Jump to content
Sign in to follow this  
404 Skenberg

Framtidens eldhandvapen för FM

Recommended Posts

Eh skit, orkar inte skriva om det som forumet nyss åt upp....

Jag tror att bästa alternativet är G36KV, ett vapen som visat sig prestera bra i olika klimat. Det är i grunden lätt och har rails som standard så det är mycket lätt att modifiera.

Alternativt skulle man titta på en bullpup AK för att utrusta trupper som strider i bebyggelse och ofta från fordon.

Övriga förbättringar? Hmm kanske ett väl fungerande högkapacitet magasin av storlek 50+ för att ge grupper utan ksp bätter understöd. Samtidigt titta lite mer på lätta bipoder.

Dessutom skulle man arbeta om PEK skjutningen..

Utrusta alla grupper med 2 st Ksp 90B, 3 st G36KV, 2 st AG36KV och 1 Ak 4B med Kikarsikte och benstöd

Då behöver man inte utrusta gruppen med 50+ magasin eftersom 90B finns.

Vinter: Vad tycker du är fel med PEK: en?

Jag tycker varje förband ska ha en(eller flera) skytte ansvarig som följer med nya vpl till skyttebanorna och ser till så att dom verkligen kan grunderna bra, vad jag har sätt varierar kvaliteten oerhört mellan olika soldater och förband. Sedan finns det soldater som hanterar vapenen som dom är leksaker och fingrar oavbrutet på avtryckaren.

Dessutom saknar jag en typ saab måls prov med slumpmässiga avstånd till figurerna som är spridda över ett stort område. Där man testar både avstådsbedömmning och skytte.

Sen svenska försvarets sätta att skjuta automat är ganska ineffektivt, jämfört med kontrollerad automat från axel.

Men det är bara mina personliga åsikter :lala:

Vinter

Bullpup är inget vidare i SIB om man vill kunna skjuta från fel axel.

P90 har ju en intressant lösning dock eftersom den kastar hylsorna rakt nerråt genom kolven, fast den är dock inte mycket till automatkarbin.

Att byta ut AK5 mot nått annat idag vet jag inte om det är så ekonomisk försvarbart.

en 5,56 gör lika ont oavsett vilket vapen den avlossas ifrån. Se bara till att alla tillbehör vi skaffar in är kompatibla med rails. Så att vi kan överföra dem till nästa vapen när det nu kommer.

Utrusta alla grupper med 2 st Ksp 90B, 3 st G36KV, 2 st AG36KV och 1 Ak 4B med Kikarsikte och benstöd

Då behöver man inte utrusta gruppen med 50+ magasin eftersom 90B finns.

Att hålla på och blanda kalibrar inom en grupp funkar inte.

Alla vapen måste vara i samma kaliber om man bortser från prickskytten (men han bör inte vara i gruppen från början).

Kalibern 5.56 med magasin som passar i M16, AK5, FN Minimi mfl är en vedertagen standard och det är sannolikt att dom vapnen kommer att finnas i stridsområdet vid en framtida konflikt.

Att fiendens eller mer troligt en allierad soldats magasin och ammo funkar i egna vapnet är mycket praktiskt.

Grövre ammo än 5.56 är onödigt eftersom det leder till kraftigare rekyl och högre vikt på ammon vilket gör vapnet klumpigare samt begränsar mängden ammo varje soldat kan medföra. Nu tänker jag ur jägarsynvinkel där varje man bär med sig hela ammobehovet för ett uppdrag.

AK5 är ett utmärkt val om man kunde banta bort minst ett kilo från det.

Manöverhandtaget är guld värt vid eldavbrott eller tyst laddning.

Annars röstar jag för M4 som är ett beprövat vapen utan större brister. Det är ingen slump att förband typ SEAL, SAS, Delta mfl har detta vapen som standard.

G36 har jag bara sett på bild så den kan jag inte uttala mig om.

Nej jag är medveten om att jag lät negativ. Men titta på den flesta andra inlägg. De är nöjda med vad vi har (frånsett Ak5).

Laser, ok. Men hur kommer det funka en tokvarm och torr sommar? En pulversläckare per sold och en R3 plut i varje komp?

