Jump to content

Recommended Posts

• Replies 389
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Behåller man graden man fick under sin värnplikt? Jag muckar som sergeant vilket är OR 5 och rycker in i NBG i en befattning som är OR 1.. Kommer jag då bli menig eller sergeant?

Posted

@ Krook: Betyder det alltså att man blir degraderad om man söker en tjänst som är under den nivån som man muckar som?

Om man gör tvärtom då? Muckar som OR-4 och rycker in i NBG på en OR-5 befattning? Får man behålla graden/Nivån efter?

Posted

Nu vet jag inte hur man kommer att göra med NBG men när det gäller Utlandsstyrkan så får externt rekryterad personal (alltså folk utan tillsvidareanställning i FM) den grad som de ska ha enligt den tjänst de har. Jag tror att man kommer att göra så.

Söker man en OR2-befattning så blir man OR2, söker man en OR5-befattning så blir man OR5.

För NBG08 så förekom båda systemen, dels att folk behöll graden från muck och dels att folk fick grad efter tjänst.

/K

Posted

Alla befattningar har ju en grad, så bara för att du muckade som sergeant men anställs som menig så kommer du inte att vara menig efter att anställningen går ut, söker du sen till hemvärnet så är du ju troligtvis sergeant igen.

men det är väl så som jag har förstått det iaf att efter muck så får man ju en "krigs"grad i samband med eventuell krigsplacering och då finns där en liten skillnad mellan krigsplaceringen och placeringen man får i NBG, US osv.

så du kommer inte bli degraderad ner till menig utan du kommer få en tjänst som menig soldat, du är alltid sergeant men inte just där och då, samma sak som att en som muckade som menig kan lika väl bli gruppchef för någon grupp och då bli sergeant eller korpral motsv men är ändå inte sergeant efter anställningens slut.

• 2 weeks later...
Posted

Undrar om det blir likadant för YOFF nu med alla OR7 och OR8 tjänster. Förut så har ju YOFF alltid behållit sin grad om det inte har varit så att man har fått en tjänst som betytt en högre grad. Men nu försöker ju HR lura i oss att en OR8 är högre än OF1! En officer är alltid högre än en "NCO" i min värld.

Posted
Undrar om det blir likadant för YOFF nu med alla OR7 och OR8 tjänster. Förut så har ju YOFF alltid behållit sin grad om det inte har varit så att man har fått en tjänst som betytt en högre grad. Men nu försöker ju HR lura i oss att en OR8 är högre än OF1! En officer är alltid högre än en "NCO" i min värld.

Trist inställning.. Se folk för vad de gör och kan istället för att titta på kragspegeln så tror jag att du kommer att få lite nya insikter.

Posted

Ja, en NCO är alltid tekniskt sett "lägre gradmässigt än en officer... Fast det är knappast förknippat med sunt förnuft att leva fullt ut med den inställningen - hög grad har ABSOLUT inget samband med den verkliga respekt som soldater visar dugliga befäl.

Posted

När systemet har satt sig och det börjar finnas rutinerade fanjukare och förvaltare på förbanden, så kommer nog en nykläckt snorig fänrik med den inställningen, att få det väldigt jobbigt den dagen då det är dags att börja jobba.

Posted

JA!

Jag sökte en vakans till LedR men blev uppringd från Trängregementet. Jag hamnade bakom stolarna i uttagningen, och blev nu erbjuden en tjänst. Riktigt gött!

Posted

Ja du, Arty, Får jag påminna att yngste artilleriofficeren på Royal Navys skepp under många år har kallats "snotty", på förekommen anledning. En nybakade fänrik med inställningen att han är "högre" än en OR-8/9 med 20-30års tjänstgöringstid, får nog en mycket jobbig inledning på karriären, kanske för jobbig...

• 3 weeks later...
Posted
JA!

Jag sökte en vakans till LedR men blev uppringd från Trängregementet. Jag hamnade bakom stolarna i uttagningen, och blev nu erbjuden en tjänst. Riktigt gött!

Samma visa här! :D Jag skulle ha hamnat som signalist på FCP:n på LedR men det föll mellan stolarna, men blev precis uppringd och tillfrågad om jag var intresserad av befattningen Närskydssoldat Förare på LedR, hur kul som helst! Är det någon som har erfarenhet/insikt/info om den tjänsten? Någon därute som ska vara närskydd på LedR?

• 2 weeks later...
Posted

Var inne på Försvarets hemsida och kollade lite på vilka befattningar som fortfarande inte var tillsatta i NBG11, på vissa utav tjänsterna kunde man läsa: Nytt avtal och efter det stod det tex 18760, vilket jag vill minnas är mer än vad det stod när jag sökte.

Får alla bättre lön nu? är det något som är förhandlat om?

• 2 weeks later...
Posted (edited)

Var inne på Försvarets hemsida och kollade lite på vilka befattningar som fortfarande inte var tillsatta i NBG11, på vissa utav tjänsterna kunde man läsa: Nytt avtal och efter det stod det tex 18760, vilket jag vill minnas är mer än vad det stod när jag sökte.

Får alla bättre lön nu? är det något som är förhandlat om?

