Jump to content

Älskade övningsfält.

Guest Lord Good

Recommended Posts

Guest Lord Good

För balansens skull kanske vi ska ha ett sån't här ämne också.

Lombens skjutfält är mitt bidrag. Där kan man spränga så iniH-E :devil Åsså har vi Lt Isaksson som mysfarbror. Jag var på en sprängkurs där med bl.a. en dansk reservofficer. Han hade som mest tidigare sprängt 40 kilo. Ni skulle sett minen på honom när han fick smälla av en vägbanksladdning. Dansken var tillbaka till nästa kurs.

• Replies 164
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Automarkerande banan på Skövde skjutfält...

Inget behov av att markera bara  klämma iväg skott efter skott efter skott och kolla på monitorn var man träffade... :angry:

´

Kråkberget... ett ord, STRID!

Utö. För en lerig pansarslusk utan stridsfordon var denna ö sanslöst vacker, och maten som serverades i barackkomplexet var klasser bättre än den vid P10. Att sedan sätta sig i bastun efter ett dopp i vattnet var inte fel. Omdömet kan bero på att det ALDRIG regnade när jag var där.

Sedan kommer Twentynine palms, mer ös kommer jag aldrig att få se.

Lombens skjutfält är mitt bidrag. Där kan man spränga så iniH-E :devil Åsså har vi Lt Isaksson som mysfarbror. Jag var på en sprängkurs där med bl.a. en dansk reservofficer. Han hade som mest tidigare sprängt 40 kilo. Ni skulle sett minen på honom när han fick smälla av en vägbanksladdning. Dansken var tillbaka till nästa kurs.

LOL

Jaaaa. Det blir inte bättre än i Lomben tror jag.

Isacsson måste ha ett av de bättre jobben på denna jord.

Har de alltid med sig en dansk reservare där? :angry:

Utö. För en lerig pansarslusk utan stridsfordon var denna ö sanslöst vacker, och maten som serverades i barackkomplexet var klasser bättre än den vid P10. Att sedan sätta sig i bastun efter ett dopp i vattnet var inte fel. Omdömet kan bero på att det ALDRIG regnade när jag var där.

Förutom att vi ej nyttjade varken baracker eller bastu, och att kokets mat inte alltid var den bästa (och ibland råkade de glömma bort att kompaniet faktiskt bestod av 3 plutoner) så var skjutveckorna på Utö jävligt fina. Nystekta kantareller på jägarköket och de brödbitar som ej var / eller begränsat angripna av mögel var underbara. Bad i Ryssviken fulländade kvällen.

"Älskade övningsfält" Finns sådana? :angry:

Skämt å sido så får jag medge att sprängtjänsten gjorde att Villingsberg fick lite pluspoäng.

Alltid kul att avverka skog och krossa stenbumlingar osv. :devil

Närövningsområdet i Kristinehamn är rätt trevligt också, iallafall inte så där absurt väder som brukar råda på övningsfält. Mycket skjutbanor osv att panga på också. :)

Hela Stockholmska skärgården - när några av båtarna skulle göra nån slags service med motorn (de hällde nån slags olja i tanken eller motorn och skulle ut en hel dag och bara köra runt) och man fick tillfälle att hänga på en sommardag!!

Instämmer till fullo Stockholmsskärgård är underbart vacker, glida streta en sommardag är guld. Göra ett strandhugg och hoppa från en klippa och "leka" i jetstrålen, det blir inte mycket bättre än så

ARN: fältjaccuzi 90 är aldrig fel...

Gotcha: det du refererar till är en rengöring av kylsystemet. Helt riktigt att man måste glida omkring i ca 6-8 timmar för att ge det en genomkörare - sämre jobb kan man som sagt ha!

Som övningsskärgård tycker jag dock Haparanda/Kalix skärgårdar var bättre ur den aspekten att lokalbefolkningen var otroligt mycket vänligare än i Sthlm (där "skrotnisse" och vänner gjorde livet surt för oss BåtC) samt att den civila båttrafiken var mycket mindre. Kunde man bara ta bort myggen så...

Som övningsskärgård tycker jag dock Haparanda/Kalix skärgårdar var bättre ur den aspekten att lokalbefolkningen var otroligt mycket vänligare än i Sthlm (där "skrotnisse" och vänner gjorde livet surt för oss BåtC) samt att den civila båttrafiken var mycket mindre. Kunde man bara ta bort myggen så...

Ett av mina befäl tillhörde 6*:te, och han sa samma sak, det röda norrland klagade inte på kungens grabbars övningar, därimot så i det blåa och förvarsvänliga sthlm så vill man gärna ha ett fint försvar, bara de ger fan i att öva i deras närhet.

