Jump to content

Recommended Posts

• Replies 147
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted (edited)
Käkas det inte taggtråd till frukost också?  :o

Både taggtråd och pentylstubin för att kunna springa så fort varje gång.

Edited by Amfibieslusken
Guest Old No.7
Posted (edited)

Jag är inte den med kunskapen att spekulera MEN.

Vad du har innanför pannbenet skulle jag tro att det är det som verkligen är avgörande... springer du milen två minuter för sakta med att de vill ha dig på grund av den du är så finns det nog intrukt. som ser till att du springer fem minuter snabbare.....

Sen skulle jag nog tro att SSG hittar nog de killar som de vill ha.....

Nu till det som kan göra folk sura.

Kom igen nu ni killar i min ålder som inte ens har gjort vpl.... kom inte o fundera på SSG ens... ni bör kanske smaka på det militära först....

Edited by HILL
Posted (edited)

Enligt obekfäftad information är testen väldigt basic i början för att sedan stegras med längre sträckor, mindre tid, tyngre utrustning etc. Även om man klarar de fysiska testerna skall man förbi psykologer, läkare och en kommission som består av ovan nämnda deltagare samt personer från förbandet, exempelvis medlemmar från de patruller som skall ha del av de nyantagna. Dessa kan avvisa dig även efter utbildningen och prövotiden på övningar. De har ju blivit accepterade och styr till viss del om de vill ha aspiranten. Det är ju ändå de som ska stå ut med honom. Att de sedan har retuscherat bilderna på vapnen kan ha syftet att det inte är helt bra att skylta med vad Sverige testar. Att testa bättre utrustning för j/span-förband än genom att använda SSG får man nog leta efter inom FM. Och ibland kan det bara känsligt politiskt och ekonomiskt att visa på vad som testas. När kursen för Närkampsinstruktörer hölls på MSS Kvarn så sades det först att en del av de utländska instruktörerna var från Israel. Detta var i samband med Israels intåg i de palestinska områdena vilket fick UD att hoppa i taket då stämmningen gentemot den israeliska militären inte var på topp i världen. Att då ta hit israelisk militär personal för att utbilda svensk trupp sågs som känsligt att basunera ut på mil.se. Texten redigerades till "utländska instruktörer" utan att närmare ange ursprungsland med en väldig fart..

Edited by BILL!
Posted
6-7x sin egen vikt innebär nog att man lyfter en skivstång som väger som man själv gör, ett antal gånger, typ 6-7 stycken. (Alltså, väger du 80 kilo får du lyfta bänka 80 kilo upp och ned 6 till 7 gånger...

Det gör väl de flesta fixar 6-7 * Sin egen vikt?

Jag pumpar då det. Fast jag en lite sketen som inte har gjort lumpen än.

Tror jag ska dra ner till gymmet och pumpa lite. =)

Efter jag har gjort lumpen och om jag känner mig motiverad så ska jag f-n söka!

Man vill ju alltid vara värst... *ler*

// Karl Z

Posted
6-7x sin egen vikt innebär nog att man lyfter en skivstång som väger som man själv gör, ett antal gånger, typ 6-7 stycken. (Alltså, väger du 80 kilo får du lyfta bänka 80 kilo upp och ned 6 till 7 gånger...

Det gör väl de flesta fixar 6-7 * Sin egen vikt?

Jag pumpar då det. Fast jag en lite sketen som inte har gjort lumpen än.

Tror jag ska dra ner till gymmet och pumpa lite. =)

Efter jag har gjort lumpen och om jag känner mig motiverad så ska jag f-n söka!

Man vill ju alltid vara värst... *ler*

// Karl Z

Jag gör inte det... Tror att jag kan klara en max, fast sen så tränar jag inte bänkpress heller särskilt ofta.

Det var jag som skrev om 40min på milen, men jag sa aldrig att jag visste att det var så, jag har inte gissat på att det är så heller, jag vet inte ens om de har några gränser satta. Jag har aldrig heller påstått mig veta något om SSG. Mitt inlägg var bara ett exempel på hur jag trodde att uttagningen kunnde fungera, och undrade om det var realistiska krav, dvs ca 40min på milen.

Posted

Enligt rekryteringskillen som kom till oss på P4 så är antagningen vartannat år och hur många de söker är hemligt...

Guest Old No.7
Posted

Som den bänkälskare jag är (not :D) så kan man dock komma med tips, vill ni förberada er för bänk så skulle jag skicka er till biblioteket där ni kan låna en bok för att lära er tekniken. det är mycket teknik och en fulländad teknik kan göra en skillnad på ett antal tiotal procent av vad ni kan ta.

(sagt detta innan) sett på TV: lite tjej som vägde 48kg tryckte upp ca 106-107kg.... inte kanske ren rå power där :), hitta tekniken ....

Posted
Som den bänkälskare jag är (not :D) så kan man dock komma med tips, vill ni förberada er för bänk så skulle jag skicka er till biblioteket där ni kan låna en bok för att lära er tekniken. det är mycket teknik och en fulländad teknik kan göra en skillnad på ett antal tiotal procent av vad ni kan ta.

(sagt detta innan) sett på TV: lite tjej som vägde 48kg tryckte upp ca 106-107kg.... inte kanske ren rå power där :), hitta tekniken ....

Har du något boktips?

// Karl

Posted

Ett klassisk sätt att klara av mer i bänk är att:

Pressa ner fötterna i marken och svanka upp med ryggen, på så sätt "fuskar" man upp vikterna litegrann och orkar lite tyngre vikter.

