Jump to content

Strategisk reserv 2009


Recommended Posts

http://www.k3.mil.se/article.php?id=17713

 

STRATEGISKA RESERVEN

 

Under 2009 sätter K3 upp en strategisk reserv bestående av en luftburen skvadrongrupp.

 

K3 ansvarar för en strategisk reserv from 2009-04-01. Reserven ska bestå av en luftburen skvadronsstridsgrupp. Förbandet påbörjar sin utbildning januari 2009. Förbandet som sätts upp är ett R10 förband, som innebär att beredskapen är hög och att personalen är anställd av K3 under hela beredskapsperioden.

 

Tidig sommar 2008 startar rekryteringen till denna. Ytterligare information kommer att komma på www.k3.mil.se hemsida.

 

Frågor: Kontakta [email protected]

 

>>Mer information kommer att komma senast maj.

 

IA09?

Edited by Kn Glock
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 199
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

http://www.k3.mil.se/article.php?id=17713

 

Under 2009 sätter K3 upp en strategisk reserv bestående av en luftburen skvadrongrupp.

 

IA09?

 

Nu verkar det som om även sverige då går mot lättare förband till beredskapsförbanden.

 

Den stora frågan är snarare om detta kommer att bli slutet för mig som Vagnschef på CV90...

Link to comment
Share on other sites

Nu verkar det som om även sverige då går mot lättare förband till beredskapsförbanden.

 

Den stora frågan är snarare om detta kommer att bli slutet för mig som Vagnschef på CV90...

Jag skulle inte dra alltför stora växlar på detta. Det handlar snarare om att det var K3s tur nu än någon medveten ominriktning.

 

För övrigt så är det dessutom inte helt säkert att detta förband blir verklighet fullt ut. R10 kostar skjortan, och det har redan talats om att minimera sådana förband. Med tanke på insatsfrekvensen hittills så skulle det inte förvåna mig om det slutar med R30.

Link to comment
Share on other sites

Vad vi på 312e Luftburna (NBG) fick höra för några månader sedan så är detta en del av det nya armekonceptet. Där det i detta fallet är tänkt att de värnpliktiga som nu ligger inne på luftburna ska gå vidare till en tredje termin i januari och då ha r10-beredskap, därefter när beredskapen går ut så ska dom ner på FS18 precis som vi nu åker på FS16 (förutsatt att det inte blir en insats).

 

Källa: C 312.e Air Assault sqn.

Link to comment
Share on other sites

R30 kommer att bli väldigt sällsynt.

 

Några få R10 förband t ex den strategiska reserven kommer p.g.a. budgetskäl att kombineras med R90 förband.

 

Ett exempel från Amf 1

 

http://www.amf1.mil.se/index.php?lang=S&am...ws&id=40711

Edited by Kn Glock
Link to comment
Share on other sites

Vad vi på 312e Luftburna (NBG) fick höra för några månader sedan så är detta en del av det nya armekonceptet. Där det i detta fallet är tänkt att de värnpliktiga som nu ligger inne på luftburna ska gå vidare till en tredje termin i januari och då ha r10-beredskap, därefter när beredskapen går ut så ska dom ner på FS18 precis som vi nu åker på FS16 (förutsatt att det inte blir en insats).

 

Källa: C 312.e Air Assault sqn.

 

Nu har väl redan LG fått i uppgift att sätta upp FS18, inte för att det på något sätt hindrar att den strategiska reserven får den uppgiften till slut iaf.

 

Det som jag tänkte komma till är väl att den här nya konceptet är meningen att det ska bli lite mer kontinuitet i förbanden som sätts upp för R10 beredskap. Alltså att stommen av förbandet ska förbli detsamma under än längre tid än 6 månader. Ingen som sitter på någon info om just detta?

