Jump to content

Amiralerna tar täten

Recommended Posts

6st tidigare chefer för marinen ryter till angående den ansvarslösa försvarspolitiken i allmänhetm, och sjöförsvarspolitiken i synnerhet.

Skulle vilja se hela brevet, svd har bara utdrag och sammanfattning.

SVD

Edited by Psilander

Rätt har de men utan att kunna veta exakt vad de säger så kan det vara en inlaga om att man borde spara mer på andra vapenslag snarare än att inte spara alls.

Tyvärr tror jag det är så att de bara ser marinen framför sig och vill ha en jätteflotta utan arme och flygvapen.

De skriver bla:

"Regeringen vill stoppa Sveriges utveckling av det nya vapnet torped-mina-sensor. Tvärtemot vad regeringen anser så går vapnet inte att köpa över disk i andra länder, enligt cheferna."

Med tanke på att FMV i veckan dessutom räknat ut att en anskaffning av SEP skulle bli 20% billigare än att köpa utländska fordon "över disk" så får man väl hoppas att politiker börjar inse att det inte alltid är billigare att anskaffa utifrån istället för att utveckla egna system i tätt samarbete mellan försvarsmakten och industrin. Tycker det är huvudlöst att man river ned Sveriges försvarsindustri som inte bara leverar materiel av världsklass utan också gör det väldigt billigt. Säg ett svenskt fordon eller vapensystem som utvecklats de senaste 25 åren som inte står sig i en internationell jämförelse både vad det gäller prestanda och kostnadseffektivitet?

Med tanke på att FMV i veckan dessutom räknat ut att en anskaffning av SEP skulle bli 20% billigare än att köpa utländska fordon "över disk" så får man väl hoppas att politiker börjar inse att det inte alltid är billigare att anskaffa utifrån istället för att utveckla egna system i tätt samarbete mellan försvarsmakten och industrin. Tycker det är huvudlöst att man river ned Sveriges försvarsindustri som inte bara leverar materiel av världsklass utan också gör det väldigt billigt. Säg ett svenskt fordon eller vapensystem som utvecklats de senaste 25 åren som inte står sig i en internationell jämförelse både vad det gäller prestanda och kostnadseffektivitet?

JAS?

Har aldrig, mig veterligen, använts skarpt men förrådsställs glatt för miljarder, byggs om och förrådsställs igen för ännu fler. Dessutom verkar endast industristöd, motköp och frånvaro av de ivrigaste konkurrenterna göra plåtskrället attraktivt på världsmarknaden. Självklart behöver också ytterligare miljarder läggas på utveckling av tillbehör.

Men det är säkert skitroligt att flyga, personligen är jag tokglad över att armen har hand om UAV:erna (så kanske det blir lite effekt för pengarna).

Edit: Vad ska vi med en ytflotta till när invasionsförsvaret är nedlagt? Spräng skiten med någon kul bomb så får iaf JASpiloterna öva ytattack.

Edited by Munin

JAS?

Har aldrig, mig veterligen, använts skarpt men förrådsställs glatt för miljarder, byggs om och förrådsställs igen för ännu fler. Dessutom verkar endast industristöd, motköp och frånvaro av de ivrigaste konkurrenterna göra plåtskrället attraktivt på världsmarknaden. Självklart behöver också ytterligare miljarder läggas på utveckling av tillbehör.

Men det är säkert skitroligt att flyga, personligen är jag tokglad över att armen har hand om UAV:erna (så kanske det blir lite effekt för pengarna).

Edit: Vad ska vi med en ytflotta till när invasionsförsvaret är nedlagt? Spräng skiten med någon kul bomb så får iaf JASpiloterna öva ytattack.

Förvisso har Gripen inte använts skarpt än. Men internationellt sett är det den största framgången framgång sverige haft på den militära flygmarknaden. Kostnadseffektiv? Ja, vad kostar den per flygtimme jämfört med motsvarande plan med samma kravspec???

....

Säg ett svenskt fordon eller vapensystem som utvecklats de senaste 25 åren som inte står sig i en internationell jämförelse både vad det gäller prestanda och kostnadseffektivitet?

JAS?

....