Problem är till för att lösas..

Vet inte riktigt, men det låter inte som om det skulle vara ekonomiskt försvarbart att använda U-cal i större omfattning (läs i automatkarbin). Låt skarp/prickskyttarna ha den ammon och använd gammal hederlig am till karbinerna.

Där var mitt lilla inlägg i debatten.

U-kal är i dagsläget svindyrt pga det är en special am. Har även för mig att proj är av volfram vilket är svårbearbetat. Om man plockar fram en tillverkningsteknik för massproduktion skulle kostnaden sjunka drastiskt. Låt oss anta att kostnade ej skulle överstiga det dubbla.

Vad får du för pengarna?

Förmåga att penetrera fi infanteri frontalt.

Am som är verksamt mot lätt bepansrade fordon

Am som ett flertal IFV, APC, ICV, utan tillläggsskydd, är känsliga mot

Större träffsäkerhet på långa avstånd

Moraliskt stöd av vetskapen att man har bra am

Psykologisk effekt på fi som släpar runt på plattor som ej hjälper mot ehv och sitter i fordon som är känsliga för denna am

Ev tvingas fi att hänga på mera pansar på sina fordon. Vilket ger länge hastigheter, större bränsleförbrukning, fler rep mm

Jag ser användandet av standard proj som om vi skulle säga till Pansar att pilproj behövs inte eftersom man kan bekämpa fi i sida med äldre proj typer.........

Edited by Stella-Polaris

Jag hittade lite mat för fantasin vid ett snabbt svep på google. Finns betydligt mer på nätet om man letar lite och än mer som inte står på nätet som vanligt när det gäller framtida militär teknologi.

F-35 & AC-130 Solid State Laser:

The 100-kilowatt infrared laser, which is being developed for the Lockheed-Martin F35 Joint Strike Fighter by contending companies TRW (Northrop-Grumman) and Raytheon, is far more powerful than any laser ever used in war.

The solid state laser is designed to attack targets such as incoming air to air and ground to air missiles, other fighter aircraft, ground vehicles and anti-aircraft batteries.

Lockheed, estimates the laser weapon will be ready to test by around 2008 and could go into service by 2010-2015, (other industry estimates have a more aggressive timetable).

The Zeus Laser:

Zeus originally started out as a humvee mounted chemical laser very similar to the ATL except that it is ground based and smaller. The Zeus-HLONS has transitioned to a soild state laser With an effective stand-off range of 300 meters. It's primary function is to take out unexploded ordinance such as landmines, etc., by painting the ordinance with intensely hot laser light and detonating it in just seconds. This weapon is currently operational although there has not been much press about it to date but sources say that it was used in the 2003 Iraqi War.

The Joint High-Power Solid-State Laser program:

The Joint High-Power Solid-State Laser program is to demonstrate by the end of 2004, then most likely go into deployment. It is a 25 kw solid state laser, that can be mounted on ground vehicles as well as aircraft. The Joint High-Power Solid-State Laser could be used to destroy short-range attacking missiles or blind an enemy?s optical sensors.

Länk

Visst är de fortfarande stora i storlek men utvecklingen går fort mot mindre enheter och USA och andra satsar enorma summor på att ta ett stort steg framåt vad gäller utrustning för soldaten både vad gäller vapenteknologi, skydd och informationsteknik samt förbättrad fysisk förmåga. Min gissning är att vi kommer få se allt mer underliga sci-fi grejer inom några år. B)

tvecklingen går fort mot mindre enheter och USA och andra satsar enorma summor på att ta ett stort steg framåt vad gäller utrustning för soldaten både vad gäller vapenteknologi, skydd och informationsteknik samt förbättrad fysisk förmåga. Min gissning är att vi kommer få se allt mer underliga sci-fi grejer inom några år.

