Jump to content

Uniformsbestämmelser för Försvarsmakten


Kimster

Recommended Posts

Gäller Ka:s och flottans gradkragspeglar fortfarande eller går dom med stjärnor numera? Kommer ihåg att våra befäl på bassäk och insats bar lökar på FU90 under min tid så sent som 2002. Var lite snack om ändringar men har dom verkställts? (På min tid var det ordning på graderna, Fk = 1 lök, Lt två, Kn tre osv. så det kanske inte finns i det nya för mig totalt röriga systemet?)

Hur som så var det vackert med dessa kragspeglar!

 

Fjun som fortfarande är blå i den gröna själen.

Link to comment
Share on other sites

Gäller Ka:s och flottans gradkragspeglar fortfarande eller går dom med stjärnor numera? Kommer ihåg att våra befäl på bassäk och insats bar lökar på FU90 under min tid så sent som 2002. Var lite snack om ändringar men har dom verkställts? (På min tid var det ordning på graderna, Fk = 1 lök, Lt två, Kn tre osv. så det kanske inte finns i det nya för mig totalt röriga systemet?)

Hur som så var det vackert med dessa kragspeglar!

 

Fjun som fortfarande är blå i den gröna själen.

Den här tråden gäller förbättringar i det kommande reglementet.

Men jag svarar ändå:

Till FU 90 ska Arméns gradbeteckning anbringas.

 

Gällande m 48, 87, 93, 98 och allt vad de nu heter så är det för Amf:

Lök - Fk

Lök och ett smalt streck - Lt

Lök och ett brett streck - Kn

Lök, ett smalt och ett brett streck - Mj

Lök och två breda streck - Övlt

Lök och tre breda - Öv

 

För Flottan byter du lök mot ring och ändrar namn på Mj-Öv.

 

Det framgår med all tydlighet i UniRFM 2003 och är exakt likadant som när du sist tjänstgjorde i FM.

Det är dessutom inget som jag anser behövs ändras på.

 

/K

Link to comment
Share on other sites

1. Se till att måtten finns med för var alla märken och motsvarande skall sitta.

 

2. Förenkla förklaringen om hur man ska sätta medaljer och ribbor (jaja, släpspännen då..). Vilken ordning, hur många i bredd och hur överlappar man medaljer om de överstiger angiven mängd i bredd.

 

3. Lägg till generella uniformsbestämmelser, typ stänga fickor, nivå på kängputs och hur kragspeglar skall sys (I över och underkant eller runt hela) och sådana saker. Även baskerstuk och liknande kan med fördel tas upp.

 

4. Klargör och fastställ vilka utbildningstecken och liknande som är godkända och hur många i vilka kombinationer.

 

5. Förtydliga bilder och gör lättförståeliga illustrationer på i princip allt.

 

6. Se till att det är VERBOTEN att blanda kamomönstrade ytterplagg och arbetsdräkt M/87-93.

 

7. Fastställ när de olika uniformssystemen skall användas. Jag tycker man överanvänder 90-systemet när det finns andra tilldelade uniformer.

 

Sen har jag några (högst) personliga förslag.

Tillåt att utmärkelsetecken utan band och släpspännen får bäras simultant. Detta för att de oftast tilldelas av olika orsaker, utan band för t ex skytteprestationer och med band för prestationer i hela yrkesrollen motsv.

Trupparaddräkt kan förenklas genom att använda hjälm 90 alt basker och slät stridsväst då det är mer moderniserat och mer representativt för slagkraft och stridsduglighet. Se många andra länders motsvarighet.

Återinför båtmössa M/60 så att soldater som ej ännu erhållit baskern, och personal i friv org kan använda M/87.

Inför skärmmössa M/87 även för furir då både furirer och sergeanter (i beredskapsförbanden iaf) i allt väsentligt är uoff (jag vet... Inte på pappret).

Inför förbandstecken i tyg på M/87. Mer representativt än bara grip eller älg osv.

