imint Posted March 6, 2008 Report Share Posted March 6, 2008 Hittade en mycket intressant artikel om Indien och deras anskaffning av nya hangarfartyg: http://www.defenseindustrydaily.com/ins-vi...s-03283/#delaysEn intressant situation när indierna har lite mer kapabla hangarfartyg än vad dom har idag. Skall kanske ställas mot de kinesiska försöken att skaffa egna hangarfartyg.Om det redan existerar en lämplig tråd så kan väl någon blågul sätta in den på rätt ställe//Kn Stofil Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andtryggve Posted March 7, 2008 Report Share Posted March 7, 2008 (edited) Men gör Kina verkligen försök att skaffa hangarfartyg? Man ser mycket spekulation om det i media, men rent konkret så verkar de inte ha bråttom i så fall. Snarare verkar de väl idagsläget satsa på att bygga upp ubåtsflottan. DEt har ju spekulerats i rätt många år nu om att de ska ta Varyag i tjänst, men det verkar ju inte hända så mycket. Iofs studerar de säkert konceptet för framtida behov, men just nu verkar de prioritera annat. Edited March 7, 2008 by Andtryggve Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
imint Posted March 7, 2008 Author Report Share Posted March 7, 2008 Men gör Kina verkligen försök att skaffa hangarfartyg? Man ser mycket spekulation om det i media, men rent konkret så verkar de inte ha bråttom i så fall. Snarare verkar de väl idagsläget satsa på att bygga upp ubåtsflottan. DEt har ju spekulerats i rätt många år nu om att de ska ta Varyag i tjänst, men det verkar ju inte hända så mycket.Iofs studerar de säkert konceptet för framtida behov, men just nu verkar de prioritera annat. det är väl inte så att dom just nu håller på att skaffa sig den förmågan, men kineserna ser långsiktigt, just nu bygger dom upp sin ubåtsförmåga. Det troliga vore att även se över möjligheterna till hangarfartyg, särskilt om Indierna skaffar ökad förmåga på det området. Jag tror att med tiden kommer vi att se minst ett kinesiskt hangarfartyg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Danne Posted March 7, 2008 Report Share Posted March 7, 2008 . Jag tror att med tiden kommer vi att se minst ett kinesiskt hangarfartyg. De har ju också ojat sig över att Japan nu skaffar sig CV kapacitet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aigore Posted March 7, 2008 Report Share Posted March 7, 2008 . Jag tror att med tiden kommer vi att se minst ett kinesiskt hangarfartyg. De har ju också ojat sig över att Japan nu skaffar sig CV kapacitet. Ska japanerna skaffa hangarfartyg?? Det vill jag gärna läsa mer om, har du någon länk? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Danne Posted March 7, 2008 Report Share Posted March 7, 2008 Ska japanerna skaffa hangarfartyg?? Det vill jag gärna läsa mer om, har du någon länk? Jodå, tror de kallar det en helikopter/JSF bäranade "jagare". Är väl inte helt olikt USN/USMC:s LHD:er Bilder och länkar till info uppe till höger Jag kommer relatera till japan i ett låååååååååångt inläg i helgens slut där de inrikespolitiska stormar som nu börjat blåsa tas upp. Det är känsligt i Japan med ett såpass möjligt offensivt fartyg. Ett hangarfartyg är en maktdemonstration, även om man kallar det en jagare och de inte bär namn såsom Akagi. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JCasper Posted March 7, 2008 Report Share Posted March 7, 2008 Om Japan: Det 3st som ska byggas, och som danne sa är det lite liv eftersom man tänjer på artikel 9 en del, (http://en.wikipedia.org/wiki/Article_9_of_the_Japanese_Constitution) men dessa LPH tror jag främst är till för försvar, och då främst till ubåtsjakt, samt ytfrt. Speciellt när kina satsar på ubåtar. Och visst dom kan lasta på ett par JSF men frågan är då om man skulle tjäna på att ha knappt ett halvt dussin JSF / frt. och förlorar stora delar av den ubåtjakt kapacitet man har, men visst skulle va bra om man möter hot där inte deras F15 räckvid räcker till. Btw dessa frt. ska ersätta äldre hpk kryssare som jag uppfattat de. Det är ju helt klart ett intressant läge i sydost asien. kommer inte ihåg mycke vadd jag läst om de kinesiska hangarfartyget, Varyag. Den Indiska är lite intressant, lr åtminstonde förseningarna, uppstått en hel del förseningar och fel i matriell dom köpt av ryssen, följde en intressant tråd om de på ett annat forum, om nån är intresserad så säg till så kan jag leta upp den Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FH77 Posted April 5, 2008 Report Share Posted April 5, 2008 Om Japan: Det 3st som ska byggas, och