Jump to content

Recommended Posts

En bokstav men så stor skillnad, men visst har väl delar av 2REI varit där nere tidigare?

Låter onekligen upphetsande det där med transallen. Vad jag vet så övar inga svenska förband på denna metoden. Kanske möjligtvis Luftburen skvadron? Vet inte ens om de är utbildade på vanlig ERO (engine running operation). Någon?

Verkar vara ett smart drag från fransoserna med tanke på hur stort landet är och hur få soldaterna är.

• Replies 473
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Vad menar du med spetsigt? Annars ja. På båda platserna i olika omfattning. I N'djamena finns en större bas vid den internationella flygplatsen. Detta är och har under en lång tid varit huvudbas för de franska styrkorna. Har bla kallats frankrikes motsvarighet till ett hangarfartyg i öknen. Även i Abeche finns en bas. Vad som finns där just nu kan jag inte svara på men där har tidvis funnits såväl pumor som transaller och F1:or. Dock så tror jag att det huvudsakligen har rört sig om tillfälliga baseringar.

Edit: tangentfippel.

Edited by Harald
Vad menar du med spetsigt? Annars ja. På båda platserna i olika omfattning. I N'djamena finns en större bas vid den internationella flygplatsen. Detta är och har under en lång tid varit huvudbas för de franska styrkorna. Har bla kallats frankrikes motsvarighet till ett hangarfartyg i öknen. Även i Abeche finns en bas. Vad som finns där just nu kan jag inte svara på men där har tidvis funnits såväl pumor som transaller och F1:or. Dock så tror jag att det huvudsakligen har rört sig om tillfälliga baseringar.

Edit: tangentfippel.

Spetsigt flyg brukar vara samlingsbegreppet för stridsflyg av något slag, ej transport etc. Jag var mest nyfiken om mannen på plats kunde säga i vilken omfattning(typ mängd etc) som finns där nere.

http://web.stt.fi/hbl/37338365.htm

Aktuellt med NBG?? Nja...

JO det är faktiskt precis vad det är. Enda problemet är att dom skulle behöva vara på plats innan Jan.

Så var jag med i NBG så skulle jag börja leta kaki-kitt...

/b

Edited by Blackadder
Blackadder: Varför skulle dom göra det då det är Italien som har beredskapen fram tills Januari?

Hur många är dom.. en BG = ca 1500 man? Behovet = 3000 man (OBS gisssning)

Intressant läsning annars på säkerhetsrådets hemsida:

http://daccessdds.un.org/doc/UNDOC/GEN/N07...pdf?OpenElement

/b

http://web.stt.fi/hbl/37338365.htm

Aktuellt med NBG?? Nja...

JO det är faktiskt precis vad det är. Enda problemet är att dom skulle behöva vara på plats innan Jan.

Så var jag med i NBG så skulle jag börja leta kaki-kitt...

/b

Alla letar kaki-kit, men fmlogg kommer inte ihåg vilket berg dom ligger i :D

Blackadder: Varför skulle dom göra det då det är Italien som har beredskapen fram tills Januari?

/b

Nu är jag inte helt hundra men är det inte så nu (f.o.m. jan 2006 om jag inte minns fel) att det är två st BG som står i beredskap hela tiden??

Edited by Jända

/b

Nu är jag inte helt hundra men är det inte så nu (f.o.m. jan 2006 om jag inte minns fel) att det är tvså st BG som står i beredskap hela tiden??

Det är det enl wiki redan nu en Italian - Hungarian - Slovenian Battlegroup och en Balkan Battlegroup

/b

/b

Nu är jag inte helt hundra men är det inte så nu (f.o.m. jan 2006 om jag inte minns fel) att det är tvså st BG som står i beredskap hela tiden??

Det är det enl wiki redan nu en Italian - Hungarian - Slovenian Battlegroup och en Balkan Battlegroup

/b

Såhär ser det ut några år framåt. Får la se om Sverige har råd med en battlegroup 2011, ser ju mörkt ut. ;)

European battle groups

Edited by tias

Hur som helst så lär det bli nå´n form av insats i Chad/CAR: UN News.

