Silveryggen Posted October 15, 2007 Report Posted October 15, 2007 Beslut i frågan tagen. Hur funkar det, det skall ju röstas i regeringen den 17 Nov, spelar det ingen roll hur det blir där då eller? Quote
Kingecho1 Posted October 15, 2007 Report Posted October 15, 2007 Beslut i frågan tagen. Hur funkar det, det skall ju röstas i regeringen den 17 Nov, spelar det ingen roll hur det blir där då eller? Jorå! Beslutet handlar om huruvida EU ska skicka trupp eller inte. Att sedan Sverige förväntas skicka 200 pers ha rju inte med det beslutet att göra. Quote
Gomer Pyle Posted October 15, 2007 Report Posted October 15, 2007 (ursäkta om min ton kan tänkas uppfattas som snobbig) Beslutet som fattades idag var ett beslut i EU:s Ministerråd (där för tillfället EU-ländernas utrikesministrar var sammankallade. Olika ministrar sammankallas beroende på vilken fråga som skall avhandlas...utrikesfrågor - utrikesministrar, jordbruksfrågor - jordbruksministrar osv.) Man beslutade i rådet att EU skall svara upp för den förfrågan som utgått från FN:s Säkerhetsråd (de som via sina resolutioner beslutar om internationella fredsinsatser - Kosovo, Afghanistan, Sudan, Liberia osv). EU beslutade att man skall skicka en styrka på (jag är osäker på antalet, har ännu inte läst beslutet) 3000-4000 man. Därefter beslutar den svenska regeringen att det är i linje med svensk politik att skicka IAS till öknen i Tchad. (Politik är i denna bemärkelse att betrakta som "viljan/ambitionen att...") Regeringen röstar inte utan alla beslut måste fattas enhälligt (det var därför Försvarsministern avgick, för att han inte kunde gå med på ett enhlligt beslut om nedskärningar inom FM). När så regeringen har fattat ett enhälligt beslut om sin politik (vilja) föreslår man detta i en proposition till Riksdagen. Riksdagen är de som stiftar lagarna, och därmed är de som avgör huruvida man skall skicka soldater utomlands. (lagar är alltså inte bara huruvida det är olagligt att spöa upp någon eller stjäla godis på bensinmacken utan även t ex skattenivåer, budget och antal soldater i utlandet) Den av Regeringen (kommande) lagda propositionen om Tchad kommer att debatteras och beslutas om i Riksdagen den 17 november. Allt som jag här har skrivit är dock en beskrivning av den officiella tågordningen. Eftersom det mesta redan avhandlats (eller så att säga stötts och blötts via "vid-sidan-av-förhandlinger" så torde det vara ganska klart). EU vill, precis som den svenska Regeringen vara säkra på att det man lägger ner tid på faktiskt i slutändan fattas beslut om. /Gomer Quote
Silveryggen Posted October 16, 2007 Report Posted October 16, 2007 (ursäkta om min ton kan tänkas uppfattas som snobbig) Tycker inte alls det var snobbigt, man tackar för informationen, politiska tillvägagångs metoder har aldrig varit min starka sida, jag håller mig till det jag kan. Nu är det glasklart hur det går till, tack / j Quote
NordicFear Posted October 16, 2007 Report Posted October 16, 2007 (edited) Känns som att det ska krävs mycket nu för att riksdagen skall hindra att man skickar trupp, nu när man har kommit så långt i planering samt att EU trycker på ganska hårt för att få länderna att ställa upp. Edited October 16, 2007 by NordicFear Quote
Silveryggen Posted October 16, 2007 Report Posted October 16, 2007 Känns som att det ska krävs mycket nu för att riksdagen skall hindra att man skickar trupp, nu när man har kommit så långt i planering samt att EU trycker på ganska hårt för att få länderna att ställa upp. Precis, undrar hur man skulle försvara/motivera att INTE skicka när både FN och EU förväntar sig svensk trupp, man vet vad det kommer kosta, förbandet ligger i beredskap , och kommer att ha börjat utbildas mm.... Enligt mig så är det inget att orda om... PS. Jag har ordnat allt praktisk här hemma nu, känns riktigt skönt, och flickvännen tog det "naturligt" slut med innan vi fick besked, så nu är man riktigt fokuserad! / J Quote
