fulkompromiss som enbart utvecklats bakom ett skrivbord utan någon vettig indata från de faktiska användarna.

Var det någon som sade att det var tyskt? :ph34r:

Om jag ska vädra mina teknikfördommar en stund så är mycket tysk teknik överarbetad om de bara får tid på sig. Man har suttit i låååånga möte och kommit fram till en kravspec som omfattar ALLT. Att detta sedan inte är möjligt utan just fulkompromisser som sänker hela produkten verkar det inte finnas någon som inser och samtidigt har tillräckligt hög ställning för att säga ifrån.

Oh, skönt att få lufta sina fördommar, nu kan de få krypa tillbaka in i sitt mörka hål igen. :blink:

Om jag ska vädra mina teknikfördommar en stund så är mycket tysk teknik överarbetad om de bara får tid på sig. Man har suttit i låååånga möte och kommit fram till en kravspec som omfattar ALLT. Att detta sedan inte är möjligt utan just fulkompromisser som sänker hela produkten verkar det inte finnas någon som inser och samtidigt har tillräckligt hög ställning för att säga ifrån.

Glöm inte heller det skyhöga slutpriset, då någon i slutändan måste betala för alla timmar och all material som de tyska diplomingenjörerna lagt på att överingenjöra produkten.

Intressant väldigt intressant gott folk

Jag har ej testat det Tyska riktmedlet själv men jag har bilder på hur det skall se ut för mig som skytt när jag brukar det.

Min åsikt utifrån det som jag har sett är att riktimedlet är säkerligen bra för någon men ej för mig.

Det kännes som om att det finnes saker som gör det lätt att bli distraherad eller att man brukar fel avst märke eller ngt annat när man brukar det.

Defenitivt ej enligt Kiss principen. KISS = Keep It Simple Stupid.

Sen kan vi utveckla tråden lite mer bara för nöjes skull och för diskutionens skull.

Då skall vi ta en närmare titt på sidearm

Samma krav och frågor gäller från tidigare.

Är inne lite på att titta närmare på ngn 45´a eller ngn 9´a med olika tbh

Prickskytte vapen.

Skall vi bruka renodlade som PSG90 eller skall vi ev ta en titt på MSG90 eller Knights armament SR25 sys eller ngt dylikt annat.

Tyngre Prickskytte vapen

Skall vi utveckla förmågan med ngn annan version av Barret M82 eller ngn custom 12,7*99 från McMillan eller ngn annan vapenmakare?

Understöds vapen:

Ksp = MG <-> Ksp 58 Ksp= Lmg <-> Ksp 90

Skall vi bruka de befintliga eller skall vi kolla in ngr nyare med andra tbh eller konfigurationer. Eller skall vi köpa in ksp som kan moddas lätt av pers som brukar med ett visst kit av tbh osv.

Kan kanske vara värt att kolla in den 7,62*51 Ksp 90 baserade ksp som Fn har tagit fram åt Socom.

Grg eller annat tyngre vapen för att slå ut pers & Mtrl

Tksp

Skall vi bruka befintligt elle skall vi ta en närmare titt på andra sys som är på g som skall bruka 25mm amo eller flechetes

PDW

Är det ngt att snoka på eller utveckla som är intressant för oss

Edited by 404 Skenberg

Lite struktur i diskussionen? Vaför inte.

Pistol

Jag tycker glock verkar vara den pistol som lever upp till försvarets krav bäst och samtidigt är bra anpassad till militär, samtidigt som priset är rätt. Kalibern är dock ett frågetecken, kan vara en ide att ändra till en bättre lämpad, om man nu inte upplever 9mm som optimal.

PSG

Jag tycker i stort sett PSG90 fungerar perfekt.

Tyngre PSG

Nurförtiden har 50 BMG skytte blivit en populär sport, samtidigt som antalet tillverkare ökat avsevärt. Det finns antagligen ett och annat som kan förändras,

troligtvis kan försvaret köpa in bättre vapen än barret för mindre pengar.

Understöds vapen

Det skulle inte skada om man skulle införa ett uppgraderings kit till samtliga ksp 58, ksp 90 fungerar utmärkt vad jag har hört. Det verkar inte som om det finns bättre vapen som skulle fungera så mycket bättre att det skulle motivera inköp.

Det vi har är det hög klass på.

Grg Tksp

Nya lättare Grg är väll egentligen det enda man behöver, komplettera med mer m203 så tycker jag det skulle fungera perfekt. Det amerikanarna tar fram tror jag smakar mer än det kostar, ganska många länder använder grg som bas av god anledning. Tksp fungerar väll bra nog för att fungera ett par år till.