Guest Old No.7
Posted
Som den bänkälskare jag är (not :)) så kan man dock komma med tips, vill ni förberada er för bänk så skulle jag skicka er till biblioteket där ni kan låna en bok för att lära er tekniken. det är mycket teknik och en fulländad teknik kan göra en skillnad på ett antal tiotal procent av vad ni kan ta.

(sagt detta innan) sett på TV: lite tjej som vägde 48kg tryckte upp ca 106-107kg.... inte kanske ren rå power där :D, hitta tekniken ....

Har du något boktips?

// Karl

Sorry, har ingen jag kommer på....

Berky det du säger är sant men det ökar också skaderisken, om du vill satsa mycket på bänk och gör det med stor svankning så vore ett bälte något att rekommendera.

Posted

Många som diskuterat gränser för olika tester, bl a 40 min på milen. Det kan säkert stämma men jag gissar att de är mer intresserade av hur snabbt du springer milen 5:e dagen under uttagningensdelen.

Posted
Ett klassisk sätt att klara av mer i bänk är att:

Pressa ner fötterna i marken och svanka upp med ryggen, på så sätt "fuskar" man upp vikterna litegrann och orkar lite tyngre vikter.

Detta är inte tillåtet när man gör Atletofficerstestet och borde således inte vara tillåtet på SSG:s tester heller.

Posted
Allvarligt asså, jag tror att Ing och "Hans" som är chef för SSG är samma person... :blink:  :D

jag tror "Lillan" som inte synts på ett tag har gått med i SSG :blink:

du har en poäng där........iofs så huserar hon i chatten men iaf

Posted

Hrmmm... Tror inte men behöver säga så mycket. Jaa, min make jobbar inom FM men säger inte med vad. Han är mycket vältränad, är borta mycket, säger inget om sina arbetskamrater och pös plötsligt några månader strax innan aftonbladet började skriva om SSG i Afghanistan. Dessutom tycker han att fallskärmshoppning och dykning samt skytte är det bästa som finns. Undrar vad han GÖR där på FM??? ;)

Posted

Kan ju bara tala för mig själv, men det går rätt bra att hemlighålla för familjemedlemmar vad man pysslar med. Tro mig.

Posted

Jag tror att de flesta i en sådan nisch berättar om sitt arbete i viss mån för sina nära och kära.

Jag fick höra av en icke initierad källa att SSG var i Afghanistan en ganska bra tid innan det blev allmänt känt tack vare att han jobbar med en dam som är syster till en SSG:ares hustru... vad säger OPSEC om det? hm.

Nå, tillbaka till min poäng. Jag skulle inte under några omständigheter lämna mina nära och kära utan att ge dem absolut så mycket info jag kan om vad jag ska ta mig för utan att för den skull bryta H-stämplar... skulle inte ni?

Om nåt händer mig vill jag ju att de mina har så mycket förhandsinfo som möjligt för att på något sätt försöka förenkla eller lindra för dem.

Man har ett visst ansvar i sina personliga förhållanden, är man inte beredd att axla dem även när det är knivigt kanske man ska leva ensam och bara ägna sig åt vad man nu pysslar med.

Posted (edited)

En svensk tiger!

Inom både polisens säkerhetstjänst m.m och försvarsmakten, tar man mycket referenser från släkt vänner föreningar m.m.

Det man vill veta är vad de närmaste tror sig veta om en person.

Sedan gör man en personlighets analys av den sökande.

Resultatet sklijer snabbt bort mytomaner, personer som har stortbehov av att hävda sig (= skrävlar om sig själva) m.m

det är inte svårt att hita fysikt duktiga personer, det svåra är att hitta kombinationen.

Att ha ett "mytomspunnet jobb" ses inte som "matcho" av den som jobbar med detta.

Det ställer stora krav på ditt eget psyke, men framför allt måste du ha ett stabilt socialt nätverk i din omgivning, barn, fru, föräldrar.

En jämförelse som jag brukar göra när vi rekryterar är:

Hur ofta hör du en kirurg tala om hur han i detalj tagit bort en tumör i någons kropp?

Han behöver inte det för han vet att han är duktig, han är uppskattad, tumören kommer bara att försvinna genom arbete inte ord och hans omgivning litar blint på honom eftersom han utstrålat lung och kunskap.

Vill du ha uppmärksamhet och hävda dig, bli duktig i en lag bollsport.

Tack för ordet.

Edited by homeguard
Posted

Det är väl som alla jobb!!!

När man stämplar ut och går hem ,så är man en annan person.

Vill man inte diskutera "jobb" på fritiden så behöver man ju inte. Det är frivilligt.

Sedan som det stod om ovan, att "maken" försvinner i ett par månader, och "frugan" inte ställer frågan om vart han varit....Hmmmmm Ok att man ska lita på varandra i ett förhållande ,men det där låter rent löjligt!!!

• 2 weeks later...
Posted

Jag tycker den här artikeln från Försvarets Forum nr2 1997 säger det mesta man "behöver" veta.

Exakt vilken utrustning de har (förutom G-båtar och civilreggade vans med tonade rutor) eller hur många minuten milen får ta och liknande lär vi aldrig få veta. Vi kommer inte heller få veta exakt hur FskJ opererar eller vilken utrustning de har då även det har en liten röd stämpel.

Även om vi vill veta mer ju hemligare det är så vill vi väl egentligen inte att informationen var öppen?

http://www.mil.se/attachments/SSG_nyheter_...nr2_fmforum.pdf