Jump to content

Jägarryggsäck 70 Liter BBFAB.se

E.Nilsson

Recommended Posts

Ska snart iväg på en fjälltur med högskolan och behöver en ryggsäck, vi kommer inte vandra långt och inte med tung packning. Kan inte köpa en rejäl ryggsäck nu för ekomonim tillåter inte det. Så vad tycker ni om den här ryggsäcken som säljs på BBFAB.se?

All info uppskattas!

MVH

sök på LK70 här på forumet så finns massor av info

bla...

http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=38015&hl=LK70

men till det priset och för användningsområdet du beskriver så tycker jag att det är en hyfsad ryggsäck, personligen fördrar jag softpacks, för några hundralappar till så kan du hitta en helt ok rygga på stadium, everest eller motsvarande som jag skulle fördra men smaken är som baken

Om det är LK-70:n du tänker på så kommer du aldrig kunna hitta en

bättre säck för dom pengarna. Och du kommer inte heller att kunna

slita ut den, för den är oförstörbar, vacker och kulturminnesmärkt! :banana

Många svaga och moraliskt bristfälliga människor kommer att säga att den

är obekväm och tung, men då är det bara det svaga köttet som talar, så

dom ska du inte lyssna på.

Bär du LK-70 så får du automatiskt lite av hjältestatus...

Om du inte gillar avbärarbältets "fasta lägen" - dvs. att man spänner det

precis som ett gammalt läderbälte - så är det enkelt gjort att byta ut

spännet mot ett reglerbart av plast. Finns att köpa bl a: HÄR!

:)

Jag misstänker att din frågeställning passar bättre i någon av våra 500

ryggsäckstrådar, så kanske kommer Blå/Gul att låsa denna.

Då är det bara att söka på LK-70!

Flak -----> ;-) LK-70

Edited by Flak

Om det är LK-70:n du tänker på så kommer du aldrig kunna hitta en

bättre säck för dom pengarna. Och du kommer inte heller att kunna

slita ut den, för den är oförstörbar, vacker och kulturminnesmärkt! :banana

Många svaga och moralistkt bristfälliga människor kommer att säga att den

är obekväm och tung, men då är det bara det svaga köttet som talar, så

dom ska du inte lyssna på.

Bär du LK-70 så får du automatiskt lite av hjältestatus...

Om du inte gillar avbärarbältets "fasta lägen" - dvs. att man spänner det

precis som ett gammalt läderbälte - så är det enkelt gjort att byta ut

spännet mot ett reglerbart av plast. Finns att köpa bl a: HÄR!

:)

Jag misstänker att din frågeställning passar bättre i någon av våra 500

ryggsäckstrådar, så kanske kommer Blå/Gul att låsa denna.

Då är det bara att söka på LK-70!

Flak -----> ;-) LK-70

Stort tack för era svar.

Bär imot att köpa en "civil" ryggsäck.

MVH

av de få ryggsäckar jag burit så tycker jag LK70 är en av de bästa.

släpade på den en vecka i fjällen när jag var 17 och hade inga problem med den då.

har haft betydligt mer problem med andra säckar och kortare strapatser så jag tycker den är bra.

funderar själv på att köpa en..

Personligen ogillar jag ryggsäckar med ram. Tycker det är jäkligt obekvämt. Men alla har olika smak =P

Hur kan man INTE gilla lk70? Du får plats med allt, plus en burk cola till hemfärden. jag känner EN person som inte gillar den, och hon var för smal (170X45 i hennes uniform)...

Personligen ogillar jag ryggsäckar med ram. Tycker det är jäkligt obekvämt. Men alla har olika smak =P

Hur kan man INTE gilla lk70? Du får plats med allt, plus en burk cola till hemfärden. jag känner EN person som inte gillar den, och hon var för smal (170X45 i hennes uniform)...

Har iofs inte provat Lk70. Dock, Lk35 och en annan ryggsäck med ram. Tyckte det var otroligt obekvämt, så skaffade en outbound på 85L från Active Life Equipment och den är mycket bättre än de båda.

Men, kanske ska ta o prova Lk70:n någon gång. För har inte hört många som ogillar dem.

Jag är av en konstig konstruktion själv då jag kan bära både Lk35 och Lk70 utan att få problem, men till er andra som dömmer ut ryggsäckar med ram osv väldigt fort så har jag en fråga.

