snake Posted November 6, 2002 Report Posted November 6, 2002 Mitt lilla inlägg i den här debatten måste bli ett ställe som jag har någon konstig sorts hat/älskar förhållande till, nämlignen: Hästholmens skjutfält utanför Ödeshög i Östergötland. Hatar det pga det alltid blåste konstant från Vättern (KALLT), älskar det pga det fanns stora härliga ytor att spränga, skjuta, minera på. Vi låg i baracker som inte kan ha ändrads så väldigt mycket från 40 talet, dvs man låg en 20 -30 man i en stor sal. Men fy fan vad kul man hade.... Quote
Guest Posted November 6, 2002 Report Posted November 6, 2002 Jag säger som snake Hästholmen, alltid blåsigt och kalla baracker ändå såg man fram mot skjutveckorna eftersom det blev mycket pang på kort tid. Annars gillar jag Kvarn, en mysig plats med omväxlande natur. Quote
Nifelhel Posted November 6, 2002 Report Posted November 6, 2002 Jag vet i alla fall vilket övningsfält som jag tycker minst om: MÄSTOCKA! Träsk, gyttja och mygg på sommaren, träsk, gyttja och kallt på vintern! Men ändå så är det lite hatkärlek, det är ju "vårt" övningsområde, som infanterist ska man ju bli lerig och blöt liksom... Konstigt det där... ??? Men man har ju upplevt en del roliga eldöppnanden och sprängningar där också, så det är kanske därför man är lite kluven. StriByanläggningen är ju kul också förstås! När Halmstad hade InfOHS blev Mästocka valt till "Sveriges Värsta Övningsfält" flera år i rad. Du är inte ensam Det är verkligen ett ställe som man älskar att hata Gjorde min GU på IB16 Falkenbergs komp 97-98, så några timmar har man ju spenderat på Mästocka.... :P Quote
Komp C Posted November 6, 2002 Report Posted November 6, 2002 Aldersjön utanför Boden. Badplats med mest besök av stridsfordon i Sverige =). Annars var Tåme skjutfält en fin och "kall" plats. Quote
#snowman# Posted November 7, 2002 Report Posted November 7, 2002 Grytans skjutfält, köldhålet som Gud sålde till Satan och som Satan lurade på kronan som lök på laxen om försvarsministern fick heta Leni.... och icke att förglömma: Dagsådalen! Med den lilla Dagsåtjärn som gått till väders vid ett flertal tillfällen då pionjärplutoner glada i hågen skickat tjärnrackaren i omloppsbana! Åh Herre, vilka tider! Undrar vad fältbiologer skulle anse vid en närmare undersökning av ovan nämda lokal? Quote
sunken Posted November 8, 2002 Report Posted November 8, 2002 Vc_90: hehe kul detalj det där med kråkberget, Jämt när man var där (alltså man blev tillsagd att man var där) kände man inte igen sig. Men helt plötsligt kommer man ut på nån väg och helt plötsligt känner man igen sig igen och sedan kör man in på en annan väg och sedan är man helt lost igen... ändå är kråkberget inte så stort precis ;) Quote
Guest Posted November 8, 2002 Report Posted November 8, 2002 OT För att fullständigt spåra ut: Det är enda gången i lumpen jag hörde ett befäl säga "Jag har ingen aning vart vi är så nu ger jag upp!" kråkberget måste upplevas... Quote
Aron Posted November 8, 2002 Report Posted November 8, 2002 Grytans skjutfält, köldhålet som Gud sålde till Satan och som Satan lurade på kronan som lök på laxen om försvarsministern fick heta Leni.... och icke att förglömma: Dagsådalen! Med den lilla Dagsåtjärn som gått till väders vid ett flertal tillfällen då pionjärplutoner glada i hågen skickat tjärnrackaren i omloppsbana! Dagsådalen, skytte C, Grytan, jajävlar vilka minnen... /Aron Quote