Förutom alla inofficiella hastighetsbegränsningar så är det ett H-E att hitta en ö där det kan tänkas att det är ok att en grp visstas några dagar. Skall det dessutom skjutas löst så är antalet än mer begränsat. Oavsett om man lyckas leva upp till alla regler så kan man ge sig fan på att någon ringt KA1 (amf1) ändå. som tur är finns det några som tycker att det inte är hela värden om ett kompani strb:ar råkade sänka deras ekor :)

Oavsett om man lyckas leva upp till alla regler så kan man ge sig fan på att någon ringt KA1 (amf1) ändå. som tur är finns det några som tycker att det inte är hela värden om ett kompani strb:ar råkade sänka deras ekor :rolleyes:

På "den gamla goda tiden" var ju båtarnas nummer skrivna i "kamo" istället för i vitt. Det var ju bra ur aspekten att det var svårare att klaga på en enskild båt... :)

Kråkberget... ett ord, STRID!

hehe jag får hålla med. Vi hade ett riktigt fett anfall genom kråkberget (från motorbanan och norr i på kråkberget)

Massa avsuttna skyttesoldater som sprang vid sidan om vagnarna och alla laddare uppluckade med full eldgivning med kulsprutor, vilken känsla ;)

Det smattrade överallt!

Ett annat fint skjutfält är Ravlunda nere i skåne, när man kommer över krönet och man ser hela havet framför sig, vilken syn.

• BlåGul -1
Gotcha: det du refererar till är en rengöring av kylsystemet. Helt riktigt att man måste glida omkring i ca 6-8 timmar för att ge det en genomkörare - sämre jobb kan man som sagt ha!

Du verkar ha stenkoll på den proceduren, E04.

Jag tolkar det som att du var en av dem som fick ha impellerrester i ett snöre runt halsen i någon vecka då och då? :devil

9x19: svar NEJ! :cool: . Inga brända impellrar - inga grundstötningar - inga steninsug vid landstigning! (mer tur än skicklighet dock).

Däremot hade jag en båt som passerade 2000-timmarssträcket under mitt befäl. Vid 2000-timmarsservicen ingår ifrågavarande procedur...

• BlåGul -1

Sääkert. :D

Min Helge hade lite strul med kylningen av babordsmotorn så jag gjorde den där proceduren några veckor efter sommarens övningsuppehåll, bytte samtidigt BB motorrumsfläkt som var i lite halvdåligt skick. Det gav ingen större effekt, och när vi lyfte båten såg vi vad problemet var...någon hade under uppehållet lånat båten utan att fylla i loggboken och lyckats med en mindre grundstötning, de aktersta tre meterna av 'listen' under kölen var lossliten och "hängde" under båten och den lilla skopan som hjälper till att pressa upp vatten i bottenintaget var helt bortskalad på babords sida. Som tur var lackade det mot höst och det kallare vattnet gjorde att problemen försvann...Men det var rätt irriterande att inte kunna köra på fullt mer än korta stunder den period det är som mest folk att impa på ute i skärgården. :)

Sedan kommer Twentynine palms, mer ös kommer jag aldrig att få se.

Ahhh. Utö, denna pärla i Stockholms skärgård.

Tänk er stridsvagnskompaniets anfall över Stentäppsmalmen med pansarskytteplutonen framryckande på skyttelinje uppe på åsen till höger.

Eller pansarskytteplutons strid i skog fram mot stridsställning 27. :rolleyes:

När jag gjorde GU 86-87 så kunde man stoppa i en krona i telefonautomaten utanför matsalen och ringa hur länge som helst.

När man sen la på luren fick man tillbaka kronan.

1990 gjorde jag repövning och telefonautomaten fungerade fortfarande på samma sätt. :)

The Swede

*nostalgisk*

Guest Lt. payne

Falsterbo skjutfält..

Ett gemensamt eldöppnande med skarp amm (AK4,Kulspruta 58 och Grg fullbumpa på plutonsnivå!

Visst låter det kanske inget ovanligt MEN,

Det ligger en campingplats bredvid som befolkas av tyskar och danskar..vi blev inte populära!

(Ja jag vet,jag är en stolt sadist).   :devil

Få saker gör en så knäsvag på denna gjord som:

1. Min kära bataljon utför skarpt mörkeranfall mot havet vid Ravlunda! Full aminsats... Fy nedrans vad vackert!!!

2. King of the Hill på kråkberget i skövde. ADRENALIN!

(för den som inte vet är kråkberget en av 2 platser i Sverige som Lantmäteriverket gett upp försöken att göra karta på. Det går helt enkelt inte, för mycket vägar ÖVERALLT!)

Utö. För en lerig pansarslusk utan stridsfordon var denna ö sanslöst vacker, och maten som serverades i barackkomplexet var klasser bättre än den vid P10.

Bättre mat än P10 är det väl överallt... :) Men stridsskjutningarna på Utö om man varit med om har varit hur grymma som helst!

Som artillerist måste man ju tyckat att Älvdalens skjutfält norr om Mora är det bästa som finns. Mycket fina ytor som man kan begjuta med splitter. Nej skämt å sido är det någon som besökt Älvdalen på hösten. Mycket vackert!!!! Värt ett besök för er som bara varit där på vintern då det varit 20 grader kallare än i övriga mellansverige.

Jag vet i alla fall vilket övningsfält som jag tycker minst om: MÄSTOCKA! Träsk, gyttja och mygg på sommaren, träsk, gyttja och kallt på vintern! :)

Men ändå så är det lite hatkärlek, det är ju "vårt" övningsområde, som infanterist ska man ju bli lerig och blöt liksom... Konstigt det där... ???

Men man har ju upplevt en del roliga eldöppnanden och sprängningar där också, så det är kanske därför man är lite kluven. StriByanläggningen är ju kul också förstås! :D

När Halmstad hade InfOHS blev Mästocka valt till "Sveriges Värsta Övningsfält" flera år i rad.