Kingecho1 Posted October 16, 2007 Report Posted October 16, 2007 Precis, undrar hur man skulle försvara/motivera att INTE skicka när både FN och EU förväntar sig svensk trupp, man vet vad det kommer kosta, förbandet ligger i beredskap , och kommer att ha börjat utbildas mm.... Enligt mig så är det inget att orda om... / J Tjaaa man kan ju aldrig veta hur folk röstar. Men nog borde regeringspartierna åtminstonde kollat med sina egna vilket borde ge majoritet i frågan. Men visst är det möjligt att vissa kanske hellre lägger pengar på sjukvården, skolan eller andra saker och faktiskt inte tycker som EU eller regeringen. Det finns ju faktiskt bara en viss mängd pengar i påsen!! (Detta nu inte menat som en politisk diskussion utan enbart för att beskriva att man inte ska vara 100 och att det då faktiskt kan finnas vettiga anledningar till att det blir nej) Quote
gUMMO Posted October 16, 2007 Report Posted October 16, 2007 Man skall aldrig vara 100% säker förän man har sanden mellan tårna.. Jag har dock sagt upp mig från IAS :( Har fått nytt jobb hemma och kan inte missa den chansen.. Fan att man skall missa en 01'a i Afrika... Hoppas ni har världens bästa mission grabbar och att ni kommer hem med hälsan i behåll.. (Har hört att jallan i Afrika inte är att leka med ) Quote
SpetnaZ Posted October 16, 2007 Report Posted October 16, 2007 Det sämsta gällande vakanser är att dom även folk utanför IAS:en. Quote
CHARLIE2 Posted October 16, 2007 Report Posted October 16, 2007 Det sämsta gällande vakanser är att dom även folk utanför IAS:en. Hmmm nu förstår jag inte riktigt hur Du menar? Menar du att det är dåligt att man vakans rekryterar utanför förbandet eller? Jag trodde den gamla devisen rätt man på rätt plats gällde även här? Lyckat till dom som skall åka till Tchad! Mvh A Quote
Skalman Posted October 16, 2007 Report Posted October 16, 2007 En sjukvårdare utan förarbevis, IAS:en ska ändå utbilda andra Pgb förare så det är bara skicka denna person på det. Det tror jag också. Om man hittar någon sjukvårdare som är villig att ta förarbevis, vilket jag tror är svårt. Vakansplatsen för en driver till Sudan har legat ute ett tag på nätet. Vad säger att man hittar klasar av förare till Tchad. Fast... Det är ju ett coolt land att gjort misson på? Jag är väldigt villig. Det stora problemet de lär ha med mig är att jag tyvärr inte muckar förrän den 7/12, så där ryker ju en del utbildningstid för dem. Men söka ska jag likt förbannat. Ringde dem igår, och det fanns tydligen inte tid för förarutbildning, så man var tvungen att vara både och... Surt för mig, men tja, det kommer mer chanser. Quote
SpetnaZ Posted October 16, 2007 Report Posted October 16, 2007 Det sämsta gällande vakanser är att dom även folk utanför IAS:en. Hmmm nu förstår jag inte riktigt hur Du menar? Menar du att det är dåligt att man vakans rekryterar utanför förbandet eller? Jag trodde den gamla devisen rätt man på rätt plats gällde även här? Lyckat till dom som skall åka till Tchad! Mvh A Menar att det känns lite bittert för oss som inte för följa med och sen när det blir vakanser så är det någon "jöss" som tar den. Quote
Vargas Posted October 16, 2007 Report Posted October 16, 2007 Det sämsta gällande vakanser är att dom även folk utanför IAS:en. Hmmm nu förstår jag inte riktigt hur Du menar? Menar du att det är dåligt att man vakans rekryterar utanför förbandet eller? Jag trodde den gamla devisen rätt man på rätt plats gällde även här? Lyckat till dom som skall åka till Tchad! Mvh A Menar att det känns lite bittert för oss som inte för följa med och sen när det blir vakanser så är det någon "jöss" som tar den. Denna "jöss" är uppenbarligen mer lämpad att fylla det behov som uppstått. Quote
