Jump to content

Recommended Posts

  • Replies 349
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hej

 

Lösningen på hans problem om han nu är på FS18 är helt enkelt att säga upp sig och åka hem? så kan någon annan mer motiverad person ta platsen? Man kan tycka vad man vill osv när man tjänstgör i en mission men att såga den på ett helt öppet forum är dåligt både mot missionen och dom som tjänstgör där nere i hopp om att göra ett bra jobb. Eftersom jag inte tillhör eller FS18 så kan jag inte säga mig om huruvid det är dåligt eller ej.

 

Jag kan bara tänka utifrån mig själv och hade jag tyckt så hade jag helt enkelt sagt upp mig och åkt hem. Att man under delar av missionerna är allmänt bitter händer nog dom flesta men det är i mitt tycke ingen bra lösning att publicera sina åsikter i ett öppet forum. Vissa jobb är och kommer alltid vara tråkiga när man gjort dom hundratals gånger som ex eskorter mellan marmal-CNL-spann osv. Men det betyder inte att dom är mindre viktiga och inte behöver utföras.

Men som sagt detta är bara mina åsikter

 

Mvh

A

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Han har ju rätt...

 

Skandalöst kass mission. Adjö för evigt FM.

 

Om möjligt med hänsyn till op-säk och förbandsanda, utveckla gärna. Du är andra personen med vidare referensramar än endast denna mission, som klagar i denna tråd. Från avbytarbänken verkar det som det ligger något i det.

Link to comment
Share on other sites

Han har ju rätt...

 

Skandalöst kass mission. Adjö för evigt FM.

 

Om möjligt med hänsyn till op-säk och förbandsanda, utveckla gärna. Du är andra personen med vidare referensramar än endast denna mission, som klagar i denna tråd. Från avbytarbänken verkar det som det ligger något i det.

 

Kan bara bekräfta det dom säger. Och med kraft kommer jag utvärdera det offentligt när missionen är över. Skämdes fan över att vara svensk.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Han har ju rätt...

 

Skandalöst kass mission. Adjö för evigt FM.

 

Om möjligt med hänsyn till op-säk och förbandsanda, utveckla gärna. Du är andra personen med vidare referensramar än endast denna mission, som klagar i denna tråd. Från avbytarbänken verkar det som det ligger något i det.

 

Kan bara bekräfta det dom säger. Och med kraft kommer jag utvärdera det offentligt när missionen är över. Skämdes fan över att vara svensk.

 

Jag är nyfiken på vad det är som får dig att skämmas över att vara svensk här nere?

Link to comment
Share on other sites

Han har ju rätt...

 

Skandalöst kass mission. Adjö för evigt FM.

 

Om möjligt med hänsyn till op-säk och förbandsanda, utveckla gärna. Du är andra personen med vidare referensramar än endast denna mission, som klagar i denna tråd. Från avbytarbänken verkar det som det ligger något i det.

 

Kan bara bekräfta det dom säger. Och med kraft kommer jag utvärdera det offentligt när missionen är över. Skämdes fan över att vara svensk.

 

Jag är nyfiken på vad det är som får dig att skämmas över att vara svensk här nere?

 

Som sagt, det kommer..

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Egentligen är jag inte det minsta bitter just nu, eftersom det var ett tag sedan jag bevittnade FS18 i action. Dock har jag en del kollegor som fortsatt har gett mig en samlad bild av katastrofen som sker där nere.

I övrigt så bygger jag min uppfattning på egen tidigare insats, och snack med _många_ som varit på tidigare FS-missioner, och däribland inte minst antingen eller både FS16 och 17.

 

 

Det första som slog mig, och många med mig vid ankomst till insatsområdet:

 

Vad fan har hänt? Allt arbete är ju om intet!

Soldater som slitit dygnet runt under tidigare missioner kunde se hur det heroiska Internet-förbandet producerade mytfilmer varje vecka, hur volleybollplanen var bokad 24/7, hur plutoner satt och LAN:ade flera gånger i veckan i matsalen, hur det lektes lekar såsom dragkamp och annat om dagarna.. Inget fel i att stimulera sig, men. Var var alla patruller? Varför har inte ETT enda fordon behövt repareras på 3-4 månader? (TC m.fl angav att skyttekompaniet vårdade sina fordon extremt väl, men med 1 dags fordonsutbildning för merparten är det dels osannolikt, samt det extremt tydliga faktum för utomstående, nämligen det att fordonen hade rullat lika långt på 3 månader som kanske under 2-3 veckor tidigare, dvs. under tidigare missioner). Varför var inte EN enda käft utanför campen efter klockan läggdags? Varför saknade plutoner inskjutna vapen 4 månader in på missionen? Varför låg tunga kulsprutor i mängder inlåsta i förråd på OMLT (däribland mitt förbands egna som skickades ner i början av FS18, fortfarande med vår plutons klisterlappar påsatta) och MOT:ar, där det saknades utbildade skyttar? Bara för att det var fränt att ha en TKSP (i förrådet)?

