Kn Glock Posted August 29, 2007 Report Posted August 29, 2007 Humm... Budgeten kommer ju nästa månad. Kan det komma att påverka KS17? Finns det nån risk att missionen ställs in? ÖB uttalade sig ju om att det var "viktigt att börja analysera omvärlden, för att sedan komma fram till en uppgift och därefter besluta om resurser."' Det är nog mer att se som en känga till politikerna (om än en känga av filt)... Som det är nu så tilldelas FM en påse pengar och ser vad som kan köpas för den... Omvärldsanalys har man inte råd med i nå´n seriös omfattning. MUST sysslar faktiskt bla med omvärldsanalys Sen så avgörs ju inte FM budgetramar enbart av omvärldsanalyser och försvarsberedningars rapporter Quote
Fanjunkar´n Posted August 29, 2007 Report Posted August 29, 2007 (edited) MUST sysslar faktiskt bla med omvärldsanalys Sen så avgörs ju inte FM budgetramar enbart av omvärldsanalyser och försvarsberedningars rapporter Jovisst men det spelar ju ingen roll när pengarna alltid kommer först och uppgifter och omvärldsanalys får vänta (och anpassas) tills efter de politiska ställningstaganden. Nu är vi dock ohjälpligt OT så för min del blir det inga mer inlägg i den här tråden om detta. Edited August 29, 2007 by Fanjunkar´n Quote
South Posted August 29, 2007 Report Posted August 29, 2007 (edited) Humm... Budgeten kommer ju nästa månad. Kan det komma att påverka KS17? Finns det nån risk att missionen ställs in? ÖB uttalade sig ju om att det var "viktigt att börja analysera omvärlden, för att sedan komma fram till en uppgift och därefter besluta om resurser."' Ställs in - Nej. Minskas ner - Mycket möjligt, till och med troligt . Fick från en källa ganska "högt upp" att styrkan blir minskad, men det lät på honom som att det rörde KS18. Fick dock inte veta vad som skulle bort. Edited August 29, 2007 by South Quote
martin Posted September 2, 2007 Report Posted September 2, 2007 Lycka till på ringeveckan killar och tjejer!! // Förhoppningsfull martin Quote
Blackadder Posted September 2, 2007 Report Posted September 2, 2007 det kommer bli minskning på två skytteplutoner och allt LMT bla. /b Quote
martin Posted September 4, 2007 Report Posted September 4, 2007 (edited) det kommer bli minskning på två skytteplutoner och allt LMT bla. /b källa på det? Ingen som har hört något i luren än? Edit: Hur många skytteplutoner brukar det finnas? Edited September 4, 2007 by martin Quote
Jikan Posted September 4, 2007 Report Posted September 4, 2007 det kommer bli minskning på två skytteplutoner och allt LMT bla. /b Jag är nere nu och i de logistiska spåren talar man om en nedskärning till en styrka på ca 250 pers. En del av dessa nedskärningar kommer att ligga i logistik kompaniet som, vad jag har förstått, kommer att förlora stora delar av sin maskinpluton redan till KS16. Vart de andra nedragningarna kommer att ligga vet jag ej men LMT...Hmm... Blackadder vi har fått indikationer om det totalt motsatta när det gäller LMT. LMT organisationen utvidgas ju bara mer och mer och önskemål om fler team kommer med jämna mellanrum. En glädjande nyhet för alla som vill åka till Kosovo är dock att man har skrivit avtal om att bemanna Camp Victoria i 5 år till. Så det lär nog bli några missioner till här nere. Quote
Fanjunkar´n Posted September 4, 2007 Report Posted September 4, 2007 En glädjande nyhet för alla som vill åka till Kosovo är dock att man har skrivit avtal om att bemanna Camp Victoria i 5 år till. Så det lär nog bli några missioner till här nere. ...och FM har nyss beslutat att lägga HMS Carlskrona i malpåse för eventuell försäljning eller skrotning, samma fartyg som fräschades upp för 225 miljoner för några år sedan... Avtal och slikt betyder intet när "besparingar" skall göras! Quote
