Jump to content

Recommended Posts

• Replies 349
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Såg att det låg en vakans uppe på FS18 som passar mig (tornmek cv90), men det är nog lite drygt att komma tillbaks efter semstern och säga "Tja, jag drar om en vecka igen". Som konsult i fordonsbranchen skulle nog inte firman bli så glad på mig eftersom jag har uppdrag :)

Iofs har ju FM min ansökan från ordinarie ansökning till FS18 så förmodligen vill de inte ha mig :(

Posted

Hm, lite fundersam blev jag ändå, på sidan för vakansen kan jag läsa följande:

Utbildningsperiod: v.35 2009 - Nov 2009

Insatsperiod: v.49 2009 - Maj 2010

Om jag räknar rätt så är det alltså 14 veckors missionsutbildning?!

På mil.se ( http://mil.se/sv/Rekrytering/Sok-internati...nsokningstider/ ) står följande om FS18:

GSU US v33

Rotation till insatsområdet v48-v49

Till LA03 var jag 3 veckor på ATS (östersund) och sen 5 veckor på livgardet, om jag minns rätt, alltså 8 veckor totalt.

När rycker ni andra in?

Posted

Ja det blir en lång utbildning. Vissa på OMLT hade utbildning redan v922-925, rep 919-924, men sen rycker huvuddelen in 932-935.

Hm, lite fundersam blev jag ändå, på sidan för vakansen kan jag läsa följande:

Utbildningsperiod: v.35 2009 - Nov 2009

Insatsperiod: v.49 2009 - Maj 2010

Om jag räknar rätt så är det alltså 14 veckors missionsutbildning?!

På mil.se ( http://mil.se/sv/Rekrytering/Sok-internati...nsokningstider/ ) står följande om FS18:

GSU US v33

Rotation till insatsområdet v48-v49

Till LA03 var jag 3 veckor på ATS (östersund) och sen 5 veckor på livgardet, om jag minns rätt, alltså 8 veckor totalt.

När rycker ni andra in?

Posted
Jag rycker in nästa måndag. Börjar bli lite pirrigt nu. :)

Va? Rycker ni in så snart? Det är ju nästan 5 månader kvar på FS17. Hur lång utbildning får ni eller komme rni vara lediga länge innan ni roterar?

Posted
Jag rycker in nästa måndag. Börjar bli lite pirrigt nu. :)

Va? Rycker ni in så snart? Det är ju nästan 5 månader kvar på FS17. Hur lång utbildning får ni eller komme rni vara lediga länge innan ni roterar?

Jag rycker in 24 aug på utbildning till 22 nov sen prel nerrotation 1 dec 09 till 6 juni 10 så det blir inte så lång ledighet.....

Posted

Kanske en strödetalj, men det verkar som att era inryckningsdatum och utryckningsdatum stämmer mer eller mindre exakt med början på grupps- och plutonsövningsskedena och muck för inneliggande kull värnpliktiga på gardet.

• 1 month later...
Posted

FS18 är en katastrof hittills. På inryckningsdagen fick inte alla ut sin utrustning, den tog SLUT!!!!! Vad för sorts utrustning då? Jo stridsvästar, skyddsmasker och FÄLTMÖSSOR. Sedan fanns inte kängor i strl 42, den vanligaste storleken i hela Sverige. Ingen vet vilken grad vissa befattningar skall ha, ja suck, listan kan göras längre. Värst var nog personalen på förrådet som inte hade en aning om att det var inryckning, på sjukan var det likadant. Börjar bli orolig om det i Afghanistan vet att de skall bli avlösta om två m¨nader.

Posted
FS18 är en katastrof hittills. På inryckningsdagen fick inte alla ut sin utrustning, den tog SLUT!!!!! Vad för sorts utrustning då? Jo stridsvästar, skyddsmasker och FÄLTMÖSSOR. Sedan fanns inte kängor i strl 42, den vanligaste storleken i hela Sverige. Ingen vet vilken grad vissa befattningar skall ha, ja suck, listan kan göras längre. Värst var nog personalen på förrådet som inte hade en aning om att det var inryckning, på sjukan var det likadant. Börjar bli orolig om det i Afghanistan vet att de skall bli avlösta om två m¨nader.

Umdac - du kan vara lugn, alla rotationer upplever precis samma sak, fältmössor brukar dock finnas i small...

Posted

Tur att det kommer en laddning folk fr FS19 & KS21 v46 då. Då börjar Patriautb !!

• 1 month later...
Posted

En vakans kommer att komma upp på FS18 som systemtekniker samband (satkom), placerad på CNL Sb/IS-grp, Syscon.

Intresserade kan Pm:a mig.