Varför tog det 4 månader innan skyttekompaniet gjorde sin första joint med ANP? Och dessutom slog sig för bröstet och uttryckte hur långt man hade kommit i den processen..

Hur kunde man helt plötsligt under missionsutbildningen bara komma på att; "Oj, vi har ju ingen RG32-utbildning på personalen", och därefter tilldela förarbevis till personal med endast EN dags förtrogenhetsutbildning och EN halvdags körning på en skjutbana i Afghanistan, samt då en kompletterande vårdutbildningsdag någon gång efter halva missionen?

 

 

Alla därtill individuella och kollektiva misstag som begicks får någon annan utreda, eller snarare mer sannolikt, sopa under mattan..

Faktum är dock att man med lite Samhall- och Sodexo-personal och en grupp eller två i vakten hade kunnat få samma uteffekt som åtminstone personalen verksamma på CNL hade lyckats med fram tills den dagen jag åkte hem för den gången.

 

Allt glömdes och gömdes ju givetvis dels i och med det egna mytandet, men inte minst i samband med den stora operationen i Baghlan. Synd bara att man inte visade sig i sitt eget PRT under 5-6 månader, och synd att folk frågade mig vid ett flertal tillfällen inne i Mazar om det var något som stod på, eftersom vi var ute och körde.. Det hörde liksom inte längre till deras vardag.

 

 

Så. Skönt att äntligen få en del av det hela ur sig.

Synd att FS19 ärver något förstört, bortkastat och söndermytat. Hoppas att dom gör det bättre, dock kommer Internet-förbandens närvaro i Afghanistan i stor utsträckning innebära betydligt mindre uteffekt såväl som större risker än för samtränad och kontrakterad personal.

Link to comment
Share on other sites

Påpekades dessa problem för högre chef? Vilka svar och reaktioner blev det i så fall? Om inte, varför ställdes aldrig frågan?

 

Inte vad jag vet. Chefer i olika led bidrog ju i högsta grad till hur det gick till där nere, varför jag kan ana att måtten av självinsikt och självrannsakan inte var särskilt stora alla gånger.

Däremot så fick "vi" i uppgift av i högsta grad inblandade chefer att ge dom en skriftlig utvärdering när vi kom hem, så att dom skulle kunna ta till sig det den sista tiden av missionen, i den bästa av världar, men förmodligen någon gång senare i livet. Dock gjordes inget i det spåret då ingen chef ville "stöta sig med dom", eller med motiveringar såsom "dom får klara sig själva, vi är klara här", osv osv. Dvs. precis det jag är ute efter, att vi inte skall glömma hur skattemedel, motiverade soldater och det afghanska folkets uppfattning om oss missbrukades eller snedställdes. Och inte minst den feghet och brist på kritik som jag upplevt hos dom egna leden.

Link to comment
Share on other sites

Påpekades dessa problem för högre chef? Vilka svar och reaktioner blev det i så fall? Om inte, varför ställdes aldrig frågan?

 

Inte vad jag vet. Chefer i olika led bidrog ju i högsta grad till hur det gick till där nere, varför jag kan ana att måtten av självinsikt och självrannsakan inte var särskilt stora alla gånger.

Däremot så fick "vi" i uppgift av i högsta grad inblandade chefer att ge dom en skriftlig utvärdering när vi kom hem, så att dom skulle kunna ta till sig det den sista tiden av missionen, i den bästa av världar, men förmodligen någon gång senare i livet. Dock gjordes inget i det spåret då ingen chef ville "stöta sig med dom", eller med motiveringar såsom "dom får klara sig själva, vi är klara här", osv osv. Dvs. precis det jag är ute efter, att vi inte skall glömma hur skattemedel, motiverade soldater och det afghanska folkets uppfattning om oss missbrukades eller snedställdes. Och inte minst den feghet och brist på kritik som jag upplevt hos dom egna leden.

 

Ja, jag kan väl bara säga att jag känner igen mig i problematiken med konflikträdsla eller att man inte vill "stöta sig" med varandra chefer emellan, men även chefer mot soldater och vice versa. Men det är ju inte bara ett problem i utlandsstyrkan utan det finns ju i Försvarsmakten som helhet.