PDW

Hmm vet inte om det finns något syfte med det hos oss. Jag tror befintliga system gör jobbet godkänt.

Sikten

Aimpoint tillverkar inte bara sikten i världsklass, det är ett svenskt företag samtidigt. Det måste man bara stödja ;)

Standardvapen

G36KV

fördelar:

Tillverkas i större serier

Lätt

Pålitligt

Har allt som Ak5CF vill vara, men är en bättre helhetslösning, samt det är en färdig produkt.

Det var väll det mesta.

• 4 months later...

Sparkar liv i en tråd som sussat en stund...

HK416. Har inte riktigt tålamod att läsa mig in på det, men jag tycker det verkar vara en intressant kombination av att ta ett i grunden bra vapen, och åtgärda dess brister med bra idéer och koncept från andra bra vapen.

416-10__1main.jpg

HK-USA om puffran

Faktablad

Och sedan en fråga som poppade upp lite snabbt i mitt huvud. Finns det något vettigt skäl till att 40mm granater till Grsp och Grt skiljer sig åt i kaliber? Kanske något att fundera på nu när det tittas på nya granatsprutor?

• BlåGul -1
Och sedan en fråga som poppade upp lite snabbt i mitt huvud. Finns det något vettigt skäl till att 40mm granater till Grsp och Grt skiljer sig åt i kaliber? Kanske något att fundera på nu när det tittas på nya granatsprutor?

En granatspruta ska kunna användas på lite längre avstånd.. lär få förstärka både axel och vapen för att använda dess granater.

Låter det som en god förklaring?

En granatspruta ska kunna användas på lite längre avstånd.. lär få förstärka både axel och vapen för att använda dess granater.

Låter det som en god förklaring?

Låter mer än logiskt - hrmm, hade man bara tänkt till så ;)

Blir tio snabba för det, och ytterligare fem som tack för snabbt svar!

Du ska inte vara ledsen. Jag träffade en strf 90-förare en gång som var fullständigt övertygad om att strf 90 och grt använde samma ammunition. Båda var ju 40mm... Vid närmare kontroll så hade han aldrig sett grt. :D

Du ska inte vara ledsen. Jag träffade en strf 90-förare en gång som var fullständigt övertygad om att strf 90 och grt använde samma ammunition. Båda var ju 40mm... Vid närmare kontroll så hade han aldrig sett grt. :D

HEHE

Vill oxå kunna skjuta slpprj 90 med min AK perfekt komplement till 7.62

Skulle tro att Amerikanarna i slutändan skaffar sig HK416, dom har redan bestämt sig för att anskaffa en USA anpassad verision av AG36(m320).

Man skulle kunna utrusta hemvärnet med AK5, gallra AK4or och behålla dom bästa exemplaren som skarpskytte vapen, inom både hemvärn och FM i stort. Sedan anskaffar man G36 av den typen norge testar till US och resterande FM förutom Hv.

Tror nog det här sätter fart på diskussionnen. :P

Man skulle kunna utrusta hemvärnet med AK5, gallra AK4or och behålla dom bästa exemplaren som skarpskytte vapen, inom både hemvärn och FM i stort. Sedan anskaffar man G36 av den typen norge testar till US och resterande FM förutom Hv.

Tror nog det här sätter fart på diskussionnen.  :P

De gör dé.. Varför ska Hv inte ha samma vapen? De planer som finns idag är att ersätta Ak4 och Ak5 med ett nytt enhetsvapen.

Den ultimata Ak'n för mig är en blandning mellan FN F2000 (bullpup, hylsutkast, moduler), AN-94 Abakan (blowback shifted pulse) och en mekanism som likt G36 inte skitar ner vapnet så jävligt. Ryska 60-skottsmagasin. Aimpoint och alla andra coola tillbehör. Ganska likt HK G11 med andra ord fast med konventionell am.

Vikt: -Högst 3 kg m 30 skotts mag, gärna mindre

Piplängd: -Åtminstonde Kort/lång för Ak. Prickskytte är en annan sak.

Sista skott spärr: -Bra, snabbt att klämma in nytt mag och köra vidare.

Material: -Metall "känns" bättre men polymer/komposit är lättare.

Bullpup eller vanlig konfig? -Gillar inte bullpup. Magansinet sitter avigt till.

Omladdningssystem: -Vet ej

Precition: -Måste vara lika god som gämförbara vapen.

Mag kap: -30 skott mag är standard. 60-100 trummor är ju kul men svårare att ladda och tunga.

Tbh? -Optiskt sikte. Kikare. 40mm granattillsats ( gärna den nya HK'n som är sidoladdad) Ljuddämpare? Stödben?

