G.. Posted July 18, 2008 Report Posted July 18, 2008 Vad jag hört från C 313LBSkv så kommer skvadronstridsgruppen bestå av 2-3 skytteplutoner, 1 robotpluton, en stab och trosspluton och en grkpluton. Hur är dom respektive plutonerna uppbyggda? Quote
Systererik Posted July 18, 2008 Report Posted July 18, 2008 Vad jag hört från C 313LBSkv så kommer skvadronstridsgruppen bestå av 2-3 skytteplutoner, 1 robotpluton, en stab och trosspluton och en grkpluton. Hur är dom respektive plutonerna uppbyggda? Vi kanske inte behöver lägga ut allt för mycket information om organisationen på nätet. Jag är övertygad att de som söker och blir antagna kommer att få en ganska bra bild av förbandets uppbyggnad. Om vi nu inte skulle bli antagna eller kanske inte ens söker så får vi väll leva med att inte veta exakt allt om IA09. Glöm inte att all information som finns på det här forumet är tillgängligt för fi. Quote
knubbis Posted July 18, 2008 Report Posted July 18, 2008 finns en orgskiss här http://www.k3.mil.se/article.php?id=17799 Quote
Kingecho1 Posted July 19, 2008 Report Posted July 19, 2008 Jag är övertygad att de som söker och blir antagna kommer att få en ganska bra bild av förbandets uppbyggnad. Om vi nu inte skulle bli antagna eller kanske inte ens söker så får vi väll leva med att inte veta exakt allt om IA09. Glöm inte att all information som finns på det här forumet är tillgängligt för fi. Jojo men för oss som nu inte är så insatta i hur Kallevalleriet fungerar så kanske man vill få lite koll på läget innan man söker. Och vad man kan söka. Det är ju mycket samma saker men med andra benämningar exempelvis, vilket gör det svårt för en att förstå alla funktioner. Nu antar jag väl att själva plutonerna antagligen kommer vara uppbygda av 3-4 grupper på 6-10 personer, som de väl alltid är . Med 2 infplutoner, en grk pluton och en robotpluton och att man av någon anledning ska kalla detta kompani för skvadron? Men min fundering ligger på St/Tr plutonen. Vad ingår i den? Jag ser att man kan söka som C St/tr. Jag gissar mig till att en eller troligen flera sjuktransportgrupper ligger där. Dessutom tror jag att en Driftstödsgrupp på 3, (låter lite), personer inte är något annat en repgrupp och därför också hör hemma på St/Tr. Men sedan då? Tillhör CSAR St/Tr? E-gruppen? Och vad är en Ledningsgrupp? Ett annat ord för en stabsgrupp eller? Är det allt? Ingen kokgrupp? Ingen packgrupp? Eller har jag missat nått? Jag gissar mig till att med en sådan organisation är det inte tal om att stanna särskilt länge på något ställe utan likt NBG kunna klara av de inledande 30 dagarna tills man blir avlöst av ett annat förband med en längre uthållighetsorganisation. (Nu pratar jag om förutsättningarna i organisationen för att kontinuerligt kunna lösa en uppgift, inte om att jägarsoldat Bertilsson på 3:e grupp minsann kan lösa sin uppgift i flera år med en fällkniv, lite tuggummi och en cykelslang.) Quote
dieseltrollet Posted July 19, 2008 Report Posted July 19, 2008 @Kingecho1 Om man läser befattningsbeskrivningen för C St/trpluton och sedan ser att man inte söker några särskilda uhsoldater, så inser man att underhållstjänsten inte förefaller vara så högt prioriterad på IA09. Jag skulle nog inte söka dit om mitt intresse ligger åt det hållet. Quote
golffoxtrotfive Posted July 19, 2008 Report Posted July 19, 2008 måste man vara yo för att söka som kvartersmästare tror ni?? att det vore bra e väl ingen tvekan om, men tror ni att vi vanliga skulle kunna ha en schans också(fasen också börjar ju bli småsugen) Quote