Tillåt utbildningstecken som bara finns i tyg till M/87, ex vis jägar-bågen.

 

Nu kommer jag att få någon form av verbalt stryk av gamla sköna reglementsrävar, men det välkomnas!

 

 

Väl mött!

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle vilja ha ett återinförande av Flottans,Amfs och FVs galoner på grön axelklaffshylsa.

Samt flottans galoner på kragspeglarna.

 

 

Tillägg: Samt en hylsvariant för meniga med truppslagstecken

Edited by Tikkanen
Link to comment
Share on other sites

3. Lägg till generella uniformsbestämmelser, typ stänga fickor, nivå på kängputs och hur kragspeglar skall sys (I över och underkant eller runt hela) och sådana saker. Även baskerstuk och liknande kan med fördel tas upp.
Word.

 

7. Fastställ när de olika uniformssystemen skall användas. Jag tycker man överanvänder 90-systemet när det finns andra tilldelade uniformer.
Det finns redan idag fastställt. Problemet med det är som med så mycket annat: efterlevnaden.

 

Jag skulle vilja ha ett återinförande av Flottans,Amfs och FVs galoner på grön axelklaffshylsa.

Samt flottans galoner på kragspeglarna.

Om inte annat så för att det skulle göra alltihopa mer intiutivt. Det är idag inte lätt att leta fram vad som ska bäras till den uniform som är av "fel" slag. Förvirringen är så stor att amf har låtit sy upp och delat ut axelklaffshylsor i grönt enligt marinens gradbeteckninssystem till sina kadetter. Detta trots att marinens personal, som tidigare har nämnts i tråden, bär samma gradbeteckningssystem som armén till fältuniform.

 

Problemet är till och med större åt andra hållet. Försök luska fram vilken gradbeteckning någon ur armén eller flygvapnet ska bära till sjöstridsdräkt så får ni se.

 

Tillägg: Samt en hylsvariant för meniga med truppslagstecken
Givetvis! Kan flottan kan resten av FM också ordna det.

 

/mdn

Link to comment
Share on other sites

Att dom trycker upp den i pärmform så dom kan uppdatera den hela tiden..???

 

Tjaa en sak till....

Att det blir standard med kardborrefäste för förbandstecken och kragspeglar på M90.

Kan inte förstå varför Armén kan vara så himla envisa med att det skall sys för hand... :ph34r:

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle vilja ha ett återinförande av Flottans,Amfs och FVs galoner på grön axelklaffshylsa.

Samt flottans galoner på kragspeglarna.

 

 

Tillägg: Samt en hylsvariant för meniga med truppslagstecken

Håller med Tikkanen till del (se ett tidigare inlägg i denna tråd: gradbeteckningar till FU90), men låt oss slippa att sy på kragspeglarna, slopa dessa gamla kvarlevor och modifiera m/90 till samma utförande som m/90L FN med gradbeteckningslejf på bröstet.

Link to comment
Share on other sites

Att dom trycker upp den i pärmform så dom kan uppdatera den hela tiden..???

 

Tjaa en sak till....

Att det blir standard med kardborrefäste för förbandstecken och kragspeglar på M90.

Kan inte förstå varför Armén kan vara så himla envisa med att det skall sys för hand... ;-)

Även här något som borde införas på alla standard m/90: kardborre för utbildnings- och förbandstecken på ärmarna, något som är påbörjat inom FM iom m/90T.

Link to comment
Share on other sites

En sak som borde läggas till är neptuni i baskern igen. Snyggt som attans.

Snyggt kanske men följer inte logiken i den trend som finns idag inom FM, alltså att huvudbonader är ett förbandsattribut och gäller ej som utbildningstecken. Neptuni gaffel är just ett utbildningstecken. Skulle vara ett steg bakåt enligt min mening.

/G.L.

Link to comment
Share on other sites

Men när kommer boken då?