Nu gällde frågan kostnadseffektivitet och prestanda, inte huruvida man köpt fler än man behöver eller om vapnet använts skarpt. Försök igen!

(Lustigt att du nämde Gripen, den stod högst upp på min lista...)

Edited by Saerdna

Med risk för att föra tillbaka tråden On Topic...

Att 6 Amiraler sätter ner foten är nog naturligt.

Ingen kommer dock att lyssna.

Alla är pensionerade och det är lätt att stämpla dem som nostalgiska föredettingar. Statsministern har redan gjort det.

Alla kommer ifrån samma del av FM vilket även gör det lätt att anklaga dem för att enbart se till marinens inressen. ´Vilket de till viss del gör i artikeln.

De analyserar inte FM totala behov.

De skulle ha breddat underskrifter till att inkludera för närvarande aktiv personal (ingen som vågar?)

De skulle ha inkluderat personal från hela FM.

De skulle ha gjort en analys av alla FM förmågor.

Jag håller med de grånande amiralerna i sak men jag vänder mig mot deras ensidiga metod då de blottar sig för kritik vilket bara skadar deras, marinens och försvarsmaktens sak.

Bra ide - fel genomförande

Synd på så rara gubbar...

Edited by Kn Glock

Jag tycker deras agerande än intressant. Låt gå för att samlingen kanske inte påvisar ett tvärsnitt utan mer har ett tydligt fokus.

Men:

- Det visar att det finns de som inte bara knyter handen i byxfickan.

- Att det finns de som försöker skapa opinion. Bästa sätter att skapa opinion borde vara genom information.

Nu fattas det bara att flera från andra vapengrenar och nu aktiva följer upp så att det inte urartar till revirpinkeri.

Edited by Dr. T-68

Min korta reflektion är att det är inte första, och antagligen inte sista gången, som folk med några hekto guld på armarna/axlarna skriver i media.. Tidigare har detta resulterat i.. ingenting.

Den största, extremt interna, kritiken har ju redan uttalats i och med Herr Odenbergs sorti från Försvarsministerposten.

GMY

1999 uttalade sig samtliga förbands- och skolchefer och ett antal pensionerade generaler mot den stundande förbandsslakten. Senaste "översteupproret" var väl 2002, då åtta överstar uttalade sig på DN debatt. Finns säkert massor med fler tillfällen. Let's face it: sådana här utspel har noll och intet påverkan på hur försvarspolitiken sköts, oavsett hur många som uttalar sig och vilken grad de har.

Min cyniska åsikt är att det knappt ens skulle göra någon skillnad om så varenda YO, RO, SO och kontraktsanställd gick ut i vild strejk, för väljarkåren (med undantag för några möpar och gamla stofiler) bryr sig helt enkelt inte om försvaret, iallafall inte om det ställs mot andra och mer angelägna utgiftsposter. För att citera Järnladyn på tiden det begav sig: "[The Soviets] put guns before butter, while we put just about everything before guns."

Edit för att rätta citatet.

Edited by Kryptörn

Låt dem vara ett gott exempel och följ upp deras agerande. Välskrivna och motiverade insändare publiceras i tidningarnas insändarsidor. Särskilt DN och SvD som är försvarsvänliga och själva anser att stympningen har gått för långt tar säkert emot mer ammunition. Engagera er och skriv inte bara för de redan frälsta (läs Soldf). Heja den fria oppinionsbildningen!!!

/K

Det står i slutet att Jan Björklund står bakom försvarspolitiken. Syftar det på att han står bakom militärernas syn på det hela eller att han står bakom regeringens försvarspolitik?

Det innebär att han har inordnat sig och (utåt) står bakom regeringens försvarspolitik.

"One-linern" med Björklund är lite intressant och vittnar om att media har fiskat efter någon i regeringen som kan vara emot den förda linjen.

Han har ju inte i frågan att göra om det inte vore för det faktum, som alla vet, att han är officer.

1999 uttalade sig samtliga förbands- och skolchefer och ett antal pensionerade generaler mot den stundande förbandsslakten. Senaste "översteupproret" var väl 2002, då åtta överstar uttalade sig på DN debatt. Finns säkert massor med fler tilfällen. Let's face it: sådana här utspel har noll och intet påverkan på hur försvarspolitiken sköts, oavsett hur många som uttalar sig och vilken grad de har.