Dexter Posted October 16, 2007 Report Posted October 16, 2007 Menar att det känns lite bittert för oss som inte för följa med och sen när det blir vakanser så är det någon "jöss" som tar den. Jag utgår från att du menar vakanser där motsvarande befattning finns bland de ur IAS som inte för åka, får du menar väl inte att skyttesoldater ur 3:e och 4:e pluton ska få förtur till följande vakansplatser enbart för att de tillhört beredskapsförbandet? ;) SU01 SU029 IT-Säkerhetschef 37900 kr SU01 SU023 S3, Stabsofficer Ops/Stri 35 400 kr SU01 SU200 Läkare 80 000 kr SU01 AF461 Förare Patgb 203 23 700 kr SU01 SU100 Tolk 30 000 kr SU01 AB579 Signalmekaniker 25 500 kr Jag har dock sagt upp mig från IAS :(Har fått nytt jobb hemma och kan inte missa den chansen.. Fan att man skall missa en 01'a i Afrika... Nåja, du tackade i alla fall inte nej till att åka för att sedan stå kvar i beredskap och plocka hem lönen som andra gjort tidigare. Lycka till med nya jobbet och nya missioner i framtiden. /D Quote
Silveryggen Posted October 16, 2007 Report Posted October 16, 2007 http://www2.unt.se/article/1,1786,MC=1-AV_...?from=latestnav Quote
ugly Posted October 16, 2007 Report Posted October 16, 2007 (edited) svt.se "jöss" Edited October 16, 2007 by ugly Quote
SpetnaZ Posted October 16, 2007 Report Posted October 16, 2007 Menar att det känns lite bittert för oss som inte för följa med och sen när det blir vakanser så är det någon "jöss" som tar den. Jag utgår från att du menar vakanser där motsvarande befattning finns bland de ur IAS som inte för åka, får du menar väl inte att skyttesoldater ur 3:e och 4:e pluton ska få förtur till följande vakansplatser enbart för att de tillhört beredskapsförbandet? ;) Jag menar att 3 plut. ska ha förtur, 4 plut är en understödspluton. För det är ändå förbandet som ska åka, och jag tror att det är lättare att få ihop gruppen en ny från 3 plut än en helt ny. För den från 3.e har gjort samma utbildning och sen känns det bara fel att ta en ny kille, känns som man bara skiter i killarna i 3 pluton Quote
NordicFear Posted October 16, 2007 Report Posted October 16, 2007 Menar att det känns lite bittert för oss som inte för följa med och sen när det blir vakanser så är det någon "jöss" som tar den. Jag utgår från att du menar vakanser där motsvarande befattning finns bland de ur IAS som inte för åka, får du menar väl inte att skyttesoldater ur 3:e och 4:e pluton ska få förtur till följande vakansplatser enbart för att de tillhört beredskapsförbandet? ;) Jag menar att 3 plut. ska ha förtur, 4 plut är en understödspluton men GRK-tropp, en robotgrupp samt en e-grupp. För det är ändå förbandet som ska åka, och jag tror att det är lättare att få ihop gruppen en ny från 3 plut än en helt ny. För den från 3.e har gjort samma utbildning och sen känns det bara fel att ta en ny kille, känns som man bara skiter i killarna i 3 pluton Tror dom kommer att plocka folk inom förbandet före dom tar in nytt så vida det finns nån med rätt kompetens! det är där allt står och faller Quote
CHARLIE2 Posted October 16, 2007 Report Posted October 16, 2007 Menar att det känns lite bittert för oss som inte för följa med och sen när det blir vakanser så är det någon "jöss" som tar den. Jag utgår från att du menar vakanser där motsvarande befattning finns bland de ur IAS som inte för åka, får du menar väl inte att skyttesoldater ur 3:e och 4:e pluton ska få förtur till följande vakansplatser enbart för att de tillhört beredskapsförbandet? ;) Jag menar att 3 plut. ska ha förtur, 4 plut är en understödspluton men GRK-tropp, en robotgrupp samt en e-grupp. För det är ändå förbandet som ska åka, och jag tror att det är lättare att få ihop gruppen en ny från 3 plut än en helt ny. För den från 3.e har gjort samma utbildning och sen känns det bara fel att ta en ny kille, känns som man bara skiter i killarna i 3 pluton Ok då är jag med. Men vakanserna som finns är ju inte skyttevakanser? Hade fallet varit så då kan jag köpa ditt argument. Nu är fallet dock ej så och man kan inte sätta personer utan befogad bakgrund elelr utbildning på positioner bara för att dom skall få göra mission. Så har det aldrig funkat och kommer nog aldrig göra det heller. Tyvärr är världen en orättvist plats det bara är så, men du kan ju alltid hoppas på FS? /A Quote
