Kadhem Posted April 26, 2007 Report Posted April 26, 2007 (edited) Om någon på P7 känner igen dessa tre väringar som kom i en Pbv302 på högra flanken inne på Räddningsverket så be dem om några kommentarer. Hade varit väldigt intressant med deras syn på lördagens bataljer. Det är nog närskyddstropp. Idag är det inga pskytte som åker PBV. Svar till er andra som tycker att stridsvagnarna är nästan oslagbara: Ni ska bara veta hur sårbar vagnen är i skarp strid. Dock är den kanske inte sårbar mot skyttesoldater och melisförband. Men om vi snackar om att vi möter en annan armé då finns det oändliga sätt att få en stridsvagn att brinna. Ett exempel kan vara de indirekteld granaterna som är IR-sökande. Eller varför en pilprojektil som vi också använder. En välplacerad fjärrdetoneringsmina. Det finns hur många sätt som helst. Så oavsett hur mycket pansar jag sitter bakom så känner jag mig ändå otrygg om jag ska ut i krig mot en modern armé. Edited April 26, 2007 by Kadhem Quote
SBP Posted April 27, 2007 Report Posted April 27, 2007 Om någon på P7 känner igen dessa tre väringar som kom i en Pbv302 på högra flanken inne på Räddningsverket så be dem om några kommentarer. Hade varit väldigt intressant med deras syn på lördagens bataljer. Det är nog närskyddstropp. Idag är det inga pskytte som åker PBV. Svar till er andra som tycker att stridsvagnarna är nästan oslagbara: Ni ska bara veta hur sårbar vagnen är i skarp strid. Dock är den kanske inte sårbar mot skyttesoldater och melisförband. Men om vi snackar om att vi möter en annan armé då finns det oändliga sätt att få en stridsvagn att brinna. Ett exempel kan vara de indirekteld granaterna som är IR-sökande. Eller varför en pilprojektil som vi också använder. En välplacerad fjärrdetoneringsmina. Det finns hur många sätt som helst. Så oavsett hur mycket pansar jag sitter bakom så känner jag mig ändå otrygg om jag ska ut i krig mot en modern armé. Om jag förstår det rätt så ligger du inne nu... Då måste du ju ha varit med i helgen, eller? Inga reflektioner från A-sidan? Quote
Vapensmen Posted April 27, 2007 Report Posted April 27, 2007 Lite OT: Någon som vet varifrån uttrycket "Jesuspistolen" kommer (sökning i tråden gav 0 resultat)? /Stocken Man menar nog den "domarpistol" som används för att testa, slå ut och återuppliva simulatorer. Finns i en mindre modell för korta avstånd och en större för längre avstånd. Den senare är försedd med ett kikarsikte. Quote
Munin Posted April 27, 2007 Report Posted April 27, 2007 Lite OT: Någon som vet varifrån uttrycket "Jesuspistolen" kommer (sökning i tråden gav 0 resultat)? /Stocken Jesuspistolen användes flitigt av BlåGul. OT Vem som myntade namnet först är höljt i dunkel, men namnet kommer sig enligt folklore av just funktionen att återuppliva de döda, en man vid namn Jesus påstås i en synnerligen känd bok återuppliva minst en person, en annan variant på samma tema är att just sagde Jesus också är känd för att ha återuppstått, ergo Jesuspistol. /OT Quote
709 Posted April 27, 2007 Report Posted April 27, 2007 (edited) Kan det här räknas som en av IP/IKs uppgifter? Faller det inom ramen för (p) TOEM, typ Försvar av punkt (eller hur den exakta formuleringen nu är)? Själva ambitionsnivån, dvs sammansatt IK (utan minor) mot en MekBat håller väl alla med är lite extrem, men det är väl bara en rejäl morot!? Jag hör lite kritiska röster ibland om att detta inte är vad Hv skall syssla med. Vad tycker ni andra tyckare? Nu är det ju lite fler bottnar i historien än bara JA/NEJ, dvs HVs (iallafall i Skåne) förmåga att inte ha någon sorts röd tråd genom åren. Jag har full förståelse för att folk tröttnar efter att hela tiden bli lovad en röd tråd och utbildning som är relevant, och sen inte få det. Så, har denna helg varit lämplig som tröstpris istället för CC07 som blev inställt för vår del? Eller skulle vi ha agerat skyddsvakt/VCP/eskort en hel helg med många figuranter som KAN spela och BlåGula som kan skyddslagen och ett konstant gör om, gör rätt? (Ett väldigt billigt alternativ jämfört med detta, och avsevärt enklare att ordna tror jag. På hemmaplan. Samt, en tydlig uppgift som vi SKA kunna.) Eller kommer denna helg att vara en väckarklocka för FM/C P7/YOffarna om HVs förmåga, samt en cool grej för alla närvarande att se tillbaka till och ha som utgångspunkt för kommande aktiviteter? "Hey, kan fördröja en MekBat så kan vi f-n i mig vakta ett skyddsobjekt!" (Nu åker jag till Amerikat två veckor. ) Apropå Jesus och återupplivning: http://www.youtube.com/watch?v=7HuobIhYVmU /709 Edited April 27, 2007 by 709 Quote