UN News 27 Augusti:

Mr. Ban has proposed that the European Union (EU) field a military force and the UN focus on training police and civilian areas such as human rights and the rule of law.

The Council welcomed the readiness of the EU to consider the establishment of an operation in support of the UN presence, and requested the Secretary-General to keep it informed of preparations, including further details on its structure, modalities and force levels.

Läs gärna också generalsekreterarens rapport från 10 augusti (länk i artikeln ovan).

ÖB komenterar Tchad i slutet och det låter som redan sverige blivit tillfrågat inom vissa nivåer.

Adaktusson 2007-08-28

http://viastream.player.mtgnewmedia.se/inn...id('');

Ja det tror jag säkert vi har. Finns ett otal varianter på upplägg hur Sverige skulle kunna delta i en FN/EU-insats i Chad:

- Blir det stopp för Nordic Ingbat (till Darfur) så behövs den lika väl i Chad.

- Officerare på olika stabsnivåer behövs.

- Observatörer och samverkansbefäl behövs.

- SSG kan göra en insats tillsammans med fransmännen.

- NBG kan övas direkt mot Chad för en insats (avlösning) under sin beredskapsperiod. På så sätt får EU minst två av sina BG:s insatta.

- Civilpoliser behövs till FN:s polisinsats.

Etc, etc, etc...

ÖB komenterar Tchad i slutet och det låter som redan sverige blivit tillfrågat inom vissa nivåer.

Adaktusson 2007-08-28

http://viastream.player.mtgnewmedia.se/inn...id('');

Ja det tror jag säkert vi har. Finns ett otal varianter på upplägg hur Sverige skulle kunna delta i en FN/EU-insats i Chad:

- Blir det stopp för Nordic Ingbat (till Darfur) så behövs den lika väl i Chad.

- Officerare på olika stabsnivåer behövs.

- Observatörer och samverkansbefäl behövs.

- SSG kan göra en insats tillsammans med fransmännen.

- NBG kan övas direkt mot Chad för en insats (avlösning) under sin beredskapsperiod. På så sätt får EU minst två av sina BG:s insatta.

- Civilpoliser behövs till FN:s polisinsats.

Etc, etc, etc...

Ett av det han komenterar är att just NBG kan komma på tal för insattsen och om detta går igenom i alla politiska instanser i de olika länderna. Kan det bli så att NBG börjar jobba med detta som mål redan inom en relativ kort tid.

Edited by 3924
Ett av det han komenterar är att just NBG kan komma på tal för insattsen och om detta går igenom i alla politiska instanser i de olika länderna. Kan det bli så att NBG börjar jobba med detta som mål redan inom en relativ kort tid.

OK. Såg inte inslaget själv men det verkar ju bra inställning bara pengarna räcker till uppgiften. NBG är ju dock prio så det borde det väl göra. Problemet kan bli att vissa länder som ingår i NBG inte vill/kan/får delta och då blir det NBG (-) som åker ner. Nu tror jag i och för sig att det är så politiskt viktigt att inte hoppa av inför första uppdraget så inget land backar inför insats.

Vill EU ha NBG i Chad så blir det åka av tror jag. Får väl kolla FMV:s beställningar framöver, vad som stryks pga nedskärningar respektive vad som bli kvar... Tips: allt khaki blir kvar... :worthy:

Edited by Fanjunkar´n

OK. Såg inte inslaget själv men det verkar ju bra inställning bara pengarna räcker till uppgiften. NBG är ju dock prio så det borde det väl göra. Problemet kan bli att vissa länder som ingår i NBG inte vill/kan/får delta och då blir det NBG (-) som åker ner. Nu tror jag i och för sig att det är så politiskt viktigt att inte hoppa av inför första uppdraget så inget land backar inför insats.

Vill EU ha NBG i Chad så blir det åka av tror jag. Får väl kolla FMV:s beställningar framöver, vad som stryks pga nedskärningar respektive vad som bli kvar... Tips: allt khaki blir kvar... :worthy:

FM har jobbat med detta på central nivå ett tag.

