Bertil Adam Posted February 12, 2003 Report Posted February 12, 2003 Det här kanske kan vara något för framtiden? SSG rekryterar / BA Quote
ArvidA Posted February 12, 2003 Report Posted February 12, 2003 Shit pommefrit! De har säkert kollat in forumet och sett att vi har diskuterat det här ;) Quote
Guest mutley Posted February 12, 2003 Report Posted February 12, 2003 Varför har deras vapen gjorts suddiga? T.ex när de går på kollon och är i vattnet. _Så_ hemligt är det väl inte vad de använder? Quote
Amfibieslusken Posted February 12, 2003 Report Posted February 12, 2003 Varför har deras vapen gjorts suddiga? T.ex när de går på kollon och är i vattnet. _Så_ hemligt är det väl inte vad de använder? De är suddiga eftersom de inte använder AK5. De använder något annat. All utrustning förutom det du kan se på bilden är hemligt. Quote
ArvidA Posted February 12, 2003 Report Posted February 12, 2003 En AK5B är iaf med på en bild. Man ser ett SUSAT-sikte ganska tydligt. Quote
A2Keltainen Posted February 12, 2003 Report Posted February 12, 2003 Varför har deras vapen gjorts suddiga? T.ex när de går på kollon och är i vattnet. _Så_ hemligt är det väl inte vad de använder? De har kanske insett att det ökar mystiken, vilket leder till att fler söker. På bilden när de kommer upp ur vattnet så har de glasögon på sig. Undrar om detta är något de faktiskt använder vid ytsim, eller om de enbart hade dem vid fototillfället för att se mer "tactical" ut? Skulle vara roligt att veta hur förbandet är organiserat och hur, och hur mycket, de övar, men det lär vara svårt att få reda på... Quote
Guest mutley Posted February 12, 2003 Report Posted February 12, 2003 De är suddiga eftersom de inte använder AK5. De använder något annat. All utrustning förutom det du kan se på bilden är hemligt. Varför måste det vara hemligt vilka personvapen de använder? Vad påverkar den kunskapen? Quote
Amfibieslusken Posted February 12, 2003 Report Posted February 12, 2003 De är suddiga eftersom de inte använder AK5. De använder något annat. All utrustning förutom det du kan se på bilden är hemligt. Varför måste det vara hemligt vilka personvapen de använder? Vad påverkar den kunskapen? Ingen aning. Det har ju stått att all matriel de använder är hemlig. så jag antar att det samma gäller vapen. Quote
A2Keltainen Posted February 12, 2003 Report Posted February 12, 2003 Varför måste det vara hemligt vilka personvapen de använder? Vad påverkar den kunskapen? Vill inte du veta vilka vapen din fiende har? Kunskap om vapnen och övrig utrustning kan även ge ledtrådar om förbandets uppgifter och taktik. Ju mindre Sveriges fiender vet om SSGs kapacitet, desto bättre. Varför borde det inte vara hemligt vilka vapen och övrig utrustning de har? Det finns saker som väger tyngre än vår nyfikenhet... Quote
Doyle Posted February 12, 2003 Report Posted February 12, 2003 (edited) På bilden när de kommer upp ur vattnet så har de glasögon på sig. Undrar om detta är något de faktiskt använder vid ytsim, eller om de enbart hade dem vid fototillfället för att se mer "tactical" ut? Jag tycker det som ut som några lull-lull simglasögon vilket dom säker använder vid ytsim. Kan vara skönt att slippa vattenstänk i ögonen Men det ser lite "tactical" ut Edited February 12, 2003 by Doyle Quote
Amfibieslusken Posted February 12, 2003 Report Posted February 12, 2003 På bilden när de kommer upp ur vattnet så har de glasögon på sig. Undrar om detta är något de faktiskt använder vid ytsim, eller om de enbart hade dem vid fototillfället för att se mer "tactical" ut? Jag tycker det som ut som några lull-lull simglasögon vilket dom säker använder vid ytsim. Kan vara skönta tt slippa vattenstänk i ögonen Men det ser lite "tactical" ut Grymt att sverige har ett eget förband i stil med SAS. Det behöver vi. Vet någon förresten om de har några förbandstecken? \ Quote
Fu Dahlberg Posted February 12, 2003 Report Posted February 12, 2003 Tja, i Remissen av Unireg 2003 fanns ett märke med, men jag hittade det inte i "officeiella" utgåvan, dock kan jag ha tittat på fel ställe... Sedan fanns (Bilden borttagen på MIL.se servern /Henke) Vilken är fruktansvärt ful och oestetis word-art Vapnena är förmodligen Mp5or, eftersom mna har hört att SSG tränar ganska friskt med dom på K3,men det är bara spekulationer... Sedan stämmer även färgen överens Quote
Micke Posted February 12, 2003 Report Posted February 12, 2003 Kolla nya Uniformsregl 2003, där finns ett nytt märke för SSG.... Påminner lite om SAS damoklessvärd, men när vi diskuterade det på forumet kom vi väl fram till att det inte var det... Ganska tufft tycker jag! http://www.fmuhc.mil.se/fmpub/publikation.asp?cmd=907 Micke Quote
Fu Dahlberg Posted February 12, 2003 Report Posted February 12, 2003 HA! jag hittde den Sidan 249 i Uniformsregl 2003 under specialutbildningstecken... Frågan är hur många som bär tecknet med tanke på hemlighetsstämpeln... Quote
