Lillebror81 Posted March 5, 2003 Report Posted March 5, 2003 Hoppas man får ut 90P där får man fan in en massa skit hade nästan en komplett verktygslåda i Lumpen. Quote
Leo Posted March 5, 2003 Author Report Posted March 5, 2003 Sitter och funderar på dator och ur fan man skall få med den ner några tips kanske???Var och kollade på en aluminum väska fan det kommer ju väga typ 10kg med dator och allt ! Inte bra i vikt synpunkt skall man behöva charma travel eller? Smusla med den i kroppsskyddet kanske ;) kan du inte få den nerpostad av polarna/familjen när vi har kommit på plats då? Quote
Lillebror81 Posted March 5, 2003 Report Posted March 5, 2003 kan du inte få den nerpostad av polarna/familjen när vi har kommit på plats då? Vet i fan om jag vill skicka ner min lilla dyrgrip. Swedints försäkring täcker nog inte eventella skador som kan upp komma har för mig att den var på typ 5000kr. Quote
Leo Posted March 5, 2003 Author Report Posted March 5, 2003 För att återkomma till det egentliga ämnet; vilka är det som ska ner till KS08 här på forumet? såg attt mitt bef.nr börjar på 3, så jag kommer att tillhöra RL (antar att det är stab/stross) nån mer som till hör "3:an"? Quote
106 Posted March 5, 2003 Report Posted March 5, 2003 Själv hade jag med mig 8kg för mycket vid nedrotation, så jag tror inte det är något större problem förutom volymen (om den inte är bärbar förstås). Quote
Leo Posted March 5, 2003 Author Report Posted March 5, 2003 kan du inte få den nerpostad av polarna/familjen när vi har kommit på plats då? Vet i fan om jag vill skicka ner min lilla dyrgrip. Swedints försäkring täcker nog inte eventella skador som kan upp komma har för mig att den var på typ 5000kr. skyddsvästen eller laptopen ..vilket val.. :P Quote
106 Posted March 5, 2003 Report Posted March 5, 2003 För att återkomma till det egentliga ämnet; vilka är det som ska ner till KS08 här på forumet? såg attt mitt bef.nr börjar på 3, så jag kommer att tillhöra RL (antar att det är stab/stross) nån mer som till hör "3:an"? VL = batstaben PL = stab/trosskompaniet QL = 1. mekskyttekompaniet RL = 2. mekskyttekompaniet SL = 3. mekskyttekompaniet Då kommer du ingå i RL stabsgrupp (EE) och bemanna kompanisignal. På skytte görs det dygnet runt, PL (inte bara signal) har stängt kvällstid. Då operationer genomförs kan du ibland vara med i strivagnen (RLBLU). Du kommer inte agera bilförare mer än någon annan på kompaniet. I dagsläget håller RL till på Station North (fd station 3), man har även personal på Bifrost och Spy Bar. Camp Victoria försöker man självklart hålla sig borta ifrån. Quote
Lillebror81 Posted March 5, 2003 Report Posted March 5, 2003 Smyger nog in den på något sätt, jag har ju ett par dagar kvar innan jag roterat så jag kan ju alltid möjlighet att komma med en kreativ lösning. Quote
Leo Posted March 5, 2003 Author Report Posted March 5, 2003 106--> så även jag kommer att vara med ute på "fältet"? du nämner förkortningarna "EE" och "RLBLU", vad står de för? och varför ska man hålla sig borta från camp V ? är det av operativa skäl, dvs för många uppgifter eller annat? Quote
Lillebror81 Posted March 5, 2003 Report Posted March 5, 2003 106--> så även jag kommer att vara med ute på "fältet"? du nämner förkortningarna "EE" och "RLBLU", vad står de för? och varför ska man hålla sig borta från camp V ? är det av operativa skäl, dvs för många uppgifter eller annat? Camp Victoria inhåller PX, Muddy Mess samt andra farliga saker som man kan göra sig av med pengar på !!!! Quote