Dom stora hindren mtrl och personaluppfyllnad tillsammans med tidsplanen som gärna skulle vilja ha NBG på plats redan detta år.

Jag skrev redan tidigare att om jag var med i NBG så skulle jag börja leta khaki-kitt

/b

FM har jobbat med detta på central nivå ett tag.

Dom stora hindren mtrl och personaluppfyllnad tillsammans med tidsplanen som gärna skulle vilja ha NBG på plats redan detta år.

Jag skrev redan tidigare att om jag var med i NBG så skulle jag börja leta khaki-kitt

/b

Vi vet ju inte heller när en insats kan komma iväg; det finns ännu inget mandat, bara en inriktning och en viljeyttring. Det kan ju mycket väl bli efter årsskiftet för huvuddelen av EU-styrkan... Under tiden kan Sverige mycket väl skicka mindre, fristående delar, stabspersonal, poliser etc.

För EU:s del kan man ju också konstatera att Frankrike redan har trupp på plats som kan föras över till EU-styrkan och kompletteras med en BG med eventuell avlösning efter 6 månader av en annan BG.

Vi hoppas på att NBG får åka till Tchad på ett bra uppdrag, det lämnar lite att tänka på inför kommande BG, framförallt hur rekrytering ska gå till. Jag tror att nuvarande vakanser inte kommer att vara det stora problemet om man skickar dagens NBG till Tchad. Tyvärr har det väl har ett antal beredskapsenehter som stått i beredskap, kostat pengar och sedan har man inte använt resurserna. Jag tror att vi dessutom måste via oss själva (skattebetalna)att det faktiskt behövs.

fråga dock hur kan en ROE se ut i Tchad? Hur mycket oroligheter är det egentligen i Tchad, kommer ROE att styras beroende på i vilken del av landet man befinner sig?

jag tror dessutom till skillnad från ett par andra att många delar hur NBG kan göra nytta än bara våra fasta enheter såsom SSG/SIG etc.

Delar av core bat, samt alla specialenheter borde kunna bidra en hel del.

Egentligen inget nytt men från ytterligare en källa:

"The initial green light given by a UN security council statement on Monday (27 August) could mean that 3,000 EU soldiers will, by October, be deployed in eastern Chad and north-eastern CAR for a year." ( EUobserver.com )

Intressant!

/Gomer

Edited by Gomer Pyle
Vi hoppas på att NBG får åka till Tchad på ett bra uppdrag, det lämnar lite att tänka på inför kommande BG, framförallt hur rekrytering ska gå till. Jag tror att nuvarande vakanser inte kommer att vara det stora problemet om man skickar dagens NBG till Tchad. Tyvärr har det väl har ett antal beredskapsenehter som stått i beredskap, kostat pengar och sedan har man inte använt resurserna. Jag tror att vi dessutom måste via oss själva (skattebetalna)att det faktiskt behövs.

fråga dock hur kan en ROE se ut i Tchad? Hur mycket oroligheter är det egentligen i Tchad, kommer ROE att styras beroende på i vilken del av landet man befinner sig?

jag tror dessutom till skillnad från ett par andra att många delar hur NBG kan göra nytta än bara våra fasta enheter såsom SSG/SIG etc.

Delar av core bat, samt alla specialenheter borde kunna bidra en hel del.

Hur ROE skall se ut får väl bli en senare fråga när planläggningen blivit mer offentlig. Under tiden rekommenderar jag en läsning av generalsekreterarens rapport. Där står vilka uppgifter styrkan kommer att få och vilket mandat som kommer att behövas. ROE skrivs utifrån bl a detta.

Nu lägger sej Sudan i en eventuell fredsstyrka till Chad... :)

Sudan criticizes plans for EU-U.N. force in Chad and CAR

The Sudanese minister for International Cooperation, Al-Tigani Fadeel, told the government sponsored Sudanese Media Center (SMC) that the tripartite security mechanism agreed between Sudan, Chad and CAR dismissed the need for the EU-UN force.