Min cyniska åsikt är att det knappt ens skulle göra någon skillnad om så varenda YO, RO, SO och kontraktsanställd gick ut i vild strejk, för väljarkåren (med undantag för några möpar och gamla stofiler) bryr sig helt enkelt inte om försvaret, iallafall inte om det ställs mot andra och mer angelägna utgiftsposter. För att citera Järnladyn på tiden det begav sig: "The Soviets put guns over butter, but we put almost everything over guns."

Jag kan inte annat än hålla med. Svensk försvarspolitik och Försvarsmaktens varande är inte ens en marginalföreteelse i normalsvenskens liv idag. Huruvida Ica fifflar med bäst-före-datum på köttfärsen är BETYDLIGT mycket mer intressant i ett Sverige som inte har något påstått militärt hot runt knuten.

Guest Major Error

Varför blir jag inte förvånad.

Sex före detta CM.... och alla hade förstås ingen påverkan på FM när de var CM........

Eller för att ta en annan klyscha... Hur blir man ÖB? Gör allt 3% billigare än förra ÖB...

Någonstans på 70-80 talet så gick det här med försvarseffekt åt h-e. Titta på en stab

i FM idag. Det man gör är att budgetera, ombudgetera och därefter försöker göra alla

tilläggsuppgifter som man glömde att budgetera inom tilldelad ram. Det är klart att det

inte funkar.

Och nu är sex före detta CM i debatten och talar om hur djävligt allt är idag. Som om de

inte skulle ha NÅGON SKULD till dagens läge i marinen?!?!?!

Jag vill naturligtvis inte bli för OT, men kan bara citera en kollega som sade på följande vis....

-"Många varnar för att snart står FM inför en systemkollaps, jag vill påstå att vi är mitt i den!"

Det värsta är att jag tror att han har rätt. Försvarsmakten behöver inte evolution idag, det

krävs nog en revolution för att ändra på hur vi arbetar (eller konkurs)....

Bara mina 2 eurocent....

Major Error

• 2 weeks later...

blt.se: Marinchefer tar strid för ubåtar och korvetter

Med kännedom om att blt.se's artiklar brukar ha en förmåga att försvinna för alla utom prenumeranter så har jag lagt in hela artikeln nedan:

Blekinge igår 23:45

Sex före detta marinchefer tar strid för en fortsatt utveckling av en ny ubåtsklass och luftvärnsrobotar till Visbykorvetterna.

Neddragningarna av försvarsanslaget kommer att slå hårt i ett långsiktigt perspektiv, säger före detta marinchefen Peter Nordbeck till BLT.

Tillsammans med fem andra tidigare marinchefer har Peter Nordbeck skrivit ett brev till alliansens partiledare där de varnar för att Sverige i en framtida kris lever farligt.

"Allianspartierna bör snarast göra ett djupgående omtag i sin nuvarande försvarspolitiska inriktning, som innebär en allvarlig minskning av försvarets resurser".

Marincheferna stödjer försvarets internationella insatser långt bort från Sverige.

Men historien visar att kriser inträffar långt snabbare än man tror.

En konflikt i norra Europa kommer alltid att innehålla en marin dimension. Det är inte förenligt med ansvarsfull försvarspolitik att bortse från denna risk.

Peter Nordbeck tycker att det är anmärkningsvärt att regeringen avvaktar med för marinen flera viktiga beslut.

Vi begriper exempelvis inte deras diskussioner kring anskaffandet av luftvärnsrobotar till Visbykorvetterna. De är en mycket allvarlig brist i bestyckningen av dessa fartyg om de här luftvärnsrobotarna inte beställs.

Peter Nordbeck nämner också utvecklingen av en ny ubåtsklass.

Det är också allvarligt och djupt oroande.

Vi är medvetna om att Sverige inte kan utveckla alla system ensamma utan att det måste göras tillsammans med andra nationer.

När det gäller ubåtsutvecklingen finns det andra länder som är intresserade.