106 Posted March 5, 2003 Report Posted March 5, 2003 (edited) kompaniet heter RL (1. mekskyttekompaniet) plutonen heter ER (stab/tross plutonen) gruppen heter EE (stabsgruppen) alltså 2 mekskyttekompaniet, stab/tross-plutonen, stabsgruppen AR = 1. skyttepluton BR = 2. skyttepluton CR = 3. skyttepluton DR = 4. skyttepluton ER = stab/tross pluton exempel för 1 plut EA = 1 grp (skytte) FA = 2 grp (skytte) GA = 3 grp/pvrb (skytte) HA = vagnsgruppchef (personlig anropssignal), vagnchef för EA. dvs EE = stabsgrupp FE = strigrupp GE = packgrupp HE = repgrupp IE = sjukvård JE = spaning RLBLU är anropssignalen för ledningsvagnen (stripbv3021C) när den har ledningsansvaret, annars FE (eller vem som nu åker i den). Varje person i en grupp har en egen anropssignal dvs EA1 = grpch EA2 = stf grpch och så vidare i befattningsnummerordning dvs du är nog EE3 eller EE4. På CV håller staben och PL till. Allt är uppstyrt på ett dåligt sätt dvs liten frihet för den enskilde soldaten samtidigt som man skiter fullständigt i UniR FM. Edited March 10, 2003 by 106 Quote
106 Posted March 5, 2003 Report Posted March 5, 2003 PX och mäss fanns på Bifrost också. Det enda som "saknades" var internetuppkoppling, endast för att läsa på SoldF.com så klart. Quote
Leo Posted March 5, 2003 Author Report Posted March 5, 2003 106--> så även jag kommer att vara med ute på "fältet"? du nämner förkortningarna "EE" och "RLBLU", vad står de för? och varför ska man hålla sig borta från camp V ? är det av operativa skäl, dvs för många uppgifter eller annat? Camp Victoria inhåller PX, Muddy Mess samt andra farliga saker som man kan göra sig av med pengar på !!!! å jag som trodde att det gällde "dangerous stuff" ...är det vanliga soldater som driver muddy mess (antar att det är soldatpuben), men kanske kan få in en fot där, har jobbat väldigt mkt inom restaurang och bar Quote
Lillebror81 Posted March 5, 2003 Report Posted March 5, 2003 å jag som trodde att det gällde "dangerous stuff" ...är det vanliga soldater som driver muddy mess (antar att det är soldatpuben), men kanske kan få in en fot där, har jobbat väldigt mkt inom restaurang och bar Ansvaret brukar går mellan plutonerna om att sköta Muddymess. Men det finns även en mäss på Bifrost sedan finns ju alltid Moose Bar till hålet för VL dvs Staben. Quote
Leo Posted March 5, 2003 Author Report Posted March 5, 2003 när jag fick samtal från I5 om kosovo så var det först till stabass/und de ville ha mig till, vilket jag sa ja till. På kvällen så ringde samma fk igen och sa att det var ngn på UD som hade handplockats för jobbet, men han ville gärna ha mig till stabass/sam, vilket jag också sa ja till. Men när jag fick uttagningsbeskedet så stod det sign/bilf, vilket iof också är samband. Nu till frågan: är det ngn slags "crossover" mellan tjänsterna eller är det olika tjänster? tittar man på befattningar på mil.se så är det två olika ju? kan det vara så att swedint "fumlat" en aning? Quote
Foxtrotcharliegrg Posted March 5, 2003 Report Posted March 5, 2003 Toyotan 13407 vet jag för övrigt inte ens om det någonsin kom till Kosova? Lite OT: Det fanns en TLC 13401 hos RL KS06 som skulle varit med från Bosnien-tiden. Kanske samma? Den fick äntligen (!!) körförbud och blev sedan sönderskjuten - av någon annan än min grp/plut - under en övning. Slut OT! Fråga om tråden: Ni som skall åka på KS08, när fick ni ert slutgiltiga uttagningsbesked? /FC-grg Quote
