Jump to content

Ammunition till grg


Skinkan

Recommended Posts

Tycker du ska ta ett snack med era instruktörer! :banghead:

Det är laddarens ansvar och skyldighet att ha uppsikt över riskområdet bakom vapnet (de delar som går att överblicka) ända tills att skottet är avfyrat!

Det vill säga - i samma stund det säger "pang" får laddaren släppa riskområdet - inte tidigare!

Passa er för att bryta mot SäkI. Det blir visserligen eran instruktör som får stå till svars om det händer nåt, men det är nog en klen tröst för den som ev hamnar i bakblåset...

Hoppas du inte tar illa upp för att jag är rakt på, men jag blir så förb****d när jag ser/hör talas om kollegor som lär ut felaktiga handhavanden och betende. Speciellt om det äventyrar säkerheten.

/O

"Erat hårkors i gryningen"

Vi verkar ha två läger här, titta bakåt hela tiden eller kolla bakåt snabbt, ge Klart bakåt för att sedan eldreglera.

Jag förespråkar självklart alt. 1, det jag är drillad på som jag skrivit tidigare.

 

För att få en uppfattning om hur man gör på andra platser, inte bara i Sverige så finns det gott om filmklipp på internet från andra länder (DK, USA och GB framförallt) och förfarandet varierar minst sagt. Allt ifrån "korrekt" i min värld till konstigheter som att laddaren verkar vara OmgC som ger alla kommandon (!).

Generellt sett så verkar omladdningen vara dåligt prioriterad på dom klipp jag hittat! Det fipplas, det tar fruktansvärt lång tid, osäkra handgrepp mm mm. Nu har man ju ingen aning om var i utbildningen dom befinner sig, men det är inte som jag är van. Smack, smack, smack så ska det sitta en ny granat i röret.

Från laddat i eldställning vill jag ha tre granater avfyrade på 10 sekunder, dvs två omladdningar, och alla träff. Det klarar ingen som ska eldreglera samtidigt. Varför då detta med tre granater på 10s? Fråga vilken StrfSkytt som helst hur lång tid det tar att hitta mål och bekämpa. Laddningen är ALLT om GRG ska vara ett effektivt system.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 113
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ska vi sansa oss lite från vissa håll kanske...

 

Säkerheten vid skjutning med GRG behöver vi nog inte oroa oss för. Det finns en och annan som är utbildad på pansarskott i den här tråden antar jag. Av vem och hur kontrolleras "klart bakåt" där, och hur säkert görs det i jämförelse med en laddare som sitter halvt bakåtvänd?

 

Ska man alltid räkna med att 4 snabba skott är primära målet med skyttet? Låter väldigt "Pansarspränggranat från skogsbryn".

Ska man alltid räkna med att man har en gammal hederlig skytteplutonsuppställning att joddla med i folk och omgångschefer för eldreglering?

 

 

Titta lite utanför bubblan och kika efter om det inte går att lösa en uppgift på något annat sätt OCKSÅ.

Att feppla på med grisfingrarna och ladda snabbt om det behövs betyder inte att man inte kan anpassa sig. En del verkar lite låsta.

Link to comment
Share on other sites

Säkerheten vid skjutning med GRG behöver vi nog inte oroa oss för. Det finns en och annan som är utbildad på pansarskott i den här tråden antar jag. Av vem och hur kontrolleras "klart bakåt" där, och hur säkert görs det i jämförelse med en laddare som sitter halvt bakåtvänd?

Jag förstår mycket väl hur du tänker eftersom den tanken slagit även mig, men det finns en stor skillnad.

När pansarskott avfyras är det skyttens ansvar att säkerställa klart bakåt. Så är det inte med GRG. Där SKA laddaren säkerställa och vid fara avbryta på lämpligt sätt, exempelvis genom att öppna slutstycket. Nu börjar vi halka in på ansvarsfrågor vid fredstutbildning. Pskott - skytten är ansvarig. GRG - laddaren är ansvarig.

 

Ska man alltid räkna med att 4 snabba skott är primära målet med skyttet? Låter väldigt "Pansarspränggranat från skogsbryn".

Ja. Vad annars? Vad vill vi uppnå med vapnet? Vill vi slå ut ett fordon eller bara reta upp det? Vill vi lägga en fjuttig rökgranat eller 4 som verkligen täcker? Räknar man med att första skottet eventuellt missar eller träffar dåligt så ÄR omladdningen fortfarande viktigast.