Hur ofta anväder ni ryggsäcken?

man får ju ha i åtanke att man måste vänja ryggen vid att bära saker och visserligen så har ju stålramar ett dåligt rykte och så är ju faktiskt LK35 väldigt gammal :dribble: och då är den per automatik dålig=)

Jag är av en konstig konstruktion själv då jag kan bära både Lk35 och Lk70 utan att få problem, men till er andra som dömmer ut ryggsäckar med ram osv väldigt fort så har jag en fråga.

Hur ofta anväder ni ryggsäcken?

man får ju ha i åtanke att man måste vänja ryggen vid att bära saker och visserligen så har ju stålramar ett dåligt rykte och så är ju faktiskt LK35 väldigt gammal :dribble: och då är den per automatik dålig=)

Jag använde LK 35 hela min GK, och vid marschövningar civilt. Tyckte inte om den alls, därför skaffade jag en ny till FK-året.

Ang. att den är automatik är dålig skulle jag inte vilja hålla med om dock. Åtminstone i min värld är det så, sen finns det ju soldater vars stridsvärde sjunker pga att dom har en lite äldre väska istället för den nyaste. Har jag fått förklarat för mig av serg. X åtminstone, med viss ironi visserligen men ändå så ligger det något i vad denne sagt :camo: [Det var ett tag sen jag hörde det, men det var något i den stilen]

LK70.... Vilket mästerverk....

Antingen passar den från början, eller så har soldatens kropp anpassat sig efter några dagar. Jag har märkligt nog kropp för den ryggsäcken (dock inte för 35'an).

Annars håller jag med Flak. Det är en odödlig ryggsäck, ett absolut minimum av ergonomiska detaljer, går att överlasta rent djuriskt. Men - vill man vara lite bekväm, så finns det bättre :Malaj:

Att låta ryggen anpassa sig till säcken är kanske inte optimalt om man börjar tänka på framtiden...

Skulle nog gissa på att det är mycket sentimentalt värde som återspeglas i vissa poster.

"Jag kommer ihåg när jag gjorde med GU, då va den så bra.. "

Jag skulle satsa på en Everestväska ist. Billigt och prisvärt märke.

typ Everest Classic 60L

Edited by Baldric

Det är länge sen jag kom på att Lk70 och jag inte var kompisar (jag hade dock turen att ha Ryggsäck 2000 under huvuddelen av värnplikten). Snacket om att anpassa ryggen efter säcken, tja, jag vill kunna spela fotboll med mina ev. kids även när jag är till åren kommen och det är ett bra argument för att använda så kallade "Soft packs" med interna alluminiumramar. Dessa kan man böja till för att passa just den rygg som ägaren tilldelats sen födseln.

Det finns många råd och tips på andra säckar av mera civila snitt i den här tråden, så jag tänkte i alla fall tipsa om min säck, en Kifaru ZXR. Det är en byggsats med hur många ursäkter... jag menar mycket utrymme som helst för att köpa till prylar, men jag har nöjt mig med det större topplocket och sidofickor. :lala:

Övriga dygder som säcken har förutom modulariteten är att den är sydd för att hålla (+rejäla spännen och dragkedjor) och att den har ett bärsystem som gör oerhört mycket för komforten med goda justeringsmöjligheter.

Edited by Adeptus Bellum

Jag skulle då inte ha LK70 civilt. Jag hade ryggan under delar av GU och visst, den funkar för det MEN...

Den är inte bekväm för 5 öre, avbärarbältet är sådär.. man lastar ryggan bakåt istället för på höjden :lala:

Har man öht prövat någon annan större modernare ryggsäck än Lk70 som LK100(som visserligen är sådär) Berghaus eller Lundhags så är LK70 inte bra...

Visst Lk70 är billigare men jag lägger då hellre lite pengar på en vettig ryggsäck än en kass billig en..

skall dock påpekas att jag gillar ramryggsäckar.. dock inte lk70..

Om man ser till LK70 i sig så har den ju alla förutsättningar att passa nästan villken rygg som helst då du har så många sjusteringsmöjligheter, även Lk35 men den är sämre på sjusteringssidan och rent generellt.

på Lk70 så kunnde jag iaf räkna till ca 18 olika sätt att sjustera in ryggsäcken efter din rygg, dessa i kombination med varandra blir en ganska stor bank av valmöjligheter.

:lala:

@Chassi

Jag tror att du skulle må bra av att ta en titt på vilka moderna konstruktioner som finns där ute idag, om inte annat så är det allmänbildande. Det finns gånger när även jag kan falla tillbaka i "If it ain´t broken, don't fix it"-mentalitet, men att lyfta blicken kan göra en stor skillnad för stridsvärdet/komforten.