A E Neuman Posted April 27, 2007 Report Posted April 27, 2007 my 2¢ om övningen... Eftersom jag jobbade torsdag och fredag anslöt jag på fredagskvällen och missade alltså momentet då HV blev överrullade av strv på 1 minut. Det lär ha varit lite fart och fläkt sägs det... Så här ser min krigsdagbok ut: Fredag kväll & natt: slå upp tält och sova. Lördag: Gräva ståvärn och sätta upp skyltar med minor. Sova i tält. Söndag: På utsatt tid 06.30, eller nåt sånt, besattes eldställningarna för att "det hördes motorbuller". I typ en och en halv timme stod vi och lyssnade och tyckte att "nu är de riktigt nära, nu är de snart här...". Allt under ständigt "bombardemang" av artilleri (blågul som skriker "indirekt eld"). Slutligen dyker det upp ett par CV90 som vi skjuter på med våra oändligt uppladdningsbara P-skott (utan SIM förstås = verkningslöst) medan de pepprar oss med sin ksp. Efter några minuter springer blågul omkring och dömer ut oss. Övningen avbryts. Riva tält och återställa. 48h övning, 10 minuter "strid". (Har fortfarande inte sett nån leo "live in action") Nja, jag har väl varit med om roligare... Det kändes mest som vi var kanonmat åt P7's vpl. Oops, sorry, höll på att glömma lördagens eldöverfall mot stab/tross, det var en aning roligt. Quote
709 Posted April 28, 2007 Report Posted April 28, 2007 ...Nja, jag har väl varit med om roligare... Det kändes mest som vi var kanonmat åt P7's vpl. ... Det jag fick höra ett antal gånger var att eftersom detta var en tillämpad övning var det bara att gilla läget. Väntan ingick. Själv anser jag att eftersom BlåGul hade samband sinsimellan hade de kunnat tipsa respektive täts PC om eventuell dötid därför att väringarna tog för lång tid på sig och fått oss att öva OM VI INTE TOG NÅGRA EGNA INITIATIV. Vänta kan jag göra i kön på ICA. Quote
Stocken Posted April 28, 2007 Report Posted April 28, 2007 Hej c3grp! Tack tack så mycket för förklaring! Då förstår jag kopplingen till det uttrycket. Klart "träffande" ;-)! /Stocken Jesuspistol, den lilla gula manick BlåGul använder för att kunna slå ut och återuppliva folk och fordon med BT-system. Quote
bushman Posted April 28, 2007 Report Posted April 28, 2007 vad gäller HV mot pansar så vet jag inte hur utgångsgivande "våreld 2003" var. var med och pga strul från div håll blev många i min dåvarande IP utan bt utr. men från min synvinkel framför pipan på div 122:or, borde jag personligen inte ha överlevt många sek. men även P4 fick sig en rejäl minnesbeta. är inte säker på de rätta siffrorna men enl uppgift slogs 8 122:or och över tio CV90 ut. våra förluster var lite svåra att räkna ut då det fanns en hel del jesus-pistoler i omlopp. för egen del lyckades jag inte få i väg ett skott under ca två timmar strid, då dels jag hade nog med att göra att vara signalist, inte hade bt-utr. vapen, och insåg till skillnad från andra, att det var bättre att spara på ammo, än att försöka skjuta strv med 7,62. vad P4-ingarna nog lärde sig var att inte ta ut segern i förskott på en sämre beväpnad styrka. vi lärde oss att man kan få plats en hel plut bakom en rullande långtradare, så vi kunde korsa de stora parkeringen. fast förmodligen var väl den vagnsbesättningen som såg oss göra detta också utslagen, av gapflabb inne i vagnen Quote