Den uppfattningen jag har fått, sist jag hörde något, var att det är månader kvar. Arbetet är iaf inte avslutat än.

Någon som har bättre koll?

Antagligen som du skriver, 'månader kvar'. Har för mig att förbanden skulle yttrat sig angående ett remissförslag i början av året, säg två månader sedan. Blir säkert inget innan sommaren.

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle vilja ha ett återinförande av Flottans,Amfs och FVs galoner på grön axelklaffshylsa.

Samt flottans galoner på kragspeglarna.

 

 

Tillägg: Samt en hylsvariant för meniga med truppslagstecken

Håller med Tikkanen till del (se ett tidigare inlägg i denna tråd: gradbeteckningar till FU90), men låt oss slippa att sy på kragspeglarna, slopa dessa gamla kvarlevor och modifiera m/90 till samma utförande som m/90L FN med gradbeteckningslejf på bröstet.

Jag håller med dig till 100%, god idé ;-)

Jag har dock svårt att föreställa mig hur en "normal" FU90 skulle kunna utrustas med en klaff.

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle vilja ha ett återinförande av Flottans,Amfs och FVs galoner på grön axelklaffshylsa.

Samt flottans galoner på kragspeglarna.

 

 

Tillägg: Samt en hylsvariant för meniga med truppslagstecken

Håller med Tikkanen till del (se ett tidigare inlägg i denna tråd: gradbeteckningar till FU90), men låt oss slippa att sy på kragspeglarna, slopa dessa gamla kvarlevor och modifiera m/90 till samma utförande som m/90L FN med gradbeteckningslejf på bröstet.

Jag håller med dig till 100%, god idé ;-)

Jag har dock svårt att föreställa mig hur en "normal" FU90 skulle kunna utrustas med en klaff.

Lätt som en plätt, samma placering som på FJS02/RS05, (RS05-tråden) sys fast nedtill och fästes upptill med kardborre alt. tryckknapp. Utrymmet räcker till för en slejf/klaff som är ca 45 mm bred.

 

Edit: länkat till RS05-tråden

Edited by Göta Lejon
Link to comment
Share on other sites

Jag skulle vilja ha ett återinförande av Flottans,Amfs och FVs galoner på grön axelklaffshylsa.

Samt flottans galoner på kragspeglarna.

 

 

Tillägg: Samt en hylsvariant för meniga med truppslagstecken

Håller med Tikkanen till del (se ett tidigare inlägg i denna tråd: gradbeteckningar till FU90), men låt oss slippa att sy på kragspeglarna, slopa dessa gamla kvarlevor och modifiera m/90 till samma utförande som m/90L FN med gradbeteckningslejf på bröstet.

Jag håller med dig till 100%, god idé ;-)

Jag har dock svårt att föreställa mig hur en "normal" FU90 skulle kunna utrustas med en klaff.

Lätt som en plätt, samma placering som på FJS02/RS05, (RS05-tråden) sys fast nedtill och fästes upptill med kardborre alt. tryckknapp. Utrymmet räcker till för en slejf/klaff som är ca 45 mm bred.

 

Edit: länkat till RS05-tråden

Glockrent! Modifieringen ser i mina ögon ut att bli förhållandevis billig. jag skulle föredra tryckknapp av samma typ som övriga knappar på fältjackan, frågan är hur estetiskt det blir.

Link to comment
Share on other sites

Det blir nog ganska billigt att sy dit klaff enligt 90L principen med kardborre och då kan man ju passa på att sy dit kardborre för förbandsmärke och utbildningstecken!

Men det är väl kanske inte så troligt att det blir något av det.

 

Hoppas som tidigare nämnts att det blir en PDF utgåva så den blir spridningsbar på bredden.

 

Jag anser även att man antingen bör utrangera fältmössa M/59 helt, eller begränsa användandet på något sätt. Det ser ju inte riktigt klokt ut vid vissa hemvärnsförband där de som utrustat nyligen har 90 mössa, och en del äldre har M/59. Det ger ju uppsynen av en partisanstyrka med frikrigare!