Jag är antagen som Ramp-/godsman på F17. När jag sökte låg grundlönen på 21.500:- men den blev höjd till 25.500:-.

Detta var en av anledningarna till att allt gick så långsamt, sena pappersutskick osv.

Enligt de jag pratat med på F17 så var det Högkvarteret som drog ut på tiden med just lönerna.

Någon mer härifrån som ska till F17?

Tillägg: Det finns vakans på tjänsten som jag är antagen till och på Försvarsmaktens hemsida så står fortfarande den gamla lönen.

Edited by hobokan
  • 3 weeks later...
Posted

Erbjuden tjänst på Luftburna, hjärtat skriker ja men huvudet funderar!

Vore det fria hemresor skulle man inte tveka en sekund.

Posted

Erbjuden tjänst på Luftburna, hjärtat skriker ja men huvudet funderar!

Vore det fria hemresor skulle man inte tveka en sekund.

Äh, bara ta sitt pick och pack och bosätta sig här. Sen är det bara att invänta framtida skattelättnader som jag hoppas det jobbas frenetiskt på. :)

Posted

Träffat på och läst lite smått om att det pratas om Afrika för NBG 11.

Någon som vet vad folk baserar den infon på?

Posted

Är väl egentligen den enda kontinenten där det finns en mängd konflikter av den typ där NBG skulle kunna gå in och göra nytta. Och EU har ju gjort en del insatser där.

Posted

Det baseras kanske aven pa svenska inriktningsdokument som sedan tidigare har sagt att det skulle sitta fint med lite flaggviftande i afrika, vilket ju har utmynnat i bade Chad och Adenviken.

Att NBG skulle sattas in over huvud taget kanns val ungefar lika troligt som att big foot nagonsin hittas.

Det kravs ju bara att FNs sakerhetsrad far for sej att komma overens (bara det later ju smatt otroligt) om en snabbinstats - sedan be EU om hjalp och att europeiska radet sedan kommer overens och att nar alla sen ar overens sa ska sverige hitta nagot satt att transportera allting till platsen - om nu forstas inte de rodgrona vinner valet och beslutar att sverige inte ens ska vara med i NBG11 (vilket val ar deras tanke om jag forstatt det hela korrekt).

Att det skulle bli i afrika blir inte direkt troligare av att AU har bestamt sej for att dom ska vara den framsta konflikthanteraren pa kontinenten och darfor kommer satta sej pa tvaren...

Posted (edited)

Då blir det inryck på K3 om 2 veckor, Rejält nerbyte i lön men gör inte det här för pengarna. Ska bli en spännande och intressant tid framöver!

Edited by Malm88
Posted

Är väl egentligen den enda kontinenten där det finns en mängd konflikter av den typ där NBG skulle kunna gå in och göra nytta. Och EU har ju gjort en del insatser där.

OBS! Spekulation: Sudan.

EU har ju sagt sig vilja spela en roll nästa år i Sudan. Enligt fredsavtalet från 2005 skall man hålla en folkomröstning och den kan resultera i precis vad som helst. Det ligger i EU:s intresse att stödja FN:s insats, UNMIS. Så om FN hör av sig med en begäran om förstärkning kan det bli allt ifrån enskilda EU-länder som skickar vad man kan avstå till en fullskalig insats med tillgänglig battlegroup.

Folkomröstningen hålls visserligen redan i januari men konsekvenserna av den kan ändå göra det nödvändigt med en förstärkning av UNMIS.

http://www.sweden.gov.se/sb/d/12427/a/149952

• 2 weeks later...
Posted

Hej!

Nu när NBG har varit igång ett tag och till er som tjänstgör, jag är grymt sugen på NBG och har hört från flera håll att det fortfarande ska finnas vakanser som inte är utannonserade på mil.se. Nu är frågan, vet ni om det finns några vakanser i eran pluton eller kanske på erat regemente? Det vore uppskattat om ni skrev det här isåfall, alternativt skickar mig ett PM, så man kan tala med rätt personer

Ha det gott!

Posted (edited)

Hej!

Nu när NBG har varit igång ett tag och till er som tjänstgör, jag är grymt sugen på NBG och har hört från flera håll att det fortfarande ska finnas vakanser som inte är utannonserade på mil.se. Nu är frågan, vet ni om det finns några vakanser i eran pluton eller kanske på erat regemente? Det vore uppskattat om ni skrev det här isåfall, alternativt skickar mig ett PM, så man kan tala med rätt personer

Ha det gott!

Hej jag hörde senast för någon dag sedan att det finns lite vakanser i skövde.

C Förbandsplats (läkare)

Sjukvårdare

Sjuksköterska Anestesi

Mek/Starkström (elektriker)

Bv Tgfordonsmek 3 st

Bärgningsman/Tgbfö 2 st

Reservdelsman/bilf 2 st

Reservdels mtrl befäl

är det som saknas i skövde.

Edited by Semperfidelis85
  • 2 weeks later...
  • 1 month later...
Posted (edited)

Utifrån vad som pressen skriver om det hela kör de tydligen ÖRA i en av dess mest vedertagna uttolkningar där uppe.

Edited by Munin