Blackadder Posted October 16, 2007 Report Posted October 16, 2007 (edited) Regeringsbeslut idag? Den svenska insatsen i EU-styrkan i Tchad blir den mest komplexa hittills för svenska soldater, enligt utrikesminister Carl Bildt. Fler EU-länder lovar nu bidra till styrkan. - Det är ett mycket krävande uppdrag rent logistiskt, och komplext i fråga om de många olika grupper som är inblandade i konflikten, säger Bildt efter det att EU:s utrikesministrar givit formellt klartecken för att gå vidare med planeringen. På TT:s fråga om det också är det farligaste uppdrag svenska soldater skickats iväg på svarar Bildt nej: - Darfur är nog farligare. http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=704832 [edit] klokare inlägg såhär /b Edited October 16, 2007 by Blackadder Quote
Nyström Posted October 17, 2007 Report Posted October 17, 2007 Kan meddela att vi ar ett antal fran tredje som aker med minst 5 vad jag vet =) dom tar i forsta hand fran det egna forbandet ar i norge sa bli inga prickar over bokstaverna =( snart inryck for tchad =) Quote
svalan Posted October 18, 2007 Report Posted October 18, 2007 Enligt mil.se finns alltså redan en rekognosceringsgrupp i tchad. Kan bara ana vilka detta är...men min fundering kring detta är inte vilka de är utan efter vilka beslut och ramar de jobbar efter? Hur kan det vara ok för dessa att jobba där nere före det är klart och godkänt att huvudstyrkan ska sätta sin fot där? Quote
Kiowa Posted October 18, 2007 Report Posted October 18, 2007 Hur kan det vara ok för dessa att jobba där nere före det är klart och godkänt att huvudstyrkan ska sätta sin fot där? Nån måste ju göra en undersökning på plats om det ens är möjligt för svensk trupp att verka där, känns ju rätt tryggt att man undersöker fakta innan man fattar ett beslut Quote
Guest Major Error Posted October 18, 2007 Report Posted October 18, 2007 Enligt mil.se finns alltså redan en rekognosceringsgrupp i tchad. Kan bara ana vilka detta är...men min fundering kring detta är inte vilka de är utan efter vilka beslut och ramar de jobbar efter? Hur kan det vara ok för dessa att jobba där nere före det är klart och godkänt att huvudstyrkan ska sätta sin fot där? Och i regel så anar man fel... hehe... rekstyrkan brukar bestå av några från Försvarsdepartementet, den blivande chefen, några från ATS (Armetaktisk stab) osv.... Ingen spörchel där inte... utan bara för att Fö och eventuellt UD ska få en känsla för missionen....... Tog emot ett par rekresor nere i Sudan.... ingen ninjavarning där inte...... mvh Major Error Quote
SBP Posted October 18, 2007 Report Posted October 18, 2007 Enligt mil.se finns alltså redan en rekognosceringsgrupp i tchad. Kan bara ana vilka detta är...men min fundering kring detta är inte vilka de är utan efter vilka beslut och ramar de jobbar efter? Hur kan det vara ok för dessa att jobba där nere före det är klart och godkänt att huvudstyrkan ska sätta sin fot där? Och i regel så anar man fel... hehe... rekstyrkan brukar bestå av några från Försvarsdepartementet, den blivande chefen, några från ATS (Armetaktisk stab) osv.... Ingen spörchel där inte... utan bara för att Fö och eventuellt UD ska få en känsla för missionen....... Tog emot ett par rekresor nere i Sudan.... ingen ninjavarning där inte...... mvh Major Error Får man fråga vad du anser om läget i Sudan/Darfur för kommande SU01? Iofs fel tråd men det går kanske att svara i SU01-tråden, eller kanske via pm... Quote
Blackadder Posted October 18, 2007 Report Posted October 18, 2007 Enligt mil.se finns alltså redan en rekognosceringsgrupp i tchad. Kan bara ana vilka detta är...men min fundering kring detta är inte vilka de är utan efter vilka beslut och ramar de jobbar efter? Hur kan det vara ok för dessa att jobba där nere före det är klart och godkänt att huvudstyrkan ska sätta sin fot där? Och i regel så anar man fel... hehe... rekstyrkan brukar bestå av några från Försvarsdepartementet, den blivande chefen, några från ATS (Armetaktisk stab) osv.... Ingen spörchel där inte... utan bara för att Fö och eventuellt UD ska få en känsla för missionen....... Tog emot ett par rekresor nere i Sudan.... ingen ninjavarning där inte...... mvh Major Error Får man fråga vad