Vi ogillar starkt att lägga ned ubåtsutvecklingen, säger Peter Nordbeck.

22025_jpg_153275l.jpg

Foto: Östfoto

Har fått nog. Förre marinchefen Peter Nordbeck har tillsammans med fem andra tidigare chefer för marinen skrivit ett brev till alliansens partiledare om försvarsneddragningarna som oroar dem.

Lars-Göran Enarsson

[email protected]

"Så länge man inte ger upp, har man inte förlorat"

/Per

Nu är det så att marinen drabbats hårdast de senaste åren, man ser helst till en kortsiktig effekt i en fluffig mission där "boots on the ground får facetime i media. Inte det långsiktiga försvarsarbetet. Marinen tvingas idag lösa dubbla uppgifter jämfört med förr, dels en krävande TI uppgift hemmavid, och utlandstjänsten.

Nu måste alla med ett marint intresse lyfta den marina debatten fårn arméns högerflank och förklara för övriga FM och framförallt allmänheten vad man använder en flotta till, i hela konflikt spektrat! Skriv insändare och låt dessa amiraler var en förbild, snarare målvakt för arméns och flygets pajkastning.

Vad ska vi med armén till när vi inte har nån som kan skjutsa den till en instats i insatsförsvaret?

Rekomenderad läsning: The influence on seapower upon history - A T Mahan, Some Principles of maritime strategy - J S Corbett, Seapower - Tillet.

Vad ska vi med armén till när vi inte har nån som kan skjutsa den till en instats i insatsförsvaret?

Låter snarare som ett argument för att man skulle ha tagit chansen härom året och köpt ett par C-17 innan Boeing lade tillverkningslinan i malpåse.

Hur mycket kust har Tchad?

Men annars anser jag att vi med hänsyn till historiskt sett krigstokiga grannar och en lång kust behöver både ytattack och ubåtar. Särskilt som dessa system har anskaffningstider som liknar de för avancerat stridsflyg (några årtionden hit eller dit...?). Och ja, jag vill också ha fregatter och stödfartyg för amfibieoperationer utomlands, men om man måste prioritera de begränsade resurserna så tar jag hellre "småbåtar", varav några med dykförmåga, till att korka igen Östersjön vid behov och sedan tpflyg för att kunna upprätthålla internationella operationer oavsett om insatslandet är "land locked".

Edited by LeadHead

Låter snarare som ett argument för att man skulle ha tagit chansen härom året och köpt ett par C-17 innan Boeing lade tillverkningslinan i malpåse.

Men annars anser jag att vi med hänsyn till historiskt sett krigstokiga grannar och en lång kust behöver både ytattack och ubåtar. Särskilt som dessa system har anskaffningstider som liknar de för avancerat stridsflyg (några årtionden hit eller dit...?). Och ja, jag vill också ha fregatter och stödfartyg för amfibieoperationer utomlands, men om man måste prioritera de begränsade resurserna så tar jag hellre "småbåtar", varav några med dykförmåga, till att korka igen Östersjön vid behov och sedan tpflyg för att kunna upprätthålla internationella operationer oavsett om insatslandet är "land locked".

C-17 gör ju ingen glad, kostar lika mycket som 3 Rotterdam stödfartyg vad skall du ta den tunga mtrl:n med. Nu är jag inte helt med på omständigheterna i Tchad men en marinkomponent finns ju med i tex Afghanistan, även om hela Pakistan ligger i vägen.

Sverige behöver, 2 Stridsstödfartyg ca 4 fregatter, 10 korvetter och 12-16 patrullbåtar + 8 dedikerade minjakter.och 6 ubåtar för att ha en balancerad och flotta för uppgiften. (+ eventuella tankers etc)

Edited by Psilander

C-17 gör ju ingen glad, kostar lika mycket som 3 Rotterdam stödfartyg vad skall du ta den tunga mtrl:n med. Nu är jag inte helt med på omständigheterna i Tchad men en marinkomponent finns ju med i tex Afghanistan, även om hela Pakistan ligger i vägen.

Sverige behöver, 2 Stridsstödfartyg ca 4 fregatter, 10 korvetter och 12-16 patrullbåtar + 8 dedikerade minjakter.och 6 ubåtar för att ha en balancerad och flotta för uppgiften. (+ eventuella tankers etc)

Framtiden är multinationell!