 

Ska man alltid räkna med att man har en gammal hederlig skytteplutonsuppställning att joddla med i folk och omgångschefer för eldreglering?

Nej. Så kan man aldrig låsa fast sig. Men utgångsläget bör kanske vara så. Just därför blir det även effektivast om skytten själv eldreglerar.

Edited by cf112
Link to comment
Share on other sites

Säkerheten vid skjutning med GRG behöver vi nog inte oroa oss för. Det finns en och annan som är utbildad på pansarskott i den här tråden antar jag. Av vem och hur kontrolleras "klart bakåt" där, och hur säkert görs det i jämförelse med en laddare som sitter halvt bakåtvänd?

Jag förstår mycket väl hur du tänker eftersom den tanken slagit även mig, men det finns en stor skillnad.

När pansarskott avfyras är det skyttens ansvar att säkerställa klart bakåt. Så är det inte med GRG. Där SKA laddaren säkerställa och vid fara avbryta på lämpligt sätt, exempelvis genom att öppna slutstycket. Nu börjar vi halka in på ansvarsfrågor vid fredstutbildning. Pskott - skytten är ansvarig. GRG - laddaren är ansvarig.

 

Helt rätt cf112!

Vid skjutning med Pskott 86 SKALL skytten titta bakåt och kontrollera den del av riskområdet han kan överblicka och "skrika" SKOTT KOMMER. Och det är helt rätt att den som är utbildad på Pskott86 skall känna till det här...

 

/O

 

"Erat hårkors i gryningen"

Link to comment
Share on other sites

Har precis blivit utbildad på GRG, och har då erfara att om inte omgångs chefen eller grp chefen kan eldreglera måste laddaren

göra det. Man kan inte eldreglera själv på avstånd kortare än 100-150 m med barlastad ammunition,synen blir ju lite ur fokus ett tag!

Så man ser inte riktigt var man träffar. Sen med SLPSGR eller SLSGR kanske man kan eldreglera själv för då ser man ju verkan i målet en längre tid

efteråt!

 

 

Sedan måste jag säga att grglys är riktigt skoj att skjuta.

Men dyrt! 4000 kr styck!

Link to comment
Share on other sites

Sedan måste jag säga att grglys är riktigt skoj att skjuta.

Men dyrt! 4000 kr styck!

Har ni fått skjuta lys? Recension tack!! :dribble:

det smäller som fan först sen lyser det :unsure:

Men Joppe.... Du är för söt... :wacko:

Lite mer ingående kanske. Hur långt flög kängorna? Hur var känslan? Skillnaden mot dom andra granaterna som finns?

Link to comment
Share on other sites

Sedan måste jag säga att grglys är riktigt skoj att skjuta.

Men dyrt! 4000 kr styck!

Har ni fått skjuta lys? Recension tack!! :dribble:

det smäller som fan först sen lyser det :unsure:

Men Joppe.... Du är för söt... :wacko:

Lite mer ingående kanske. Hur långt flög kängorna? Hur var känslan? Skillnaden mot dom andra granaterna som finns?

Tycker jag skrev det tidigare i tråden. Det säger PANG... ska man vara petig så trycker det till i baksidan av låren/vaderna en aning. Stående skjutställning är dock inga problem.

Om du läst mitt tidigare inlägg där jag nämnde lys hade du förresten hittat ett tillfälle då det är direkt DUMT att titta bakåt som laddare vid skottillfället. Det tog en bra stund innan det slutade flimra grönt i hela synfältet. Rätt fånigt. Dessutom, ett bra exempel på att det krävs samverkan mellan skytt/laddare för att få rätt elevering och rätt bäring på lysgranaten, det är INTE självklart för skytten i beckmörker. Och bråttom att ladda om är det inte heller.

 

Oavsett hur osexigt jag tycker det är att skjuta/ladda GRG så tycker jag det är förj_la illa när det inte övas med den am man har i listorna om det blir skarp, och har ... framfört det varenda gång jag haft möjlighet. Tempering av spräng, riktning vid skjutning av lys och rök... (tempo vid pansarspräng ;) )... det är inte självklart något av det, och definitivt inte någonting man lär sig av att enbart skjuta 20mm och barlastad. Det är enbart drill och ett sätt att vänja sig av med skotträdsla.

Link to comment
Share on other sites

Tycker jag skrev det tidigare i tråden. Det säger PANG... ska man vara petig så trycker det till i baksidan av låren/vaderna en aning. Stående skjutställning är dock inga problem.