Exoskeleton for Human Performance Augmentation: The Platform for the Future Combat System (FCS) Soldier

John Main, Dennis Kowal

USSOCOM Chemical, Biological, Radiological and Nuclear (CBRN) Conference & Exhibition

13 - 16 December 2004

http://www.dtic.mil/ndia/2004ussocom/MainKowal.ppt

Tre frågor jag funderar över:

1. Vilket land blir först med att införa exoskelett i operativt bruk? Min gissning är USA.

2. Vilket år införs exoskelett för första gången i operativt bruk? Min gissning är någon gång mellan 2010 - 2015.

3. Inom vilket vapenslag/förband och till vilka uppgifter införs exoskelett först i operativt bruk? Min gissning är logistikförband eller liknande, då de borde vara en bra testbädd för vidare införande av exoskelett till stridande förband.

Tre frågor jag funderar över:

1. Vilket land blir först med att införa exoskelett i operativt bruk? Min gissning är USA.

2. Vilket år införs exoskelett för första gången i operativt bruk? Min gissning är någon gång mellan 2010 - 2015.

3. Inom vilket vapenslag/förband och till vilka uppgifter införs exoskelett först i operativt bruk? Min gissning är logistikförband eller liknande, då de borde vara en bra testbädd för vidare införande av exoskelett till stridande förband.

Inte ofta jag skriver att jag håller med A2Keltainen men i det här fallet håller jag med till fullo.(hoppas det inte blir en vana ;) )

Logistik kan vara ett ställe men jag tror att CSAR av någon obegriplig anledning blir först (eller kanske finns underlag för den anledningen :angry: ).

Sen svenska försvarets sätta att skjuta automat är ganska ineffektivt, jämfört med kontrollerad automat från axel.

Men det är bara mina personliga åsikter :)

Vad då? Svenska sättet att skjuta automat?

Automat från axeln är det sättet som vi sköt på eldöverfallen (1992-93) när jag låg på I21.

Aha, du pratar om mejning? :)

Laser, ok. Men hur kommer det funka en tokvarm och torr sommar? En pulversläckare per sold och en R3 plut i varje komp?

Problem är till för att lösas..

Till skillnad från spårljus då som inte alls är brandfarligt, eller? :)

Och med all respekt för gamla döda fysiklärare.. Dagens mobiltelefoner var omöjliga för tjugo år sedan.

Att färdas fortare än 50 km/h ledde till döden ansåg en del lärda när lokomotivet gjorde sitt intåg.

Batteritekniken har tagit gigantiska kliv framåt de senaste åren pga våra behov av bärbar elektronik. Även om man nu inte kan jämföra energibewhovet hos en PDA med en laserkarbin.

Ett område där forskningen är ganska så ny är ju forskningen kring alternativa energikällor för fordon. Där tror jag man kanske kan hämta en hel del till militära ändamål.

Visst, ett portabelt laservapen (eller liknande) är en omöjlighet med dagens teknik, men om man vill, så är det nog långt ifrån en omöjlighet, och det finns ju fördelar, fördelar som vi kanske inte kan föreställa oss idag.

Exoskelett, dessa komer nog först användas av de amerikanska säkerhetsstyrkorna i Iran, dels för att de behöver dem då det visat sig att Stryker II är alldeles för "oviga" i Teherans slum, dels för att blotta synen av dessa stålmän får en del motståndare på andra tankar.

/E

Slutsatsen hittills (om vi ser till var vi står idag) blir alltså dit AK5CF/DF verkar vara på väg?

Rail ('s)

Sistaskottsspärr

Am av en typ som är mer eller mindre standardiserad

Låg vikt (bakläxa på CF)

Tillbehör att använda på rail - som följer med utvecklingen

Användbart för vänster/högerskyttar

Bättre vapenrem

Samt de två obligatoriska:

Driftsäker och stryktålig.

AK5CF är ju uppenbarligen ett steg i rätt riktning utifrån dessa krav (vill se rail även på sidorna) även om vikten inte uppskattas av vissa.

De tre alternativen som jag ser det blir då:

1: Modifiera samtliga AK5-typer till CF/DF. Invänta sedan utvecklingen av EHV och se var det bär av.

2: Införskaffa nya vapensystem åt kommande "Battlegroups", och "vanliga" FM får dras med AK5 tills vidare.

3: Avbryt CF/DF utvecklingen - avvakta enligt punkt 1.

Sedan går det ju att kombinera ovan nämnda alternativ till ohemuliska kostnader.