snake Posted November 9, 2002 Report Posted November 9, 2002 Måste ju bara komma med ett förslag till G1 Automatbanan vid Kvarn, underbart att slippa markera och klistra tavlor.... Quote
Vapenfett 101 Posted November 11, 2002 Report Posted November 11, 2002 Jag tycker helt klart att Älvdalens skjutfält är bäst! Fin natur! Bra terräng. Gott om plats för riskområden. Till och med njutbart mitt i vintern! Nåja, i alla fall om man har ArtSS som plogar upp tältplatser åt en. Quote
Guest Posted November 11, 2002 Report Posted November 11, 2002 Har alla totalt missat att kommentera Skillingaryd?! Stället där solen aldrig lyser men som har det bästa käket... när man är tillbaka efter övning. Skryd är i övrigt ett jäkla kallt surhål... glömmer aldrig strapatsen som vi (5 Insatsplut. Ing2 01/02) hade där för ett år sen...bläää Vad det avser Mästocka har jag nästan bara trevliga minnen därifrån (Maj 02)... slutövningen (Striby)... ett stort status quo och 30 grader varmt... = fin solbränna efter muck *aaaah* Quote
Guest nemesis devina Posted November 16, 2002 Report Posted November 16, 2002 HORSSJÖN!! mitt ute i värmlänska ingenstan fullkaliber grg och Kulspruta 58 smatter rakt ut i snöyran! man såg 20 meter, målen fanns mellan 50-150 meter! rotmos och frusna drickor till lunch. det var riktigt "mysigt"! Quote
Guest PVRB56 Posted December 15, 2002 Report Posted December 15, 2002 Grytan utanför Östersund samt Tofta skjutfält på Gotland. Remmenne är ganska ok det också! Quote
Guest Posted December 21, 2002 Report Posted December 21, 2002 Som infanterist från (tyvärr nedlagda som så många andra) I13 finns det bara en sak att säga: ÄLVDALEN Vintern: Kallt (på vinteröverlevnadskursen hade vi -44 grader, utan mat och utan tält) Sommaren: Myggigt... Norrland gå och lägg er En vecka i ÄLVDALEN på sommaren hade vi med oss 13 TON ammo som vi gjorde av med. (Haubits demonstration inte inräknad Det är skatteåterbäring! Quote
Gerle Posted December 21, 2002 Report Posted December 21, 2002 Tofta, Revinge, Ravlunda, Camp Pendleton, 29 Stumps, Chocolate Mountains... Tofta för stupet ner till stranden, Skåne för att det var hemma, Pendleton för vädret, 29 Palms för allt man kan göra! Chocolates för att det är nya hemma... annars finns det inget bra med de bergen, kanske bristen på regn då, men t o m det suger efter ett tag! Quote
Guest Posted December 21, 2002 Report Posted December 21, 2002 Som en polare säger: "Se Kalixfors och dö" Kalixforslägret är ju rätt ok, bortåt Kuosanen och Sorkijärvi (även känt som Satansjärvi) så börjar det ju suga lite =) Quote
Sttochen Posted January 2, 2006 Report Posted January 2, 2006 (edited) Lyfter fram denna tråden, då den varit inaktiv i flera år. Så illa kan vi ju inte tycka om våra kära fält? Slår ett slag för Remmene(RIP), med roliga plutons försvarsskjutningar, minsprängning och ett förvirrat baskerprov. Eller varför inte allas favoritfält för mekaniserad strid, Prästtomta! Där man även kan ta en "hull-down position" med en Am-dumper ändring: Helt rätt, Prästtomta heter det. Edited January 2, 2006 by Sttochen Quote
CBRN-fåne Posted January 2, 2006 Report Posted January 2, 2006 Utan tvekan Kvarn (eller Prästtomta som fältet faktiskt heter, Kvarn är byn där stridsskolan ligger). Jag gjorde halva GU:n där och fick lära känna alla hörn och vrår där. Jag gjorde även delar av en KFÖ på fältet. Stället var som gjort för BPV, fälten öster om garaget rullade mysigt. Lickahöjden, jag säger bara Lickahöjden. Bra mat men usla logement, i alla fall när jag låg där. Quote
