Jump to content

Personlig utrustning

Munin

Recommended Posts

Blev i samband med diskussioner i andra trådar nyfiken på vilken personlig materiel som den enskilde soldaten inte vill hämta ut trots att den står på soldatens utrustningslista.

Tanken med tråden är avspegla vad vi som individer tycker om den personliga utrustningen, alltså inte att diskutera huruvida materieldetalj blutanblä är bra/dåligt samt huruvida Kalle, Pelle och Stina tycker fel.

Så vad är så oanvänt, opraktiskt eller rent av uselt att du helst inte vill hämta ut det på förrådet?

Motivera gärna varför.

På min personliga lista återfinns:

Stridshandske 2000, värdelös i skytte, dålig passform och förefaller gå upp i sömmarna snarast.

Kroppsskydd 90A, tveksam funktion, vanligen utgången garantitid och varning för skavsår samt överhettning.

Ylletröja m/87, hopplös i fältverksamhet, trevlig vid stilla aktivitet men effekt kontra vikt, nej tack.

Regnställ 90, blöt från utsidan eller ångkokt? knä/armbåge skavs lätt sönder vid markfriktion, fukten går rakt igenom tyget där regnstället sitter åt mot kroppen.

Stövlar, aldrig använda, säkerligen bra att ha i vissa situationer men tydligen nice utrustning.

Edited by Munin

Åhh, ni borskämda ungdomar ;)

Under invasionsförsvarets glada dagar svors åt fotlappar, muddar, olle och gummikängor. Dagens mtrl är ju rena lyxen. Fast man slapp ju förstås kroppsskydd och släpade inte med så mycket i skogen. Ett p-skott m/68 på sin höjd.

Visserligen ett tag sen, men under GU 89-90 så var det följande saker som man fick hämta ut som aldrig användes:

• Hårda plastkängor för vått bruk, liknande de läderkängor man hade men som garanterat gett en fotskav inom 5 minuter.
  • Vinterkängor. Tvingades alltid ha dem i trosspackningen vintertid men kom aldrig att användas av mig iallafall.
  • Ylle uniform m/58. Ylleuniformen som aldrig kom att användas då vi hade m/69 istället. Kunde kanske ha varit bra i minus 30 någon gång.
  • "Kroppskondomen" aka engångs kemstrids-dräkten man fick ut och som bara tog plats i gasmaskväskan. Den väskan var för övrigt av äldre modell och rymde knappt masken samt allt som skulle vara med i den. Tror att förådet fick kassera alla de oanvända skydden vid muck pga förslitning av förpackning och hål i skyddet.

Edited by MadLuna

Skydsmask M/5x. Den var inte mycket att ha. Såpass torkad att de var lite otäta i gummit redan

Kom precis i glappet mellan m/59 och m/90 så det fanss inte m/59 delar i tillrcäklig mängdd så de kunde vi inte få och m/90 ersättarna var inte anskaffade. Därmed blev packningen ibland lite väl lätt. M/87 tröjan gillar jag så den var med för det mesta. Dock med civil t-shirt under

Kroppsskydd 90A - Tungt, otympligt och ökar risken för överhettning med ca 1000%.

Tröja 90 - Använder aldrig då jag har "befälströja m/87".

Stövlar - Aldrig använda.

Snuskburken - Har fått ut jägarkök istället och det är SÅ mycket bättre enligt mig.

jag måste vara en konstig individ... jag tycker att utrustningen som fås ut är grymt bra.

Dock tycker jag att stridshandsken är något som är värdelöst inom FM. Dessa får gärna ligga kvar på förrådet. men de vita skinhandskarna är helt underbara tillsammans med yllevantar.

Stövlar är helt underbart, tror jag använder stövlarna mer än kängorna om jag ska vara helt ärlig. iaf under höst och vintertid.

-Att man inte använt artikeln ifråga är inte en orsak att klaga på den...

-Om en artikel som måste bäras är varm... Anpassa då klädseln...

Funktion före form...

Nackdelen med "befäls"tröja m/87 är att det går inte att anpassa efter värmebehovet dock så är den snygare är värmetröjan.

Nackdeln med Tröja 90 är att den är ful men är det någon jävla modevisning ;)

Ang snuskburken så är den mindre, har mindre detaljer och är enligt min personliga erfarenhet fan så mycket fungiblare...

hellre snuskburk än jägarkök...

Men vad vet jag efter ca 25 års friluftsliv med otaliga kök...

Klanka inte på mtrl för att ni inte använder den eller för att ni inte tycker den är snygg eller har gradbeteckningar...

Det jag saknar i den utdelade materieln är 90L jackan och ett lätt överdragsplagg i Goretex typ FJS02 eller dess efterföljare.

Det är dags att Sverige kommer ifatt resterande länder när det gäller uniformer...

Fick höra av KontingentsC på min senaste mission att han blivit skrattad åt när han bar komarocken i -30...

GMY

Kroppsskydd 90A - Tungt, otympligt och ökar risken för överhettning med ca 1000%.

Tröja 90 - Använder aldrig då jag har "befälströja m/87".

Stövlar - Aldrig använda.

Snuskburken - Har fått ut jägarkök istället och det är SÅ mycket bättre enligt mig.

Stridshandske 2000, värdelös i skytte, dålig passform och förefaller gå upp i sömmarna snarast.

Mycket bättre än den jag hade under GU (fem-finger handske), samt de amerikanska CQB varianter jag prövat.

Kroppsskydd 90A, tveksam funktion, vanligen utgången garantitid och varning för skavsår samt överhettning.

Svettig blir man absolut, men det som inte dödar...

Ylletröja m/87, hopplös i fältverksamhet, trevlig vid stilla aktivitet men effekt kontra vikt, nej tack.

Fin vid kaserntjänst.

Regnställ 90, blöt från utsidan eller ångkokt? knä/armbåge skavs lätt sönder vid markfriktion, fukten går rakt igenom tyget där regnstället sitter åt mot kroppen.

Finns säkerligen mycket bättre, men milslångt bättre än den m/59 variant man hade i HV för 10+ år sen.

Stövlar, aldrig använda, säkerligen bra att ha i vissa situationer men tydligen nice utrustning.

Ska tydligen vara guld vid skogsbränder och översvämmningar!

Egentligen är jag huvudsakligen nöjd med det mesta av den nuvarande utrustningen (med den komplettering jag gjort med RS05 jacka eftersom jag tycker det behövdes ett regnplagg som andades). Dock så saknar jag sydvästen oerhört. 90L ser jag fram emot att få ut också, när den finns tillgänglig igen.

Måste säga att den utrustning jag fått ut, och det är vad ja kan se allt utom nya hjälm inner delen, riktigt bra, kan hålla med Fk Satan att handskar är nått som man kan bli bättre på. men annars kan ja inte klaga på sakerna. saknar i o för sig M90L som vore fint om den kom ut även till Hv.

Fick ut två(!) par gummistövlar, tror det var ett par vinter och ett par sommar. SToppade dem längst in i skåpet, tog fram dem lagom till muck.

Vet inte riktigt vilken ryggsäck jag skulle ha plats att stoppa dem i, när man knappt hade plats nog att ta med sig torrfoder för hela övningen, än mindre vatten.

Saker som jag INTE använder:

-Lejon Attack

-Träskor

Saker som jag ytterst sällan använder och som jag helst undviker:

-Stövlar (även fast de är bra)

-Regnställ

-Vintermössa m/59

/K

Vet inte riktigt vilken ryggsäck jag skulle ha plats att stoppa dem i, när man knappt hade plats nog att ta med sig torrfoder för hela övningen, än mindre vatten.

Trosspackningen.

/D

Hehe, en sådan hade vi faktiskt en gång, första veckan i fält under gsu. Sedan var det buren utrustning som gällde.

Kom på en sak förresten. Lilla spritflaskan. Vet inte vad den är tänkt att användas till, men den kan möjligtvis fungera till att förvara spriten inomhus.

När jag gick för att hämta nya spritflaskor brukade jag alltid klämma lite på dem, ofta sprack de direkt. Det var liksom ingen ide att ta med den ut till skogen bara för att ha hela ryggsäcken fylld med sprit. Men man kunde ha tur och få en gammal flaska, de var mycket mjukare i plasten och sprack inte lika lätt.

*klipp*

-Träskor

*klipp*

/K

träskor?

Hur ofta får man ut dom, och av vilken anledning?

Bla vid Utlandstjänst. Är rätt smidiga att ha när man ska ta sig till/från hygienbarracken på natten/kvällen/morgonen.

/D

*klipp*

-Träskor

*klipp*

/K

träskor?

Bla vid Utlandstjänst. Är rätt smidiga att ha när man ska ta sig till/från hygienbarracken på natten/kvällen/morgonen.

/D

Ja, men flippflapp fyller den funktionen mer än väl.

Jag använde träskorna ett par gånger i Bosnien. Senast så plockade jag inte ens ut dem.

*klipp*

-Träskor

*klipp*

/K

träskor?

/D

Ja, men flippflapp fyller den funktionen mer än väl.

Jag använde träskorna ett par gånger i Bosnien. Senast så plockade jag inte ens ut dem.

Klart man måste ta ut träskorna, vad ska man annars elda upp sista kvällen? :D

Trosspackningen.

/D

Hehe, en sådan hade vi faktiskt en gång, första veckan i fält under gsu. Sedan var det buren utrustning som gällde.

Kom på en sak förresten. Lilla spritflaskan. Vet inte vad den är tänkt att användas till, men den kan möjligtvis fungera till att förvara spriten inomhus.

När jag gick för att hämta nya spritflaskor brukade jag alltid klämma lite på dem, ofta sprack de direkt. Det var liksom ingen ide att ta med den ut till skogen bara för att ha hela ryggsäcken fylld med sprit. Men man kunde ha tur och få en gammal flaska, de var mycket mjukare i plasten och sprack inte lika lätt.

På AJB har man den lilla spritflaskan fylld med fotogen samt ett minitrangia i höger flerbruksficka på stridsvästen som nödkök.

Trosspackningen.

/D

Vad hade ni för ryggsäck då?

Jag använde aldrig motorjackan och byxorna som vi fick ut, nu hade vi bara många (fler än 7) minusgrader under kanske 3 dagar när jag hade motortjänst där jag kunde vara i fartvind, men ändå. Skinnmasken tror jag att jag provade någon gång men jag hade svårt att anpassa den så att den funkade.

Pyamas i poplin, tror jag den hette som vi fick ut..och nästan samtliga lämnade in den lika nystruken som den lämnades ut..dvs ingen använde den.

Vet inte om dom delar ut den idag men det skulle inte förvåna mig.

Använde lejon attack..vilket jag såklart fick ångra..Kommer aldrig använda den igen dock.

Kronans tunna mörkblå sockar fanns i 2 material. Ena med mera plast eller liknande i sig den andra mera bomull.. Den som var mera plastig var inte kompatibel med mina fötter för då rann det svett om fötterna.

Snuskburken, eftersom dom exemplar man får ut verkar ha reparerats med hjälp av en 122'a?

Skulle vara trevligt om dom gjorde en modern variant av den.

först måste jag säga att denna tråden är guld värd.. tror en hel del folk med uppsatta personer inom FM läser på detta forumet och då får de ju höra klagomålen som finns...

för det andra så kan jag inte direkt säga att nån av FM´s utr är "värdelös" dock finns det i alla hänseenden bättre grejjer, men då kostar de skjortan också..

sedan skall man väl tänka lite på att den mesta utrustningen togs fram för 10+ år sedan då det ställdes större krav på kostnader och mängd utrustning, och dessutom går ju utvecklingen framåt dagligen så det som är bäst idag är knappast bäst "imorgon"...

men naturligtvis skall vi aldrig nöja oss med den utrustning vi har för då kommer vi aldrig få nåt bättre, dock skall vi acceptera och använda den utrustningen men samtidigt framföra förslag på förbättringar oavbrutet..

så kort sagt så vill jag ha nyare och modernare grejjer av ALLT! för det vi har nu är ofta trasigt, bristfälligt, dåligt och i många fall passerat "bäst före" för många år sedan (kroppsskydden och hjälmarna främst)

dessutom anser jag att Stridsvästen kan förbättras på ett flertal punkter.

dock skall sägas att jag aldrig varit i extremare situationer än normal "lasse i ledet" tjänst på icke direkt stridande förband (är väl först nu i HV Insats som det ändrats lite)

men fortsätt för all del klaga på materialen, det är det som för utvecklingen framåt :surprise:

Jag tycker att det mesta av det man får ut nu för tiden är helt ok, även om de Lejon attack och träskor jag haft i princip förblivit oanvända. Det är egentligen bara en grej jag aldrig använt och det är de gamla badbyxorna med knytning i sidan. En helt bisarr konstruktion som mest liknade en blöja.

/FnuSNU

Svettig blir man absolut, men det som inte dödar...

Svett dödar. Mindre bra att ha kroppsskyddet i kallt klimat. Svettas du, dör du.

Värsta som finns, svettas i -30 -40...

Hjälmen har jag massa problem med. Hörselkåpor på, spänna om. Hörselkåpor av, spänna om. Plastbrickorna vid fästena går sönder och när de gör det och du inte har chans att fixa, så trycker de något djävulskt mot tinningen. Tycker också att de borde vara en aning mindre otymplig och lättare.

Någon handske som inte blir dyblöt i snö, regn, svett..

Regnstället. Alla vet varför.

Mygghatt vore nice. Med lite ljust nät så att man lättare ser konturer. Kanske till och med mer än bara nice?

Edited by Länus