Användarvänlighet: -Lätt att ta isär och sätta ihop utan verktyg (för rengöring).

Skall det vara ett vapen eller skall det vara en del av en vapenfamilj som man kan byta delar mellan: -Vet inte hur ofta man gör det?

Vilken kaliber: -.223 NATO (5,56x45 mm) är ju standard idag. Det förenklar logistiken vid utlandsuppdrag att ha samma kaliber som övriga västvärlden. Förmodligen billigare att köpa in också. Ballistiken på .223 NATO räcker bra för AK's användningsområde.

Stalltips: Börja inte bygga om nått befintligt system eller konstruera nytt, DYRT och tar tid. Köp färdigt. Förslagsvis G63, verkar vara bäst just nu.

Stalltips: Börja inte bygga om nått befintligt system eller konstruera nytt, DYRT och tar tid. Köp färdigt. Förslagsvis G63, verkar vara bäst just nu.

G36 med vettigare sikte (Aimpoint i någon form) är nog grunden.

Om (och det är ett stort OM) vi skall behålla 5.56 bör vi ha två piplängder - kort/lång.

I övrigt - kolla ordentligt på 6.8 och 6.5 Grendel.

- utveckla inget själv, köp färdigt!

• 2 weeks later...

Idealiskt vore ett vapen som snabbt och enkelt kunde konverteras till olika kalibrar. Då kunde vi använda NATO-standard (eller något annat beroende på tillgänglighet) när det var lämpligt och ändå vara (någorlunda) fria att anta vilken kaliber vi vill för egen del. Samma vapen kunde också användas både som skarpskyttevapen i en tyngre kaliber och som automatkarbin i en lättare.

Idealiskt vore ett vapen som snabbt och enkelt kunde konverteras till olika kalibrar. Då kunde vi använda NATO-standard (eller något annat beroende på tillgänglighet) när det var lämpligt och ändå vara (någorlunda) fria att anta vilken kaliber vi vill för egen del. Samma vapen kunde också användas både som skarpskyttevapen i en tyngre kaliber och som automatkarbin i en lättare.

För att i enastunden skjuta 9mm och med några enkla handgrepp skifta till 12,7.

Idealiskt :P

Du tänker för småskaligt. Jag menar ett vapen som kan skjuta 155mm haubitsammunition om det skulle behövas! B)

Skämt å sido, det vore inte så svårt att konstruera en plattform som klarar allt ifrån 5.45x39 och 5.56x45 upp till 7.62x39 genom att helt enkelt byta pipa, slutstycke och magasin. Ska man upp till 7.62x51 så blir det svårare förstås.

FN SCAR-H som Amerikanska specialförband använder kan skjuta antingen 7,62x51 eller 7,62x39 , genom en enkel "modifiering" som kan göras i fält av soldaten.

http://world.guns.ru/assault/as70-e.htm

Missförstår jag? Den enkla modifieringen är väl att byta underbeslag/låda och pipa?

Jag tror iofs knappast att man släpar med sig något extra underbeslag och låda/pipa ifall man skjuter slut sina plugg och måste byta till 7.62x39?

Även om själva bytet är enkelt så måste man väl ändå ha oilka magasinsbrunnar och patronlägen? (mellan 7.62x51 och 7.62x39)

Magasinen ser ju också helt olika ut.

Jag är inte helt påläst om SCAR, så informera mig gärna :lala:

Missförstår jag? Den enkla modifieringen är väl att byta underbeslag/låda och pipa?

Jag tror iofs knappast att man släpar med sig något extra underbeslag och låda/pipa ifall man skjuter slut sina plugg och måste byta till 7.62x39?

Även om själva bytet är enkelt så måste man väl ändå ha oilka magasinsbrunnar och patronlägen? (mellan 7.62x51 och 7.62x39)

Magasinen ser ju också helt olika ut.

Jag är inte helt påläst om SCAR, så informera mig gärna :lala:

SCAR (Special Forces Combat Assault Rifle ) bygger på FN FNC ( eller AK5 som vi kallar den modifierad).

Vapnet beställdes i slutet av förra året och kommer i 2 versioner: SCAR-L ( Light) i 5,56 mm som ersätter M4, och SCAR-H ( Heavy) i 7,62 mm ( det sista vapnet kan ändras för andra 7,62 kalibrar som tex 7,62x39 utan att då byta pipa och låda).

Båda vapnen finns med 3 olika piplängder.

Amerikanska specialförband använder redan tex en ombyggd FN Minimi ( M249, KSP 90) i 7,62 mm - Mk 48.