Jump to content

Artilleriets flyttkarusell - FB04


Recommended Posts

http://www.vf.se/

Enligt vad VF erfar från flera av varandra oberoende källor kommer A9 att läggas ned.

Regementet finns inte med på listan över den framtida grundorganisationen. Omkring 500 jobb berörs direkt.

Länsrådet Björn Sandborgh sade på fredagen att oron redan är stor men han hoppas på närmare besked i mitten av juni. Först i slutet av året fattar riksdagen beslut.På tisdag samlas de värmländska riksdagsledamöterna till ett krismöte.

 

Artikel i Värmlands folkblad

(fungerar inte just nu som jag skriver detta pga skriptfel på sidan, men den funkar nog när du klickar på den)

 

 

jaha... vilket regemente ska utbilda på haubits nu då?

eller lägger de ner hela artilleriet?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 146
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Neddragningar av förband diskuteras i mappen FB04 som hittas här under Luckan.

Vi borde nog innan di BlåGule upptäcker oss fortsätta all diskussion i den mappen...

 

Spekulationer om förband

 

Folk som diskuterar i fel mapp -> :ph34r: <- BlåGul

Edited by Nummer 28
Link to comment
Share on other sites

Neddragningar av förband diskuteras i mappen FB04 som hittas här under Luckan.

Vi borde nog innan di BlåGule upptäcker oss fortsätta all diskussion i den mappen...

 

Spekulationer om förband

 

Folk som diskuterar i fel mapp -> :ph34r: <- BlåGul

Annars kanske vi kan be någon snäll blågul att flytta den här tråden? :ph34r:

Link to comment
Share on other sites

jaha... vilket regemente ska utbilda på haubits nu då?

eller lägger de ner hela artilleriet?

Ja, där borde väl svaret då vara Sveriges andra plattform för artilleri nämligen Artbat/I19.

 

På frågan om hela artilleriet ryker har vi dock inte fått svaret än, det beror lite på hur mycket som ska sparas.

Link to comment
Share on other sites

Skulle tro att det blir som många redan gissat. Har man redan nästan alla arméns truppslag i Boden och de har möjlighet att samöva så pass ofta som de gör i dagens läge, finns det ingen större anledning att ha kvar "moderförbanden". Ing 2, Lv 6, T 2, S 1 läggs gissningsvis också ned.

 

Jag drar slutsatsen dels utifrån ÖB:s framtida utformning av försvaret, och dels den geografiska närheten förbanden emellan i Boden. Önskar dock att det fanns ekonomiskt utrymme för en fortsatt existens för de nämnda förbanden.

 

PS. Min gamla gissning:

 

ARMÈN: P 10 och P 18 kasseras, I 5 försvinner och trängbat flyttar till Boden, "moderförbanden" (A 9, Ing 2, Lv 6, T 2 och S 1) till bataljonerna i Boden kasseras också, K 3 försvinner och prioriterad vht flyttas till K 4 m m.

 

FLYGVAPNET: F 17 eller F 4 försvinner.

 

AMFIBIEKÅREN: Amf 4 skrotas.

 

 

Hälsningar, Foxtrot Lima :)

Edited by Foxtrot Lima
Link to comment
Share on other sites

Om det blir såhär, så tror jag det är rätt onödigt att lägga ner så många förband. Man har ju sagt att -3 alternativet innebär att 5-6 utbildningsplattformar ryker för armén. Blir det som du tror på, ryker 9 sådana utblidningsplattformar.

 

P10

P18

I5

Lv6

Ing2 = 9 styck utbildningsplattformar

A9

T2

S1

K3

 

Nja, jag tror man lägger ner vad som krävs och sitter stilla i båten.

 

Att det kommer att läggas ner så många "viktiga" karaktärsplattformar som du hävdar, tror jag inte...

Edited by simon
Link to comment
Share on other sites

Om det blir såhär, så tror jag det är rätt onödigt att lägga ner så många förband. Man har ju snackat om att -3 alternativet innebär att 5-6 utbildningsplattformar ryker för armén...

 

Nja, jag tror man lägger ner vad som krävs och sitter stilla i båten.

 

Att det kommer att läggas ner så många "viktiga" karaktärsplattformar som du hävdar, tror jag inte...

Nej, kanske inte, men jag tror det är fullt möjligt.

 

 

Hälsningar, Foxtrot Lima :)

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle nog gissa:

 

 

I5

P10

P18

A9

K3

?

 

 

:)

Vi tycks i varje fall vara överens om att både P 18 och P 10 inte ryms. Två pansarregementen utan stridsvagnar är nog inget FM har råd att ha kvar. I 5 kan jag inte motivera riktigt, men jag tror i alla fall man vill samla alla truppslag i närheten av Boden (trängbat till Boden och sedan har vi K 4 i närheten).