The UN Security Council (UNSC) on Monday gave the European Union and the U.N. the green light Monday to prepare for a military and police deployment to help protect civilians in Chad and the Central African Republic caught in the spillover of the Darfur conflict.

Fadeel hinted that approval of such a force might have a negative impact on the UN-AU hybrid force to be deployed in Darfur.

“The UNSC should have waited until they observe the outcome of the UN-AU hybrid force in Darfur” Fadeel added.

Analysts say that Khartoum is worried that such a force on its border might be used by Western powers for operations inside Darfur such as arresting war crime suspects.

Nu ser det ut som EU klarar sej utan NBG, iaf i första svängen men en rotation i februari/mars kanske...

EU foreign ministers will make a final decision on deploying EU troops to the African region at a meeting in September.France is expected to make up most of the EU force as it already has 3,000 military personnel in Chad – a former French colony. Polish defence minister Aleksander Szczyglo last week said that Polish soldiers would join the proposed EU mission in Chad.- EU-Observer
The main purpose, Ban has said, would be to protect refugees and other civilians. In Chad the force would assist the delivery of aid while in the Central African Republic, where unemployed youth have formed armed gangs, it would try to block the transit of fighters between Sudan and Chad. - Reuters

Noterar att uppgiften i CAR (Central African Republic) lär kunna bli den avgjort tuffaste. Åtminstone har den mest "udd". Skickas NBG till den här missionen så är det det här man behöver öva mot.

"L'opération au Tchad et en Centrafrique devrait se faire sur le même modèle que la mission Artémis qui avait permis en 2002, à une force européenne de sécuriser la ville de Bunia en Ituri, en République démocratique du Congo (RDC)."

"Quelques Etats membres de l'Union européenne, telles la Pologne, la Suède, l'Espagne et l'Italie ont déjà exprimé leur volonté de contribuer à cette opération militaire qui, selon toute vraisemblance sera placée sous la direction de la France."

Källa: Le Mali

/Gomer

Edited by Gomer Pyle
"L'opération au Tchad et en Centrafrique devrait se faire sur le même modèle que la mission Artémis qui avait permis en 2002, à une force européenne de sécuriser la ville de Bunia en Ituri, en République démocratique du Congo (RDC)."

"Quelques Etats membres de l'Union européenne, telles la Pologne, la Suède, l'Espagne et l'Italie ont déjà exprimé leur volonté de contribuer à cette opération militaire qui, selon toute vraisemblance sera placée sous la direction de la France."

Källa: Le Mali

/Gomer

Först tar vi och översätter det hela...

Operationen i Tchad och Central Afrika kommer att genomföras enligt samma modell som OP Artémis 2002 som med en europeisk styrka säkrade staden Bunia i Ituri i Congo.

Några europeiska stater såsom polen, sverige, spanien och italien har redan uttryckt en vilja att delta i denna operation [operationen i Tchad, that is..] som om allt faller på plats kommer ledas av Frankrike.

Och sedan ett litet meddelande från ledningen..

Sträva efter att översätta/hitta översättningar i framtiden.

Rokare/BG

Nu ska vi inte va så snabba på att slå spiken i kistan.. Att Polen vill vara med utesluter inte Svenskt deltagande och besked om vilka som får åka väntas i nästa vecka.

Ang CAR (Central Afrikanska Republiken), så genomförde franska trupper en ganska omfattande operation där i våras och det gick enl uppgift ganska hett till. Bla så befann sig en mindre kontingent på 18 fransmänn i ett väldigt utsatt läge och kunde klara sig tack vare CAS från F-1:or.

Boali1

Boali2

Verkar som vår egen superdiplomat skall bereda väg för NBG... (min tolkning)

De svenska ministrarna lämnar Irak på söndagen och flyger till Amman i Jordanien. Billström fortsätter till Sverige medan Bildt fortsätter till ett tre dagar långt besök i Tchad. - SVD