Kn Glock Posted September 4, 2007 Report Posted September 4, 2007 (edited) En glädjande nyhet för alla som vill åka till Kosovo är dock att man har skrivit avtal om att bemanna Camp Victoria i 5 år till. Så det lär nog bli några missioner till här nere. ...och FM har nyss beslutat att lägga HMS Carlskrona i malpåse för eventuell försäljning eller skrotning, samma fartyg som fräschades upp för 225 miljoner för några år sedan... Avtal och slikt betyder intet när "besparingar" skall göras! OT Ang Carlskrona så saknas det ju även personal. Carlskrona ingår dock ej i KS17 åter till ämnet. Edited September 4, 2007 by Kn Glock Quote
Blackadder Posted September 4, 2007 Report Posted September 4, 2007 det kommer bli minskning på två skytteplutoner och allt LMT bla. /b Jag är nere nu och i de logistiska spåren talar man om en nedskärning till en styrka på ca 250 pers. En del av dessa nedskärningar kommer att ligga i logistik kompaniet som, vad jag har förstått, kommer att förlora stora delar av sin maskinpluton redan till KS16. Vart de andra nedragningarna kommer att ligga vet jag ej men LMT...Hmm... Blackadder vi har fått indikationer om det totalt motsatta när det gäller LMT. LMT organisationen utvidgas ju bara mer och mer och önskemål om fler team kommer med jämna mellanrum. En glädjande nyhet för alla som vill åka till Kosovo är dock att man har skrivit avtal om att bemanna Camp Victoria i 5 år till. Så det lär nog bli några missioner till här nere. tja.... jag överlåter åt någon annan att avgöra om jag brukar skjuta skott i mörkret... men att det kommer från en trovärdig källa med god inblick är väl inte att säga för mycket alls. /b Quote
Fanjunkar´n Posted September 4, 2007 Report Posted September 4, 2007 En glädjande nyhet för alla som vill åka till Kosovo är dock att man har skrivit avtal om att bemanna Camp Victoria i 5 år till. Så det lär nog bli några missioner till här nere. ...och FM har nyss beslutat att lägga HMS Carlskrona i malpåse för eventuell försäljning eller skrotning, samma fartyg som fräschades upp för 225 miljoner för några år sedan... Avtal och slikt betyder intet när "besparingar" skall göras! OT Ang Carlskrona så saknas det ju även personal. Carlskrona ingår dock ej i KS17 åter till ämnet. Självfallet finns inget behov av ett fartyg i KS17:s arsenal. Använde det ju endast som ett exempel på att inget kan tas som intäkt på långvarigt engagemang enbart pga avtal eller dylikt. Om nu Blackadder skjuter i mörkret så brukar han iaf ha bra mörkersyn... Quote
bgbv90 Posted September 4, 2007 Report Posted September 4, 2007 hur länge brukar det ringas om dagarna? Quote
Kryptörn Posted September 4, 2007 Report Posted September 4, 2007 Ingen som har hört något i luren än? Jo. Quote
martin Posted September 4, 2007 Report Posted September 4, 2007 hur länge brukar det ringas om dagarna? I second that. Quote
bgbv90 Posted September 4, 2007 Report Posted September 4, 2007 Ingen som har hört något i luren än? Jo. Okej, då vet man iaf att de börjat ringa!, vad har du sökt om man får fråga? Quote
Kingecho1 Posted September 4, 2007 Report Posted September 4, 2007 En glädjande nyhet för alla som vill åka till Kosovo är dock att man har skrivit avtal om att bemanna Camp Victoria i 5 år till. Så det lär nog bli några missioner till här nere. Som tidigare sagts så är detta nog det tydligaste tecknet på att KS-missioner håller på att avecklas enligt FM-princip. Men innan en större fast byggnad byggs där nere för xx miljoner så händer nog inget. Är nog lite för lite pengar i sjön med bara avtalspengarna, FM brukar ju gärna kasta bort större belopp. Quote
Kn Glock Posted September 4, 2007 Report Posted September 4, 2007 Ingen som har hört något i luren än? Jo. Hyggoff? Quote
