Jump to content

Israel vs Syrien

lanrezac

Recommended Posts

Israel anföll missilbas

12 september 21:57

Israel anföll missilbas

Jerusalem. Israel bombade i förra veckan en syrisk militäranläggning med bland annat nordkoreansk kärnvapenteknologi. Det meddelar amerikanska regeringskällor, som citeras av New York Times och andra medier.

CNN vet berätta att också israeliska markstyrkor deltagit i operationen. På onsdagen meddelade tidningen al-Sinara att ett av målen för räden varit en gemensam iransk-syrisk missilbas i norra Syrien

http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/6991718.stm

Jag lyssnade på P1morgon häromdagen, kan ha varit i tisdags. Iaf diskuterade man om mr Quassam (Hamasraketerna) och om en eventuell israelisk återtagande av vissa palestinska områden. Kontentan var ialla fall att större delarna av IDF var uppe Golan f.n. och man hade inte möjlighet att göra detta då att man "vill försäkra sig om en säker gräns mot Syrien under Yom Kippur" som inträffar den 22 september år. Som ni vet blev ju Israel anfallet just under Yom Kippur av Syrien.

Att man inte visste något om denna attack då visade just P1:s analys... :)

Den syriska versionen av vad som hände:

satelliterk4.jpg

/K

Verkar som om det är en riktig konfrontation på gång. Kommer Syrien att vedergälla på något vis?

http://wwwc.aftonbladet.se/vss/telegram/0,...7_852__,00.html

Det vågar dom inte, då skulle ju israel kunna läcka information om vad det var de bombade. Samt Syrien är inte i stånd att ge sig på israel, man är ju i full gång med att återta kontroll över Libanon just nu.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=694498

Det vågar dom inte, då skulle ju israel kunna läcka information om vad det var de bombade.

Kanske mera sannolikt, är att Israel är så pass mycket militärt starkare än vad Syrien är, så därför kan man inte vedergälla. Vad Israel bombade finns det nog kunskap om hos de stora underrättelsetjänstern här i väst. Det man kan vänta sig är väl kanske ökat stöd till Hizbollah och olika palestinska grupper.

Iran visade nyligen nya robotvapen och det var sådana som anfölls i Syrien. Hizbollah bombaderade norra Israel med dessa vapen en hel del i kriget nyligen och palestinerna använder sig av hemsnickrade raketer. Man är nog uppskrämda i Israel, den militära överlägsenheten på slagfältet kommer inte längre att kunna skydda från att fienden genomför massiva angrepp djupt inne i Israel. Inte heller Israels kärnvapen kan användas som avskräckning mot ett regn av små raketer och konventionella robotar

• 2 weeks later...
Det vågar dom inte, då skulle ju israel kunna läcka information om vad det var de bombade.

Kanske mera sannolikt, är att Israel är så pass mycket militärt starkare än vad Syrien är, så därför kan man inte vedergälla. Vad Israel bombade finns det nog kunskap om hos de stora underrättelsetjänstern här i väst. Det man kan vänta sig är väl kanske ökat stöd till Hizbollah och olika palestinska grupper.

Iran visade nyligen nya robotvapen och det var sådana som anfölls i Syrien. Hizbollah bombaderade norra Israel med dessa vapen en hel del i kriget nyligen och palestinerna använder sig av hemsnickrade raketer. Man är nog uppskrämda i Israel, den militära överlägsenheten på slagfältet kommer inte längre att kunna skydda från att fienden genomför massiva angrepp djupt inne i Israel. Inte heller Israels kärnvapen kan användas som avskräckning mot ett regn av små raketer och konventionella robotar

Rykten talar även om desinformation http://www.jpost.com/servlet/Satellite?cid...icle%2FShowFull

Men det vore just likt Assad att passa på nu när världsopinionen är sysselsatta med att kritisera USA i Irak..

• 2 weeks later...

Jag vet inte om detta ämne anses överspelat eller ej men jag har försökt luska runt i media efter mera information om dessa attacker. Vi vet alla att google earth eller MS earthview finns med bilder över mycket av världen och dessa används av folk intresserade i konflikten mellan Israel och Syrien för att diskutera (spekulera, pokulera) om olika saker som har hänt.

Detta inlägg (som är mitt första, woo) hoppas jag bringar lite nytt till denna intressanta "fotnot" i mellanösterns historia.

Med detta avser jag att dom flesta är överens att det är en krigsförklaring att flyga in och bomba i andra länder, men det ses mellan fingrarna när israel (eller nu senast, turkiet) är agressor. Nåja, jag glider från ämnet. Ni som har google earth (eller är på http://maps.google.com) kan vända er till följande bokmärken:

Den första länken är satt för att beskriva hur man aktiverar google-earths community med kart-markörer:

googleearthcommunityfj8.th.jpg Aktivera community!

Dom andra är dom intressanta platserna i Syrien där folk tror kan ha varit anfallsmål för israeliskt flyg:

Första:

http://bbs.keyhole.com/ubb/showthreaded.php/Number/1005205

Andra möjliga:

http://bbs.keyhole.com/ubb/showthreaded.php/Number/1005202

Tredje möjliga:

http://bbs.keyhole.com/ubb/showthreaded.php/Number/1005205

Jag vill påpeka att jag är själv inte övetygad om att någon av dessa platser var mål för anfallen. Dels visar kartan koskela lade upp ovan att anfallen skedde längre söderut dels är det helt obevisat av bilderna att döma ifall vapen har använts på platsen (kratrar etc.). Med detta inlägg ville jag uppmärksamma soldf's eminenta medborgare på att det finns hyfsade bilder över platser i östra syrien och att det finns mycket folk med för mycket tid på händerna som dammsuger öknen i google earth för att hitta ovanligheter. :D

Jag hoppas jag inte kommit med för mycket hörsägen utan följt forumets regler om källor (länkar till kart-bilder i detta fall).