Om du läst mitt tidigare inlägg där jag nämnde lys hade du förresten hittat ett tillfälle då det är direkt DUMT att titta bakåt som laddare vid skottillfället. Det tog en bra stund innan det slutade flimra grönt i hela synfältet. Rätt fånigt. Dessutom, ett bra exempel på att det krävs samverkan mellan skytt/laddare för att få rätt elevering och rätt bäring på lysgranaten, det är INTE självklart för skytten i beckmörker. Och bråttom att ladda om är det inte heller.

 

Oavsett hur osexigt jag tycker det är att skjuta/ladda GRG så tycker jag det är förj_la illa när det inte övas med den am man har i listorna om det blir skarp, och har ... framfört det varenda gång jag haft möjlighet. Tempering av spräng, riktning vid skjutning av lys och rök... (tempo vid pansarspräng ;) )... det är inte självklart något av det, och definitivt inte någonting man lär sig av att enbart skjuta 20mm och barlastad. Det är enbart drill och ett sätt att vänja sig av med skotträdsla.

Helt sant, håller med om rubbet. Just tempering är ett lysande exempel på något som sällan eller aldrig övas. Brukar nämnas lite i förbifarten. Just lys har det ju diskuterats lite varsom om det finns eller rättare sagt används. Därför så kul att en nyutbildad fått skjuta lys! Har förresten för mig att jag sett nånstans hur det hängde ett snöre med lod för att få rätt elevation. Är det så man gör? Har aldrig varit i närheten av en lysgranat, medan samtliga andra är avklarade.

Link to comment
Share on other sites

Tycker jag skrev det tidigare i tråden. Det säger PANG... ska man vara petig så trycker det till i baksidan av låren/vaderna en aning. Stående skjutställning är dock inga problem.

Om du läst mitt tidigare inlägg där jag nämnde lys hade du förresten hittat ett tillfälle då det är direkt DUMT att titta bakåt som laddare vid skottillfället. Det tog en bra stund innan det slutade flimra grönt i hela synfältet. Rätt fånigt. Dessutom, ett bra exempel på att det krävs samverkan mellan skytt/laddare för att få rätt elevering och rätt bäring på lysgranaten, det är INTE självklart för skytten i beckmörker. Och bråttom att ladda om är det inte heller.

 

Oavsett hur osexigt jag tycker det är att skjuta/ladda GRG så tycker jag det är förj_la illa när det inte övas med den am man har i listorna om det blir skarp, och har ... framfört det varenda gång jag haft möjlighet. Tempering av spräng, riktning vid skjutning av lys och rök... (tempo vid pansarspräng ;) )... det är inte självklart något av det, och definitivt inte någonting man lär sig av att enbart skjuta 20mm och barlastad. Det är enbart drill och ett sätt att vänja sig av med skotträdsla.

Helt sant, håller med om rubbet. Just tempering är ett lysande exempel på något som sällan eller aldrig övas. Brukar nämnas lite i förbifarten. Just lys har det ju diskuterats lite varsom om det finns eller rättare sagt används. Därför så kul att en nyutbildad fått skjuta lys! Har förresten för mig att jag sett nånstans hur det hängde ett snöre med lod för att få rätt elevation. Är det så man gör? Har aldrig varit i närheten av en lysgranat, medan samtliga andra är avklarade.

 

Vi satte en vit tejp remsa i ca 20 gradersvinkel, sedan stod laddaren och syftade brevid. riktigt basic!

Det var riktigt skoj faktiskt, kan lägga upp en film senare om det skulle vara intressant!

det small satans mycket! Den har ungefär dubbelt så stor drivladdning som i en vanlig spräng tex!

Link to comment
Share on other sites

När jag var på BA02 fanns det en libell till GRG, problemet vara bara att ingen (på plutonen) visste var de fanns, så vad göra, rikta ungefär, det funkar i längden.

En rolig anekdot gällande utb på BA02, jag skulle skjuta lys med GRG, tog fram granaten, hmm fick en funderare "vilket håller vrider man temperingen åt", blir det någon skillnad? Frågade såklart 4 st följebefäl om råd, de stod och klia sig i huvudet, de ena sa "jag har hållt på med GRG i 15 år men det är första gången jag ser en lysgranat på riktigt", "chansa, du har ju tre stycken nån ska väl bli rätt... :) " Jag fick iväg alla tre och jäklar vad det lyste...