Link to comment
Share on other sites

Vad vi på 312e Luftburna (NBG) fick höra för några månader sedan så är detta en del av det nya armekonceptet. Där det i detta fallet är tänkt att de värnpliktiga som nu ligger inne på luftburna ska gå vidare till en tredje termin i januari och då ha r10-beredskap, därefter när beredskapen går ut så ska dom ner på FS18 precis som vi nu åker på FS16 (förutsatt att det inte blir en insats).

 

Källa: C 312.e Air Assault sqn.

 

Armekonceptet går ut på att termin 3 är utbildning och att termin 4 är beredskap (t ex så är NBG just nu i termin 4 och har beredskap, i deras fall R10).

 

Källa: C ATS GenMj Grundevik

Link to comment
Share on other sites

Nu verkar det som om även sverige då går mot lättare förband till beredskapsförbanden.

 

Den stora frågan är snarare om detta kommer att bli slutet för mig som Vagnschef på CV90...

Jag skulle inte dra alltför stora växlar på detta. Det handlar snarare om att det var K3s tur nu än någon medveten ominriktning.

Det är ingen slump att t.ex. P4 och I19 börjar utbilda mer av "lätt skytte" istället för 122/90 förband (och det beror inte bara på ekonomin).

 

Tendensen är tydlig och internationellt har den varit gällande i flera år; lättare skytteförband transporterade i t.ex. britternas Vikings-bv eller något bepansrat hjulfordon är det som gäller.

Link to comment
Share on other sites

Hur mkt folk är en skvadrongrupp?

 

Som det ser ut nu så är en luftburen skvadron ca 130 pers, 3x Luftburen plut, 1x stab & tross

 

 

Vad vi på 312e Luftburna (NBG) fick höra för några månader sedan så är detta en del av det nya armekonceptet. Där det i detta fallet är tänkt att de värnpliktiga som nu ligger inne på luftburna ska gå vidare till en tredje termin i januari och då ha r10-beredskap, därefter när beredskapen går ut så ska dom ner på FS18 precis som vi nu åker på FS16 (förutsatt att det inte blir en insats).

 

Källa: C 312.e Air Assault sqn.

 

Nu har väl redan LG fått i uppgift att sätta upp FS18, inte för att det på något sätt hindrar att den strategiska reserven får den uppgiften till slut iaf.

 

Det som jag tänkte komma till är väl att den här nya konceptet är meningen att det ska bli lite mer kontinuitet i förbanden som sätts upp för R10 beredskap. Alltså att stommen av förbandet ska förbli detsamma under än längre tid än 6 månader. Ingen som sitter på någon info om just detta?

 

Det vi som sas till oss va att man håller på att ta bort regeln att man bara får vara anställ som beredskapssoldat i max 2 år. Därefter ska man kunna skriva på avtal upp till 5 år.

Link to comment
Share on other sites

Den 31.Luftburna bataljonen består av fem olika skvadroner.

 

314.understödsskvadron och 315.lednings-/underhållsskvadron utbildar just nu några av sina plutoner med inneliggande värnpliktskull.

De tre identiska skvadronerna 311, 312 och 313.skvadron löser just nu olika uppgifter:

312.skv står i beredskap för NBG fram till 1 juli i år, och kommer åka till Afghanistan i höst, för sex månaders tjänstgöring. 311.skv är utbildningsstöd åt 312.skv.

 

Den 313.luftburna skvadronen är också under utbildning med värnpliktiga som ryckte in i början av februari. Efter värnpliktsåret kommer skvadronen tränas i ytterligare några månader, för att därefter ställas i strategisk beredskap. Utöver tre luftburna jägarplutoner och en stab&tross-pluton kommer även en granatkastarpluton samt delar ur lednings- och sjukvårdspluton ingå. Rekrytering inför termin 3 för 313.luftburna skvadronen är planerad att ske i början på juni i år.