du anser om läget i Sudan/Darfur för kommande SU01? Iofs fel tråd men det går kanske att svara i SU01-tråden, eller kanske via pm... Jag har precis kommit ifrån Berga där jag lyssnat på en otroligt intressant genomgång en Brittisk fd SF kille som jobbar för UN Sec. DSS och som spenderat tid i Tchad såväl som i Darfur. Det går inte egentligen att summera läget, komplexiteten och den mångfaceterade hotbilden som finns i det området. Mitt förlag är att du tjänstevägen ber C SU01 att ta kontakt med någon på IAS'en och på den vägen ser till att få grepp på honom så även ni får chans att lyssna till hans föredrag. Det kan iofs kanske ligga i pipen redan men ändå... /b Quote
Knekt Posted October 18, 2007 Report Posted October 18, 2007 Inte upphör oroligheterna bara för att regnperioden börjar /K Upphör gör dom väl inte, de etniska och politiska motiven finns ju självklart kvar, men aktiviteten avtar antagligen ganska dramatiskt skulle jag tro , främst p.g.a svårighter att förflytta sig mha fordon då det mesta svämmar över totti, jag gissar att när det regnar i Afrika under regn perioden, då REGNAR det... / J Om man söker lite på CNN's video så hittar man ett reportage i två delar från Chad där dom även gör en kort invervju med en fransk officer, mitt intryck var att det mesta står still under regnperioden då dom bla refererade till brådska att få ut hjälpsändningarna (reportaget var från Juni förra året) Det är även mycket möjligt att det skiljer sig på ena och andra sidan gränsen, kollar man satelitbilderna så ser man att utgår man från Abeche i Tchad så ser det ut att få ganska mycket vatten mht till stora Wahdis, gränstrakten mot Sudan är enligt bilderna relativt höglänt men scrollar man en bit norrut och österut in i Sudan så blir det snabbt platt och utbränt... men det är min ytterst oproffsiga bedömning /b I Liberia regnar det 5000 mm (fem meter!) per år i de blötaste regionerna. Inte fasen skickades LA-missionerna hem halvårsvis för det. Visst var det blött och svårframkomligt, men det är klart som fasen att folk ändå lever sina liv och ser över sina territorier/egendomar/maktcentra. I Tchads blötaste regioner ligger årsnederbörden på runt 1000 mm per år. Quote
Blackadder Posted October 18, 2007 Report Posted October 18, 2007 Inte upphör oroligheterna bara för att regnperioden börjar /K Upphör gör dom väl inte, de etniska och politiska motiven finns ju självklart kvar, men aktiviteten avtar antagligen ganska dramatiskt skulle jag tro , främst p.g.a svårighter att förflytta sig mha fordon då det mesta svämmar över totti, jag gissar att när det regnar i Afrika under regn perioden, då REGNAR det... / J Om man söker lite på CNN's video så hittar man ett reportage i två delar från Chad där dom även gör en kort invervju med en fransk officer, mitt intryck var att det mesta står still under regnperioden då dom bla refererade till brådska att få ut hjälpsändningarna (reportaget var från Juni förra året) Det är även mycket möjligt att det skiljer sig på ena och andra sidan gränsen, kollar man satelitbilderna så ser man att utgår man från Abeche i Tchad så ser det ut att få ganska mycket vatten mht till stora Wahdis, gränstrakten mot Sudan är enligt bilderna relativt höglänt men scrollar man en bit norrut och österut in i Sudan så blir det snabbt platt och utbränt... men det är min ytterst oproffsiga bedömning /b I Liberia regnar det 5000 mm (fem meter!) per år i de blötaste regionerna. Inte fasen skickades LA-missionerna hem halvårsvis för det. Visst var det blött och svårframkomligt, men det är klart som fasen att folk ändå lever sina liv och ser över sina territorier/egendomar/maktcentra. I Tchads blötaste regioner ligger årsnederbörden på runt 1000 mm per år. Som det står högre upp här så vet jag mer idag än nyss...bedömingen som är gjord är gjord...en extremt kunnig källa sa idag att allt står still inkl stridigheterna, winter and plant eller summer and fight det enda som inte står still är Malarian och andra sjukdommar osv osv... Nu tror jag ändå att det kommer bli en fortsättning av missionen. Som ett exempel så nämdes att det som tog tre timmar att åka när whadisarna (?) är torra och hårda kunde ta mellan dagar till veckor när man efter regnen var tvungen att hacka sig och upp ur dom plus att sanden är mycket lösare. Att ta sig över mitt under regnen var inte aktuellt utan då stog man still där man var. Det är inte Liberia 5000 per år är mycket men 1000mm på en månad är mer ;) Nog med mina amatör-brigadchefsbedömningar... /b Quote