/patrick

Edit: Kom på att officiellt ligger nog Syrien och Israel fortfarande i krig med varandra. Därför kan man knappast förklara krig igen.

Edit #2: Såg denna artikel nyligen som nära anknyter till orsaken bakom israels anfall i syrien. Enligt Israelinsider (en israelisk tidning) har israeliska kommandosoldater knallat in i syrien och plockat med sig radioaktivt material för att få tillstånd från USA att genomföra flyganfallen i början av sep.

Länk: http://web.israelinsider.com/Articles/Security/12103.htm

Edited by fuzzie

Enligt ett foruminlägg på google earths community så har platsen för flygattackerna identifierats av MSNBC.com.

Sattelitbilderna visar en fyrkantig byggnad som påstås vara en kärnreactor som israel slog till emot i september.

Foruminlägg på google earth med koordinater:

http://bbs.keyhole.com/ubb/showthreaded.ph...8320/page//vc/1

Artikel på MSNBC (med bilder):

http://www.msnbc.msn.com/id/21479058/

Det viktigaste i denna konflikt är kanske inte vad som blev träffat när - utan det viktigaste är att det är fantastiskt lätt att hävda något storslaget och väldigt svårt att bevisa om det har hänt eller inte. Desinformation (som skrevs tidigare) är ett större verktyg än själva stridskrafterna i lågintensiva konflikter.

Syrien lär som svar på anfallen starta samarbete med Iran om kärnvapen ifall det inte tidigare gjorts.

/patrick

• 6 months later...
Någon reträtt från Golan verkar inte vara aktuell om man skall lita på dagens Jerusalem Post.

Nähä? Vad skriver de då?

D.v.s vi ser gärna något fylligare inlägg för att på så sätt möjliggöra/stimulera ev diskussion. En länk kan även vara av godo.

Rokare BG

Har Israel något alls att vinna på att släppa Golanhöjderna till Syrien?

Jag har svårt att se några tydliga vinster med det, utom enstaka goodwill-poäng som ter sig aningen fjuttiga i sammanhanget.

Någon reträtt från Golan verkar inte vara aktuell om man skall lita på dagens Jerusalem Post.

Nähä? Vad skriver de då?

D.v.s vi ser gärna något fylligare inlägg för att på så sätt möjliggöra/stimulera ev diskussion. En länk kan även vara av godo.

Rokare BG

Jag är medveten om att jag borde ha lagt upp en länk. Men av ngn anledning funkade det inte att ctrl+v:a och länken var för lång för att skriva in manuellt. Skall ej hända igen.

Jag har svårt att se några tydliga vinster med det, utom enstaka goodwill-poäng som ter sig aningen fjuttiga i sammanhanget.

Golan Heights provides significantly to the water resources of the region. This is true particularly for higher elevations, which are snow-covered much of the year in the cold months and help to sustain baseflow for rivers and springs during the dry season. The heights receive significantly more precipitation than the surrounding, lower-elevation areas. The occupied sector of the Golan Heights provides or controls a substantial portion of the water in the Jordan River watershed, which in turn provides a portion of Israel's water supply. The Golan Heights are the source of about 15% of Israel's water supply.[7]

Golan Heights på Wikipedia

15% av allt vatten i Israel är inte fy skam.

Sen har jag för mig att området är en bra defensiv buffert mot syriska framstötar.

Olmert försöker förmodligen bara att skapa en parallell debatt för att ta fokus ifrån hans skumraskaffärer. Artikeln där han lyfte frågan är borttagen från JP, nu ligger där endast ett referat. Se det här.

Att släppa Golan torde vara totalt otänkbart. Men konstigare saker har hänt.

Att släppa Golan torde vara totalt otänkbart. Men konstigare saker har hänt.

Utveckla. Vad baserar du ditt antagande på?

Det är i alla fall lätt att tro att Israelisk förhandlingsvilja när det gäller Golanhöjderna är ett spel för gallerierna. Man får väl anta att de inte har glömt Yom Kippur-kriget 1973 då det verkligen hängde på ett hår att man lyckades hålla emot Syriens anfall. Det hade knappast lyckats om Syrien hade haft Golanhöjderna, och då är det väl inte alltför långsökt att tro att Israel hade tillgripit kärnvapen. Konsekvenserna går inte att föreställa sig.

Edit: stavfel.

Edited by Cykelskytt

Hur tänker du nu? Det är en väldig skillnad på att raketerna skickas från Golan eller Homs.. Tid för att sätta civila i skydd, använda motmedel mm. Under desert storm bodde jag som liten parvel i Nahariya, norr om Haifa, och tiden från att larmet gått till att man satte på sig plastpåse/skyddsmask samt sprang mot skyddsrummet, till raketnedslaget var inte lång. Trots att de skickades från Irak...

(edit: gick lite väl snabbt..)

Edited by carljohanh

Golanhöjdernas betydelse minskar ju inte pga Rakart eller ej.

Dess betydelse som vattenförsörjande, vinbärande och utvilande område i kombination med dess militära betydelse talar för att Israel inte lär förhandla bort området.

/K