 

Källa: http://www.k3.mil.se/index.php?lang=S&...ws&id=40797

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Förbered dig på ett viktigt arbete

 

Uppmaning att söka IA09 på K3 hemsida

 

http://www.k3.mil.se/article.php?id=17799

 

Utbildningsperiod: v.901 - v.914

Insatsperiod: v.914 - v.040

Sista ansökningsdatum: 2008-08-17

 

Var söker man då?

http://www2.mil.se/sv/Arbete-och-utbildnin...-utlandstjanst/

Link to comment
Share on other sites

Detta blir alltså IA09.

IA07 - P4

IA06 - P7

 

IA08, utgick det? Eller var det NBG?

 

 

IA07 sattes upp 2007 men har beredskap in i 2008 också

 

IA09 sätts upp 2009

 

årtal anger namn inte i vilken ordning de sätts upp

 

NGB08 ersätts av NBG11 (på lite sikt)

 

Undantag och variationer finns alltid

 

Ingenjörerna i Eksjö har namngett sina snabbinsatsförband EN01, EN02 osv utan hänsyn till årtal

Link to comment
Share on other sites

Har sökt, men är det meningen att endast soldater som genomför GU på K3 just nu ska rekryteras eller har vi andra en ärlig chans? Är det någon som vet hur stort intresset är hos inneliggande vpl på K3?

Link to comment
Share on other sites

Funderar på att söka har skickat några frågor till FömedC, får se vad jag får för svar. Jag tänker inte ta en befattning som sjukvårdare/jägare för ynka 24200

-25% = 18150. Kan låta lite oförskämt men jag har lagt ner tre år på att bli sjuksköterska, så jag anser att jag borde få lite mer än en vanlig sjukvårdare. Fan jag har ju bättre betalt på akuten där jag arbetar nu. D.v.s. 18500 plus OB. Men samtidigt tänk att åter igen få tillbringa tid i Karlsborg mm.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker inte alls du resonerar fel. Du ska kunna förvänta dig minst lika bra lön inom det militära som det civila. Försvarsmakten måste kunna erbjuda konkurenskraftig lön. Punkt slut.

Frågan är bara konkurenskraftig jämfört med vad? Ska jag förvänta mig samma lön som skyttesoldat som jag har som civilingenjör i databranschen? Om man söker tjänster under ens civila kompetensnivå får man nog ställa in sig på att få lite lägre lön också. Men trots det kan ju ev tillägg och äventyret i sig gör det hela värt det.

 

Är det en sjuksköterska man söker i SysterEriks fall eller är tjänsten tänkt att besättas av någon som "bara" gjort värnplikten som sjukvårdare/jägarsoldat? Det kan ju i så fall förklara varför SysterErik tjänar mer civilt.

 

Jämför med tjänsten som Sjuksköterska ANESTESI som faktiskt har sjuksköterskeutbildning som krav, där är grundlönen 38000.

 

 

/D

Edited by Dexter
Link to comment
Share on other sites

Funderar på att söka har skickat några frågor till FömedC, får se vad jag får för svar. Jag tänker inte ta en befattning som sjukvårdare/jägare för ynka 24200

-25% = 18150. Kan låta lite oförskämt men jag har lagt ner tre år på att bli sjuksköterska, så jag anser att jag borde få lite mer än en vanlig sjukvårdare. Fan jag har ju bättre betalt på akuten där jag arbetar nu. D.v.s. 18500 plus OB. Men samtidigt tänk att åter igen få tillbringa tid i Karlsborg mm.

 

Glöm inte att:

 

Du erbjuds kostnadsfritt boende i logement

 

Utöver grundlön kommer ev. lönetillägg (ersättning för obekväm arbetstid, övertid, övningsdygnstillägg, med mera.)

När man har högre beredskap utgår en beredskapsersättning om 5500 kr/mån.

 

När det är dags att åka iväg på t.ex. FS18 har du risktillägg på 10.000 utöver din grundlön.