Kryptörn Posted September 4, 2007 Report Posted September 4, 2007 Ingen som har hört något i luren än? Jo. Hyggoff? Nope, samma befattning som tidigare vända. Vad jobbigt det blev nu då... decisions decisions! Quote
martin Posted September 5, 2007 Report Posted September 5, 2007 Fått samtal jag med nu befattning? Quote
jonta Posted September 5, 2007 Report Posted September 5, 2007 Fått samtal jag med nu befattning? Stabsbiträde/Bilförare Du då? Quote
martin Posted September 5, 2007 Report Posted September 5, 2007 QUOTE(martin @ Sep 5 2007, 12:16 ) QUOTE Fått samtal jag med nu befattning? Stabsbiträde/Bilförare Du då? Jag ruvar fortfarande på telefonen. Sökt skytte/sökgruppchef och stf Quote
jonta Posted September 5, 2007 Report Posted September 5, 2007 QUOTE(martin @ Sep 5 2007, 12:16 ) QUOTE Fått samtal jag med nu befattning? Stabsbiträde/Bilförare Du då? Jag ruvar fortfarande på telefonen. Sökt skytte/sökgruppchef och stf Är ju mycket av veckan kvar. Lycka till Quote
Marst060 Posted September 5, 2007 Report Posted September 5, 2007 Inget samtal ännu. Faaaaaaaan...... Inte bra för nerverna. Ska ner på gymet och skingra tankarna istället för att sitta och titta på mobilen. Quote
Wigsten Posted September 5, 2007 Report Posted September 5, 2007 Ringer de upp alla som är aktuella för antagning eller kan man bli antagen utan att först bli uppringd? En annan gör ju GU just nu, så det är inte alltid lätt att få tag på mig dagtid. Det vore ju minst sagt surt om man inte har möjlighet att svara när de ringer, och de hoppar över en.. Quote
jonta Posted September 5, 2007 Report Posted September 5, 2007 Ringer de upp alla som är aktuella för antagning eller kan man bli antagen utan att först bli uppringd? En annan gör ju GU just nu, så det är inte alltid lätt att få tag på mig dagtid. Det vore ju minst sagt surt om man inte har möjlighet att svara när de ringer, och de hoppar över en.. Jag hade en som blev uppringd under lumpen, på kvällstid då. Självklart försöker de flera gånger om de vill ha dig. Du lär ju se missade samtal annars. Annars kan de väl alltid snacka med ditt befäl så de får tag i dig. Quote
Kingecho1 Posted September 5, 2007 Report Posted September 5, 2007 Ringer de upp alla som är aktuella för antagning eller kan man bli antagen utan att först bli uppringd? En annan gör ju GU just nu, så det är inte alltid lätt att få tag på mig dagtid. Det vore ju minst sagt surt om man inte har möjlighet att svara när de ringer, och de hoppar över en.. Njaaa tror ingen blir antagen utan att någon form av kommunikation skett först. Tänk dig själv hur du skulle göra om du rekryterade personal till din pluton/grupp? Skulle du åka utomlands med någon du bara läst lite om på papper? Eller skulle du vilja ha samtalat lite med personen först? Dessutom ringer de ju flera än de som blir uttagna då man gärna vill ha lite och välja på. Quote
Divex Posted September 5, 2007 Report Posted September 5, 2007 Ringd och insatt i läget. Åker med till KS17 Quote
HoneyFresh Posted September 5, 2007 Report Posted September 5, 2007 Ringer de upp alla som är aktuella för antagning eller kan man bli antagen utan att först bli uppringd? En annan gör ju GU just nu, så det är inte alltid lätt att få tag på mig dagtid. Det vore ju minst sagt surt om man inte har möjlighet att svara när de ringer, och de hoppar över en.. Japp de gör de. Oftast. När jag gjorde min GU fick jag mitt under slutövningen en mobil med ett lustigt samtal. Så säkerligen kommer de att se till att få tag i dig. ps. Blev förra veckan förfrågad att följa med som SkytteGrpC på ks17. Fasen. Man blir sugen men men. Det går fler tåg... Quote
Marst060 Posted September 6, 2007 Report Posted September 6, 2007 Någon med stabstjänst eller motsvarande "civil" tjänst som blivit uppringd? Quote
Recommended Posts