Knekt Posted October 18, 2007 Report Posted October 18, 2007 Inte upphör oroligheterna bara för att regnperioden börjar /K Upphör gör dom väl inte, de etniska och politiska motiven finns ju självklart kvar, men aktiviteten avtar antagligen ganska dramatiskt skulle jag tro , främst p.g.a svårighter att förflytta sig mha fordon då det mesta svämmar över totti, jag gissar att när det regnar i Afrika under regn perioden, då REGNAR det... / J Om man söker lite på CNN's video så hittar man ett reportage i två delar från Chad där dom även gör en kort invervju med en fransk officer, mitt intryck var att det mesta står still under regnperioden då dom bla refererade till brådska att få ut hjälpsändningarna (reportaget var från Juni förra året) Det är även mycket möjligt att det skiljer sig på ena och andra sidan gränsen, kollar man satelitbilderna så ser man att utgår man från Abeche i Tchad så ser det ut att få ganska mycket vatten mht till stora Wahdis, gränstrakten mot Sudan är enligt bilderna relativt höglänt men scrollar man en bit norrut och österut in i Sudan så blir det snabbt platt och utbränt... men det är min ytterst oproffsiga bedömning /b I Liberia regnar det 5000 mm (fem meter!) per år i de blötaste regionerna. Inte fasen skickades LA-missionerna hem halvårsvis för det. Visst var det blött och svårframkomligt, men det är klart som fasen att folk ändå lever sina liv och ser över sina territorier/egendomar/maktcentra. I Tchads blötaste regioner ligger årsnederbörden på runt 1000 mm per år. Som det står högre upp här så vet jag mer idag än nyss...bedömingen som är gjord är gjord...en extremt kunnig källa sa idag att allt står still inkl stridigheterna, winter and plant eller summer and fight det enda som inte står still är Malarian och andra sjukdommar osv osv... Nu tror jag ändå att det kommer bli en fortsättning av missionen. Som ett exempel så nämdes att det som tog tre timmar att åka när whadisarna (?) är torra och hårda kunde ta mellan dagar till veckor när man efter regnen var tvungen att hacka sig och upp ur dom plus att sanden är mycket lösare. Att ta sig över mitt under regnen var inte aktuellt utan då stog man still där man var. Det är inte Liberia 5000 per år är mycket men 1000mm på en månad är mer ;) Nog med mina amatör-brigadchefsbedömningar... /b Jo, det är klart att det gör skillnad exempelvis beroende på hur mycket jorden kan ta upp. Blir det hav efter 500 mm så är det såklart helt andra problem. Min poäng var att det är märkligt att tro att missionen skulle avbrytas bara för att regnet börjar. Det är förmodligen betydligt enklare att låta varannan mission sitta och vakta campen istället för att bryta upp och åka hem när molen tjocknar. Som jämförelse kan man ta Thailand som får 600 mm per månad under regnperioden. Jorden och havet tar där hand om det mesta. Liberias 5000 mm per år är självklart inte utspritt jämnt under hela året. 1000 mm per månad under regnperioden och resten i "små skvättar". (En smiley med paraply hade varit perfekt här!) Vad man kan fundera över är om det inte hade varit en god idé med kombinerat mek-helikopter-skytte i ett land med så pass långvarigt usel framkomlighet. Quote
golffoxtrotfive Posted October 18, 2007 Report Posted October 18, 2007 de e alltså såna här bilder som vi får vänja oss att se när tchadyxorna postar sina biulder här på forumet http://www.fredsbaskrarna.se/modules.php?n...&fullsize=1 jag e nu övertygad om att våra pojakr och tjejer kommer att utföra sitt uppdrag med balans,stabilitet,styrka o kompetens. Quote
Recommended Posts