JTS Posted April 29, 2007 Report Posted April 29, 2007 Jag var inte med under den här övningen, men jag har varit med tidigare och övat mot och med hemvärnet. Min uppfattning kring detta är att det måhända är ett roligt inslag för båda parter, men det ger väldigt lite. Fullständigt orealistiska stridsresultat uppnås, främst på grund av dåliga förbandsinstruktörer. Förbandsinstruktörerna på hemvärnets sida har under de övningar jag har deltagit i inte visat någon som helst förståelse för vad en mekaniserad bataljon kan nå för verkan. Man har stått bredvid och tittat på när hemvärnssoldater har skjutit 15-20 skott med pansarskott ur ett enda simulatorvapen (som det även beskrivs i den här tråden) i front på ett stridsfordon (och fått utslag i vagnen), efter det att pansarskytteplutonen har skjutit salvor med spränggranter (simulerade förstås) in i busken där hemvärnsmannen gömde sig tio sekunder tidigare. Man har valt att inte döma ut soldater grupperade i tvåvåningshus, när stridsvagnspluton tillsammans har skjutit 5-10 simulerade spränggranater per vagn in genom fönstren, och sett på när dessa soldater sedan skjuter stridsvagnarna i aktern med 15-20 pansarskott (från ett eldrör). Jag har sett en hemvärnspluton under en minut oavbrutet skjuta automateld rakt in i ryggen på den avsuttna egna pansarskyttepluton vars stridsställningar dom hade fått order att avlösa. Jag kan ta upp en mängd fler exempel men jag tror att det räcker. Nu kommer ni säkerligen att överösa mig med påståenden om att A-sidan minsann också fuskar (Att man hinte har hjälmdelen på i vagnen beror på att gruppchefen måste byta mellan telehjälm och hjälm 90), och absolut, det finns såna exempel med. Min åsikt är dock klar. Samövningar med hemvärnet av den här storleken är inte bra. Det blir helt fel resultat, och huvuddelen av hemvärnet (både soldater och FBI) har alldeles för låg förståelse för stridsteknik och effekten av en modern mekbat. Däremot är det bra att öva i mindre skala med vissa, utvalda hemvärnsförband, som håller måttet. Det fungerar bra och det har vi sett många bra exempel på i Skåne. Quote
Sniff Posted April 29, 2007 Report Posted April 29, 2007 (edited) Hej hopp! Jag var med under övningen. Detta var min (och min grupps) första "riktiga" övning med Insatshemvärnet. Det var även första gången som jag möter pansar utan att själv sitta i en dödens-plåtburk. Jag håller med JAKE THE SNAKE om att vissa blågula befäl (och vissa soldater) har för lite respekt och förståelse för vilken verkan större eldrör kan ha i terängen. Lyckligtviss, på den här övningen, så vimmlade det (iaf. där jag var) av blågula som tillhörde GrundUtbildnings-bataljonen som hade koll... Ett bra exempel på att detta fungerade var när min pluton gör en hastig tillbakarykning mot milo-verkstaden från kasernområdet. vid stridsvagns monumentet gör 1 & 2 grp halt & väntar på order från plutchef. delar av 3 grp. fortsätter framåt & över gatan till bättre skydd & skyll. Söderifrån på en höjd grupperar ett gäng strf90, minuten efteråt döms alla som befann sig vid monumentet ut Endast de tre i 3grp som fortsatte överlevde Tur att man var en av dem Det finns fortfarande väldigt mycket att lära om hur man strider mot pansar, speciellt i plutons nivå. Som sagt så gav kanske denna övningen inte mycket mer än att den enskilde fick en chans att prova sina soldat färdigheter mot pansar, jag har uppfattningen av att kompani-staben var de som verkligen fick öva. Mer behövs väl inte? (ahh... dessa coola bananer) Edited April 29, 2007 by Sniff Quote
Kadhem Posted April 29, 2007 Report Posted April 29, 2007 Om jag förstår det rätt så ligger du inne nu... Då måste du ju ha varit med i helgen, eller? Inga reflektioner från A-sidan? Jo jag var med under övningen, som skytt på strv. 1 plut 4 grupp (Hotel Alpha). Jo alltså vi som enskilda individer i stora maskiner brukar inte få så stor uppfattning om helheten för att vi är så inne i våra uppgifter, dock tyckte man väl att några av HV grabbarna var lite odödliga ibland. Dock var det en jävligt rolig övning, jag älskade momentet då ni skulle försvara eran stabsplats som var i Svarta hål-trakterna. Det var riktigt roligt att ni var med, tack för alla som har deltagit i alla sidor. Quote