Slöbevakarn Posted July 19, 2008 Report Posted July 19, 2008 Från mil.se Behörighetskrav på kvartermästare IA09. Officersprogrammet. Fyskrav för personal i insatsorganisationen enligt FM FysS kravtabell C. Man måste som jag tolkar det ha YO/RO bakgrund. Quote
Haberget Posted July 20, 2008 Report Posted July 20, 2008 Från mil.se Behörighetskrav på kvartermästare IA09. Officersprogrammet. Fyskrav för personal i insatsorganisationen enligt FM FysS kravtabell C. Man måste som jag tolkar det ha YO/RO bakgrund. Ja. Kolla vilken nivå tjänsten kräver. Genomgånget officersprogrammet ger YO/RO. Quote
Wärme Posted July 20, 2008 Report Posted July 20, 2008 Jag är övertygad att de som söker och blir antagna kommer att få en ganska bra bild av förbandets uppbyggnad. Om vi nu inte skulle bli antagna eller kanske inte ens söker så får vi väll leva med att inte veta exakt allt om IA09. Glöm inte att all information som finns på det här forumet är tillgängligt för fi. Jojo men för oss som nu inte är så insatta i hur Kallevalleriet fungerar så kanske man vill få lite koll på läget innan man söker. Och vad man kan söka. Det är ju mycket samma saker men med andra benämningar exempelvis, vilket gör det svårt för en att förstå alla funktioner. Nu antar jag väl att själva plutonerna antagligen kommer vara uppbygda av 3-4 grupper på 6-10 personer, som de väl alltid är . Med 2 infplutoner, en grk pluton och en robotpluton och att man av någon anledning ska kalla detta kompani för skvadron? Men min fundering ligger på St/Tr plutonen. Vad ingår i den? Jag ser att man kan söka som C St/tr. Jag gissar mig till att en eller troligen flera sjuktransportgrupper ligger där. Dessutom tror jag att en Driftstödsgrupp på 3, (låter lite), personer inte är något annat en repgrupp och därför också hör hemma på St/Tr. Men sedan då? Tillhör CSAR St/Tr? E-gruppen? Och vad är en Ledningsgrupp? Ett annat ord för en stabsgrupp eller? Är det allt? Ingen kokgrupp? Ingen packgrupp? Eller har jag missat nått? Jag gissar mig till att med en sådan organisation är det inte tal om att stanna särskilt länge på något ställe utan likt NBG kunna klara av de inledande 30 dagarna tills man blir avlöst av ett annat förband med en längre uthållighetsorganisation. (Nu pratar jag om förutsättningarna i organisationen för att kontinuerligt kunna lösa en uppgift, inte om att jägarsoldat Bertilsson på 3:e grupp minsann kan lösa sin uppgift i flera år med en fällkniv, lite tuggummi och en cykelslang.) Kokgrp kan du nog glömma, grönpåse, grönpåse, eller inget alls. Skulle gissa på Rep, Tacp, Sjv, Ledning. Quote
kadaver Posted August 4, 2008 Report Posted August 4, 2008 Jojo men för oss som nu inte är så insatta i hur Kallevalleriet fungerar så kanske man vill få lite koll på läget innan man söker. Och vad man kan söka. Det är ju mycket samma saker men med andra benämningar exempelvis, vilket gör det svårt för en att förstå alla funktioner. Nu antar jag väl att själva plutonerna antagligen kommer vara uppbygda av 3-4 grupper på 6-10 personer, som de väl alltid är . Med 2 infplutoner, en grk pluton och en robotpluton och att man av någon anledning ska kalla detta kompani för skvadron? Men min fundering ligger på St/Tr plutonen. Vad ingår i den? Jag ser att man kan söka som C St/tr. Jag gissar mig till att en eller troligen flera sjuktransportgrupper ligger där. Dessutom tror jag att en Driftstödsgrupp på 3, (låter lite), personer inte är något annat en repgrupp och därför också hör hemma på St/Tr. Men sedan