Axly Posted December 6, 2008 Report Posted December 6, 2008 Nja. FM har valt att anställa beredskapssoldater enligt LAS. Ett litet förtydligande där är att vi Inte anställs som beredskapssoldater, i ordets mening. Fick vi iaf höra så sent som igår.. Vi är bara soldater, med möjlighet till beredskap, vilket inte alls är garanterat. alltså allt verkar ju vara¨åt helvete rent ut sagt. Har ju sagt upp jobbet och lägenhet hemma pga mitt förtroende åt vårt försvar. Har alltid tyckt det vara säkert i grönkläder... =) Men det verkar som att det finns saker att fundera på trots allt? Ska man rycka in, eller inte? Kanske detta bara e löst rycktesspridning trots allt och ingeting egentligen bestämt. Oroar mig för mkt bara... Inget är ju avgjort, såklart! Men ryktesspridningen kommer isåfall från självaste HKV.. Blir nog bra till slut, du ska ju iaf till rätt pluton. ;) Quote
JonnyHazzard Posted December 6, 2008 Report Posted December 6, 2008 Nja. FM har valt att anställa beredskapssoldater enligt LAS. Ett litet förtydligande där är att vi Inte anställs som beredskapssoldater, i ordets mening. Fick vi iaf höra så sent som igår.. Vi är bara soldater, med möjlighet till beredskap, vilket inte alls är garanterat. alltså allt verkar ju vara¨åt helvete rent ut sagt. Har ju sagt upp jobbet och lägenhet hemma pga mitt förtroende åt vårt försvar. Har alltid tyckt det vara säkert i grönkläder... =) Men det verkar som att det finns saker att fundera på trots allt? Ska man rycka in, eller inte? Kanske detta bara e löst rycktesspridning trots allt och ingeting egentligen bestämt. Oroar mig för mkt bara... Du är inte ensam om att tänka i dom banorna Quote
Royal Posted December 7, 2008 Report Posted December 7, 2008 Precis det som gjorde att jag valde att hoppa av IA09. Under vpl lovades det guld och gröna skogar, ju närmre muck vi kom desto mer av sanningen kröp fram. I början så kunde man enligt befälen bestämma sin arbetstid till 90% under IA09, medan sanningen är att man har inte många timmar man kan planera själv osv. Det känns rätt ok att ha fått ett civilt jobb nu och kunna luta sig tillbaka och se att mina farhågor stämmer. Man saknar nästan livet på K3 ibland, men när man inte kan få klara och raka besked om sånna saker som boende och lön, då kan det lika gärna vara. Man gör trots allt en hel del uppoffringar, lite ska man kunna få tillbaka. Jag tar hellre en vanlig rotationsmission nu när de finns kvar och tar tjänstledigt ifrån civila jobbet, så man har något att komma tillbaka till. Quote
resq Posted December 10, 2008 Report Posted December 10, 2008 (edited) någon från 2 pluton? Edited December 10, 2008 by resq Quote
Jonne Posted December 12, 2008 Report Posted December 12, 2008 någon från 2 pluton? Jajamensan! Quote
recceldr Posted December 12, 2008 Report Posted December 12, 2008 någon från 2 pluton? Jajamensan! Härligt att höra. Vet ni vilken grp? Mvh C 2.grp Quote
Jonne Posted December 13, 2008 Report Posted December 13, 2008 (edited) Härligt att höra. Vet ni vilken grp? Mvh C 2.grp Japp, 2 grp här med. Edited December 13, 2008 by Jonne Quote
recceldr Posted December 14, 2008 Report Posted December 14, 2008 Härligt att höra. Vet ni vilken grp? Mvh C 2.grp Japp, 2 grp här med. Jag slant. Det skall stå C 3.grp. Quote
BILL Posted December 14, 2008 Report Posted December 14, 2008 Det var väldigt vilken koll ni har på blivande plutoner och grupper. För mig blir det 3 pluton, "Robotpluton"... Tror jag det var? Quote
jockster Posted December 15, 2008 Report Posted December 15, 2008 Det var väldigt vilken koll ni har på blivande plutoner och grupper. För mig blir det 3 pluton, "Robotpluton"... Tror jag det var? Har ni fått ngt svar ang alla oklarheter med anställningen? Dvs hemresor,boende osv! Är ju intressant att veta för framtidens beredskapsförband. Quote