Min tanke - Battlegroups medför ju att vi skall samarbeta, först och främst med våra Europeiska grannar. Förhoppningsvis kanske främst Danmark och Finland. Kom överrens (enligt punkt 2) med eventuella kollegor (Danmark Finland) om ett vapensystem som i grunden är samma (diemaco SFW, G36 etc) och kör på det tills vidare. Ute och cyklar utför långa backar?

Edited by Toll

Ute och cyklar utför långa backar?

Jepp... men du har medlut ;)

Jag är på din linje.

Laservapen i all ära men då är vi nog väl långt fram...

Min tanke - Battlegroups medför ju att vi skall samarbeta, först och främst med våra Europeiska grannar. Förhoppningsvis kanske främst Danmark och Finland. Kom överrens (enligt punkt 2) med eventuella kollegor (Danmark Finland) om ett vapensystem som i grunden är samma (diemaco SFW, G36 etc) och kör på det tills vidare.

Det stycket får mig att lägga in mina primära krav på framtida vapen:

1. Extremt hög tillförlitlighet, d.v.s. nästan aldrig eldavbrott, inklusive när vapnet är fruset, skitigt, m.m.

2. Extremt hög stryktålighet, d.v.s. en förmåga att bland annat slå i väggar, mark, stenar, fordon och träd utan att gå sönder.

Jag har en känsla av att det är rätt så få automatkarbiner och liknande som slår de finska stormgevären vad gäller dessa två saker. Det ska mycket till innan jag frivilligt byter ned mig vad gäller tillförlitlighet och stryktålighet i mitt personliga eldhandvapen.

Bullpup är inget vidare i SIB om man vill kunna skjuta från fel axel.

Tex FN F2000 har en lösning på det problemet.

Vad då? Svenska sättet att skjuta automat?

Automat från axeln är det sättet som vi sköt på eldöverfallen (1992-93) när jag låg på I21.

Aha, du pratar om mejning?

Du får kalla det vad du vill, jag vet bara att vissa förband lär ut att man endast skall skjuta automat från höften.

Att byta ut AK5 mot nått annat idag vet jag inte om det är så ekonomisk försvarbart.

en 5,56 gör lika ont oavsett vilket vapen den avlossas ifrån. Se bara till att alla tillbehör vi skaffar in är kompatibla med rails. Så att vi kan överföra dem till nästa vapen när det nu kommer.

Glömde den hör delen delen.

Frågan är om inte FMVs mixtrande med små serier och special lösningar/tester och utveckling faktiskt gör AK5 dyrare än det skulle vara att köpa in nya G36, det är faktiskt inte osanolikt. Frågan är om produkten är bättre eller sämre.

Är det någon som vet arbets och matrial kostanda att fästa rails AK4 ?

jag vet bara att vissa förband lär ut att man endast skall skjuta automat från höften.

Varför lär de ut på det sättet? Det låter väldig dumt i mina öron att bara begränsa sig till att skjuta automat från höften.

Till skillnad från spårljus då som inte alls är brandfarligt, eller? :o

Och med all respekt för gamla döda fysiklärare.. Dagens mobiltelefoner var omöjliga för tjugo år sedan.

Att färdas fortare än 50 km/h ledde till döden ansåg en del lärda när lokomotivet gjorde sitt intåg.

Batteritekniken har tagit gigantiska kliv framåt de senaste åren pga våra behov av bärbar elektronik. Även om man nu inte kan jämföra energibewhovet hos en PDA med en laserkarbin.

Ett område där forskningen är ganska så ny är ju forskningen kring alternativa energikällor för fordon. Där tror jag man kanske kan hämta en hel del till militära ändamål.

Visst, ett portabelt laservapen (eller liknande) är en omöjlighet med dagens teknik, men om man vill, så är det nog långt ifrån en omöjlighet, och det finns ju fördelar, fördelar som vi kanske inte kan föreställa oss idag.

Exoskelett, dessa komer nog först användas av de amerikanska säkerhetsstyrkorna i Iran, dels för att de behöver dem då det visat sig att Stryker II är alldeles för "oviga" i Teherans slum, dels för att blotta synen av dessa stålmän får en del motståndare på andra tankar.