A E Neuman Posted April 29, 2007 Report Posted April 29, 2007 ...Min uppfattning kring detta är att det måhända är ett roligt inslag för båda parter, men det ger väldigt lite. ... Nu blir det både lite OT och dysterkvist, men det är det här som är HV's stora dilemma. Om övingarna skulle vara realistiska i både genomförande och scenario så skulle de vara så tråkiga att ingen ville vara med i HV. (troligt scenario: vakta skyddsobjekt, genomförande: utan incidenter eller iaf utan avlossade skott) "Roliga" övningar typ SIB och rensning av stora hus är kul i början, men ger ingenting för att de är så hopplöst orealistiska så att det känns tramsigt. Vet faktiskt inte vilken nivå man ska lägga det på för att det både ska vara roligt och realistiskt... Kanske borde starta en tråd för bra tips på övningsupplägg? Quote
Hammar Posted April 29, 2007 Report Posted April 29, 2007 (edited) Jag ingick också i B-sidan under övningen (PW). Alltid kul att vara med och testa sina förmågor mot dom tunga grabbarna. När dom väl kommer går det fort och det är väl sammordnat. Kan säga att vi inte hade mycket att säga till om i de hyffsat öppna terräng-partierna. I mer kupperad och urban miljö överlevde vi lite längre. Det hela slutade iofs på samma sätt. Min pluton hade förskansat sig inne i en byggnad och väntade på inbrytning från pansarskytte, istället kommer en blågul in och förklarar för oss att en stridsvagnspluton har pulvriserat huset vi befinner oss i och att samtlig personal är utslagen. Total kvot för min pluton (CP): 2 st 122:or + ett antal cv90:or utslagna. HÄR finns för övrigt några bilder. Edited April 29, 2007 by Hammar Quote
KD803 Posted April 29, 2007 Report Posted April 29, 2007 @jts Av ren nyfikenhet, hur håller man koll på hur många BT-skott en vagn skjuter egentligen? Och om den skjuter spräng eller pil? Det där med hjälmdelar har jag också sett, och de vagnarna måste då haft en skyttegrupp med bara gruppchefer. Quote
The Swede Posted April 29, 2007 Report Posted April 29, 2007 @jts Av ren nyfikenhet, hur håller man koll på hur många BT-skott en vagn skjuter egentligen? Och om den skjuter spräng eller pil? Det där med hjälmdelar har jag också sett, och de vagnarna måste då haft en skyttegrupp med bara gruppchefer. Dator kanske? BT-systemet brukar vara konfigurerat så att man inte kan skjuta mer än vad vagnen har med sig. I Pbv302/Patgb203 kan man t.ex bara skjuta 30 skott och sen måste man byta magasin (ta ur och sätta i samma) När man sen skjutit vagnens totala ammunitionstilldelning är det slut. The Swede Quote
Kadhem Posted April 29, 2007 Report Posted April 29, 2007 (edited) Det är likadant för oss vi har 15 bulor i tornet och 27 i chassit som start, när vi har skjutit ut allt i tornet måste vi ställa tornet kl 0300 och surra tornet för att kunna överföra från chassit till tornet och förloppet tar 30 sek per pil/sgr. sen när allt är klart så får man tola genom BGBV120 eller tolo och då gör man det riktiga förloppet med simulerad ammo och då kommer blågula med sin lilla gula pistol och fyller på BT ^^ @jts Av ren nyfikenhet, hur håller man koll på hur många BT-skott en vagn skjuter egentligen? Och om den skjuter spräng eller pil? Det där med hjälmdelar har jag också sett, och de vagnarna måste då haft en skyttegrupp med bara gruppchefer. Värnplikta får Sim.Fire västar oavsett om de är gruppchefer eller inte. Alla får de. Dock inte vagnsbesättningar osv. Edited April 30, 2007 by Kadhem Quote
Guest Triggerpuller Posted April 30, 2007 Report Posted April 30, 2007 Jag var inte med under den här övningen, men jag har varit med tidigare och övat mot och med hemvärnet. Min uppfattning kring detta är att det måhända är ett roligt inslag för båda parter, men det ger väldigt lite. Fullständigt orealistiska stridsresultat uppnås, främst på grund av dåliga förbandsinstruktörer. Förbandsinstruktörerna på hemvärnets sida har under de övningar jag har deltagit i inte visat någon som helst förståelse för vad en mekaniserad bataljon kan nå för verkan. Man har stått bredvid och tittat på när hemvärnssoldater har skjutit 15-20 skott med pansarskott ur ett enda simulatorvapen (som det även beskrivs i den här tråden) i front på ett stridsfordon (och fått utslag i vagnen), efter det att pansarskytteplutonen har skjutit salvor med spränggranter (simulerade förstås) in i busken där hemvärnsmannen gömde sig tio sekunder tidigare. Man har valt att inte döma ut soldater grupperade i tvåvåningshus, när stridsvagnspluton tillsammans har skjutit 5-10 simulerade spränggranater per vagn in genom fönstren, och sett på när dessa soldater sedan skjuter stridsvagnarna i aktern med 15-20 pansarskott (från ett eldrör). Jag har sett en hemvärnspluton under en minut oavbrutet skjuta automateld rakt in i ryggen på den avsuttna egna pansarskyttepluton vars stridsställningar dom hade fått order att avlösa. Jag kan ta upp en mängd fler exempel men jag tror att det räcker. Nu kommer ni säkerligen att överösa mig med påståenden om att A-sidan minsann också fuskar (Att man hinte har hjälmdelen på i vagnen beror på att gruppchefen måste byta mellan telehjälm och hjälm 90), och absolut, det finns såna exempel med. Min åsikt är dock klar. Samövningar med hemvärnet av den här storleken är inte bra. Det blir helt fel resultat, och huvuddelen av hemvärnet (både soldater och FBI) har alldeles för låg förståelse för stridsteknik och effekten av en modern mekbat. Däremot är det bra att öva i mindre skala med vissa, utvalda hemvärnsförband, som håller måttet. Det fungerar bra och det har vi sett många bra exempel på i Skåne. Jag håller med dig i vissa stycken. Dock ser jag gärna att du också tar upp det faktum att de "incidenter" som du beskriver till lika stor del inträffar vid en stor mängd GU-förband (med tyngdpunkten på såna som inte utbildar tunga manöverförband). Dvs detta är inget som är isolerat till Hv. Att t ex vådabekämpningar inträffar under övningar upplever jag som relativt vanligt. Sen kan man ju tycka vad man vill om att som lätt förband öva mot Pansar/Mekbat. Själv upplevde jag det som betydligt mer intressant och realistiskt att öva mot Kalle Krut, Berra Brännvin och Kurt Kanon som utrustade med AK-47, PKM, RPG-7 och minmtrl jävlas med både direkta och indirekta metoder. Quote
simon Posted April 30, 2007 Report Posted April 30, 2007 (edited) @jts Av ren nyfikenhet, hur håller man koll på hur många BT-skott en vagn skjuter egentligen? Och om den skjuter spräng eller pil? Det där med hjälmdelar har jag också sett, och de vagnarna måste då haft en skyttegrupp med bara gruppchefer. Som Kadhem skriver och förtydligande. Vagnens interna BT-system håller koll på att man inte fuskar med ammunitionsåtgång och beteende. Ex: Rör du på dig efter utslagning så registeras ett fuskbeteende, som kan läsas av efter övningen. I övrigt finns en hel del att önska från BT:t. Under vår första Bat-övning så ingick ett moment mot HV-milis i bebyggelse (garageplan). En av våra vagnar blev utslagen av 7.62-ammunition i flank, med resultat att kanonen var ur bruk och skytten led av splitterskador..... Skitskoj. Edited April 30, 2007 by simon Quote
Mercai Posted May 1, 2007 Report Posted May 1, 2007 Jag deltog i övningen som vagnchef på 122:a. De från HV som utspisade i stillhet ett par km öster om vägen från Harlösa när vi kom dundrande och parkerade bredvid har sett mig. Återkommer med mer intryck från övningen senare. Situation vid strid på milo-området: Jag närskyddar (avsuttet) min Plutonchef-vagn som blivit utslagen tillsammans med dennes besättning (han har tagit min vagn). Ett gäng HV kommer förbi och vi öppnar eld med Ak5. HV - Så kan ni inte göra, ni är utslagna! Vi - Vi är inte utslagna, bara vagnen! Något för er att tänka på i kommande övningar... Quote
JTS Posted May 2, 2007 Report Posted May 2, 2007 Jag håller med dig i vissa stycken. Dock ser jag gärna att du också tar upp det faktum att de "incidenter" som du beskriver till lika stor del inträffar vid en stor mängd GU-förband (med tyngdpunkten på såna som inte utbildar tunga manöverförband). Dvs detta är inget som är isolerat till Hv. Att t ex vådabekämpningar inträffar under övningar upplever jag som relativt vanligt. Jag kan inte hålla med dig om att detta inträffar i lika stor utsträckning vid andra förband. Jag spenderar för det första väldigt lite tid vid förband som inte utbildar tunga manöverförband och för det andra så sker det helt enkelt inte såna här saker i den utsträckningen på andra platser än i hemvärnet enligt min erfarenhet. Som sagt, vissa hemvärnsförband är mycket duktiga och drillade, och det ger väldigt mycket att öva med dom (då sker det oftast i plutons ram), men övningar av den här kalibern blir mest skit. Om du menar att det jag refererade till var en vanlig vådabekämpning så är det inte riktigt rätt. Det rörde sig om en hemvärnspluton som tio sekunder efter avsittning från 20-bil hörde skottlossning i någon riktning. De valde då att skita i befälet från pansarskytteplutonen som stod vid hemvärnsplutonchefen och skulle lämna över stridsställningen, utan väljer att öppna eld med alla sina vapen rakt in i ryggen på den egna plutonen, som ligger i stridsställningar 20 meter framför hemvärnsplutonen, med piporna riktade åt andra hållet (alltså mot fienden). Hemvärnsplutonen skjuter i ett par minuter, några väljer till och med att ta en pisspaus under tiden, för att när de har knäppt gylfen fortsätta bratta loss med AK:n rakt in i ryggen på sitt egna förband. Om den typen av vådahändelser är vanliga i din värld så stärker det bara min uppfattning att vi för det första inte skall öva med hemvärnet mer på det här sättet, och för det andra att vi bör lägga ner hemvärnet. Quote
DaRaven Posted May 2, 2007 Report Posted May 2, 2007 Nu är jag ingen expert på bekämpning av pansarförband (endast stridit mot Cv90 under GU), men jag tycker att förlustsiffrorna på Strv122:or låter osannolikt hög med tanke på motståndet. Vad är oddsen att slå ut en Strv122 med ett Pskott i flanken? Inget negativt om kunskap och förmåga hos hvförbandet i fråga - det är medlen för bekämpning som jag ställer mig skeptisk till Quote
RU01 Posted May 2, 2007 Author Report Posted May 2, 2007 Vi brukar ha diskussionen internt inom Hv om A och B-lag. Ganska löjlig diskussion förvisso, i all synnerhet som de "riktiga" militärerna anser Hv bör läggas ner helt och hållet....jag får ibland intrycket att officerare inte pratar Hv med sina soldater alls då de är övertygade om att Hv kommer att "förstöra" deras fina soldater. Att Hv till stora delar består av fd pansarsoldater, jägarsoldater osv tycks inte spela nån roll eftersom dessa genom att sy fast Hv-kragspegeln degraderar sig långt under sin egna värdighet. Att det gick som det gick på Revinge sist är inte soldaterna fel; de grävde slet och hade sig. Vissa utan ens se ett stridsfordon. Därtill nödda och tvugna av en övningsledning som placerat dem på tämligen osannolika ställen, platser vi är lärda att undvika. Quote
Stocken Posted May 2, 2007 Report Posted May 2, 2007 Värdighet... förmåga... hmm... utan att nedvärdera "riktiga" militärer eller officerare eller andra soldater, oavsett grad eller befattning... vilket är viktigt (ja jag menar just viktigt, inte "viktigast"!) i ett skarpt läge? Vad vi tycker oss vara, eller vår förmåga att slå ut fi? Bevare oss för folk som säger "jag är det eller det" när det smäller... när kulor och granater börjar vina omkring mig och min stridsparskamrat/grupp så vill jag ha folk omkring mig som agerar efter taktisk kunskap och förmåga. Och det är vad också jag själv strävar efter att bygga upp, rent personligt... jag anser att människor som tänker att icke-hemvärnssoldater är "bättre" än soldater med Hv:s sköld på kragspeglarna inte har på stridsfältet att göra. "Inför fienden är vi alla lika"... Vid ett angrepp på vårt land, oavsett angreppets natur, har vi en gemensam fiende, eller hur? /Stocken Quote
Sir Vival Posted May 2, 2007 Report Posted May 2, 2007 (edited) Följande personer är i alla fall nöjda: C P7 (möjligen inte med GU-bat) C SSK gruppen C Info P7 (som långt ifrån kan kallas skrivbordskrigare och som bjuder in Hv att på relativt bred front informera/rekrytera ur nuvarande GU-kull) Jag har i alla fall valt att lägga min dyrbara energi och fritid på att lyssna på engagerade och entusiasmerande personer och skiter numera i att hålla på att argumentera med motvallskärringar och gnällspikar. Edited May 2, 2007 by Sir Vival Quote
Guest Triggerpuller Posted May 4, 2007 Report Posted May 4, 2007 Jag kan inte hålla med dig om att detta inträffar i lika stor utsträckning vid andra förband. Jag spenderar för det första väldigt lite tid vid förband som inte utbildar tunga manöverförband och för det andra så sker det helt enkelt inte såna här saker i den utsträckningen på andra platser än i hemvärnet enligt min erfarenhet. Som sagt, vissa hemvärnsförband är mycket duktiga och drillade, och det ger väldigt mycket att öva med dom (då sker det oftast i plutons ram), men övningar av den här kalibern blir mest skit. Om du menar att det jag refererade till var en vanlig vådabekämpning så är det inte riktigt rätt. Det rörde sig om en hemvärnspluton som tio sekunder efter avsittning från 20-bil hörde skottlossning i någon riktning. De valde då att skita i befälet från pansarskytteplutonen som stod vid hemvärnsplutonchefen och skulle lämna över stridsställningen, utan väljer att öppna eld med alla sina vapen rakt in i ryggen på den egna plutonen, som ligger i stridsställningar 20 meter framför hemvärnsplutonen, med piporna riktade åt andra hållet (alltså mot fienden). Hemvärnsplutonen skjuter i ett par minuter, några väljer till och med att ta en pisspaus under tiden, för att när de har knäppt gylfen fortsätta bratta loss med AK:n rakt in i ryggen på sitt egna förband. Om den typen av vådahändelser är vanliga i din värld så stärker det bara min uppfattning att vi för det första inte skall öva med hemvärnet mer på det här sättet, och för det andra att vi bör lägga ner hemvärnet. Ang oförståelse för Pbat/Mekbats eldkraft, potential och stridsteknik så kommer du att hitta samma oförståelse på samtliga övriga utbildningsplattformar/förband som inte pysslar med sånt som ditt förband pysslar med. Denna oförståelse kommer att manifestera sig i olika former vid dubbelsidiga övningar. Ang "normala" vådabekämpningar så upplever jag att sådana händelser inträffar i ganska stor omfattning. Oavsett om vi snackar GU alt Hv. Sen att ingen yoff någonsin skulle medge det är ju en annan sak. Så vitt jag erfarit vill säga. Händelsen som du beskriver i ditt första inlägg ang vådabekämpningen vid överlämnandet av stridsställning kommer i ett helt annat ljus i ditt andra inlägg. Sånt skall ju helt enkelt inte ske. Vill du får du gärna återge hur Hv-plutonen (Chefer och soldater) motiverade sitt handlande. Lyckligtvis tvingades jag aldrig genomlida något dylikt under min tid i Hv. Quote
JTS Posted May 5, 2007 Report Posted May 5, 2007 Följande personer är i alla fall nöjda:C P7 (möjligen inte med GU-bat) C SSK gruppen C Info P7 (som långt ifrån kan kallas skrivbordskrigare och som bjuder in Hv att på relativt bred front informera/rekrytera ur nuvarande GU-kull) Jag har i alla fall valt att lägga min dyrbara energi och fritid på att lyssna på engagerade och entusiasmerande personer och skiter numera i att hålla på att argumentera med motvallskärringar och gnällspikar. Chefen P7 är nöjd för att det ger bra reklam för hans regemente att hålla övningar av den här typen Chefen SSK är nöjd för att det ger bra reklam för hans Hemvärn att hålla övningar av den här typen. C info P7, som definitivt är en vit man, är nöjd för att det är hans yrke att utöva PR för förbandet Ingen av de tre ovan har nån egentlig insyn i hur övningarna verkligen blir, ner på enskild soldats nivå. Vad kul, då kan vi säkert ha jättemånga bra diskussioner, du och jag. Jag kan vara både engagerad och entusiasmerande samtidigt! Quote
JTS Posted May 5, 2007 Report Posted May 5, 2007 1. Ang oförståelse för Pbat/Mekbats eldkraft, potential och stridsteknik så kommer du att hitta samma oförståelse på samtliga övriga utbildningsplattformar/förband som inte pysslar med sånt som ditt förband pysslar med. Denna oförståelse kommer att manifestera sig i olika former vid dubbelsidiga övningar. 2. Ang "normala" vådabekämpningar så upplever jag att sådana händelser inträffar i ganska stor omfattning. Oavsett om vi snackar GU alt Hv. Sen att ingen yoff någonsin skulle medge det är ju en annan sak. Så vitt jag erfarit vill säga. 3. Händelsen som du beskriver i ditt första inlägg ang vådabekämpningen vid överlämnandet av stridsställning kommer i ett helt annat ljus i ditt andra inlägg. Sånt skall ju helt enkelt inte ske. Vill du får du gärna återge hur Hv-plutonen (Chefer och soldater) motiverade sitt handlande. 