Jump to content

Recommended Posts

Jarrå, då ska Heed med också. Själv så börjar jag den 14 januari med förarutb. på sisu. Funderar på att göra en Wachtmeister och komma dagen efter :P

 

 

Tror nog att det är PATGB203 som du ska utbilda dig på. Vi har skickat hem alla Sisuvagnar härifrån.

Stämmer bra de... ser fram emot det.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 340
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Satt o läste lite på Livgardets hemsida och hittade avsnittet om tidningen "Beredd" verkade ganska intressant. Stod i den om att man bara skrev kontrakt efter dom medicinska undersökningarna. Just för att FM inte skulle lägga pengar på att säga upp folk.

 

Har väll hängt här på detta forum nu ett ganska bra tag och läst om allt möjligt som har att göra med utlandstjänst. Dock har jag inte hört om någon här som har berättat om någon som blev "utsparkad" på grund av dom medicinska testerna. Jag och en kamrat är lite oroliga nämligen. Jag har en liten hörsel nedsättning, och han har ett synfel lixom.

 

Min fråga är då, är det vanligt att folk åker ut på grund av med-testerna?

 

Mvh.

Edited by skojjokern
Link to comment
Share on other sites

Det är inte jättevanligt men det händer. Jag vet inte vad som är vanligaste orsak men jag vet flera med problem med hjärtat, några med BMI (för överviktiga) och någon med konstiga värden (socker och sånt). Hörselnedsättning har jag inte hört (om). Dåligt skämt jag vet.

Men seriöst: många med lättare nedsättning i hörsel och syn har bedömts som tillräckligt friska för att åka.

Oroa dig inte, det är ingen idé.

 

/K

Link to comment
Share on other sites

Jag har en liten hörsel nedsättning, och han har ett synfel lixom.

Vad är liten hörselnedsättning? Om det är av den digniteten att man inte kan genomföra vanligt arbete i Sverige så fungerar det inte heller för utlandstjänst. Annars behövs ingen superhörsel utan normal hörsel är alldeles utmärkt. Hörseltest görs säkerligen mest för att se om förändringar skett under missionstiden.

 

Vad är synfelet? Vanlig närsynhet, långsynhet, brytningsfel är inget problem. Korrektion är fullt tillåten. Skador är inte att rekommendera då rehabiliteringsmiljön är kass.

 

Generellt gäller sunt förnuft och är man osäker kan man alltid ringa HSE på Livgardet och då diskutera sin egen situation med kunnig personal direkt.

Link to comment
Share on other sites

Satt o läste lite på Livgardets hemsida och hittade avsnittet om tidningen "Beredd" verkade ganska intressant. Stod i den om att man bara skrev kontrakt efter dom medicinska undersökningarna. Just för att FM inte skulle lägga pengar på att säga upp folk.

 

Har väll hängt här på detta forum nu ett ganska bra tag och läst om allt möjligt som har att göra med utlandstjänst. Dock har jag inte hört om någon här som har berättat om någon som blev "utsparkad" på grund av dom medicinska testerna. Jag och en kamrat är lite oroliga nämligen. Jag har en liten hörsel nedsättning, och han har ett synfel lixom.

 

Min fråga är då, är det vanligt att folk åker ut på grund av med-testerna?

 

Mvh.

 

Jag är själv en smula lomhörd på vänster öra, min uppfattning är att de är betydligt mer försiktiga om du är 20 och har hörselnedsättning. Jag har ju passerat 30 strecket så man kan väl nästan förvänta sig att jag har hörselnedsättning.

De var betydligt mer oroade för de kamrater jag hade i 20-årsåldern med lite tveksam hörsel sist jag var med på läkarundersökning inför mission. (i år)

Edited by 2Sharp
Link to comment
Share on other sites

Satt o läste lite på Livgardets hemsida och hittade avsnittet om tidningen "Beredd" verkade ganska intressant. Stod i den om att man bara skrev kontrakt efter dom medicinska undersökningarna. Just för att FM inte skulle lägga pengar på att säga upp folk.

 

Har väll hängt här på detta forum nu ett ganska bra tag och läst om allt möjligt som har att göra med utlandstjänst. Dock har jag inte hört om någon här som har berättat om någon som blev "utsparkad" på grund av dom medicinska testerna. Jag och en kamrat är lite oroliga nämligen. Jag har en liten hörsel nedsättning, och han har ett synfel lixom.

 

Min fråga är då, är det vanligt att folk åker ut på grund av med-testerna?

 

Mvh.

 

Jag är själv en smula lomhörd på vänster öra, min uppfattning är att de är betydligt mer försiktiga om du är 20 och har hörselnedsättning. Jag har ju passerat 30 strecket så man kan väl nästan förvänta sig att jag har hörselnedsättning.