När jag talar om justeringsmöjligheter så brukar jag skilja på de mer permanenta inställningarna som man gör när man får säcken och håller på att lära sig den, och det jag gör under resans gång.

Permanenta tillpassningar handlar om att anpassa säcken enligt dina fysiska förutsättningar, det vill säga hur högt du bär ryggsäcken (bärremmarna) och justera toppstramarna (som Lk70 saknar) så att de fäster in i höjd med nyckelbenen.

När du sen ska ut och röra dig med säcken så är det läge att dels dra på sig säcken, gå en bit och skifta belastningen efterhand (från axlar till avbärarbältet och tillbaka från höfterna till axlarna) för att spara på musklerna.

På äldre säckar så har du läderremmen som du drar i sidan tills du hittar ett lämpligt hål som ger lagom mycket belastning.

Med moderna säckar så justerar du avbärarbältet genom att dra i tåtarna framåt för att få mera kraft och en jämnare belastning (du kanske har precis har ätit, justerat klädseln och om du är trött så är det guld värt att kunna hjälpa till med bägge armarna i en mer naturlig rörelse).

Du har även möjligheten att justera sidostramare på nyare avbärarbälten för dra säcken närmare ryggen. Du kan dra i toppstramarna för att få upp belastningen mer på axlarna, du kan justera bröstremmen (vilket även det är en sak som Lk70 saknar). Det kanske verkar omständigt och komplicerat, men när man lärt sig detta så är det enkelt. Framför allt, det är värt det!

Jag ber om ursäkt om jag sparkat in öppna dörrar hos någon, och om ni är nöjda och glada med Lk70 så ber jag att få gratulera.

:mellow: Kan ni inte ta och läsa ursprungsposten innan ni svarar?

Ska snart iväg på en fjälltur med högskolan och behöver en ryggsäck,

vi kommer inte vandra långt och inte med tung packning. Kan inte köpa

en rejäl ryggsäck nu för ekomonim tillåter inte det.

Så vad tycker ni om den här ryggsäcken som säljs på BBFAB.se?

All info uppskattas!

MVH

Länka gärna till dom ställen ni pratar om där E.Nilsson kan köpa sig

en såndär superduper-säck - ny- och för 350 kr.

:unsure:

Edited by Flak

Jammen då är frågan ställd på fel ställe, då denna del inte skall avhandla mtrl till civ.vht... Eller?!

:mellow: Kan ni inte ta och läsa ursprungsposten innan ni svarar?

Ska snart iväg på en fjälltur med högskolan och behöver en ryggsäck,

vi kommer inte vandra långt och inte med tung packning. Kan inte köpa

en rejäl ryggsäck nu för ekomonim tillåter inte det.

Så vad tycker ni om den här ryggsäcken som säljs på BBFAB.se?

All info uppskattas!

MVH

:unsure:

Förhärligandet av en ryggsäck, som är en kompromiss mellan lastkapacitet och pris för invasionsförsvarets räkning...

Jag tycker det är fel.

Vi har här i tråden en människa som vill lära sig något och som ber om vår hjälp. Han kanske inte har råd med ZXR, men jag och flera andra kan förklara vad som är fördelarna och nackdelarna. Vi kan tipsa om vad man kan tänka på till den gången plånboken är lite mera gödd och har man positiva erfarenheter och trevliga minnen från en vandring så fortsätter man gärna. Det är så jag fastnade för friluftsliv till att börja med.

Jag har tyvärr inget förslag som landar på 350:-, men för 600:- så får E.Nilsson och alla andra vissa valmöjligheter:

- En 75+10 liters ryggsäck ur Claesohlson postorderkatalog med vissa av funktionerna som jag beskrivit ovan

(i den så får du ner kläder, mat och du kan hösta med dig ett tält, plus något att imponera på damerna med och sidofickorna är löstagbara)

- En Everest Classic 60

(som Baldric föreslog)

Fördelarna som de här två säckarna har jämfört med Lk70 är att de inte kräver en massa mil på ryggen för att man skall komma fram till vad som gör minst ont. I vilket läge som bärremmarna skall sitta och den plåga som ryggan i fråga kan vara, eller den ytterst obehagliga överraskningen när rem efter rem "råkar" gå av.

Everestsäcken är en snabb och effektiv historia att ställa in. Finjustering behövs, men den erbjuder större komfort och det första man gör är att man ställer in ryggen efter längden som står i passet.

Förhoppningsvis så får E.Nilsson en mycket angenäm upplevelse på fjället.