Sv-No-Fi kanske kan ha detta eller lite mer tillsammans?

Nu måste alla med ett marint intresse lyfta den marina debatten fårn arméns högerflank och förklara för övriga FM och framförallt allmänheten vad man använder en flotta till, i hela konflikt spektrat! Skriv insändare och låt dessa amiraler var en förbild, snarare målvakt för arméns och flygets pajkastning.

[sarkasm]Absolut! För vad FM verkligen behöver i det här läget är en rejäl försvarsgrensstrid i gammal god Jung-Nordensköldanda![/sarkasm] ;-)

[sarkasm]Absolut! För vad FM verkligen behöver i det här läget är en rejäl försvarsgrensstrid i gammal god Jung-Nordensköldanda![/sarkasm] :rolleyes:

Om du inte insett det vid nuläget så befinner sig FM i det fria kriget om medel nu. Trots att F21 budgeterat enligt direktiv och i god dialog med HKV visat att vpl-utbildningen inte ryms inom den ram som tilldelats F21. Pengar skulle infalla ESO, men vi vet alla hur det gick. Det finns ingen balans mellan budget och uppgifter under 2008, ÖB har tvingats eska om att medel ifrån materiellbudgeten skall in till förbandsproduktionsbudgeten dock saknas fortfarande 450 miljoner de 550 miljoner som ÖB vill ha ifrån materiell är bara respiratorhjälp.

Uppgifter är tilldelade, nu gäller det att sno åt sig pengar för att kunna lösa sina uppgifter, om andra blir utan är det "So What". Någon utanför HKV måste sätta ned foten och besluta vad FM inte skall göra för att alla tilldelade uppgifter skall kunna lösas med tilldelad budget. Vem skall annars ta ansvaret och se till FMs "bästa"?

J.K Nilsson

Jodå, jag har mycket väl insett att det är De Långa Knivarnas Natt vad gäller budgeteringen nu. Det jag finner beklämmande är att Psilander (visserligen i likhet med varenda kotte med yttrandefriheten i behåll inom FM) tar chansen att propsa på de egna älsklingsprojekten, i stället för att göra gemensam sak med övriga FM och påtala att diskrepansen mellan budget och uppgift är oöverstiglig och gäller för hela firman.

Inte för att jag tror att det hjälper mot The Borg - se mitt tidigare inlägg i tråden - men klassiskt försvarsgrenskäbbel hjälper ännu mindre.

Inte för att jag tror att det hjälper mot The Borg - se mitt tidigare inlägg i tråden - men klassiskt försvarsgrenskäbbel hjälper ännu mindre.

Ett av de mest sanna och nyanserade inläggen på forumet på länge...........

Hatten av.

Jodå, jag har mycket väl insett att det är De Långa Knivarnas Natt vad gäller budgeteringen nu. Det jag finner beklämmande är att Psilander (visserligen i likhet med varenda kotte med yttrandefriheten i behåll inom FM) tar chansen att propsa på de egna älsklingsprojekten, i stället för att göra gemensam sak med övriga FM och påtala att diskrepansen mellan budget och uppgift är oöverstiglig och gäller för hela firman.

Det jag tänkte på var framförallt oförståelsen för marina operationer här i landet. Självklart måste hela FM tala om allvaret i regering (och riksdags) ekonomiska misshandel av FM.

Det jag tänkte på var framförallt oförståelsen för marina operationer här i landet. Självklart måste hela FM tala om allvaret i regering (och riksdags) ekonomiska misshandel av FM.

Finns ju lika gott om flottister som är lika oförstående för luft och mark operationer som tvärt om osv osv.

Tillflödet på pengar till FM är nog inte det största problemet överlag, det är nog snarare så att den läckande hinken behöver tätas istället. Idag har jag svårt att se varför FM ska få mer pengar, eller inte ha samma sparkrav som alla andra som äter av skattebetalarnas kaka.

Hitta hålen och agera därefter snarare än att fylla på mer vatten i hinken oavsett om man är båtburen, fotburen eller luftburen.