De var betydligt mer oroade för de kamrater jag hade i 20-årsåldern med lite tveksam hörsel sist jag var med på läkarundersökning inför mission. (i år)

 

 

själv är jag 22år, har dock talat med en läkare på LG som sa att man bör ha så pass dålig hörsel att man känner av att man just har en nedsättnig för att man ska vara orolig. Fick min nedsättning när jag va 6år efter en öroninflamation. Och för att va ärlig så har jag aldrig kännt av att jag skulle ha sämmre hörsel än någon annan, så jag känner inte någon direkt oro. Sen skulle jag inte riktigt kunna se varför man skulle vara mindre oroad över någon som är 30 med dålig hörsel, än dom som är 20, klart att risken är större att man har sämre hörsel efter 30år än efter 20, men man ska ju göra samma jobb

Link to comment
Share on other sites

Satt o läste lite på Livgardets hemsida och hittade avsnittet om tidningen "Beredd" verkade ganska intressant. Stod i den om att man bara skrev kontrakt efter dom medicinska undersökningarna. Just för att FM inte skulle lägga pengar på att säga upp folk.

 

Har väll hängt här på detta forum nu ett ganska bra tag och läst om allt möjligt som har att göra med utlandstjänst. Dock har jag inte hört om någon här som har berättat om någon som blev "utsparkad" på grund av dom medicinska testerna. Jag och en kamrat är lite oroliga nämligen. Jag har en liten hörsel nedsättning, och han har ett synfel lixom.

 

Min fråga är då, är det vanligt att folk åker ut på grund av med-testerna?

 

Mvh.

 

Jag är själv en smula lomhörd på vänster öra, min uppfattning är att de är betydligt mer försiktiga om du är 20 och har hörselnedsättning. Jag har ju passerat 30 strecket så man kan väl nästan förvänta sig att jag har hörselnedsättning.

De var betydligt mer oroade för de kamrater jag hade i 20-årsåldern med lite tveksam hörsel sist jag var med på läkarundersökning inför mission. (i år)

 

 

själv är jag 22år, har dock talat med en läkare på LG som sa att man bör ha så pass dålig hörsel att man känner av att man just har en nedsättnig för att man ska vara orolig. Fick min nedsättning när jag va 6år efter en öroninflamation. Och för att va ärlig så har jag aldrig kännt av att jag skulle ha sämmre hörsel än någon annan, så jag känner inte någon direkt oro. Sen skulle jag inte riktigt kunna se varför man skulle vara mindre oroad över någon som är 30 med dålig hörsel, än dom som är 20, klart att risken är större att man har sämre hörsel efter 30år än efter 20, men man ska ju göra samma jobb

 

Denna tråden handlar inte om hörsel i US den handlar om KS17 men ändå...

 

FM vill kontrollera att man hör något så när (ganska humana krav)

FM vill kontrollera att man hör lika bra när man slutar som när man börjar (ganska höga krav)

 

Efter KS09 så hade jag en aning nedsatt hörsel på höger öra. detta konstaterades vid hemkomsten.

 

Jag gick på två kontroller på et privat företag i min hemstad 1 respektive 3 månader efter hemkomsten. Efter 3 månader så hade mitt öra "hämtat sig" till 50%. FM beslöt att det var bra nog.

 

Personligen så märkte jag inget av denna lilla hörselnedsättning vid någottillfälle men jag uppskattade att FM tog sitt ansvar i denna fråga även om skadan var minimal.

 

Vid de följande kontrollerna inför tjänstgörning i beredskapsförband och utlandsstyrkan så har de alltid uppmärksammat min lilla hörselskada. men det har alldrig vållat några problem.

 

Jag hoppas att vi nu kan prata om KS17...

Link to comment
Share on other sites

Nu var "GW-pluton" färdiga med sin första utbildningsperiod, det gick bra och folket man träffade på verkade bra. Förarbeviset fixat och AK5C inskjutet, nu en julbreak och lite jobb till sen syns vi i Februari igen.

Japp, det var najs :wacko:

 

Låter spännande :P Måste vara snäll mot dig så jag får brev och sånt oskadat och i tid :Malaj:

Jepp, det dummaste man kan göra är att göra sig osams med brevbäraren. Det vet väl alla? ;)

Men jag har umgåtts med din chef, fältpostchefen i över två veckor nu, så jag har nog ett övertag ändå ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Nu var "GW-pluton" färdiga med sin första utbildningsperiod, det gick bra och folket man träffade på verkade bra. Förarbeviset fixat och AK5C inskjutet, nu en julbreak och lite jobb till sen syns vi i Februari igen.

 

 

Får ni fortfarande skjuta med AK5C? Vi har fått höra att det är skjutförbud på dem i Sverige och här nere i Kosovo måste vi ha skyddsglasögon när vi övningsskjuter.