Axly Posted December 16, 2008 Report Posted December 16, 2008 Det var väldigt vilken koll ni har på blivande plutoner och grupper. För mig blir det 3 pluton, "Robotpluton"... Tror jag det var? Har ni fått ngt svar ang alla oklarheter med anställningen? Dvs hemresor,boende osv! Är ju intressant att veta för framtidens beredskapsförband. Senaste budet är fritt boende, inga fria resor. Quote
skytt122 Posted December 17, 2008 Report Posted December 17, 2008 Det var väldigt vilken koll ni har på blivande plutoner och grupper. För mig blir det 3 pluton, "Robotpluton"... Tror jag det var? Har ni fått ngt svar ang alla oklarheter med anställningen? Dvs hemresor,boende osv! Är ju intressant att veta för framtidens beredskapsförband. Senaste budet är fritt boende, inga fria resor. Inga fria resor? Det gynnar verkligen inte mig, bor 65 mil norr om Karlsborg. Jag vet en i det här hushållet som kommer att riva huvudet av mig när jag ska förklara att jag inte kommer att komma hem så ofta som tänkt den närmaste tiden. Någon från 1 plut här? Quote
JonnyHazzard Posted December 17, 2008 Report Posted December 17, 2008 Kom brev idag, var väl inget nytt under solen om man har följt denna tråden. Bekräftade väl snarare ryktena. Quote
amfen Posted December 17, 2008 Report Posted December 17, 2008 Kom brev idag, var väl inget nytt under solen om man har följt denna tråden. Bekräftade väl snarare ryktena. haha, jo läste också brevet! Att man kan krångla till det såpass med 2sidor text... Angående resor och sådant kan jag verkligen rekommendera logistik branschen. Fungerar alltid och kan inte bli mkt billigare.. Det skulle väll bli min räddning iaf =) Boende var väll endå det viktigaste tycker jag. Quote
Åström Posted December 25, 2008 Report Posted December 25, 2008 Åström för första pluton anmäler sig.. Kommer nog bli en grymt rolig tid med massa jägar-tv och liknande om vi har tur.. bara att snacka med skattemyndigheten om boendet, det är typ andra hands boende eller nått, blir gratis i slutändan om jag fattat allt rätt. Någon som funderar på att skaffa nått i Karlsborg boende motsvarande? Quote
Axly Posted December 27, 2008 Report Posted December 27, 2008 Åström för första pluton anmäler sig.. Kommer nog bli en grymt rolig tid med massa jägar-tv och liknande om vi har tur.. bara att snacka med skattemyndigheten om boendet, det är typ andra hands boende eller nått, blir gratis i slutändan om jag fattat allt rätt. Någon som funderar på att skaffa nått i Karlsborg boende motsvarande? Det är inget som behöver förmånsbeskattas, eftersom det inte uppfyller tillräckligt många kvalitéer för att räknas som en förmån, vilket också framgår i den 2-sidiga "statusrapporten" vi fick i brevlådan. Däremot finns det en hel del annat man kan behöva ta upp med skattmasen.. Quote
JonnyHazzard Posted December 28, 2008 Report Posted December 28, 2008 (edited) Åström för första pluton anmäler sig.. Kommer nog bli en grymt rolig tid med massa jägar-tv och liknande om vi har tur.. bara att snacka med skattemyndigheten om boendet, det är typ andra hands boende eller nått, blir gratis i slutändan om jag fattat allt rätt. Någon som funderar på att skaffa nått i Karlsborg boende motsvarande? Det är inget som behöver förmånsbeskattas, eftersom det inte uppfyller tillräckligt många kvalitéer för att räknas som en förmån, vilket också framgår i den 2-sidiga "statusrapporten" vi fick i brevlådan. Däremot finns det en hel del annat man kan behöva ta upp med skattmasen.. typ tillfälligt arbete på annan ort och resersättning http://www.skatteverket.se/skatter/ovrigt/...6800023498.html Edited December 28, 2008 by JonnyHazzard Quote