Lättöl Posted January 2, 2006 Report Posted January 2, 2006 (edited) Måste lägga min röst på Älvdalen jag med. Såg att vi är några entusiaster som verkligen förstår det fina med detta köldhål av ryss-stubbar. Edited January 2, 2006 by Lättöl Quote
Stella-Polaris Posted January 2, 2006 Report Posted January 2, 2006 Älvdalen har ju dessutom ett helt ok bäcköringfiske.... Quote
Dexter Posted January 2, 2006 Report Posted January 2, 2006 Traktorfabriken Röd Oktober (aka Stålverket i Fagersta) är den övningsplats jag gillar bäst. Men som tunneltroll från innerstan så är det ju inte så ofta man är dit.. /Dexter Quote
Skuggan Posted January 2, 2006 Report Posted January 2, 2006 Villingsberg och främst ÄLVDALEN!!!! detta paradis på jorden!!!! numera övertaget av P4 (tillsammans med Villingsberg) fy satan vad jag saknar "Rivendell" (Riverdale = Älvdalen, lite "Lord of the rings" för oss i nintendo generationen) Quote
Fk Satan Posted January 2, 2006 Report Posted January 2, 2006 (edited) Stormyran i sollefteå, mitt favoritfält. Har inträffat några gånger sedan jag muckat att jag gjort privata utflykter till sollefteå och campat runt på detta övningsfält. Om jag gifter mig tror jag att bröllopsnatten skall spenderas på detta numera nedlagda övningsfält Edited January 2, 2006 by Fk Satan Quote
magnus242 Posted January 2, 2006 Report Posted January 2, 2006 Stormyran i sollefteå, mitt favoritfält. Har inträffat några gånger sedan jag muckat att jag gjort privata utflykter till sollefteå och campat runt på detta övningsfält. Om jag gifter mig tror jag att bröllopsnatten skall spenderas på detta numera nedlagda övningsfält Lycka till med det men jag skulle rekomender beredskap för att inta ett hälsosamt säkerhetsavstånd, tänk SäkI Kärnvapen Bridezillas är farliga saker. ;) Säger han som lobbar för att anlända till bröllopsfesten med abonerat ångtåg Quote
SG OLSSON Posted January 2, 2006 Report Posted January 2, 2006 (edited) Rättar in mig i ledet bland art kollegorna. Älvdalen. Mycket trevlig i mars. plus 5 i solen liggunderlag att sitta på och korv att grilla, kan man ha det bättre. Javisst ja glömde fri tilldelning av amm till 77:orna och bataljonsvis spärreld ska ses och höras Edited January 2, 2006 by SG OLSSON Quote
Dexter Posted January 2, 2006 Report Posted January 2, 2006 Om jag gifter mig tror jag att bröllopsnatten skall spenderas på detta numera nedlagda övningsfält Vissa betalar en stor hög med pengar för att övernatta på ishotellet så varför inte bo gratis i en snöka? ;) /D Quote
Krook Posted January 2, 2006 Report Posted January 2, 2006 Boden Södra för att det är enkelt och tämligen stort. Lomben för allt skoj som jag hade där. Strvmina + Volvo 245 = Annars är Älvdalen rätt OK det med. /Krook Quote
Kn Glock Posted January 3, 2006 Report Posted January 3, 2006 Kusträsk i mitt hjärta. Platsen där snön bor på sommaren. Platsen där alla mygg samlas när bodens regementen (nu är det pluralis igen) övar. Där världens största blåbär växer. Quote
SGT Jakobsson Posted January 3, 2006 Report Posted January 3, 2006 Boden Södra för att det är enkelt och tämligen stort.Lomben för allt skoj som jag hade där. Strvmina + Volvo 245 = Annars är Älvdalen rätt OK det med. /Krook vad blev det kvar av volvon? :-D Quote
Recommended Posts