då? Tillhör CSAR St/Tr? E-gruppen? Och vad är en Ledningsgrupp? Ett annat ord för en stabsgrupp eller? Är det allt? Ingen kokgrupp? Ingen packgrupp? Eller har jag missat nått? Jag gissar mig till att med en sådan organisation är det inte tal om att stanna särskilt länge på något ställe utan likt NBG kunna klara av de inledande 30 dagarna tills man blir avlöst av ett annat förband med en längre uthållighetsorganisation. (Nu pratar jag om förutsättningarna i organisationen för att kontinuerligt kunna lösa en uppgift, inte om att jägarsoldat Bertilsson på 3:e grupp minsann kan lösa sin uppgift i flera år med en fällkniv, lite tuggummi och en cykelslang.) Infplutoner, haha, de va nog nålen i ögat på en hel del indoktrinerade livhusarer. Driftstöd är driftstöd, repgrupp är repgrupp, en driftstödsgrupp ska som sagt bara vara ett driftstöd, de gör inga större jobb under fältförhållanden. Kokgrupp har dom absolut inte, finns inte ens inom bataljonsram tror jag (man kan hitta strukturen på bataljonen i försöksstadium på google) St/Tr kallas under GU ofta eller har gjort vissa år, specialpluton, vilket egentligen passar bättre då de mestadels består av olika funktionsgrupper. PMa gärna så kan jag berätta mer om det jag vet, och fortfarande leva upp till "stay in your box".. Quote
Deluxe Posted August 5, 2008 Report Posted August 5, 2008 Är det någon som har läst något om hur lång tid en ev mission maximalt skulle kunna vara? 6 månader som de "vanliga" eller? Det sägs ju också att olika delar skall skifta mellan R10 och R30. Men hur tror ni man löser det för sjukvården? Eftersom man aldrig lär åka utan sjukvård. Quote
Systererik Posted August 14, 2008 Report Posted August 14, 2008 Nu har man sökt. Någon som vet hur mycket man får skatta för boendet på luckan? Kan det kanske löna sig att vara tre personer som bor kolektivt i en 4:a. Vad kan hyra på en 4:a ligga på i centralorten Karlsborg? Quote
golffoxtrotfive Posted August 14, 2008 Report Posted August 14, 2008 (edited) @Systererik här finns lite smått och gott som du kan titta på när det gäller bostäder http://www.karlsborg.se/kbg_Templates/Page____1403.aspx Edited August 14, 2008 by golffoxtrotfive Quote
Jonne Posted August 18, 2008 Report Posted August 18, 2008 Så! Då var rekryteringen avslutad! Nu står det på hemsidan att man kan titta på vakanslistan. Var finns denna lista? Har sökt men ej funnit. Jag har redan sökt till IA09 men skulle gärna vilja se vilka tjänster som blev över. Quote
Dexter Posted August 18, 2008 Report Posted August 18, 2008 (edited) Så! Då var rekryteringen avslutad! Nu står det på hemsidan att man kan titta på vakanslistan. Var finns denna lista? Har sökt men ej funnit. Jag har redan sökt till IA09 men skulle gärna vilja se vilka tjänster som blev över. Rekrytering till IA09, Strategisk Reserv, är nu avslutad. Under hösten kommer eventuellt en vakanslista att läggas ut på Internet. Vi återkommer då. Tack alla som har sökt till IA09. Källa: www.k3.mil.se Markeringen i texten är gjord av mig. En kvalificerad gissning är att de eventuella vakanserna dyker upp bland övriga vakanser/tjänster som Försvarsmakten lägger upp på Utlandsstyrkans hemsida. Där hade man i alla fall lagt upp de ordinarie tjänsterna till IA09. /D Edited August 18, 2008 by Dexter Quote
Jonne Posted August 18, 2008 Report Posted August 18, 2008 Hmm, då har man läst igenom texten för snabbt... Tack så mycket för klargörandet! Quote