Blackadder Posted December 28, 2008 Report Posted December 28, 2008 fick vänligt nog läsa brevet och har några "små" synpunkter 1. ni har ingen skydighet att delta i utlandstyrkan, ni är LAS anställda som vilken förrådsman som helst. Ni är inte anställda i utlandsstyrkan, samma sak gällde NBG. dom kunde inte heller beordras ut.. nu tror jag visserligen att dom flesta vill ut men hur som helst, rätt ska vara rätt.. blir det mission så är det frivillighet som gäller, kan vara bra om inte annat för era annhöriga att veta att ni måste fatta ett beslut till innan ni står i Falujaha 2. ni kan inte hävda dubbelt boeende iom att ni inte har någon kostnad på den nya orten för erat boende så kan ni inte dra av för det men däremot så kan ni dra av resor till och från hemmet. 3. här är en viktigt sak...är ni ensamstånde kan skatteverket tvångsskriva en på arbetsorten, praxis är efter 6 månader, blir ni tvångsskrivna så kan ni inte dra av för resor heller. 4. 75% är något som K3 själva har besätmt, det är individuell lönesättning, finns inga regler som säger att ni inte kan få 100% en liten fråga möjligen men ännu en gång så ska rätt vara rätt, det är INTE NBG't ni tillhör. jag brukar propagera för att man ska vara försiktig med kretiva lösningar mot skatteverket, det är väldigt lite man har RÄTT till att dra av, en kollega på senaste missionen fick 100 000 i kvarskatt och straffavgift efter hans förra mission så det kan straffa sig att lyssna på alla självutnämda experter. /b Quote
Hydrate_ Posted December 28, 2008 Report Posted December 28, 2008 2. ni kan inte hävda dubbelt boeende iom att ni inte har någon kostnad på den nya orten för erat boende så kan ni inte dra av för det men däremot så kan ni dra av resor till och från hemmet./b Varför kunde jag hävda dubbelt boende som inte har någon kostnad på den nya orten? Det var inga som helst problem, vet flera som gjorde samtidigt samma period. Jag har även tänkt göra det för året som varit. Quote
Blackadder Posted December 28, 2008 Report Posted December 28, 2008 2. ni kan inte hävda dubbelt boeende iom att ni inte har någon kostnad på den nya orten för erat boende så kan ni inte dra av för det men däremot så kan ni dra av resor till och från hemmet./b Varför kunde jag hävda dubbelt boende som inte har någon kostnad på den nya orten? Det var inga som helst problem, vet flera som gjorde samtidigt samma period. Jag har även tänkt göra det för året som varit. hej Från och med inkomståret 2008 får du bara göra avdrag för måltider och småutgifter för den första månaden av vistelsen på arbetsorten. Du kan göra avdrag för utgifter för måltider och småutgifter på arbetsorten med antingen den verkliga merkostnaden eller enligt schablon. Schablonavdraget är 63 kronor per dag under den första månaden. Bostadskostnader Du får göra avdrag för utgiften för ditt boende på den nya orten. Du måste kunna visa kvitto eller liknande på hur stor utgiften är. Om familjen redan har flyttat till den nya bostadsorten och din make eller sambo bor kvar i den gamla bostaden under en övergångstid, ska du dra av den faktiska bostadsutgiften för den gamla bostaden. Du får göra avdrag för utgifter för din boendekostnad under längst två år. För gifta och sambor får avdrag även göras efter denna tid om den dubbla bosättningen beror på makens eller sambons förvärvsverksamhet. I sådana fall får du göra avdrag under sammanlagt fem år. Om synnerliga skäl talar för det får du dock göra avdrag för längre tid. http://www.skatteverket.se/skatter/ovrigt/...6800023638.html min fetstil, så det du har dragit av tidigare är förmodar jag scablonen på 60kr/dag för ökade levnadskostander, den får du bara dra av första månaden. boeende får du som jag sa BARA dra av om du kan visa kvitto för kostnaden, och IA09 har ingen kostnad för booendet... så det så har du däremot faktiskt fått betala något för boendet så får du såklart dra av det. hoppas att det är klarnade. Quote