Edited by Adeptus Bellum

En kass rygga förstör en förövrigt fin fjälltur. Om du ska bära ryggsäck; bär en riktig!

LK70 är en bra ryggsäck om man ska marscha militärt och framförallt på skidor. Själv kör jag hellre med med en Berghaus Vulcan. Den är inte riktigt lika bra som LK70:n för skidor, men mycket bättre vid fotmarsch.

I stället för att chansa på en halvkass, låna då hellre av en kompis för att senare köpa en riktig säck.

/K

Jag kan nästan lova att någon av dina föräldrar/kusiner/släktingar motsvarande har en gammal turkos eller orange Haglöfs eller Fjällrävensäck undangömd i något förråd så fråga runt efter en sån. Det blir inte bara gratis utan du får dessutom en mycket bättre och tuffare säck än de med moderna "softpacks".

Om du får tag på en, var bara noga med att kontrollera alla remmar och spännen till avbärarbälte, ram, lock och fickor och reparera vid behov. Det är lättare att göra sånt hemma.

Tack för erat inresse,

Blir att jag lånar en fjällräven ramryggsäck, vet ej märket men den ligger på runt 60liter. Lite senare kommer jag införskaffa mig en bättre ryggsäck. Helst på 80-100liter.

Just nu lutar det mot en Berghaus Vulcan.

Vet ni var man kan få tag på FJS Orginal och LK100?

MVH

Det ska vara om du har tur att hitta nån privat, typ på blocket, tradera eller annat. Recon Vildmark är återförsäljare av Saccis sortiment men deras ryggsäckar är slutsålda sen länge och jag tror inte Sacci tillverkar ryggsäckarna längre. Så man får hålla ögonen öppna för begagnat.

Tack för erat inresse,

Blir att jag lånar en fjällräven ramryggsäck, vet ej märket men den ligger på runt 60liter. Lite senare kommer jag införskaffa mig en bättre ryggsäck. Helst på 80-100liter.

Just nu lutar det mot en Berghaus Vulcan.

Vet ni var man kan få tag på FJS Orginal och LK100?

MVH

FM har legat ute med en upphandling av nya lk100, så om vi har lite tur så kan vi se några hos Recon om ett tag.

Vad tror ni om Vulcan kopian som säljs till FN soldaterna?

MVH

Inte helt hundra på vilken du menar men jag hörde talas om en som "såldes till FN-soldater".

Tror den heter något med Patrol.. 100L (80+2*20). (Den som behandlas i den här tråden)

Det är ju lite fånigt att säga "säljs till fn-soldater", alla väskor säljs väl till alla oavsett om de är FN-soldater eller inte? Kanske finns några som är exklusivt enbart för FN-soldater men då är det knappast en väska vi behöver diskutera i den här tråden.

Iaf om det är den så har jag en själv.. väldigt gammal, köpte den på Militaryshop (när de hette så) för ett flertal år sedan. Jag har fått valuta för pengarna. Den har inte gått sönder eller visat några tecken på att ge upp. Jag har väl inte knallat nån 10mila-march med den men haft den med på div campingar, fiskeresor och tänkte ta den på en liten tripp längs kungsleden till Kebnekaise i sommar.

Skulle jag rekomendera den? Njae, för mitt pris (1600kr) hade jag hellre lagt ett par kronor till och köpt en berghaus. Mest för tryggheten att redan i förväg kunna lita på att den inte spricker upp 5mil från närmaste tätort. Dessutom är 800kr extra inte så mycket när det gäller en väska som du mest troligt kommer kunna ha så länge du trivs med utseendet. Men om du vet vad du betalar för så visst den är billigare och min har hållit felfritt. Peppar peppar..

My 3c..

Edit: Jag stavar ju som en retard.. :rolleyes:

Edited by Baldric

Angående Sacci så har jag tidigare varit i kontakt med dem och de verkar inte ha för avsikt att leverera fler ryggsäckar för försäljning hos Recon inom den närmsta tiden.

Om du ska ha en riktig ryggsäck så tycker jag du ska kosta på lite. Köper man billigt så kan man förvisso få en bekväm och bra säck men den kommer inte hålla så länge. Jag tror aldrig jag kommer ångra att jag köpte min Sacci FJS Orginal. Det är lätt värt fyratusen spänn om man faktiskt kommer att använda grejorna.

Vill man komma undan billigt så kan man ju alltid hålla utkik på diverse annonssiter. Jag drog själv hem en grön Haglöfs 70l i bra skick för dryga tvåhundra kronor och en del tur.