Systererik Posted August 23, 2008 Report Posted August 23, 2008 Som jag har förstått det idag så verkar det som att sjvgrp kommer att rotera på R10 beredskapen de med. Mer än så är det nog ingen som vet idag. Jag har även förstått att FM har fått in 1500 ansökningar till förbandet. Denna siffra bör divideras med 3 då varje person som sökt har kunnat söka 3 befattningar. Enligt uppgift från insatt källa kommer ansökningarna börja gås igenom i veckan. Från måndag gäller palt 1. Quote
Kingecho1 Posted August 23, 2008 Report Posted August 23, 2008 Som jag har förstått det idag så verkar det som att sjvgrp kommer att rotera på R10 beredskapen de med. Mer än så är det nog ingen som vet idag. Jag har även förstått att FM har fått in 1500 ansökningar till förbandet. Denna siffra bör divideras med 3 då varje person som sökt har kunnat söka 3 befattningar. Enligt uppgift från insatt källa kommer ansökningarna börja gås igenom i veckan. Från måndag gäller palt 1. Hmmm är inte en ansökan = en ansökan? Oavsett antal befattningar personen har fyllt i? Vore ju sjukt lite om bara 500 personer har sökt, tycker jag. Quote
Systererik Posted August 24, 2008 Report Posted August 24, 2008 Vet inte mer än det som jag fick höra. Kan ju tänkas att alla inte har sökt 3 befattningar. Jag har inte reflekterat över om det är många eller inte som har sökt. Det är ju bara ca 150 tjänster som skall tillsättas. Personligen så älskar jag K3, men det är det ju långt ifrån alla som gör. Dessutom är 1 januari 2009 till 30 september 2010 en ganska långtid som skall tillbringas i Karlsborg. Quote
Wärme Posted August 24, 2008 Report Posted August 24, 2008 Skulle tro att det är som utlandstjänst, man skickar ju in EN ansökan, på den så väljer man sen 3 befattningar Quote
Systererik Posted August 27, 2008 Report Posted August 27, 2008 Någon som vet när man får besked? Nu har de börjat ringa. Ringde mig idag. Quote
Jonne Posted August 27, 2008 Report Posted August 27, 2008 (edited) Ringer de till alla som blivit antagna(är aktuella för en befattning) eller ringer de bara några och skickar ut skriftliga besked till de andra? Eller hur funkar det? Usch nu börjar man bli nervös... Trodde inte de skulle komma ut med besked förräns vecka 40. Edited August 27, 2008 by Jonne Quote
Systererik Posted August 27, 2008 Report Posted August 27, 2008 Ringer de till alla som blivit antagna(är aktuella för en befattning) eller ringer de bara några och skickar ut skriftliga besked till de andra? Eller hur funkar det? Usch nu börjar man bli nervös... Trodde inte de skulle komma ut med besked förräns vecka 40. De ringer runt för att skapa sig en uppfattning om vilka de sökande är. Någon form av uppdelning hade skett mellan de olika befälen. Och de som de ringer till är på inget sätt redan antagna. Quote
Jonne Posted August 28, 2008 Report Posted August 28, 2008 Fick samtalet nu jag med. Hoppas på det bästa nu! Quote
Axly Posted September 7, 2008 Report Posted September 7, 2008 Jag har fått en befattning.. Och vet ungefär vilka som kommer ingå i gruppen också. Kommer bli frääänt! Quote
Systererik Posted September 9, 2008 Report Posted September 9, 2008 Svara ja eller nej det är frågan Quote
JonnyHazzard Posted September 14, 2008 Report Posted September 14, 2008 Jag fick veta att det var i månadsskiftet sep-okt besked skulle komma. Quote
Malm88 Posted September 19, 2008 Report Posted September 19, 2008 Idag så borde dem flesta som kommit med fått svar iaf. Quote
Royal Posted September 19, 2008 Report Posted September 19, 2008 (edited) Jag fick svar idag Edited September 19, 2008 by Greven- Quote
Recommended Posts