Link to comment
Share on other sites

Nu var "GW-pluton" färdiga med sin första utbildningsperiod, det gick bra och folket man träffade på verkade bra. Förarbeviset fixat och AK5C inskjutet, nu en julbreak och lite jobb till sen syns vi i Februari igen.

 

 

Får ni fortfarande skjuta med AK5C? Vi har fått höra att det är skjutförbud på dem i Sverige och här nere i Kosovo måste vi ha skyddsglasögon när vi övningsskjuter.

 

det är order på att tillsvidare så måste man använda skyddsglasögon när man skjuter AK5C, inget skjutförbud och utlandsstyrkan är undatagen från kravet på glasögon, dock så är det alltid bra att ha glasögonen på vid all tjänst.

anledningen är att det stänker lite olja och att det ibland kan komma ut en sticklåga

 

har skrivelsen i bilen

 

/b

Link to comment
Share on other sites

det är order på att tillsvidare så måste man använda skyddsglasögon när man skjuter AK5C, inget skjutförbud och utlandsstyrkan är undatagen från kravet på glasögon, dock så är det alltid bra att ha glasögonen på vid all tjänst.

anledningen är att det stänker lite olja och att det ibland kan komma ut en sticklåga

 

har skrivelsen i bilen

 

/b

Förvisso inget just med KS17 att göra men var nyfiken på hur nytt detta beslut är?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...
nån som ligger inne som kan berätta lite om hur det är.. när roterar ni och så?

 

KS16 börjar rotera hem vecka 10. Så det lär väl bli där i den svängen :clap:

 

KS16 roterar hem vecka 16. Först B-Coy och sedan vi på Log-Coy. KS17 kommer väl ner ca 1-2veckor och de tar över våra uppgifter 2-3dagar innan vi far hem.

Link to comment
Share on other sites

Du kanske har missat det men KS17 rekryterades direkt från inneliggande kullen på LG.

 

http://www.livgardet.mil.se/article.php?id=16888

 

Är det någon typ av försök man genomför, eller är folk verkligen seriösa med att det är så här dom vill att missionerna ska se ut?

 

Totalt våldta 50 år av tradition i utlandsstyrkan med att börja använda regementsmärken och egna baskrar, högvärdigt ignorera all erfarenhet som bevisar att en blandning av gammalt och nytt folk är att föredra...

 

Kan det vara livgardet som börjar inse att det bara är livgardet som ser positivt på livgardet? Någon icke-livgardist som inte håller med mej om att livgardets missionsutb är helt bakom flötet till stora delar? Eller är det bara jag som förhastar mej? :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Det är ett första test kan man väl säga, men så är det tänkt att bli när insatsorganisationen är sjösatt i sin helhet.

Det kommer fortfarande att rekryteras från det civila men inte lika omfattande.

Sen vad IntUtbE beträffar så finns det säkert åsikter över hela spektratt, beroende på när och i vilken tjänst man utbildas på etc.

 

I övrigt så gäller Tänk, Tryck, Tala även när det kommer språkbruk.

Link to comment
Share on other sites

Är det någon typ av försök man genomför, eller är folk verkligen seriösa med att det är så här dom vill att missionerna ska se ut?

Visst ser det lite konstigt ut, men precis som med NBG tror jag det här är ett steg på vägen mot en ny typ av Försvarsmakt. Det blir lite konstigt i övergångsperioden under ett antal år när gammalt och nytt blandas. Men om ca 10 år när omställningen kommit lite längre lär det nog uppfattas som helt naturligt.

Link to comment
Share on other sites

Är det någon typ av försök man genomför, eller är folk verkligen seriösa med att det är så här dom vill att missionerna ska se ut?

 

 

Enligt planerna ska det se ut så. Värnpliktsutbildning > Beredskap > Insats > Avveckling osv.

Link to comment
Share on other sites

Är det någon typ av försök man genomför, eller är folk verkligen seriösa med att det är så här dom vill att missionerna ska se ut?

 

 

Enligt planerna ska det se ut så. Värnpliktsutbildning > Beredskap > Insats > Avveckling osv.

 

På sikt kanske det ser ut så här

 

Värnpliktsutbildning >Anställning> Beredskap > Insats > Ledighet > stödja GU utbildning > Beredskap > Insats > Ledighet > stödja GU utbildning >Beredskap > Insats > Ledighet > stödja GU utbildning > Avveckling

 

Soldater anställs i 3-6 år, kanske längre i framtiden

 

men det kommer altid finnas plats för de som "bara" vill göra en mission då och då. Speciellt om man har någon nice fackutbildning (syrra,mekaniker,it mm)

Link to comment
Share on other sites

men det kommer altid finnas plats för de som "bara" vill göra en mission då och då. Speciellt om man har någon nice fackutbildning (syrra,mekaniker,it mm)

 

Dock om man ser på KS17 så verkar det ju finnas plats för folk som varit ute innan och har någon som helst erfarenhet att dela med sej av till soldaterna ENBART om de har någon nice fackutbildning och framförallt inte på B-COY...