• 2 weeks later...
Posted

Det frodas lite rykten om FS18. Hoppas någon kan bekräfta eller dementera.

Stämmer det att FS18 inte kommer att använda sig av RG32 utan mest arbeta med TLC.

Jag hoppas att detta inte stämmer, Galten är ett väldigt bra fordon, det finns självklart förbättringar men för tillfället är det ett av de bästa fordonen för vår uppgift.

Förstår att ni alla ser fram emot eran kommande insats och jag vill önska er alla lycka till.

Kom väl förberedda, se till att sätt så mycket rutiner som ni hinner med, vem gör vad vid punktering? vem gör vad vid kort rast m.m m.m?

Räkna med att det värsta händer och träna, förbered er för det. Jag hoppas att utvecklingen vänder i Afghanistan och att det blir lugnare framöver.

• 1 month later...
  • 1 month later...
  • 3 weeks later...
Posted

FS18 är ett jävla fiasko hittills. Som tur är amerikanarna här nu och kan ta hand om saker och ting så vi kan fortsätta köra eskorter mellan marmal och cnl

Posted
FS18 är ett jävla fiasko hittills. Som tur är amerikanarna här nu och kan ta hand om saker och ting så vi kan fortsätta köra eskorter mellan marmal och cnl

skulle du vilja utveckla de där lite?

Posted

Så du menar att man inte kan lösa det hela ens med hjälp av en magisterexamen från Umeå?

GMY

Posted

Så du menar att man inte kan lösa det hela ens med hjälp av en magisterexamen från Umeå?

GMY

Eller med Umeå universitets datorcentral?

Posted

GMY

Vad är det jag missar med kritiken av kritiken? Att meddelandet är skrivet på ett universitets datornätverk? Eller vet någon om att personen som yppar kritiken ej är involverad i FS18?

Att skriva något sådant på ett offentligt forum under pågående mission är dumt. Men att skriva något sådant från US datorer är vore inte bara dumt utan även väldigt korkat, med tanke tidigare kontroll av personers privata mail.

Om jag skulle tillhöra en mission och få för mig att komma med sådan kritik, så skulle jag vänta tills jag har leave. Och det finns folk från FS18 på leave i Sverige just nu. Många blandar studier med US och att ha en IP adress till ett universitet behöver inte betyda att man ens sitter på skolan ifråga. Ofta är det även universitets nätverk i studentlägenheter.

I min värld så ska kritik riktas mot vad det är personen skriver på ett publikt forum, inte på dess äkthet.

Posted
Losec. Om du tittar på Umdacs tidigare inlägg så får du nog svar.

/K

Hänger fortfarande inte med. Vad vill man säga med sådana inlägg, annat än att klanka ner på vilken fysisk plats som personen som har skrivet meddelande befinner sig?

Enligt tidigare inlägg så verkar det än mer som han utan tvekan är involverad i FS18. Men det är klart, alltid på detta forum verkar det vara roligare att i grupp klanka ner på enskilda, istället för att komma med konstruktiva motargument.

Får en känsla av att det "gula bandet" är för syns skull, inte att man faktiskt bryr sig. Finns soldater med vakanser på plutonsledning i Sverige just nu. Kanske tänka igenom någon sekund innan man börjar kritisera folks inlägg?

Rätta mig gärna om jag är fel ute, eller har missuppfattat och att de inläggen i verkligheten var uppmuntrande ord, och inte obefogad kritik och lustiggörande.

Posted

Då kan jag väl skriva ut hur jag uppfattat det:

Umdac har tidigare kritiserat FM i allmänhet och officersutbildningarna i synnerhet. Så som det uppfattats av andra så har han satt sig på höga hästar och att han nu ifrågasätts när han återigen sågar Försvarsmakten. Det handlar helt enkelt om hur man ser på källan.

Jag är inte på FS18 och kan inte säga om han har rätt eller fel i sak men jag har inte hört några rapporter som talar om "fiasko" och det är väl för tidigt att säga så.

Posted
Då kan jag väl skriva ut hur jag uppfattat det:

Umdac har tidigare kritiserat FM i allmänhet och officersutbildningarna i synnerhet. Så som det uppfattats av andra så har han satt sig på höga hästar och att han nu ifrågasätts när han återigen sågar Försvarsmakten. Det handlar helt enkelt om hur man ser på källan.

Jag är inte på FS18 och kan inte säga om han har rätt eller fel i sak men jag har inte hört några rapporter som talar om "fiasko" och det är väl för tidigt att säga så.

