Jump to content

Recommended Posts

Posted
En fråga till som jag kom på.

Sökte första val som skytt patria och i andra som förare patria.

Men när Plutonchef intervjua mig sa han att vi skulle vara två som dela på att vara skytt/förare.

Är det något som dom infört nyss eller har det varit så innan?

båda i besättningen ska kunna köra och skjuta, sen brukar en bli förste förare och den ande första skytt.

eller missförsog jag din fråga och du menade att det var 4st besättningsmän exl VC ?

/b

• Replies 349
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Men när Plutonchef intervjua mig sa han att vi skulle vara två som dela på att vara skytt/förare.

båda i besättningen ska kunna köra och skjuta, sen brukar en bli förste förare och den ande första skytt.

eller missförsog jag din fråga och du menade att det var 4st besättningsmän exl VC ?

/b

Du fatta rätt. Tack för svaret.

Posted

Som gamal PBV 302 räv så kan man tornet in och utan. (iaf när det satt i pbvn)

Men kört patria eller sisu har jag aldrig gjort.

Märks vad man är mest lämpad till. (om man blir antagen) Garderar mig utifall. :sleep:

Posted

Så har det väl "alltid" varit på Pbv, SISU och Patria? Även vagnchefen får samma utbildning.

Nu för tiden så är väl det bästa svaret att baskerfärg beror på vem som sätter upp insatsen (missionsbereppet nyttjas inte längre)

På FS18 skulle baskerfärgen kunna bli grön då LG/Dragonbat, jag har dock inte sett något beslut på detta.

Enligt Unibest 2009 tabell 3:50 har utlandsstyrkan (om det är ett arméförband) mörkblå basker med armétecken m/2002 som märke. Följande anmärkning finns dock:

Vid behov utfärdar HKV INSS särskilda bestämmelser för klädseln. (Brukande av uniform m/87K eller vit, FN utrustning, vilken huvudbonad och eventuella förbandstecken som skall bäras m.m).

Angående förbandstecken kan man hitta följande:

Personal ingående i Utlandsstyrkan anlägger förbandstecken "SWEDEN trekronor" i textil på vänster ärm (eller på ärmhylsa) på samtliga plagg som brukas som ytterplagg. Insatsförband kan medges bära eget förbandstecken efter framställan till HKV.

LG har ju flera gånger tidigare använt egen basker och eget förbandstecken så det är ju inte otroligt att de den här gången antingen anhållit om att få bära egna märken/baskrar eller struntar i Unibest och använder egna märken/baskrar ändå.

Den som lever får se helt enkelt. Misstänker att de flesta ändå kommer åka in till milisshopen minst en gång för att komplettera med viss egen utrustning. Man kan dock räkna med att kontingentsledningen vid inryck säger att endast tilldelad utrustning får användas, men att det med tiden blir tillåtet med fler egna prylar.

Posted
Så har det väl "alltid" varit på Pbv, SISU och Patria? Även vagnchefen får samma utbildning.

Nä, jag har haft skytt-uttagna som inte haft körkort, har tom själv varit VC/Skytt PBV utan att ha förarbevis PBV men det är ju såklart en strävan att det ska vara så att båda får göra allt.

Dock finns det inget krav att ha körkort för att få skjuta Akan.

/b

Posted

Var inte så när jag var nere på KS06. Då hade vi våra platser. Min skytt/vagnchef körde aldrig nått på utbildningen heller.

Posted

det är sen gammalt, men sen brukar det ändå avra så att den ena kör och den andre skjuter.. men båda ska kunna lösa den andres uppgift.

Posted

Var inte så när jag var nere på KS06. Då hade vi våra platser. Min skytt/vagnchef körde aldrig nått på utbildningen heller.

Var också på KS06 och visst hände det att skytten körde, men oftast satt han på sin plats. På FS får ju hela besättningen utbildning på att både köra och skjuta så då är det väl upp till er själva hur ni väljer att göra.

Posted

Jag noterar med intresse på mil.se att C Mekskplut på FS18 är en OF1-befattning, dvs Fk/Lt och att Grpch är OR4 Korpral och Stf grpch är OR3 Vicekorpral.

En sänkning av nivåerna på min ära. Det var på tiden men ändå oväntat.

/K

Posted
Jag noterar med intresse på mil.se att C Mekskplut på FS18 är en OF1-befattning, dvs Fk/Lt och att Grpch är OR4 Korpral och Stf grpch är OR3 Vicekorpral.

En sänkning av nivåerna på min ära. Det var på tiden men ändå oväntat.

/K

Ja och stf Plutonchef är OR7 dvs fanjunkare! måste ju vara menad för specoff.

Posted

De som orkade att läsa mitt inlägg 133 ovan i tråden har redan noterat vilka nivåer som gäller på FS 18.

I praktiken så kommer det att vara OF-1 som stf Plutonchef t ex men nivåerna visar vart FM strävar.

• 3 weeks later...
Posted

"Uttagning till KS20 och FS18

Tyvärr är besked om uttagning till KS20 samt FS18 försenat och beräknas skickas ut under senare del av vecka 16." - www.mil.se

Posted

Surt!

Nån som vet vad det beror på?

"Uttagning till KS20 och FS18

Tyvärr är besked om uttagning till KS20 samt FS18 försenat och beräknas skickas ut under senare del av vecka 16." - www.mil.se

Posted
Om dom inte ringt nu är man väl rökt antar jag....