Hydrate_ Posted December 28, 2008 Report Posted December 28, 2008 Bostadskostnader Du får göra avdrag för utgiften för ditt boende på den nya orten. Du måste kunna visa kvitto eller liknande på hur stor utgiften är. Om familjen redan har flyttat till den nya bostadsorten och din make eller sambo bor kvar i den gamla bostaden under en övergångstid, ska du dra av den faktiska bostadsutgiften för den gamla bostaden. Du får göra avdrag för utgifter för din boendekostnad under längst två år. För gifta och sambor får avdrag även göras efter denna tid om den dubbla bosättningen beror på makens eller sambons förvärvsverksamhet. I sådana fall får du göra avdrag under sammanlagt fem år. Om synnerliga skäl talar för det får du dock göra avdrag för längre tid. http://www.skatteverket.se/skatter/ovrigt/...6800023638.html min fetstil, så det du har dragit av tidigare är förmodar jag scablonen på 60kr/dag för ökade levnadskostander, den får du bara dra av första månaden. boeende får du som jag sa BARA dra av om du kan visa kvitto för kostnaden, och IA09 har ingen kostnad för booendet... så det så Ja ökade levnadskostnader. För inkomståret 2007 var det 100 kr/dag första tre månaderna, sedan 60kr/dag resterande månader. Tyvärr har de ändrat de Är väl bara att fråga Skatteverket vilka avdrag man kan göra för tjänstgöringen i Karlsborg / IA09. Quote
Blackadder Posted December 28, 2008 Report Posted December 28, 2008 Bostadskostnader Du får göra avdrag för utgiften för ditt boende på den nya orten. Du måste kunna visa kvitto eller liknande på hur stor utgiften är. Om familjen redan har flyttat till den nya bostadsorten och din make eller sambo bor kvar i den gamla bostaden under en övergångstid, ska du dra av den faktiska bostadsutgiften för den gamla bostaden. Du får göra avdrag för utgifter för din boendekostnad under längst två år. För gifta och sambor får avdrag även göras efter denna tid om den dubbla bosättningen beror på makens eller sambons förvärvsverksamhet. I sådana fall får du göra avdrag under sammanlagt fem år. Om synnerliga skäl talar för det får du dock göra avdrag för längre tid. http://www.skatteverket.se/skatter/ovrigt/...6800023638.html min fetstil, så det du har dragit av tidigare är förmodar jag scablonen på 60kr/dag för ökade levnadskostander, den får du bara dra av första månaden. boeende får du som jag sa BARA dra av om du kan visa kvitto för kostnaden, och IA09 har ingen kostnad för booendet... så det så Ja ökade levnadskostnader. För inkomståret 2007 var det 100 kr/dag första tre månaderna, sedan 60kr/dag resterande månader. Tyvärr har de ändrat de Är väl bara att fråga Skatteverket vilka avdrag man kan göra för tjänstgöringen i Karlsborg / IA09. så då var det som jag skrev eller hur? Inget avdrag för något du inte har haft någon kostnad för? Dom avdrag man kan göra är ju specificerade i mitt inlägg ovan dvs för resor och ökade kostnader 63kr/dag första månaden utöver det inget, inte mat, inte boende,inte kängor och surefire, men vissa får igenom saker man inte har rätt till, grattis för dom, andra kostar det massor för att dom chansar. blir du tvångsskriven så kan du inte dra av för resor heller iom att du bor och jobbar på samma plats.... är det något som är oklart så ring ditt lokala skattekontor.... /b Quote