Link to comment
Share on other sites

Den absolut viktigaste punkten är tillgängligheten för alla - överallt.

 

Man kan inte ställa krav på korrekt bärande om inte alla kan läsa reglementet. Nya UniRFM får inte distribueras enbart på emil eller annan intranetlösning. I min värld borde reglementet vara lätt tillgängligt på nätet och informationen där alltid vara korrekt uppdaterad, så att alla alltid kan klä sig rätt. Yrkesofficer såsom hemvärnsman.

 

/P

Link to comment
Share on other sites

Jag är mest intresserad av vad man i så fall har tänkt göra av truppslagstecknen? Dessa är ju inget större problem i utlandsstyrkan men här hemma tycker jag att de fyller en funktion.

Jag delar Göta Lejons ideér om det med, man gör på samma sätt som flyget gjorde med sina hylsor, man införskaffar hylsor med truppslagstecknet över eller under själva pommesen, pixstjärnor, stjärnorna.

Flottan bär såklart ankaret över sträcken för meniga,korpral och furir.

Flyget gör på samma sätt som de gjort tidigare.

Amf bär sina kanoner under sträcken för meniga,korpral och furir.

Link to comment
Share on other sites

Kommer m/ä med där eller kommer det som separat reglemente?

 

Mässdräkt får idag användas från Sergants tjänsteställning dvs uoff av 1.graden och uppåt, ganska bra regel tycker jag. Men åandra sidan blir nog FM tvunga att se över sina mässar så det åter kanske blir tre st på varje fartyg och regemente, men den diskussion är OT.

 

Dessutom så borde M/Ä ersätta arméns mässdräkt och paraddräkten återinföras i flottan. Mässdräkt är bara lättnad i klädsel från officersfracken (som också borde återinföras/ iallafall reglementeras som sällskapsuniform)

 

Bra med truppslagstecken/ tjänstetecken på alla vpl nivåer.

 

Gör reglementet som dels databas att söka enkelt i med tydliga bilder och ritningar(som smidigt kan skrivas ut och tryckas i näven på rekryten till inretjänst kvällar med sömnad mm) och som en smidig publikation att ha i bokhyllan, kanske tom nedskuren till respektive uniformssystem för att använda i "fältbruk". Kanske även paradex att sälja till MÖPar som inte är i FM och har tillgång till den på annat sätt.

 

Kommer nått att försvinna?

Edited by Psilander
Link to comment
Share on other sites

Det kanske största felet i den nuvarande UniR FM måste ändras:

Bärande av namnbricka på innerkavaj m/48. Som det är nu ska den bäras på vänstra slaget. Det ser helt fruktansvärt ut. Jag har svårt att se hur den nuvarande namnbrickan kan sitta snyggt och naturligt någonstans på m/48 som den gör på m/87. Kanske skulle någon av de oreglementerade alternativa namnbrickor jag har sett fungera bättre.

 

/mdn

Link to comment
Share on other sites

Det kanske största felet i den nuvarande UniR FM måste ändras:

Bärande av namnbricka på innerkavaj m/48. Som det är nu ska den bäras på vänstra slaget. Det ser helt fruktansvärt ut. Jag har svårt att se hur den nuvarande namnbrickan kan sitta snyggt och naturligt någonstans på m/48 som den gör på m/87. Kanske skulle någon av de oreglementerade alternativa namnbrickor jag har sett fungera bättre.

 

/mdn

 

Varför inte bara låta marinen köra med liknande typ som amerikanerna och många andra har, och man ibland kan se på svenska generaler?

 

Säkerhetsnål, pin eller starkt magnetfäste istället för svenska klämman. Går förstås att göra i alla färger och flera rader äver dessa.

 

nparmy.jpg

 

npnavy.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...