/E

Hehe du får mig att låta som en negativ Britt på den tiden när de var negativa till allt nytt :(

Men likt en lärare så måste det finnas en som ställer lite negativa funderingar för att stimulera uppfinningsrikedomen motsv.

Inte det att jag är sån men jag vet vad som händer med levande saker och kulor (jakt på vilt..).

Annan fundering;

Laser + Genéve koventionen = ?

Annan fundering;

Jag misstänker du tänker på Haagkonventionen, och inte Genévekonventionen. Men för att återknyta till det som jag misstänker är din fundering:

Om jag går ut på stan och medvetet förblindar någon med laser, så får jag förmodligen ett betydligt mildare straff än om jag hade dödat personen med laser.

Om jag går ut i krig och medvetet förblindar en fiende med laser, så blir det otroligt mycket mer kritik än om jag hade dödat fienden med laser.

Annan fundering;

Jag misstänker du tänker på Haagkonventionen, och inte Genévekonventionen. Men för att återknyta till det som jag misstänker är din fundering:

Om jag går ut på stan och medvetet förblindar någon med laser, så får jag förmodligen ett betydligt mildare straff än om jag hade dödat personen med laser.

Om jag går ut i krig och medvetet förblindar en fiende med laser, så blir det otroligt mycket mer kritik än om jag hade dödat fienden med laser.

Klockrent A2!

Skjuter du av benet på en med en explosiv 7,62a är du krigsförbrytare. Gör du det samma med en 20mm akan är du hjälte :Malaj:

Vore trevligt med ett "less then lethal" alternativ, antagligen en sorts ammunitionstyp då. Jag menar inte gummikulor utan något mindre brutalt. Att kunna lösa sin uppgift utan att en människa förlorar livet vore ett steg i rätt riktning. Självklart så behöver man väl kunna behålla hotet om dödligt våld i avskräckande syfte, men det är aldrig fel att ha alternativ.

Förutom det så ska vapnet vara 100% idiotsäkert, lätt att lära sig, lätt att bära, lätt att skjuta. Vore också bra med ett billigt ammunutionsalternativ i fredstid, så att alla kan öva fullt ut med det utan att skattebetalarna får tarmvred. Jag menar då att det ska va avsevärt billigare än skarp och lös ammunition.

Skulle man byta ut vapen i nuläget så röstar jag på H&K som ersättare till AK5. Antingen G36-versioner eller XM8. MP7 åt alla flyggare och annan personal som skulle tänka sig behöva lättare försvarsvapen.

Enda nackdelen med G36-varianten tycker jag är storleken på magasinen. Ifs är det optiska standardsiktet inte så bra kanske men det skulle inte vara några problem att ha räls med annan valfitt sikte istället för bärhandtaget. För kortare varianterna skulle man självklart ha rödpunkt eller eotech.

AS50 åt alla prickskyttar :uuh:.

Jag håller med, kapacitet att enklare bibehålla målet i siktet efter skott är en stor förbättring från AG90, köpa in ett mindre antal borde inte vara allt för dyrt.

G36KV verkar vara den modell som Norge tittar på, jag tycker den ser ut som en bra grundplattform. Men jag har inte sett grundläggande data.

http://www.stud.ntnu.no/~tomaslh/g36kv/overview.jpg

Lite OT, borde inte spårljus ammo vara ett brott mot Haag, jag menar en kula med fosforkärna som antagligen fortfarande brinner när den träffar, låter smärtsamt. ;)

Less than leathal kan ju vara en önskedröm, men nackdelen är att om vapnen man använder inte dödar, vad hindrar då vissa regeringar från att använda dom mot tex demonstranter/i fel syfte.

Varför lär de ut på det sättet? Det låter väldig dumt i mina öron att bara begränsa sig till att skjuta automat från höften.

Jag vet inte om syftet var att lära ut det betendet när man lärde ut mejning, men vissa soldater uppfattade det som om det var enda sättet man fick skjuta automat på. Detta var på A9.

Jag vet inte om syftet var att lära ut det betendet när man lärde ut mejning, men vissa soldater uppfattade det som om det var enda sättet man fick skjuta automat på. Detta var på A9.