Krook Posted December 28, 2008 Report Posted December 28, 2008 1. ni har ingen skydighet att delta i utlandstyrkan, ni är LAS anställda som vilken förrådsman som helst. Ni är inte anställda i utlandsstyrkan, samma sak gällde NBG. dom kunde inte heller beordras ut.. nu tror jag visserligen att dom flesta vill ut men hur som helst, rätt ska vara rätt.. blir det mission så är det frivillighet som gäller, kan vara bra om inte annat för era annhöriga att veta att ni måste fatta ett beslut till innan ni står i Falujaha Är du 100% säker på det? De officerare som anställts tillsvidare efter 1/1 2006 har tjänstgöringsskyldighet i Utlandsstyrkan så varför ska inte Strategiska reserven kunna anställas på samma premisser? /K Quote
Blackadder Posted December 28, 2008 Report Posted December 28, 2008 1. ni har ingen skydighet att delta i utlandstyrkan, ni är LAS anställda som vilken förrådsman som helst. Ni är inte anställda i utlandsstyrkan, samma sak gällde NBG. dom kunde inte heller beordras ut.. nu tror jag visserligen att dom flesta vill ut men hur som helst, rätt ska vara rätt.. blir det mission så är det frivillighet som gäller, kan vara bra om inte annat för era annhöriga att veta att ni måste fatta ett beslut till innan ni står i Falujaha Är du 100% säker på det? De officerare som anställts tillsvidare efter 1/1 2006 har tjänstgöringsskyldighet i Utlandsstyrkan så varför ska inte Strategiska reserven kunna anställas på samma premisser? /K japp jag är helt 100 trots att PROD skrivit annat, det var en groda, betyder inget. kolla med JUR. soldaterna är bara anställda på LAS, idag finns inte tjänstgöringskydlighet i US för annat än officerare. Officerarna är inte anställda med stöd av LAS utan dom lyder under en annan förordning. Blir det mission så måste nämligen soldaterna eg ta tjänstledigt från sin LAS anställning om inte K3 formulerat avtalet klokt och bli anställda på ett annat avtal, det för utlandsstyrkan. Inget nytt.. det var exakt likadant för hela NBG´t, de enda registerförband vars soldater kunnat "tvingas" ut var dom R30 förband som var anställda i utlandsstyrkan, IAS, EN mfl. det kommer bli skillnad på detta i framtiden iom övergången till ett yrkesförsvar men där är vi inte idag. /b Quote
Krook Posted December 28, 2008 Report Posted December 28, 2008 OK. Jag tror dig. Vi kan konstatera att Sveriges militära vilja och Sveriges lag inte matchar varandra, återigen. /K Quote
Blackadder Posted December 28, 2008 Report Posted December 28, 2008 OK. Jag tror dig.Vi kan konstatera att Sveriges militära vilja och Sveriges lag inte matchar varandra, återigen. /K ja det är helt riktigt, tyvärr är det nog FM som byter inriktning och vilja fortare än lagar och förordningar hänger med. /b Quote
dieseltrollet Posted December 29, 2008 Report Posted December 29, 2008 japp jag är helt 100 trots att PROD skrivit annat, det var en groda, betyder inget. kolla med JUR.soldaterna är bara anställda på LAS, idag finns inte tjänstgöringskydlighet i US för annat än officerare. Officerarna är inte anställda med stöd av LAS utan dom lyder under en annan förordning. Blir det mission så måste nämligen soldaterna eg ta tjänstledigt från sin LAS anställning om inte K3 formulerat avtalet klokt och bli anställda på ett annat avtal, det för utlandsstyrkan. Nja, visst omfattas officerare av LAS. Det är anställningsavtalet som medför skyldighet att tjänstgöra i utlandsstyrkan, och jag kan inte se något skäl till att ett anställningsavtal för soldater inte skulle kunna innehålla precis samma skyldighet. Att man sedan kan säga upp sin anställning är en annan sak, det kan även en officer göra om han/hon skulle bli kommenderad till utlandsstyrkan och inte vill åka. Det Lag (1999:568) om utlandsstyrkan inom Försvarsmakten säger är bara att den som "inte har en anställning i Försvarsmakten som omfattar skyldighet att tjänstgöra i internationell verksamhet utomlands för de syften som anges i tredje stycket, skall anställas särskilt för tjänstgöring i styrkan." Däremot håller jag det inte för omöjligt att man inte har med denna rad om tjänstgöringsskyldighet i soldaternas anställningsavtal, det vore typiskt för försvarsmakten. Quote