 

De där 350kr du tjänar extra i månaden hemma känns som att du kommer överleva utan :banghead:

Edited by Greven-
Link to comment
Share on other sites

"Ska jag förvänta mig samma lön som skyttesoldat som jag har som civilingenjör i databranschen?"

Nej naturligtvis inte.

 

"Om man söker tjänster under ens civila kompetensnivå får man nog ställa in sig på att få lite lägre lön också. "

Håller jag helt och hållet med om.

 

Det jag vill säga att en befattning man rimligtvis kan likna vid en civil dito så måste fm erbjuda en bra lön. Det är visserligen en utopi men gör inte fm det så kommer kvalitén på sökanden och antagna sjunka. Det har man sett flera gånger.

Jag skriver att man ska förvänta sig en jämnförbar lön - inte att det är så. Över huvud taget tycker jag lönerna inom FM och som yrkessoldat generellt är dåliga. Och det viger för mer desperada lättrekryterade soldater än de med kvalitét och erfarenhet.

Link to comment
Share on other sites

Någon som vet vad maten kan komma att kosta?

Får man betala även för maten man får i fält under utbildningen/beredskapen?

Hur gör man med kvällsmat?

 

När jag gjorde GU på K3 fick vi ofta ut en liten macka från soldathemmet, då brukade jag kompletera med lite mat från ICA, som jag fick inhandla varje kväll. Läste någonstans att maten kostar 165kr om dagen. Det känns som en tråkig utgift på den redan låga lönen.

Link to comment
Share on other sites

För IA07 på P4 så var det Sodexho alt. mat på stan som gällde. (Senare ordnades även kyl/frys och mikro på luckan.) Lunch och middag kostade där 55 kr styck och frukost 25 kr.

 

Det ÄR en tråkig utgift, men det återkommande argumentet i sådana här frågor är att du utför ett vanligt arbete och hur många arbetsgivare betalar för sina anställdas mat?

 

Tillägg: Jag vill minnas att IA07 skattar några kronor på iso-mat, grönpåsarna vågar jag inte säga helt.

Edited by Psk-jevel
Link to comment
Share on other sites

Någon som vet vad maten kan komma att kosta?

Får man betala även för maten man får i fält under utbildningen/beredskapen?

Hur gör man med kvällsmat?

Eftersom FM har haft IA06, IA07 och NBG att dra lärdomar av så borde inte alltför mycket förändras för framtida beredskapssoldaterframtida, eller? :baskerHV:

Min halvkrona från NBG:

 

"Mat i fält" kostade inget om det var ett övningsdygn (kan jobba dygnet runt, ingen OB eller ÖT utan får istället en extrapeng+8h ledighet för varje ÖD som kompensation). Annars gällde för ISO-mat och grönpåsar = beskattningsbar förmån som noterades i den månatliga lönerapporten och kvittades mot diverse tillägg/avdrag för att du inte fick handla och tillaga maten själv gjorde att du gick +/-... eller hur det nu var. Jag fyllde i mina papper och fick lön i slutet av månaden ;-)

Priser för frukost, lunch och middag i matsalen på regementet varierade över hela landet (räkna minst med 125kr/dag för mat) samt om möjlighet till rabattkort på måltider fanns. Kvällsmat stod du för själv (handla på markan, ICA etc).

 

Mvh,

Foxtrotcharliegrg

Link to comment
Share on other sites

Kan även berätta att vi fick veta på Swedint att inom en snar framtid

kommer man även på US utb få betala maten själv!

Detta sas förra veckan när vi gjorde ut till Tchad!

 

 

 

 

 

 

Någon som vet vad maten kan komma att kosta?

Får man betala även för maten man får i fält under utbildningen/beredskapen?

Hur gör man med kvällsmat?

 

När jag gjorde GU på K3 fick vi ofta ut en liten macka från soldathemmet, då brukade jag kompletera med lite mat från ICA, som jag fick inhandla varje kväll. Läste någonstans att maten kostar 165kr om dagen. Det känns som en tråkig utgift på den redan låga lönen.