som danne sa är det lite liv eftersom man tänjer på artikel 9 en del, (http://en.wikipedia.org/wiki/Article_9_of_the_Japanese_Constitution) men dessa LPH tror jag främst är till för försvar, och då främst till ubåtsjakt, samt ytfrt. Speciellt när kina satsar på ubåtar. Och visst dom kan lasta på ett par JSF men frågan är då om man skulle tjäna på att ha knappt ett halvt dussin JSF / frt. och förlorar stora delar av den ubåtjakt kapacitet man har, men visst skulle va bra om man möter hot där inte deras F15 räckvid räcker till. Btw dessa frt. ska ersätta äldre hpk kryssare som jag uppfattat de. Det är ju helt klart ett intressant läge i sydost asien. kommer inte ihåg mycke vadd jag läst om de kinesiska hangarfartyget, Varyag. Den Indiska är lite intressant, lr åtminstonde förseningarna, uppstått en hel del förseningar och fel i matriell dom köpt av ryssen, följde en intressant tråd om de på ett annat forum, om nån är intresserad så säg till så kan jag leta upp den Släng gärna upp länken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JCasper Posted April 25, 2008 Report Share Posted April 25, 2008 ligger inne så har inte direkt haft tid att kolla här, men ska försöka hitta den nu, ledig en vecka. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
odenmedic Posted April 26, 2008 Report Share Posted April 26, 2008 Jag tror att med tiden kommer vi att se minst ett kinesiskt hangarfartyg. Meanwhile, China is working hard to refurbish the 58,000t ex-Russian carrier Varyag, and some analysts believe the ship could be operational in a testing capacity by 2010. Defence Daily samma artikel som nämns tidigare Mer intressant läsning Welcome to VaryagWorld - Dedicated to covering the past, present and future of the Varyag CV , Wiki, Google Maps Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
imint Posted September 18, 2012 Author Report Share Posted September 18, 2012 Går lite segt med leveransen till Indien tydligen. http://www.barentsobserver.com/en/security/massive-engine-failure-modernized-aircraft-carrier-17-09 //I Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chassi Posted November 3, 2012 Report Share Posted November 3, 2012 får japanerna ens skaffa ett fullfjädrat hangarfartyg med tanke på sina militära restriktioner, de får väl endast ha "försvarsstyrkor". Ett hangarfartyg är väl inte direkt ett defensivt system. ?? Rent hypotetiskt alltså. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vikingman Posted November 3, 2012 Report Share Posted November 3, 2012 (edited) får japanerna ens skaffa ett fullfjädrat hangarfartyg med tanke på sina militära restriktioner, de får väl endast ha "försvarsstyrkor". Ett hangarfartyg är väl inte direkt ett defensivt system. ?? Rent hypotetiskt alltså. Efter tolkning av artikel 9 i japanska konstitutionen har det bestämts att Japan inte kan hålla offensiva militära vapen - det har tolkats som att Japan inte kan ha ICBMs, kärnvapen, hangarfartyg eller bombflygplan. Detta har inte hindrat anskaffning av ubåtar, AEGIS utrustade jagare, helikopterhangarfartyg och stridsflygplan. Fritt översatt från http://en.wikipedia.org/wiki/Article_9_of_the_Japanese_Constitution Edited November 3, 2012 by vikingman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chassi Posted November 3, 2012 Report Share Posted November 3, 2012 Fast jagare med Aegis helikopterfartyg och stridsflygplan samt u-båtar är ju allihop rätt så vanliga system om man vill försvara sig. Eller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted November 27, 2012 Report Share Posted November 27, 2012 Ett hangarfartyg är väl inte direkt ett defensivt system. Det kan det väl vara, om man definierar användandet som defensivt. Definitionen av försvar kan nog tänjas rätt långt. Anfall är bästa försvar heter det ju till exempel. Vår egna försvarsmakt försvarar oss till exempel på Afghansk mark. Med en vidare definition så är kärnvapen i hög grad defensiva vapen.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vikingman Posted December 25, 2012 Report Share Posted December 25, 2012 Stor vapendeal med Ryssland: "Calling Russia a key partner in the effort to modernize India's armed forces, Indian Prime Minister Manmohan Singh announced the deal to buy 71 military helicopters worth $1.3 billion, and kits to assemble 42 Sukhoi fighter jets worth $1.6 billion." http://www.globalsecurity.org/wmd/library/news/india/2012/india-121224-voa01.htm?_m=3n.002a.689.sq0ao00aji.mjp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts