RU01 Posted April 23, 2007 Report Posted April 23, 2007 Det är ganska lönlöst kriga mot våra 90- och 122-vagnar...de blåser skallen av en bara man tittar upp över kanten och det man har att skjuta med funkar inte på de där bestarna heller....... Quote
Stefan F Posted April 23, 2007 Report Posted April 23, 2007 Vapnet längst till höger på bilden, är det standardutrustning? Eller en IEP (improvised explosive pinne)? Quote
Ekvall Posted April 23, 2007 Report Posted April 23, 2007 Det är bra. Man ska förbereda sig på snabb förändring över hela våldstrappan. Quote
RU01 Posted April 23, 2007 Author Report Posted April 23, 2007 (edited) Det är bra. Man ska förbereda sig på snabb förändring över hela våldstrappan. Ajaj, mellan min attack-pinne och ak-n skulle så klart min spade legat! Alla vapen dock precis lika verkningslösa mot en 122-a! Edited April 23, 2007 by c3grp Quote
FCR2 Posted April 23, 2007 Report Posted April 23, 2007 Det enda som jag lyckades med var att skjuta 20 st granater med grg mot en 122:a. Den började faktiskt blinka så trägen vinner. Visserligen dog vi sekunderna efter av en dos artilleri eld. Håll med, hemvärnet skall inte slås med stridsvagnsförband. Det gör ont. Quote
DaRaven Posted April 23, 2007 Report Posted April 23, 2007 Det enda som jag lyckades med var att skjuta 20 st granater med grg mot en 122:a. Den började faktiskt blinka så trägen vinner.Visserligen dog vi sekunderna efter av en dos artilleri eld. Håll med, hemvärnet skall inte slås med stridsvagnsförband. Det gör ont. Hemvärnet billigt. Stridsvagn dyr. Så om ni tappade en grupp på att slå ut den så gjorde ni ju ändå ert jobb i kriget ;) Quote
Rickard N Posted April 23, 2007 Report Posted April 23, 2007 har de fixat buggen i bt46 så att man inte kan slå ut en 122:a med pskot genom att skjuta på vagnens vänstra band? Quote
cf112 Posted April 23, 2007 Report Posted April 23, 2007 har de fixat buggen i bt46 så att man inte kan slå ut en 122:a med pskot genom att skjuta på vagnens vänstra band? Om inte, så tack för tipset... Quote
Rickard N Posted April 23, 2007 Report Posted April 23, 2007 Du får ju skit så det räcker i utvärderingen dock... åtminstone när du slagit ut den tredje på det sättet alt när du försöker slå ut den tredje. "F-sson för helvete, du siktar ju som en kråka. Du är en dålig varelse!" Quote
RU01 Posted April 23, 2007 Author Report Posted April 23, 2007 Det ryktades att nån pansarslusk blev så upprörd under övningen över att ha blivit utslagen av p-skott att han hoppade ur sin burk och började stega 30 m.....han fick därefter finna sig i att vara utslagen! Quote
cf112 Posted April 23, 2007 Report Posted April 23, 2007 Du får ju skit så det räcker i utvärderingen dock... åtminstone när du slagit ut den tredje på det sättet alt när du försöker slå ut den tredje."F-sson för helvete, du siktar ju som en kråka. Du är en dålig varelse!" Ha ha! Det kan jag ta så länge jag får se en Leo blinka! Quote
109 Eken Posted April 23, 2007 Report Posted April 23, 2007 Skit att jag skulle missa batövningen...hade praktik hela helgen :( Quote
Philip_88 Posted April 23, 2007 Report Posted April 23, 2007 Fräckt! Jag visste inte att vår 122a var SÅ bra Quote
109 Eken Posted April 23, 2007 Report Posted April 23, 2007 (edited) Bra, men ingen match för C3grp's Stick-of-wrath (+2) Edited April 23, 2007 by 109 Eken Quote
J.Nilsson Posted April 23, 2007 Report Posted April 23, 2007 Fan jag ser att det är fler som utrustar sig med LHAP (Lagom-Hård-Attack-Pinne). Jag brukar dock ha min för att verka emot mina instruktörer (B-Styrkan) när mina bulor tar slut... Quote
tinhead Posted April 23, 2007 Report Posted April 23, 2007 Minor på tråd som kan dras ut över vägen då pansar kommer. Då får ni se på pansar som stannar fort Quote
Fu Dahlberg Posted April 23, 2007 Report Posted April 23, 2007 Det är ganska lönlöst kriga mot våra 90- och 122-vagnar...de blåser skallen av en bara man tittar upp över kanten och det man har att skjuta med funkar inte på de där bestarna heller....... Därför man aldrig skall möte dem i öppen terräng... i staden är det en helt annan match... ("senaste" P4 övningen) Quote
FCR2 Posted April 23, 2007 Report Posted April 23, 2007 Det stämmer att vagnchefen i utslagen 90 vagn gick ut och stegade. Det var plut C vagnen som min plut slog ut. 252:a. Dock massakrerade resten av 90 plutonen min pluton. Som vid tid punkten bestod av 8 man. Så ingen stor massaker Quote
SBP Posted April 24, 2007 Report Posted April 24, 2007 Jo, det var en givande helg. Dom är stora... Utan fältarbeten (minor och dylikt), kan säga att vi hade tiden till att fixa men fick inte, så lyckades vi (inte samma komp som c3grp) under lördagen hålla stånd länge, och vi höll mestadels till i bebyggelse (regementsområdet och räddningsverket). Enligt uppgift så ska vi ha slagit ut 6st 122:or och 18st 9040:or, fast vi levde ju inte särskilt länge efter första eldöppnandet... Vår plut slog också ut en plutCvagn och den killen var inte särskilt nöjd med det... Quote
Sir Vival Posted April 24, 2007 Report Posted April 24, 2007 Jag har hört att det gick rätt bra ute på HEDEN och att IP-arnas goda agerande, om inte annat, varit ett PR-mässig "kvantsprång". Gott klarat! Quote
Pingo Posted April 24, 2007 Report Posted April 24, 2007 Hemvärnet skrämde verkligen P7. De hade trott de kunde köra över oss. Ha ha ha!! Hv slog vi ett anfall ut 8 av 12 vagnar..när momentet "gjordes om" hade plötsligt Hv inget artilleri, mineringarna kända osv. Slutliga anfallet hade plöstligt alla pv-vapen eldförbud efter att ett par 90-vagnar slagits ut. Vpl i vagnarna hade inte BT systemets hjämldok på i vagnarna...konstigt att de var svåra att slå ut på 20 meter. Eldöverfal på stab/tross fick göras om eftersom de inte var berredda på att vi skulle komma från det håll vi kom..hahahaha!! Quote
RU01 Posted April 24, 2007 Author Report Posted April 24, 2007 (edited) Hade annars uppfattningen att Hv fått på öronen ganska ordentligt...i vart fall ute på fältet. Några PC i bekantskapskretsen hade mest funderat över vad f-n som egentligen hände och att det hände SÅ FORT innan deras plutoner var överkörda och uppätna! Verkar dock ha funkat bättre för Pingo & co. Kunde vara intresant att veta hur vpl osv från P7 har upplevt det hela? Edited April 24, 2007 by c3grp Quote
709 Posted April 24, 2007 Report Posted April 24, 2007 Utan att ge mig in i vilka som "vunnit" kriget "på riktigt", så var det nu när jag fått lite distans på det väldigt kul. (har fått mig ett antal påpekningar att jag var lite långrandigt negativ vid utvärderingen, men jag vidhåller det jag framförde). "Hade" det varit inne i en stad och vi fått köra fältarbeten och PSG90 fullt ut, så tror jag det blivit Groschny (?) igen. Som SBP säger, deras personliga BT-utrustning försvann till slutstriden... Jag har inte koll på hela stridens förlopp, men även om ni ute på fälten blev slaktade, så stoppade ni upp dem i två timmar då vi väntade. De skulle komma efter 15 sades det. 17 blev det. Sen gick det fort. Inga foton från den slakten... Men vi tog många av dem, iallafall av de som var avsuttna. Tror jag. Kanske. Jesuspistolen användes flitigt av BlåGul. KÄRLEK. By 709. (Länk till större) Om någon på P7 känner igen dessa tre väringar som kom i en Pbv302 på högra flanken inne på Räddningsverket så be dem om några kommentarer. Hade varit väldigt intressant med deras syn på lördagens bataljer. Ser fram emot fler tillfällen då vi samövar på riktigt med väringarna/IA06/NBG. Alla vinner på det. /709 (Min första post på några månader. Hållt mig i kragen. Tänk-tryck-tala funkar inte alltid för mig.) Quote
II63 Posted April 24, 2007 Report Posted April 24, 2007 Ser att "den släpande forworden" som HV kallas av en del Yoff har varit ute och krigat loss lite. Kul att det verkar ha gått bra för er där nere i söder. Under övningen Vintersol så fick sig mekbat i Boden sig en rejäl minnesbeta vad som kan hända när man möter styrkor som har haft tid på sig att utföra fältarbeten samt att slåss i för dem gynnsam terräng, samt vikten av att inte splittra förbandet. Nu verkar en del av er ha haft osmaken att få möta dessa bestar ute i öppen terräng då de kan utveckla full eldkraft, vilket resulterade i effektiv bekämpning. Hoppas att man börjar ta HV på lite mer allvar från "reguljära försvarsmakten" och att alla som är med i HV ser att man faktiskt kan verka effektivt även på en mekaniserad motståndare. Fältmössa av för er framgång II63 Quote
Proto Posted April 25, 2007 Report Posted April 25, 2007 Verkar som om HV med viss framgång kan strida mot mekaniserade förband. Nu är jag knappast någon expert på detta, men om man följer med i försvarsmedian och bla på detta forum, verkar det vara så. Deltog själv i "operation våreld" i 2003 där HV också lyckades fördröja mek.för betydligt längre än man trodde skulle bli fallet. Ja, inte min grupp då, som mötte frontpansaret på 4 Leo vagnar.. JS Quote
Stocken Posted April 25, 2007 Report Posted April 25, 2007 Lite OT: Någon som vet varifrån uttrycket "Jesuspistolen" kommer (sökning i tråden gav 0 resultat)? /Stocken Jesuspistolen användes flitigt av BlåGul. Quote
RU01 Posted April 25, 2007 Author Report Posted April 25, 2007 http://www.p7.mil.se/skanskagruppen/index....ws&id=36853 Jesuspistol, den lilla gula manick BlåGul använder för att kunna slå ut och återuppliva folk och fordon med BT-system. Quote
"SSA" Gunny Posted April 25, 2007 Report Posted April 25, 2007 Tittar man på bilderna så var det inte många som hade BT, blir kanske lite missvisande resultat då? Quote
Guest Triggerpuller Posted April 25, 2007 Report Posted April 25, 2007 Skulle vara högst intressant att köra lite försök med att utrusta Hv med Spike LR och NLAW samt förmåga till indirekt eld. Finns rätt stor potential i reservistkonceptet. Quote
SBP Posted April 25, 2007 Report Posted April 25, 2007 Skulle vara högst intressant att köra lite försök med att utrusta Hv med Spike LR och NLAW samt förmåga till indirekt eld. Finns rätt stor potential i reservistkonceptet. Vi hade tillgång till/var tillförda grk men dom blev tidigt utsatta för radiak Undrar varför... Quote
Recommended Posts