 

Hur ska ett gäng pinkysar (inget ont om sådana, då jag själv var en för inte länge sedan) kunna leda ett gäng pinkysar? Blir ju som att en blind ska leda en blind...

 

Jag hävdar fortfarande att en blandning av folk och åldrar, yxor och pinkysar, både bland soldater och officerare (exakt sammansättning kan diskuteras separat) är det som krävs för en bra insats, även och kanske framförallt på ett skyttekompani. OCH detta saknas på KS17...tyvärr.

 

Är det seriöst någon som inte tycker så?

Link to comment
Share on other sites

men det kommer altid finnas plats för de som "bara" vill göra en mission då och då. Speciellt om man har någon nice fackutbildning (syrra,mekaniker,it mm)

 

Dock om man ser på KS17 så verkar det ju finnas plats för folk som varit ute innan och har någon som helst erfarenhet att dela med sej av till soldaterna ENBART om de har någon nice fackutbildning och framförallt inte på B-COY...

 

Hur ska ett gäng pinkysar (inget ont om sådana, då jag själv var en för inte länge sedan) kunna leda ett gäng pinkysar? Blir ju som att en blind ska leda en blind...

 

Jag hävdar fortfarande att en blandning av folk och åldrar, yxor och pinkysar, både bland soldater och officerare (exakt sammansättning kan diskuteras separat) är det som krävs för en bra insats, även och kanske framförallt på ett skyttekompani. OCH detta saknas på KS17...tyvärr.

 

Är det seriöst någon som inte tycker så?

 

Jag håller förvisso med dig. Men jag tycker inte att det är världens undergång att KS17 ser ut som det gör nu. Dom kommer alldeles säkert att kunna lösa sina uppgifter också. Kanske inte lika snabbt och smärtfritt i början som en "vanlig" mission med en sund blandning av yxor och pinkysar men dom kommer nog att klara ut det iaf.

 

FM håller ju på att omställa sin personalförsörjning och det här ser jag som ett test för det nya systemet. Förhoppningsvis kommer man dra en hel del lärdomar från detta och förbättra systemet ytterligare i framtiden. Gårdagens "vanliga" system som de flesta är vana vid måste omstruktureras på något sätt då antalet värnpliktiga som utbildas är på tok för få idag.

 

Jag hoppas och tror att KS17 kommer att gå bra.

Link to comment
Share on other sites

Dock om man ser på KS17 så verkar det ju finnas plats för folk som varit ute innan och har någon som helst erfarenhet att dela med sej av till soldaterna ENBART om de har någon nice fackutbildning och framförallt inte på B-COY...

 

Hur ska ett gäng pinkysar (inget ont om sådana, då jag själv var en för inte länge sedan) kunna leda ett gäng pinkysar? Blir ju som att en blind ska leda en blind...

 

Jag hävdar fortfarande att en blandning av folk och åldrar, yxor och pinkysar, både bland soldater och officerare (exakt sammansättning kan diskuteras separat) är det som krävs för en bra insats, även och kanske framförallt på ett skyttekompani. OCH detta saknas på KS17...tyvärr.

 

Är det seriöst någon som inte tycker så?

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Det gå helt enkelt inte att komma ifrån det faktumet att nästan ingen ur ks17 har varit ute innan och att många är nymuckade och unga. Men jag ser inte riktigt problemet. Den unga åldern medför självklart inte lika mycket livserfarenhet som hos en person i 30års åldern, dock betyder inte detta att den enskillda individen helt saknar förmågan att läsa såväl personer som situationer. Ock självklart, det som saknas i erfarenhet tas igen, många gånger om, i villja att lyckas. En lägre medlelålder är inte alls synonymt med verken oproffsighet eller inkompetens. Den enorma fördelen ligger i att nästan alla känner varandra sedan innan. Det är helt enkellt min uppfattning att ks-17 består av unga, skarptänkta, och fram för allt focuserade kvinnor och män.

Link to comment
Share on other sites

I dagsläget är det helt rätt att använda kosovo som en slags "pinkyskola" i syfte att ge nymuckade och yngre förmågor en känsla av livet i utlandsstyrkan. Mycket av det man utsätter sig själv och sina anhöriga under en utlandstjänstgöring oavsett missionsområde kan appliceras på en KS-tjänst. Därför ser jag det som en ytterst genomtänkt strategi av FM att skicka nymuckade och oerfarna soldater på KSmissioner, iallafall tills skiten träffar turbinen, men då vet man ju att man bara behöver stå ut i 3 veckor, sen kommer förstärkning.... Grmble...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...