Link to comment
Share on other sites

Kan även berätta att vi fick veta på Swedint att inom en snar framtid

kommer man även på US utb få betala maten själv!

Detta sas förra veckan när vi gjorde ut till Tchad!

 

Med risk för att glida iväg från huvudämnet (får ta PM annars):

Hur snar framtid pratar vi om? Det har väl alltid varit så att du fått betala för din mat (i matsalen) under din utbildning på Swedint, IntUtbE, Livgardet etc genom att fylla i måltidsort och trycka på knapparna vid matsalsingången???

Under tjänstgöring utomlands är det schabloner och traktamenten hit och dit som reglerar dina matkostnader. Är det kanske är en ny lösning för ni som ska till Tchad eller ska det börja gälla för KS och FS också?

 

Mvh,

Foxtrotcharliegrg

Link to comment
Share on other sites

Kan även berätta att vi fick veta på Swedint att inom en snar framtid

kommer man även på US utb få betala maten själv!

Detta sas förra veckan när vi gjorde ut till Tchad!

 

Med risk för att glida iväg från huvudämnet (får ta PM annars):

Hur snar framtid pratar vi om? Det har väl alltid varit så att du fått betala för din mat (i matsalen) under din utbildning på Swedint, IntUtbE, Livgardet etc genom att fylla i måltidsort och trycka på knapparna vid matsalsingången???

Under tjänstgöring utomlands är det schabloner och traktamenten hit och dit som reglerar dina matkostnader. Är det kanske är en ny lösning för ni som ska till Tchad eller ska det börja gälla för KS och FS också?

 

Mvh,

Foxtrotcharliegrg

 

Vi körde i vanlig ordning med måltidskort som alla alltid gjort.

Enl en av damerna på Pers så var vi troligtvis dom sista med dom förmånerna.

Kommer att bli som för beredskapsförbanden att man betalar själv för maten i matsalen.

Sen får man själv göra avdrag på deklarationen för ökade levnadskostnader osv.

Link to comment
Share on other sites

Angående beredskapen, är det någon som kan bringa klarhet i följande; "Delar av IA 09 kommer ha högre beredskap från 1 april, 2009. Uppgiften att ha högre beredskap växlar inom förbandet under beredskapsperioden (1 april, 2009 - 30 september, 2010)". Har plutonerna växelvis R10 och R30? Om ja så hur länge i stöten har man R10?

 

GD1

Link to comment
Share on other sites

Funderar på att söka har skickat några frågor till FömedC, får se vad jag får för svar. Jag tänker inte ta en befattning som sjukvårdare/jägare för ynka 24200

-25% = 18150. Kan låta lite oförskämt men jag har lagt ner tre år på att bli sjuksköterska, så jag anser att jag borde få lite mer än en vanlig sjukvårdare. Fan jag har ju bättre betalt på akuten där jag arbetar nu. D.v.s. 18500 plus OB. Men samtidigt tänk att åter igen få tillbringa tid i Karlsborg mm.

 

Du har fått mejl

Simma lugnt

Link to comment
Share on other sites

Angående beredskapen, är det någon som kan bringa klarhet i följande; "Delar av IA 09 kommer ha högre beredskap från 1 april, 2009. Uppgiften att ha högre beredskap växlar inom förbandet under beredskapsperioden (1 april, 2009 - 30 september, 2010)". Har plutonerna växelvis R10 och R30? Om ja så hur länge i stöten har man R10?

 

GD1

 

 

Innan vi gick på sommarledighet från K3 så fick vi lite information om IA09 om jag förstod det hela rätt så ska plutonerna växla mellan R10 och R30. Under hur lång tid man låg i respektive beredskap innan man bytte var kommer jag dock inte ihåg, har för mig att det var 3 månader. Detta är dock inget jag är säker på.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...