Vi hade en fänrik som sa att det var på det viset.

När det gället vapen tror jag vi kommer att få exoskelett men integretar kroppspansar (power armour) eftersom det ej längre är omöjligt tekniskt sett. I det fallet har vi åter tungt och lätt infanteri på slagfältet och dom kommer naturligtvis att ha olika vapen.

En kille i full rustning kommer ju inte vara så het på att fippla med magasin till en AK5:a under strid. Här blir det nog en ryggsäck med bandad ammunition som går till en KSP alternativt granatspruta som personligt vapen.

Kom ihåg att en sådan här kille blir nog både tung och teknisk och inte något man skickar ut i skogen med knäppe-tält det blir nog mera MeK dvs en date med UH komp var 12:e timme.

Lätt infanteri behöver ett enhetsvapen som kan penetrera fiendens kroppspansar på deras vanliga soldater dvs dagens ballistiska tilläggsplattor. Jag skulle gilla ett 6,5mm vapen med bullpup som har samma längd som en vanlig AK dvs man får en längre pipa. Sammantaget skulle det nog kunna gå att minska rekylen så pass mycket att man kan skjuta 6,5mm kulor i ganska höga hastigheter.

Jag och Daco har nu suttit och diskuterat lite.

Vi blev lite nyfikna på kombinationen av att kombinera gas omladdning och ak4´as omladdning.

Vet ej hur det skulle bli i tekniska lösningar.

Men tanken är att gas startar omladdningen och reglingen gör att omladdningsrörelsen blir mer stabil. vilket i sin tur gör att det bliver lättare att skjuta utan att rekylen gör det till ett elände att snabbt komma till skott igen.

Mvh

404 Skenberg

Intressant

Ingen som nappade på betet som jag lade ut när det gäller omladdning.

Men för att återgå till tankarna i diskutionen.

Är det kanske värt att titta närmare/vidare på OICW eller andra liknade projekt som pågår runt om i världen.

Eller skall vi gå en egen väg igen.

Oicw koncepetet ser bra ut på papperet men personligen så är jag tveksam.

Mvh

404 Skenberg

Jag tycker varje förband ska ha en(eller flera) skytte ansvarig som följer med nya vpl till skyttebanorna och ser till så att dom verkligen kan grunderna bra, vad jag har sätt varierar kvaliteten oerhört mellan olika soldater och förband. Sedan finns det soldater som hanterar vapenen som dom är leksaker och fingrar oavbrutet på avtryckaren.

Dessutom saknar jag en typ saab måls prov med slumpmässiga avstånd till figurerna som är spridda över ett stort område. Där man testar både avstådsbedömmning och skytte.

Dagens PEK innehåller redan allt det där. Det jag misstänker att du menar med PEK är övningarna på skjutbana. De är bara en del av allt som SkjutR PEK innehåller.

Skulle man följa PEK som det är tänkt så kommer soldaterna att hålla på med vapenutbildning i minst en vecka innan de överhuvudtaget ser en skjutbana. Bortsett från isär/ihop, ladda/ptr ur osv så ingår ett antal övningar bara i andningsteknik, riktteknik osv. Första skjutningen på skjutbana så ska det vara en instruktör på fyra-fem soldater just för att kunna ge varje soldat individuell stöttning. När skjutbaneövningarna är avklarade så ska man gå vidare ut på skjutfältet där det är just SAAB-mål motsv på olika, ibland okända, avstånd.

Vad är då problemet idag? Brist på tid och instruktörer. Hur många som har gjort GU de senaste åren har fått ägna en hel dag åt triangelriktning? Hur många befäl var det med första gången på skjutbanan?

Det spelar alltså ingen roll om man skriver om SkjutR PEK, så länge man inte skapar tid och resurser för att kunna följa reglementet. Förhoppningsvis så kommer den tiden att finnas nu när soldatutbildningen förlängs, men fan tro't.

Är det kanske värt att titta närmare/vidare på OICW eller andra liknade projekt som pågår runt om i världen.

OICW och liknande vapen är i mitt tycke för tunga, klumpiga och dyra för att tilldelas samtliga soldater. I vissa befattningar är det säkert bra.