 

Vad motiverar att S 1 och Ing 2 lämnas orörda?

 

 

Hälsningar, Foxtrot Lima :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle nog gissa:

 

 

I5

P10

P18

A9

K3

?

 

 

:lol:

Vi tycks i varje fall vara överens om att både P 18 och P 10 inte ryms. Två pansarregementen utan stridsvagnar är nog inget FM har råd att ha kvar. I 5 kan jag inte motivera riktigt, men jag tror i alla fall man vill samla alla truppslag i närheten av Boden (trängbat till Boden och sedan har vi K 4 i närheten).

 

Vad motiverar att S 1 och Ing 2 lämnas orörda?

 

 

Hälsningar, Foxtrot Lima :o

Det regemente som jag skulle tycka "vi" har "minst" anledning att ha kvar är S1 isåfall.... :)

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle nog gissa:

 

 

I5

P10

P18

A9

K3

?

 

 

:baskerPa:

Vi tycks i varje fall vara överens om att både P 18 och P 10 inte ryms. Två pansarregementen utan stridsvagnar är nog inget FM har råd att ha kvar. I 5 kan jag inte motivera riktigt, men jag tror i alla fall man vill samla alla truppslag i närheten av Boden (trängbat till Boden och sedan har vi K 4 i närheten).

 

Vad motiverar att S 1 och Ing 2 lämnas orörda?

 

 

Hälsningar, Foxtrot Lima :)

Kommenterade, som jag föreslog, det hela här.

Link to comment
Share on other sites

C Artreg Öv Göran Mårtensson om Artregs framtid i dagens NKP:

Under helgen har uppgifter om att Artilleriregementet ska läggas ner förekommit i media, men några belägg för detta har inte Göran Mårtensson hört talas om.

-Jag ringde upp arméinspektören under fredagskvällen för att förhöra mig om läget, men uppgifterna om att vi skulle läggas ner kom som en total överraskning för honom också, säger Göran Mårtensson.

Link to comment
Share on other sites

Det är lång tid kvar innan vi vet svaret ännu...

 

men jag tror att I5 kommer att överleva, de har haft en otrolig förmåga att överleva de senaste åren.

 

A9 tror jag kommer at försvinna kanske flyttas till skövde? jag tror inte längre på att man har regementen osv för olika truppslag, jag tror mer på tanken om bat. vid olika utbildningsenheter. (jmf högskolor & universitet här finns en mängd inriktningar under samma tak)

 

vi kommer att se en koncentration (typ boden med mek/b 19 och ett antal utb. bataljoner (jmf instutioner)) på 3-4orter i vårt land. där en stor del av den militära utbildnignen förläggs.

Link to comment
Share on other sites

om A9 flyttas till skövde (eller ännu hellre Karlsborg om inte K3 läggs ned) hoppas då att Älvdalen och Villingsberg överförs till Skövde också då det är de enda övningsfälten som är riktigt användbara för artilleriet (dvs där man kan skjuta på långa avstånd utan att gruppera på civil mark)

 

ok, de övningsfälten är kanske inte så bra för pansar men jägraförband är de väl helt klart bra till :blink:

Link to comment
Share on other sites

Det är lång tid kvar innan vi vet svaret ännu...

 

men jag tror att I5 kommer att överleva, de har haft en otrolig förmåga att överleva de senaste åren.

 

A9 tror jag kommer at försvinna kanske flyttas till skövde? jag tror inte längre på att man har regementen osv för olika truppslag, jag tror mer på tanken om bat. vid olika utbildningsenheter. (jmf högskolor & universitet här finns en mängd inriktningar under samma tak)

 

vi kommer att se en koncentration (typ boden med mek/b 19 och ett antal utb. bataljoner (jmf instutioner)) på 3-4orter i vårt land. där en stor del av den militära utbildnignen förläggs.

Precis...

 

Flytta I5s trängbataljon till boden, bygg sedan ett storgarnison alá I19 i Skövde och ett likadant i Skåne...

Link to comment
Share on other sites

Instämmer.

 

Det är nog en alltför smidig lösning att plocka bort både I 5 och F4 och därmed också kunna reducera antalet garnissoner utan att tappa några plattformar helt för att de inte ska ta det betet.

Edited by LeadHead
Link to comment
Share on other sites

@Fu Dahlberg

 

Jupp 4st stora utbildningsplatser för armén

 

Boden

Kungsängen

Skövde

Skåne

 

Där Skövde & Boden är de stora platserna och Kungsängen och skåne är de mindre platserna.

Link to comment
Share on other sites

@Fu Dahlberg

 

Jupp 4st stora utbildningsplatser för armén

 

Boden

Kungsängen

Skövde

Skåne

 

Där Skövde & Boden är de stora platserna och Kungsängen och skåne är de mindre platserna.