Leo Posted March 5, 2003 Author Report Posted March 5, 2003 svaren kom v7 eller 8, minns inte riktigt, har du sökt men inte fått besked? Quote
106 Posted March 5, 2003 Report Posted March 5, 2003 när jag fick samtal från I5 om kosovo så var det först till stabass/und de ville ha mig till, vilket jag sa ja till. På kvällen så ringde samma fk igen och sa att det var ngn på UD som hade handplockats för jobbet, men han ville gärna ha mig till stabass/sam, vilket jag också sa ja till. Men när jag fick uttagningsbeskedet så stod det sign/bilf, vilket iof också är samband. Nu till frågan: är det ngn slags "crossover" mellan tjänsterna eller är det olika tjänster? tittar man på befattningar på mil.se så är det två olika ju? kan det vara så att swedint "fumlat" en aning? Stabsass/und är på S2, bataljonsstabens underrättelsesektion, de deltar i bearbetandet och delgivningen av underrättelser. stabsass/samband är på S6, samverkanssektionen, de har hand om alla kanaldata och kryptonycklar på bataljonen. S1 = pers S2 = und S3 = operationer S4 = logistik S5 = samverkan S6 = samband Om det står stabsass/samverkan skall du vara assistent åt samverkansofficerarna på ett skyttekompani (ingår i kompaniledningen) och hjälpa dem med bearbetning och inhämtning "på fältet". signalist/bilförare innebär att du skall passa att antal radioapparater och en telefon i 6 månader. Uppgiften är då att hålla koll på var samtliga på kompaniet befinner sig när de är utanför campen. Quote
106 Posted March 5, 2003 Report Posted March 5, 2003 svaren kom v7 eller 8, minns inte riktigt, har du sökt men inte fått besked? Jag har också sökt utan att få något svar. Däremot fick jag svar från IA03. Quote
Leo Posted March 5, 2003 Author Report Posted March 5, 2003 när jag fick samtal från I5 om kosovo så var det först till stabass/und de ville ha mig till, vilket jag sa ja till. På kvällen så ringde samma fk igen och sa att det var ngn på UD som hade handplockats för jobbet, men han ville gärna ha mig till stabass/sam, vilket jag också sa ja till. Men när jag fick uttagningsbeskedet så stod det sign/bilf, vilket iof också är samband. Nu till frågan: är det ngn slags "crossover" mellan tjänsterna eller är det olika tjänster? tittar man på befattningar på mil.se så är det två olika ju? kan det vara så att swedint "fumlat" en aning? Stabsass/und är på S2, bataljonsstabens underrättelsesektion, de deltar i bearbetandet och delgivningen av underrättelser. stabsass/samband är på S6, samverkanssektionen, de har hand om alla kanaldata och kryptonycklar på bataljonen. S1 = pers S2 = und S3 = operationer S4 = logistik S5 = samverkan S6 = samband Om det står stabsass/samverkan skall du vara assistent åt samverkansofficerarna på ett skyttekompani (ingår i kompaniledningen) och hjälpa dem med bearbetning och inhämtning "på fältet". signalist/bilförare innebär att du skall passa att antal radioapparater och en telefon i 6 månader. Uppgiften är då att hålla koll på var samtliga på kompaniet befinner sig när de är utanför campen. jo, men vara att vara lite tydligare: fänriken som ringde mig ville ha mig till stab/samband, men på intagningsbekedet står det sign/bilf, en petitess egentligen för att jag ville verkligen med till KS08 och båda tjänsterna handlar om samband, vilket är min gebit, jag undrade bara om det kunde vara så att swedint förväxlat tjänster eller så Quote
106 Posted March 5, 2003 Report Posted March 5, 2003 Det är inte ovanligt att det blir så. Någon kanske hellre ville ha dig på sitt kompani. Det kanske var för många på S6 eller för få på RL. Organisationen ser olika ut för varje mission. Quote
Leo Posted March 5, 2003 Author Report Posted March 5, 2003 jag kommer att rycka in vecka 17, är det inte ganska lång tid för en sign/bilf? kommer att åka till Kosovo v 24. Kommer min utbildning bara att vara i Almnäs som sign/bilf eller kommer jag ha utbildning på andra orter också? Quote
Foxtrotcharliegrg Posted March 5, 2003 Report Posted March 5, 2003 svaren kom v7 eller 8, minns inte riktigt, har du sökt men inte fått besked? Har sökt och inte fått besked. Ringde och pratade med stf plutch både i Kosovo och när jag kom hem till Sverige. Var satt som reserv pga han inte fick tag i mig tidigare (var ej på CV...). Fick dock besked från IA03 under v8. Tyvärr blev jag reserv även där /FC-grg Quote
106 Posted March 5, 2003 Report Posted March 5, 2003 (edited) Först har man befattningsspecifik utbildning som varierar i längd beroende på befattning. Du får 3 veckors sambandsutbildning på S1, därefter kommer ett kompanigemensamt skede då alla skall lära sig det som krävs för att ingå i utlandsstyrkan, vissa skillnader i utbildning beroende på kompani. Ni kommer alltså öva MCP, riot, eskort och allt annat. Inför KS06 genomförde VL, PL och SL detta skede i Almnäs, QL i Strängnäs och RL i Kungsängen. Slutövningen för hela bataljonen var i Kungsängen. Edited March 5, 2003 by 106 Quote
Leo Posted March 5, 2003 Author Report Posted March 5, 2003 ni som har sökt men inte har fått svar eller står som reserver: jag menar verkligen när jag säger att jag lider med er. Har själv fått många negativa uttagningsbesked efter muck och förstår hur deppigt det kan vara. Ni som är reserver: Stå på er! tjata o tjata på de som har ansvaret för befattningarna, kanske inte så smakfullt alla ggr men det får de att inse hur peppade ni är Quote
StfC Posted March 6, 2003 Report Posted March 6, 2003 Hoppas att man får utbyte av alla möjliga nationer .... en grej jag funderade på häromdagen: hur mkt personlig packning får man ta med sig? Går man nånsin i civila kläder utanför campen? KS06 hade 2 leaver, en på 2 veckor då man fick gratis hemresa och en på en vecka då man om det fanns lediga platser på herkan kunde åka gratis. Ett flertal valde att åka till Grekland på sin 1-veckas leave. Det är enda anledningen till att ta med sig civila kläder. Jag tror det är totalt 60 kg packning (fördelat på 2 bärsäck 2000, 1 civil väska/ryggsäck och en persedelpåse som handbagage) man får ta med sig på herkan vid rotation. Då ingår all personlig utrustning minus vapen och kroppsskydd. Man kan välja att lämna en del utrustning i en off-pack-väska på Almnäs t ex kommer ni sannolikt inte behöva vinterkängor och en massa annat skräp man får ut. Mer utrustning lämnad på Almnäs = mer egna prylar och mer sprit vid hemrotation. Det går ju även bra att skicka civila prylar med paket till/från Kosovo. 60 kg,?. Är det vikten på all utrustning man får på Almnäs?, och vad är det då?. Hur mycket prylar är det man skall ha med sig? det vore jätteintressant om någon insatt kunde berätta vad man har med sig. Samt mer intressant, vilken "extra" utrustning ni erfarna rekommenderar att man bör ta med sig, tex uniformspersedlar,väskor/ryggor,"bra att ha mtrl." etc. Har även fått i uppdrag från jobbet att skriva dagbok att skicka hem. så även jag kommer släpa på en dator+ digitalkamera o dyl.. hur funkar det med datorkomm. i kosovo.? Funkar det med ett GSM-modem i datorn. blivande PiGrpChf Quote