Blackadder Posted December 29, 2008 Report Posted December 29, 2008 japp jag är helt 100 trots att PROD skrivit annat, det var en groda, betyder inget. kolla med JUR.soldaterna är bara anställda på LAS, idag finns inte tjänstgöringskydlighet i US för annat än officerare. Officerarna är inte anställda med stöd av LAS utan dom lyder under en annan förordning. Blir det mission så måste nämligen soldaterna eg ta tjänstledigt från sin LAS anställning om inte K3 formulerat avtalet klokt och bli anställda på ett annat avtal, det för utlandsstyrkan. Nja, visst omfattas officerare av LAS. Det är anställningsavtalet som medför skyldighet att tjänstgöra i utlandsstyrkan, och jag kan inte se något skäl till att ett anställningsavtal för soldater inte skulle kunna innehålla precis samma skyldighet. Att man sedan kan säga upp sin anställning är en annan sak, det kan även en officer göra om han/hon skulle bli kommenderad till utlandsstyrkan och inte vill åka. Det Lag (1999:568) om utlandsstyrkan inom Försvarsmakten säger är bara att den som "inte har en anställning i Försvarsmakten som omfattar skyldighet att tjänstgöra i internationell verksamhet utomlands för de syften som anges i tredje stycket, skall anställas särskilt för tjänstgöring i styrkan." Däremot håller jag det inte för omöjligt att man inte har med denna rad om tjänstgöringsskyldighet i soldaternas anställningsavtal, det vore typiskt för försvarsmakten. Ja det är mycket rikigt precis som du säger, man har inte med den raden, det var det jag hänvisade till att PROD trodde men man vid närmare granskning kom fram till inte stämde. Poängen är att man från centralt håll inte heller vill ha den skrivingen för IA09, däremot kommer det säkert längre fram. Min poäng var att soldaterna bara lyder under LAS medans officerare har en förordning och ett avtal som ytterligare reglerar deras rättigheter och skyldigheter. Man kan ju regera bort delar av LAS vilket är gjort bla för utlandstyrkan medans dessa IA09 soldater inte har något förbehåll i ett annat avtal. Med lite tur reglerar K3 deras avtal så att tjänsgöring i US räknas som uppfyllande av ordinare anställning då behöver dom inte ta tjänstledig eller säga upp sig. , tack för dina klarlägganden Dieseltrollet, ville inte gå in på dom detaljerna iom att det var lite utanför scopet i den här tråden men du har helt rätt i alla stycken, men för att inte kasta grus i ögonen, det viktigaste är ändå att Soldaterna i IA09 inte omfattas av någon skyldighet överhuvudtaget att tjänstgöra i utlandstyrkan /b Quote
dieseltrollet Posted December 30, 2008 Report Posted December 30, 2008 Det jag ville framhäva är att det är en rad i anställningsavtalet som medför tjänstgöringsskyldigheten. Denna rad kan man ha både som officer och civilanställd, och jag kan inte se något skäl till att en soldat inte skulle kunna ha det också. Det har ingenting med Officersförordningen att göra, den i sig tvingar inte en officer utomlands. Det avtal som reglerar löner i utlandsstyrkan för officerare gör det för samtliga försvarsmaktsanställda, även civila går under det. Så jag kan inte se att det är något annat än ovilja/inkompetens hos Försvarsmakten, vilket väl inte är helt otänkbart... , som gör att IA09 inte har den raden i sina avtal. Något regelmässigt hinder kan jag inte se. Det skulle vara intressant att veta hur man motiverat detta i FM. Vi ska ha en strategisk reserv, men bara för insatser nationellt? Verkar lite konstigt minst sagt. Quote
resq Posted December 30, 2008 Report Posted December 30, 2008 http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=868671 Quote
Recommended Posts