 

Det finns ju alltid en högre chef man kan gå till (en del av det fina med FM) om man inte vill eller når fram till närmaste chef. Vad sa dessa om allt det här? Är fortfarande intresserad av roten till problemet mer än "folk var kassa". Har svårt att tro att man medvetet "missbrukade skattemedel" bara för sakens skulle utan man måste ju ha gjort som man gjorde med någon typ av motivering?

 

Och om soldaterna nu var så motiverade, varför tog inte dessa saken i egna händer och krävde mer patruller och aktivitet o.s.v. istället för att LANa och leka lekar?

 

Gällde problemen hela FS18 eller var det bara delar av förbandet?

Edited by Jända
Link to comment
Share on other sites

Kan inte annat än att hålla med Axly, även fast vissa saker kanske inte riktigt stämmer

 

Låg själv på skyttekomp och jag kände att vi konstant blev motverkade och jag och mina plutons/kompani-kamrater kände stor frustration över detta. Det startade redan under utbildningen på LG. Att en utbildning som haft så lång tid på sig att utvecklats fortfarande står och stampar på samma punkt är helt otroligt. Vi trodde det skulle bli bättre efter tiden på Livgardet men det fortsatte i samma manér. När AI höll brandtal om hur han hade hört sina underordnade tala om hur bra utbildningen hade varit, så ställde sig en av skyttesoldaterna upp och sa rakt ut att "utbildningen var värdelös".

En chockad AI försökte desperat rädda upp situationen med total rappakalja. "Vi följer en utbildningsplan"

 

 

Ingen hade utbildning på GALT när vi kom ner utan Toyota Land Cruiser i 2 veckor på landsväg hade dock övats.

PATGB203-skyttarna hade skjutit ett fåtal magasin med AKAN

KSP58 på galt hade aldrig provats.

Utbildningar av befäl som varken aldrig tidigare varit ute eller hållit på med det hon/han utbildar på.. 60årig kapten från LedR som utbildar i SIB och pensionerad motorofficer som utbildar på att köra stadstrafik i TLC. Slät m90 så klart.

 

Ineffektiviteten höll i sig under hela missionen. Visst var vi ute och rullade men inte i närheten av vad vi kunde och VILLE. Det var inte så att vi på något sätt inte var motiverade att åka ut. Vi lyfte uppåt att vi gärna åker ut på i alla fall en social patrol i MeS idag men fick kraft-bakåt. Vi lyfte att vi skulle vilja och skjuta in våra vapen och så att skyttarna på galten får provskjuta KSP58 från fordon för första gången, men fick ett skarpt NEJ.

 

Från alla jag kom kontakt med hörde jag hela tiden positiv rapportering om vilka uppgifter vi kunde höra. Allt ifrån att spränga OXA, till att stoppa gäng på motorcyklar och tillfångata kriminella. "Ta inga onödiga risker" var det genomsyrande citatet i alla led över Plutonchef.

 

Åker aldrig mer på en LG-mission.

Edited by varningsskott
Link to comment
Share on other sites

"utbildningen var värdelös".

 

 

Ineffektivitet i utbildningen inför utlandstjänst skulle man kanske kunna kalla ett Försvarsmaktsgemensamt problem och jag tvivlar starkt på att ni är de enda som har upplevt att utbildningen där inte alltid har levt upp till kanske i synerhet soldaternas förväntningar och krav. Man kan väl lugnt säga att FM som organisation har lite att ta igen där men att energin att ta tag i det inte eftersom det är så mycket annat som förändras just nu..

 

"Ta inga onödiga risker"

 

 

Däremot är det ju detta mer oroande att höra då det peckar i rakt motsatt riktning mot vad COM ISAF vill, iaf officiellt. General McChrystal är väl vad jag har förstått mer inne på att vi måste ta mer risker och vara mer ute bland befolkningen. Var denna inriktning från den svenska kontingenten uttalad från början eller växte den fram bara? Hade det någonting att göra med nya ROE och förhållningsregler uppefrån? Påverkade dödsfallen någonting?

 

Hur kommer det sig att detta inte utvärderades? Alla chefer har ju en högre chef i det militära?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

bg_band2.jpg
Vi tittar på den anmälan som inkommit och återkommer i ärendet. Berörd diskussion satt som osynlig tills annat sägs.

Jag vill uppmana alla att tänka efter en gång för mycket än en gång för lite kring vad som skrivs. Oavsett hur illa man tycker att FM sköts, så är det mina och andras goda vänner, släktingar och kollegor som kan drabbas, antingen direkt eller indirekt.

 

Jag tänker inte bära en kista i onödan på grund av något som skrivits här på SoldF.

--------------------

REGLER

Link to comment
Share on other sites

  • henke changed the title to Afghanistanstyrkan FS18 2009-10

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...