1. Som sagt, jag har själv aldrig upplevt det inom de andra förbandstyperna. Inte av den kalibern som jag talar om här i alla fall. Visst, många är helt brända i batteriet på många ställen inom FM, men det brukar ändå gå lite bättre. 2. Nej det kan jag inte hålla med om. En stridsfordonsskytt som vådabeskjuter ett eget förband får ofta förklara sig för hela förbandet efteråt. Jag har varit med om Regementschefer som personligen har sträckt upp sodlater, på sitt eget ämbetsrum, efter bekräftade vådabeskjutningar. Det är väldigt ovanligt med vådabekämpningar av den kalibern jag talar om, men det händer. Och när det händer så blir det väldigt jobbiga efterverkningar för soldaterna som var inblandade. 3. Nej det är rätt, sånt skall inte ske. Jag vet inte hur dom motiverade sitt handlande, eftersom jag direkt när jag såg de första egna soldaterna träffa backen började styra upp sjukvårdstjänsten (jag var kvm vid det tillfället). Jag valde att inte gå ut och prata med HV då, eftersom det nog hade slutat med att jag hade skallat plutonchefen medvetslös. Quote
losec Posted May 5, 2007 Report Posted May 5, 2007 (edited) Satt och läste tråden och blev förundrad över att ingen påvisade de uppenbara skillnaderna mellan simulerad (BT) strid och reell strid. Tackar JTS för att någon ger sig in och ger lite föklaring. Innan jag reflekterar över det hela vill jag påpeka ett jag var långt ifrån på plats. Dock har jag tidigare vid ett flertal tillfällen övat som "infanteri utan fordon med pv-vapen" mot olika mekförband. Tänker inte påstå att jag kan hela sanningen, men ger mina 50 cent efter mina erfarenheter. Dessa typer av strider vinner alltid "infanteriet med pv-vapen". Enkelt beskrivet: I BT-strid. Man ligger i sin eldställning. Man hör fordonen och eventuellt hör man dem skjuta lite. Vad de skjuter på är ofta svårt att säga. Eventuellt får man trycka sig ännu längre ner i eldställningen för man blir förbekämpad med indirekt eld. Vid rätt tillfälle skjuter man sina pv-vapen för att sedan gå ner i skydd/omgruppera bakåt. Man blir bekämpad men överlever. Efter omgruppering/skydd skjuter man igen ifrån sina nya/gamla stridsställningar. Innan man åter tar skydd/omgrupperar. Man blir sällan utslagen. I verkligheten. Man ligger i sin eldställning. Man hör fordonen och eventuellt hör man dem skjuta lite. Om de skjuter är man troligtsvis död. Detta då riktig spräng/3P och allt vad det nu heter slaktar en. Om det skjuts som BT går det inte igenom löven. Man ligger dessutom tryggt i skydd bakom en sten eller liknande. I verklighet skyddar inte löven. Det goda frontala skyddet skydder heller inget bra. 3P med mera detonerar över stridsställningen och skickar splittret nedåt. Denna förbekämpning dör man "aldrig" av i BT-strid. Samma med indirekt eld. Vid rätt tillfälle skjuter man sina pv-vapen för att sedan omgrupper/gå ner i skydd. I BT-strid träffar dessa vapen bra då man ju skjuter med rak sikt och man får verkan. I verkligheten när man skjuter skarp brukar det inte på när vara lika lätt att träffa med olika pv-vapen, som det är när man skjuter BT-vapen. När man sedan grupper om/går i skydd så dör man oftast av bekämpningen. Detta då återigen riktig spräng/3P allt vad det nu heter går igenom löv och över frontalt skydd. Man dör till skillnad från BT-världen. Detta kan hålla på i en evighet. Slutsats. Att vara B (eller A) styrka som fot-infanteri i denna typ av BT-strid är skitkul!. Detta för att man oftast vinner och får slå ut "de stora pojkarna". Men i verkligheten är det oftast tvärt om. Man dör innan man hinner uträtta något. Eller så dör man efter sitt första eldöppnande, som i verkligheten ofta missar. EDIT: Och med detta vill säga så dra inte för stora slutsatser om ett förbands förmåga till strid efter en sådan här övning. Det hela brukar vara gravt missvisande. Vanlig "hopp-å-lek" eller "kurra gömma" stridstekniker funkar ypperligt under dessa typer av BT-strid, och därför behöver man inte ha någon större kunskap i strid för att nå resultat. Edited May 5, 2007 by losec Quote
NisseNord Posted May 5, 2007 Report Posted May 5, 2007 @losec Jag håller med i allt du säger, men samma problem finns åt andra hållet också. Bland annat vad gäller mineringar och liknande Quote
Recommended Posts