Amfibieslusken Posted February 12, 2003 Report Posted February 12, 2003 HA! jag hittde den Sidan 249 i Uniformsregl 2003 under specialutbildningstecken... Frågan är hur många som bär tecknet med tanke på hemlighetsstämpeln... kan du inte lägga upp bilden här? Har inte acrobat. Quote
ArvidA Posted February 12, 2003 Report Posted February 12, 2003 Jag såg att någon skrev på militaryphotos.com att SSG bl a hade G36:or i sin arsenal. Kan det finnas någon sanning i detta? Quote
Fu Dahlberg Posted February 12, 2003 Report Posted February 12, 2003 (edited) För att inte starta ännu en "rykte om SSG"-tråd, så kan man snabbt säja att FM har köpt in G36 för "utvärdering", sedan Exakt vad SSG har och inte har, är som sagt hysch! Tyvärr vet jag inte hur man får ut bilder från Acrobat, men vet att bla The Swede har gjort det tidigare... Någon mer som kan? HA! jag hittde den Sidan 249 i Uniformsregl 2003 under specialutbildningstecken... Frågan är hur många som bär tecknet med tanke på hemlighetsstämpeln... Edited February 12, 2003 by Fu Dahlberg Quote
ArvidA Posted February 12, 2003 Report Posted February 12, 2003 (edited) Jo, men jag började fundera lite när jag såg: http://www.mil.se/images/local/ssg2.jpg (de i M/90 längst nere) De har ganska långa vapen med vita, eventuellt väldigt ljusa magasin. Och G36 har ju plastmag ju... SÅ, nu ska jag inte spekulera mer Edited February 12, 2003 by Max Quote
A2Keltainen Posted February 12, 2003 Report Posted February 12, 2003 Jag såg att någon skrev på militaryphotos.com att SSG bl a hade G36:or i sin arsenal. Kan det finnas någon sanning i detta? Intressant att du skriver detta. Jag satt, innan jag läste ditt inlägg, och lekte med bilden med de lunkande soldaterna i ett bildbehandlingsprogram, för att försöka se vilka vapen de har, och tänkte efter ett tag; "Men ser inte det där precis ut som stocken till en H&K G36?". Prova att förstora bilden, invertera färgerna i den och lek sedan med inställningarna för kontrast och ljushet. Jag använde The Gimp [1], men Photoshop borde ge likartat resultat. [1] http://www.gimp.org Quote
softfeel Posted February 12, 2003 Report Posted February 12, 2003 HA! jag hittde den Sidan 249 i Uniformsregl 2003 under specialutbildningstecken... Frågan är hur många som bär tecknet med tanke på hemlighetsstämpeln... kan du inte lägga upp bilden här? Har inte acrobat. Quote
Adam Wilhelm Posted February 12, 2003 Report Posted February 12, 2003 Jag ska ta mig tusan söka för att se hur långt jag kommer. -Grattis till anställningen! -Eh...tack... -Älskling, det är så att jag har ett nytt jobb på gång... *skrapar med foten och ser inte stekpannan* Quote
Azan_Gb Posted February 12, 2003 Report Posted February 12, 2003 Varje dag. Nej men det blir väll en gång under året, sen tar man ut dem som är bäst lämpade. Quote
softfeel Posted February 12, 2003 Report Posted February 12, 2003 (edited) Jag har aldrig tidigare sett ssg så här offentliga, har de haft liknande rekryteringsprocesser tidigare? edit: F*n också, jag kan inte stava. Vore det så stort besvär för blågul att lägga in ett rättstavningsprogram? Ni gör ett bra jobb, grabbar!!! Edited February 12, 2003 by softfeel Quote
softfeel Posted February 12, 2003 Report Posted February 12, 2003 Jag såg att någon skrev på militaryphotos.com att SSG bl a hade G36:or i sin arsenal. Kan det finnas någon sanning i detta? Att SSG har en jä**a massa vapen i sin arsenal (säkerligen även g36) är uppenbart. Alla vapnen är inte ämnade för strid utan för utbildning och utvärdering som Fu Dahlberg sade. Det är en stor fördel om man vet hur fi. vapen fungerar innan man ger sig ut i strid. Det är en del vpl som får utbildning på m16 och ak47 (egenligen akm) så varför skulle inte ssg kunna få utbildning på g36. Quote
Razvedka Posted February 13, 2003 Report Posted February 13, 2003 Det är en del vpl som får utbildning på m16 och ak47 (egenligen akm) så varför skulle inte ssg kunna få utbildning på g36. Friskt hopp från SSG till vapen: Det är skillnad på AKM och AK47, bland annat flammdämparen och andra förbättringar. Tänker du på "utländska vapenpaketet" så har det innehållit båda sorterna! Vad vpl får utbildning i kan variera en hel del från förband till förband... SSG har naturligtvis både behov av,- och tid, pengar, möjlighet att hantera diverse olika utländska vapen. Quote
Fredriksson Posted February 13, 2003 Report Posted February 13, 2003 Både AKM och AK47 finns med i "stora" satsen. Quote
ArvidA Posted February 13, 2003 Report Posted February 13, 2003 Ojojoj! Kolla loggan på http://www.mil.se/article.php?id=7915 De tog åt sig när Fu_Dahlberg sa att loggan på sidan var fruktansvärt ful och nu har de ändrat den! Quote
Adam Wilhelm Posted February 13, 2003 Report Posted February 13, 2003 Ni ser...man lyssnar på våra åsikter. -Du, vi måste ändra våran logga till nåt superduper häftigt för MÖParna på SoldF gillar den inte. Quote
ArvidA Posted February 13, 2003 Report Posted February 13, 2003 Jepp, så måste det ha varit så ;) Quote
Recommended Posts