 

För att kommentera en annan på tråden, det smäller till ordentligt, det drar i byxor etc, trycket nästan sliter GRG ur nävarna, sedan lyser det upp och det blir så bra... :baskerKav:

Link to comment
Share on other sites

Enligt SäkI får endast skarpt pansarskott M86 modifierad avfyras från axel i fredstid.

 

Någon som vet hur dom är modifierade?

 

 

Jodå.

 

Det fanns en (OBS) teoretisk risk att om man tappade ett skarpt pansarskott i en viss vinkel och med en viss hastighet skulle delar av tändröret kunna flytta sig och därmed skulle granaten i princip vara armerad direkt i skottögonblicket, med otrevligt resultat (obs underdrift).

Även om sannolikheten är i det närmaste obefintlig att detta skulle inträffa, så har vi lagar och förordningar som gör att vi inte får utsätta oss för såna risker i fredstid.

Därför har man modifierat ett ganska stort antal Pskott, genom att demontera dom - öppna granaterna och säkerställa att tändröret inte kan flytta sig.

 

Dessa modifierade vapen får skjutas från axel under fredstid förutsatt att man följer ett antal bestämmelser (såklart).

 

PS Jag har själv skjutit ett antal :dribble:

 

/O

 

"Erat hårkors i gryningen"

 

lite ot men

så är det väl en extra bansäkring i granaten utöver dom kontroller som du beskriver?

 

/b

Edited by Blackadder
Link to comment
Share on other sites

lite ot men

så är det väl en extra bansäkring i granaten utöver dom kontroller som du beskriver?

 

/b

 

Jag klipper in ifrån ett annat av mina inlägg...

 

Jo, det jag menar är att tändröret i granaten är konstruerad så att den inte KAN detonera förrän granaten skjutits iväg med "normal" kraft (accelerationssäkring) och därefter når armeringsstäckan (retardationssäkring) och den skall dessutom krocka med nåt för att själva detonationen skall komma igång...

 

Man har alltså inte tillfört någon extra säkring utan säkerställt att dom befintliga säkringarna fungerar som dom ska.

 

/O

 

"Erat håkors i gryningen"

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...
Tror inte de kan vara aluminium då det är så himla stadigt, samt aluminium skulle mest troligt smälta fast i eldröret. Eller har jag fel ?

Aluminium har goda egenskaper..Allt från att vara lätt och leda värme på ett bra sätt till att klara oerhörda krafter och vara flexibelt på ett helt annat sätt än vad stål är.

En tillämpning är i flygplan och det är ofta en legering som kallas duralaluminium.

 

Det har en smältpunkt på normalt 660grader..och det räcker gott för att tåla en avfyrning i en grg.

Eftersom hylsan inte har någon botten så stannar inte värmen från krutgaserna kvar.

Så enda risken att det skulle bli över 600grader i eldröret är ifall projektilen fastnar men då har man större problem än att hylsan smälter fast.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Som värnpliktig sköt jag mycket granatgevär, 9 och 20 mm övningsvapen, fullkalibers barlastad, lys och rök men tyvärr inga skarpa spräng eller spårljuspansarspräng.

Trots att vi hade en hel del utrustning att bemanna och släpa på avdelades en omgångschef (StfGrpC) till grg. Då tittade laddaren bakåt hela tiden medan omgångschefen eldreglerade.

 

På en grg-kurs med Försvarsutbildarna ute på Väddö för några år sedan agerade vi i enbart stridspar på vapnet och då skulle laddaren elreglera. Jag reflekterade inte över att det kunde bryta mot SäkI, jag antog att övningsledningen hade koll på sådant. Dock vill jag tillägga att det är möjligt att både titta bakåt tills det säger pang för att därpå vända blicken mot målterrängen eftersom projektilhastigheten är relativt långsam. Det blir dock lite svårare när man är fler som ligger och skjuter samtidigt brevid varann, man ska hålla koll på sin egen omgångs träff och inte förväxla den med någon annans.

Jag upplever även att tiden för att ladda om blir lite lidande av att laddaren kikar efter träff istället för att bara ligga på med en ny granat på momangen.

Link to comment
Share on other sites

Jag upplever även att tiden för att ladda om blir lite lidande av att laddaren kikar efter träff istället för att bara ligga på med en ny granat på momangen.

Med lite övning så lär man sig snart att öppna tratten med vänster hand samtidigt som man tittar efter spårljuset.

 

Egentligen ska man inte börja ladda om innan skytten säger "ny granat, ladda". Han måste ju spänna mekanismen innan det går att öppna tratten.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...