Nu hamnar Vi OT här... men jag tror det räcker med 3...

 

Sedan ha kvar MP och Högvakt i Stockholm tillsammans med alla adnra stabsverksamheter och liknande (tex Must, FRA, FMV mm)

 

2Amf, ett på varje "sida"

 

3 Flygbaser, helst i anslutning till Storgarnisonerna

 

Möjlighet till Helikopterverksamhet vid varje Storgarnison, och vid AMFgarnisonerna...

Link to comment
Share on other sites

Detta är kanske lite OT, men eftersom "man" inte vill ha ett försvar som kan stoppa invasioner/landstigningar torde amf vara passé? Amfibiekåren, liksom artilleri och luftvärn, är i min mening truppslag skapade för just större konventionella krig, och det kommer vi inte utsättas för de närmaste tio åren (enligt politikerna). Sedan kan man ju tycka vad man vill om den analysen, eller hur?

 

Att det inte går att trycka på en knapp om elva år när kriget kommer, för att få fram tillräckligt med krigsförband, det tänker inte politikerna på.

 

 

Hälsningar, Foxtrot Lima :lol:

Link to comment
Share on other sites

Behöver Sverige KA-förband? :huh:

 

 

Hälsningar, Foxtrot Lima :)

Ja, om vi vill kunna påverka vad som längs kusterna. Frågan är inte om vi behöver KA, frågan är om vi behöver amf :navy:

nja... bättre att sattsa på rörliga Robotförband inom AMF

Njaä, då kan man inte påverka, utan mer....åskåda. För att skjuta iväg en Hellfire och fördröja en båt i två timmar är väl knappast att påverka kriget i det långa loppet. Och skall vi bara ha en handfull bataljoner kan man väl vänta tills fienden, eller det man ska skjuta på, kommer iland och sätta en pvrb i den/det då. Kan väl knekteriet bistå med. Och vips var hela amfkåren insparad! :navy:

Link to comment
Share on other sites

Detta är kanske lite OT, men eftersom "man" inte vill ha ett försvar som kan stoppa invasioner/landstigningar torde amf vara passé? Amfibiekåren, liksom artilleri och luftvärn, är i min mening truppslag skapade för just större konventionella krig, och det kommer vi inte utsättas för de närmaste tio åren (enligt politikerna). Sedan kan man ju tycka vad man vill om den analysen, eller hur?

 

Att det inte går att trycka på en knapp om elva år när kriget kommer, för att få fram tillräckligt med krigsförband, det tänker inte politikerna på.

 

 

Hälsningar, Foxtrot Lima :worthy:

Isåfall kan man ju lägga ner, träng-, signal- och flygvapnet också läggas ner....det tillhör ju konventionell krigföring...eller?

 

Samma sak bör isåfall gälla hemvärnet och stridsvagnsvapnet...

 

 

Dumt resonemang...Alla vapenslag vi har idag behövs. Mer eller mindre..

Edited by simon
Link to comment
Share on other sites

Det är inget dumt resonemang, om du bara förstår hur jag tänker.

 

Politikerna idag säger i stort sett att Sverige aldrig kommer hamna i krig, och att nästan all försvarsverskamhet ska inriktas på utlandstjänst och fredsbevarande uppgifter, eller hur?

 

Svensk militär skickas till Kosovo för att delta i en FN-styrka. Vad behöver man? Infanteri/psk för att patrullera gator och vakta campen. Logistik för att försörja enheterna samt se till att transporter av fordon och annan teknisk materiel till och från Sverige fungerar. Singaltrupper behövs för att kunna hantera avancerade kommunikationssystem, dels för kommunikation mellan Sverige och Kosovo, och dels för att kanske hjälpa till med infrastrukturen i "värdlandet". Ingenjörer bygger lite vägar och broar för att ytterligare förbättra landets infrastruktur, och röjer minor för att säkra våra "area of operations". Slutligen finns ett behov av undförband.

 

Så ser min förenklade bild av fredsoperationer ut. Din lite sarkastiska slutsats att vi kanske inte behöver stridsvagnar, artilleri m m är kanske inte så himla fel egentligen? Jag menar kanske inte att man ska avsluta all utbildning av de typerna av förband, men de borde kanske nedprioriteras mer än andra truppslag?? Vi ska nog tänka oss för innan vi använder oss av den sk osthyvelsprincipen?

 

Självklart har vi i Sverige behov av alla truppslag och vapengrenar för att bygga ett försvar, och personligen önskar jag att man inte hade behövt göra den här typen av prioriteringar. Så det är inte så att jag har något emot något särskilt truppslag.

 

 

Hälsningar, Foxtrot Lima :blink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...