Jump to content

Recommended Posts

Posted

Guldvärt med träskorna en kall natt och man måste attack besöka bekvämlighetinrättning (kan hämra komarocken hänger med då i samma veva).......

annars är väl stridsbälte 304K någon som är mindre bra i mina ögon......

Posted

Fått ut men aldrig använt den, HV-baskern alltså.. Jag använde heller inte mina Lejon under GU 91/92 men farsan fick dem efter muck och han har dem fortfarande dagligen på sommarhalvåret.. Vet inte om det säger mest om min far eller skorna. :worthy:

Skyddsvästen från 1994 är uthämtad men heller inte använd, men nog åker den med vid larm.

I övrigt tycker jag utlämnad utrustningen funkar även om den inte är den allra senaste.

Posted

Utan konkurrens var den mest meningslösa och ofunktionella mtrl vi fick ut på Gardet '89 fotbollskorna i gummi. Förrådspersonalen brydde sig inte ens om vilken storlek de delade ut eftersom ingen ändå skulle använda dem. Tätt efter kom "elefantkondomen", en slags sjösäck i miniatyr (föregångaren till persedelpåse m/69) som enbart användes för att förvara smutstvätt. Bra mycket mer praktiskt och hygieniskt med en vanlig plastpåse.

/P

Posted
Utan konkurrens var den mest meningslösa och ofunktionella mtrl vi fick ut på Gardet '89 fotbollskorna i gummi. Förrådspersonalen brydde sig inte ens om vilken storlek de delade ut eftersom ingen ändå skulle använda dem. Tätt efter kom "elefantkondomen", en slags sjösäck i miniatyr (föregångaren till persedelpåse m/69) som enbart användes för att förvara smutstvätt. Bra mycket mer praktiskt och hygieniskt med en vanlig plastpåse.

/P

Om det är den riktiga elefantkondomen i grön vävplast så är väll den till att skydda sovsäcken från väta!

/oak

Posted
Om det är den riktiga elefantkondomen i grön vävplast så är väll den till att skydda sovsäcken från väta!

/oak

Vi använder den för att inte pipan ska få för mycket snö i sig vintertid...

För vilket syfte skapades den?

Posted

/oak

Vi använder den för att inte pipan ska få för mycket snö i sig vintertid...

För vilket syfte skapades den?

Nu vet jag inte vilken persedel ni pratar om men om den används som fuktskydd för sovsäcken så torde den väl snarare vara lämplig för att skydda ett eldrör från att få snö i sig vintertid. Eller vad är det jag missförstår?

Posted

Glömde en sak..

Temos modell krossbar om du nyser på den..

Eller fakirens fältflaska...

Tjaa hoppas dom har slutat med den, men med FM så vet man aldrig..

Posted

iom att jag upplevde elva månader ihop med folk som på fullt allvar skulle släpa med sig hela skåpet på mission, enbart för att man fått ut dem så var det en massa saker som jag fick släpa runt halva västsverige under NBG.

träskor - foppatoffel finns ju.

vinterkänga, marschkänga m stålhätta, marschkänga - jag hade redan väl ingångna finska sjöstridskängor vid inryck.

stridshandske 2000 - man kan lika gärna slå in händerna i wettexduk

jägarköket - tog med mitt metatablettskök och ett trianga mini hemifrån.

gummistövel - hade dem under slutövn i norrland men tog annars bara upp plats i skåpet.

badbyxor/idrottsshorts, träningsoverall - det finns butiker som heter stadium....

lejon attack - arbetsmiljöverket dömde ut dessa för anställda år 2006, men vpl och nbg skulle få dem?

i övrigt funkar all annan utr ok.

som hv man vågar man inte bruka sitt regnställ ändå, skrämd av de kvm jag haft tidigare så vet man att går det sönder, så får man inget nytt förrens vi har tronskifte.

däremot finns det saker som jag mer än gärna skulle hämta ut istället.

ankelsocka fält - riktigt bra strumor.

kroppsskydd 94 - funkar bra även med fulla plattor

multiverktyg - säjer väl sig självt?

pannlampa - dito.

motoroverall - som b-styka eller för de gånger naturen/tjänsten faktiskt är grisig.

var inte så impad av 90L faktiskt, hade inte klarat en 01 mission många dagar tyvärr.

i min tjänst hade man förmodligen förbrukat ett par byxor redan första dagen, och pga regelrytteri så hade man knappast fått jobba i vare sig motoroverall eller byxa M93.(eget logiskt tänk var ej välkommet)

och i hv har man inget bruk för den, den passar på kasern inte för att öva strid i.

vill fö se den dagen då hv skall öva TOS, den dagen gråter era kvm....

Posted

Konservbrytaren!

Totalt useless, mig veterligen finns inga konserver idag som kräver en konservbrytare. Guldburkarna öppnas ju på det nya tuffa high-tech stättet. I övrigt har man ju bara gröna påsen, iso m.m.

Ändå fick folk skriva AFSE på skiten :)

Posted

/P

/oak

Sovsäck? Sådan lyx! Riktiga män sover med vindrocksfoder på granris!

Nej, det var den lilla säcken i grått tyg.

Posted
Glömde en sak..

Temos modell krossbar om du nyser på den..

Eller fakirens fältflaska...

Tjaa hoppas dom har slutat med den, men med FM så vet man aldrig..

Fältmaracas. Perfekt om man vill ha en sångstund framför brasan.