Jo, det lär du vara.

Snyft.... Jaja, får söka FS20 då.

Posted
Beskeden är ofta sena ut.

Dessutom som ryktas det om lite fler befattningar på FS18...

Inte bara ryktas, jag tror inte jag säger för mycket när jag säger att det är klart med den permanenta förstärkningen från 390 upp till 500 pers fr.o.m. FS 18.

Direkt från minnet (kan komma ihåg fel):

+ en skytte plut (bl.a. strf 90 besättn och SUAV-grp)

+ OMLT (40 pers)

+ Logpers

+ annat smått...

Totalt blir det ca 100 man.

Posted

Inte bara ryktas, jag tror inte jag säger för mycket när jag säger att det är klart med den permanenta förstärkningen från 390 upp till 500 pers fr.o.m. FS 18.

+ OMLT (40 pers)

+ Logpers

+ annat smått...

vad är det för tjänster OMLT kommer utökas med? en ökning med 40 pers är en rätt stor ökning.

Posted

+ OMLT (40 pers)

+ Logpers

+ annat smått...

vad är det för tjänster OMLT kommer utökas med? en ökning med 40 pers är en rätt stor ökning.

Vet ej, det kommer säkert läggas ut på mil.se senare om det inte ligger där nu.

Posted (edited)

Hej!

Är det någon som har fått besked angående antagning ännu? Är breven verkligen försenade? Vill verkligen ha ett svar så man vet om man ska säga upp sin lägenhet, tacka nej till sommarjobb osv...:-P

Edited by Lincon86
Posted
Hej!

Är det någon som har fått besked angående antagning ännu? Är breven verkligen försenade? Vill verkligen ha ett svar så man vet om man ska säga upp sin lägenhet, tacka nej till sommarjobb osv...:-P

känns det inte jävligt dumt att säga upp sin lägenhet??

Posted
Hej!

Det är förhoppningsvis inte så dumt som det låter :-P Är klar med min utbildning efter 3 år och har en dyr studentlägenhet som jag inte vill ha stående och kosta pengar. Tänkte därför flytta hem till min hemort och därmed säga upp lägenheten på min studieort. Bättre/billigare att bo hemma under en period då. Men blir jag inte uttagen lär jag väl stanna kvar och fortsätta plugga...

Posted
Hej!

Det är förhoppningsvis inte så dumt som det låter :-P Är klar med min utbildning efter 3 år och har en dyr studentlägenhet som jag inte vill ha stående och kosta pengar. Tänkte därför flytta hem till min hemort och därmed säga upp lägenheten på min studieort. Bättre/billigare att bo hemma under en period då. Men blir jag inte uttagen lär jag väl stanna kvar och fortsätta plugga...

då lät de inte fullt så dumt även om jag hade behållt lägenheten. studentlägenheter är svåra att få tag på

Posted (edited)
Hej!

då lät de inte fullt så dumt även om jag hade behållt lägenheten. studentlägenheter är svåra att få tag på

Jo, det har du rätt i. Men jag är nöjd med min tid i "studiestaden". Har inte lust att stanna kvar mer än behövligt egentligen. Dessutom kostar en vanligt lägenhet i samma storlek som min nuvarande studentlägenhet betydligt mindre. Men får väl invänta besked först och främst. Nog om lägenheter :-P

Edited by Lincon86
Posted

Ryktet säger att from FS19 så växer PO:na till 20 man, rep blir en tropp på 16 man med en hjulfordonsrepgrupp och en spec-repgrupp. Transportgruppen får två man till. Dessutom tillförs det skyttesoldater till 90-plutonen så skyttekomp blir 4 hela skytteplutoner och en stabspluton där en Drifstödsgrupp med mekaniker tillförs.

Men detta borde ju inte påverka uttagningen till FS18!?!

+ OMLT (40 pers)

+ Logpers

+ annat smått...

Posted
Ryktet säger att from FS19 så växer PO:na till 20 man

Finns det några rykten om vad man tillför för kompetenser till PO:na?

Posted
Ryktet säger att from FS19 så växer PO:na till 20 man, rep blir en tropp på 16 man med en hjulfordonsrepgrupp och en spec-repgrupp. Transportgruppen får två man till. Dessutom tillförs det skyttesoldater till 90-plutonen så skyttekomp blir 4 hela skytteplutoner och en stabspluton där en Drifstödsgrupp med mekaniker tillförs.

Men detta borde ju inte påverka uttagningen till FS18!?!

+ OMLT (40 pers)

+ Logpers

+ annat smått...

Just det, PO:na glömde jag...

Grejen är att FM bara har mandat upp till 500 man så maxtaket på förstärkningen är ca 110 man. Därför är det orimligt (och även onödigt) med 20 man för varje PO, däremot låter det rimligt med en total förstärkning för alla PO med 20 man, alltså 5 man till varje. Syftet är att PO ska leda MOT:arna för att avlasta C PRT som har sådär en 20 DUC i nuläget.

Posted
Syftet är att PO ska leda MOT:arna för att avlasta C PRT som har sådär en 20 DUC i nuläget.

MOT hamnade under PO:na från FS15, så det där med 20 DUC är inte längre ett problem.