Leo Posted March 6, 2003 Author Report Posted March 6, 2003 är inne på den frågan som StfC ställde, vad kan man lämna hemma som inte kommer att kännas relevant därnere? Quote
APC-mannen Posted March 6, 2003 Report Posted March 6, 2003 är inne på den frågan som StfC ställde, vad kan man lämna hemma som inte kommer att kännas relevant därnere? Ett exempel är gummistövlarna man får ut har jag då inte haft med mig ner, varken på sommaren eller vintern, och har inte saknat dem. Om du menade militär utrustning. Vad gäller civil utrustning så går det ju att köpa det mesta på PX. Nu när Posten gjorts om och allt det där så vet jag inte om detta är aktuellt längre, men från Bosnien gick det bra att skicka de s.k. Sverigepaketen (en kartong som man fick skicka 10 kg i) hem till t.ex. föräldrarna. Bra sett att frakta hem grejer. Kruxet var att man kunde INTE köpa dem där nere, så det var ju en bra grej att ta med sig ner. Som sagt vet jag inte om det gäller längre, eller om det ens finns några Sverigepaket längre. Annars så är det lättare att svara på vad man inte ska glömma att ta med sig ner... Quote
Foxtrotcharliegrg Posted March 6, 2003 Report Posted March 6, 2003 Att ta med eller lämna Av tilldelad utrustning: Du kan bla lämna de "snabba svarta" skorna. Ta med baccisshortsen + skjortorna då de kan var sköna att ha på "fritiden" (då du inte är i tjänst/QRF) om dresscoden (hur du får vara klädd) tillåter det. Gärna extra 59-skjortor då det är svettigt i värmen och tvättbytet inte alltid funkar/hinns med. Av civil utrustning: Jag hade inte så stor nytta av mobiltelefonen. Det finns wellfaretelefoner på Camp Victoria och fanns iaf på Camp Bifrost. Antagligen så finns det på Station north, central etc. nu också. CD/MD är bra att ha för att lyssna på musik och cd-shoparna utanför CV hade det mesta. Datorkommunikation o dyl: På CV finns det wellfaredatorer. Egen uppkoppling med gsm vet jag inget om men det går ju att ringa med gsm hem... Blir antagligen väldigt dyrt. Köp nätverkskort på Bondsteele och lira lite CS ihop. OBS! Ström är en bristvara och inga "otillåtna applikationer" fick kopplas in i barrackerna men det hindrade inte att det fanns tv/video/stereo i hos många. Mest PL kändes det som Men det är nog naturligt då de var grupperade på CV. Kommer säkert på mer tips men det var allt för nu! /FC-grg Quote
106 Posted March 6, 2003 Report Posted March 6, 2003 Sverigepaket går att köpa på Posten på Camp Victoria. Skit i GSM-modem, du kan ju spara filen på en diskett och skicka från welfare-datorerna. Att ringa från mobiltelefon tror jag låg på 24kr/min men SMS kostar cirka 3kr. Om du funderar på att köpa CD/MD så vänta till du kommit ner. Elproblemet är gigantiskt på CV, på Bifrost fanns det TV, video och stereo i nästan varenda barack. De bryr sig mest om stora elförbrukare såsom kylskåp, dessutom får inte mat förvaras i barackerna ändå. Utrustning: Det ni får ut från SWEDINT väger cirka 50-55 kg beroende på storlek. träskor, lågskor, vinterkängor, gummistövlar, peter-pan kängor och liknande kan man gott lämna hemma. Shorts används inte så mycket (om man inte tillhör PL) men väger å andra sidan lite. De långa byxorna används nästan inte alls, likadant med skjorta m/93 FN (ta med en). Köp en fransk basker men spara den från SWEDINT ifall ni får tillfälle att byta till er prylar från andra nationer. Quote
Recommended Posts