Tackar för ett något vidare klargörande. Tittar man i personens profil hittar man inte något mera inlägg än det som finns tidigare i tråden. Dock tycker jag man kan hålla inne med förlöjligandet. Varför inte komma med välunderbygda motargument istället?

Angående rapporter om fiasko kommer det nog aldrig skickas hem några sådana. Även ifall realiteten är sämre än fiasko. Litar då bra mycket mer på vad bekanta och i största allmänhet personer som inte har någon karrier i FM att tänka på, har att säga.

Posted

Jo, visst är det bra med ofiltrerad information om källorna är såna att de har insyn och kompetens.

Hårda toner, så som Umdacs, bör följas upp med fakta och hänvisningar, annars är det bara gnäll. När fakta kommer så ska man lyssna.

/K

Posted

GMY

Vad är det jag missar med kritiken av kritiken? Att meddelandet är skrivet på ett universitets datornätverk? Eller vet någon om att personen som yppar kritiken ej är involverad i FS18?

Haha oj du missförstod mig helt. Jag förstod inte heller vad Rokare menade först men "Umdac" är iaf akronymen för "Umeå universitets datorcentral", ville få honom att utveckla sitt påstående bara.

Posted

Och dina referensramar för detta uttalande är?

Alla dina tidigare missioner som du sökt sen KS05 men aldrig blivit antagen till?

Det var inte så skoj alltid i utlandsstyrkan alltså?

Det är inte första gången som pinkys sågar sina förstamissioner, det är heller inte första gången det blir ganska löjligt när dom gör det.

Posted (edited)

Och dina referensramar för detta uttalande är?

Alla dina tidigare missioner som du sökt sen KS05 men aldrig blivit antagen till?

Det var inte så skoj alltid i utlandsstyrkan alltså?

Det är inte första gången som pinkys sågar sina förstamissioner, det är heller inte första gången det blir ganska löjligt när dom gör det.

Och dina referensramar för detta uttalande är? Antar att du i ryggen har en mängd kärva missioner med dålig ledning, farliga uppdrag och jobbig miljö? Och att du på dessa till råga på allt fått ta hand om massor av gnällandes pinkys, i all din yxkunskap?

Ja, jag har blivet uppmärksammad om att personen förrut på detta forum har kommit med lustig kritik mot FM. Har också blivit uppmärksammad på att personen har tidigare erfarenhet i US. Nej jag känner inte honom.

Men tagga ner lite. Om du nu har så otroligt mycket erfarenhet så vet du att många är riktigt bittra under missioner och har behov av att "blow some steam". Detta kanske inte är det bästa sättet, men har sätt faen så mycket sämre. Och just nu är det kanske inte läge förlöjliga folk för det?´

edit: Och innan folk börjar gnälla och ifrågasätta min erfarenhet så finns den listad i profilen. Och nej, jag tycker den inte är så speciell. Dock brukar det på många missioner finns behov av "blow some steam", och det behöver man inte mycket erfarenhet för att fatta.

Edited by losec
Posted
1. Och dina referensramar för detta uttalande är?

2. Antar att du i ryggen har en mängd kärva missioner med dålig ledning, farliga uppdrag och jobbig miljö?

3. Och att du på dessa till råga på allt fått ta hand om massor av gnällandes pinkys, i all din yxkunskap?

4. Just nu är det kanske inte läge förlöjliga folk för det?

1. Tillräckliga

2. Tillräckligt

3. Tillräckligt

4. Vem förlöjligar? Hört talas om att svara med samma mynt?

Posted
1. Och dina referensramar för detta uttalande är?

2. Antar att du i ryggen har en mängd kärva missioner med dålig ledning, farliga uppdrag och jobbig miljö?

3. Och att du på dessa till råga på allt fått ta hand om massor av gnällandes pinkys, i all din yxkunskap?

4. Just nu är det kanske inte läge förlöjliga folk för det?

1. Tillräckliga

2. Tillräckligt

3. Tillräckligt

4. Vem förlöjligar? Hört talas om att svara med samma mynt?

1. Uppenbarligen inte då du riktar stark kritik mot en persons åsikter, baserat på han är pinky. Men han är ju tydligen inte det.

2. Då antar jag att du kan redovisa det så att det inte finns några tvivel. På samma sätt som du efterfrågar Umdacs referensramar.

3. Då antar jag att du kan redovisa det så att det inte finns några tvivel. På samma sätt som du efterfrågar Umdacs referensramar.

4. Iom dina svar 2 och 3 borde du känna till läge och läge. Sen är jag alltid förundrad över sandlådementalitet bland vuxna. Ingen som kan vara den större mannen, utan man måste "ge igen" så fort det finns läge. Och i detta fall verkar vi ha olika åsikter ifall det är läge.