Jump to content

Ammunition till grg


Skinkan

Recommended Posts

Jag funderar på vad man använder för ammunition till grg:s som till exempel Carl Gustav. Jag såg en film på youtube när de sköt med en sådan (eller liknande, såg inte riktigt och så har jag inte så stor koll än), och jag såg ingen direkt explosion vid nedslag. Samma sak med granattillsatserna på AK5:orna, fast med dem hände det ju något iaf... Här är en länk till filmen förresten.

 

Och nu till frågan: Använder man lös ammunition till grg:s i vpl?

 

//Skinkan

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 113
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

vid skarp strid använder man antingen barlastat (ingen explosion från granaten) eller 20mm övningsammo (liten smäll)

Nu blev det väl lite fel? Vid skarp strid så använder man pansarspräng, spräng eller rök... :rockon:

Link to comment
Share on other sites

nej, men eldmarkering när man övar annat än skarp strid....

vid skarp strid använder man antingen barlastat (ingen explosion från granaten) eller 20mm övningsammo (liten smäll)

Även 20mm övningsammunition till grg är barlastad så det blir ingen smäll där heller.

Link to comment
Share on other sites

nej, men eldmarkering när man övar annat än skarp strid....

vid skarp strid använder man antingen barlastat (ingen explosion från granaten) eller 20mm övningsammo (liten smäll)

Även 20mm övningsammunition till grg är barlastad så det blir ingen smäll där heller.

 

uppfattat, är inte utbildad på GRG så....

Link to comment
Share on other sites

Kan även vara värt att notera att i filmen används inte grg utan panskarskott 86. Pskottet finns i tre utföranden.

Fullskarp (84mm, väldigt ovanligt att få skjuta sådan under vpl)

20mm övningsskott, 20mm projektil med spårljus. Troligvis den som användes i filmen.

9mm övningsskott. Skjuter 9mm spårljus. Används mestadels under PEK.

 

Både 9mm och 20mm laddas om och återanvänds, däremot det skarpa skottet lämnas kvar eller kasseras.

Link to comment
Share on other sites

vid skarp strid använder man antingen barlastat (ingen explosion från granaten) eller 20mm övningsammo (liten smäll)

Nu blev det väl lite fel? Vid skarp strid så använder man pansarspräng, spräng eller rök... :lala:

 

uppfattat...

 

nu har jag bara varit med om att man skjutit barlastat och rök vid stridskjutningar...

spräng pch pansarspräng har jag bara sett på bild..

Link to comment
Share on other sites

Kan även vara värt att notera att i filmen används inte grg utan panskarskott 86. Pskottet finns i tre utföranden.

Finns även barlastade pskott.

nu har jag bara varit med om att man skjutit barlastat och rök vid stridskjutningar...

spräng pch pansarspräng har jag bara sett på bild..

Vid stridsskjutningar ja. Men skarp strid är för mig strid på riktigt...

Link to comment
Share on other sites

Kan även vara värt att notera att i filmen används inte grg utan panskarskott 86. Pskottet finns i tre utföranden.

Finns även barlastade pskott.

nu har jag bara varit med om att man skjutit barlastat och rök vid stridskjutningar...

spräng pch pansarspräng har jag bara sett på bild..

Vid stridsskjutningar ja. Men skarp strid är för mig strid på riktigt...

 

då menade vi olika där....

Link to comment
Share on other sites

Finns även barlastade pskott.

 

Nja, är det verkligen så??

Jag tvivlar att det finns i svenska försvaret eftersom jag efterlyst bruna P-skott vid flera tillfällen och alltid fått svaret att det inte finns. Möjligen att tillverkaren har såna på menyn.

Link to comment
Share on other sites

Nja, är det verkligen så??

Jag tvivlar att det finns i svenska försvaret eftersom jag efterlyst bruna P-skott vid flera tillfällen och alltid fått svaret att det inte finns. Möjligen att tillverkaren har såna på menyn.

Om vi säger så här, jag har sett avfyrade pskott med brun rand.

Link to comment
Share on other sites

Nja, är det verkligen så??

Jag tvivlar att det finns i svenska försvaret eftersom jag efterlyst bruna P-skott vid flera tillfällen och alltid fått svaret att det inte finns. Möjligen att tillverkaren har såna på menyn.

Om vi säger så här, jag har sett avfyrade pskott med brun rand.

 

Jag har avfyrat ett...

 

Men att det FANNS barlastade P-skott betyder inte att det FINNS nu...

Förmodligen är det billigare att tillverka skarpa P-skott.

 

Angående filmen på Youtube så är det 22mm samt 84mm skarpa som används.

Om jag inte minns fel är det US som övar...

Link to comment
Share on other sites

Men att det FANNS barlastade P-skott betyder inte att det FINNS nu...

Förmodligen är det billigare att tillverka skarpa P-skott.

 

Sant...

 

SäkI behandlar endast 9mm Övningsvapen 1, 20mm övnings- eldmarkeringsvapen samt Skarpt Pansarskott m/86 (slpgr 86).

Finns ingen text eller information alls om något barlastat P-skott exempelvis åtgärder vid klick där samtliga andra varianter är med.

Alltså, tvivlet består huruvida det finns barlastade P-skott I DAG.

Link to comment
Share on other sites

nej, men eldmarkering när man övar annat än skarp strid....

vid skarp strid använder man antingen barlastat (ingen explosion från granaten) eller 20mm övningsammo (liten smäll)

Även 20mm övningsammunition till grg är barlastad så det blir ingen smäll där heller.

 

uppfattat, är inte utbildad på GRG så....

Då kanske man ska tänka sig för INNAN man skriver. :banghead:

 

Angående barlastade p-skott så har det funnits men dessa har utgått.

Trolig anledning är att man numer får skjuta skarpt p-skott från axeln, under vissa förutsättningar.

 

The Swede :ph34r:

Link to comment
Share on other sites

Guest Gordon78
Men att det FANNS barlastade P-skott betyder inte att det FINNS nu...

Förmodligen är det billigare att tillverka skarpa P-skott.

 

Sant...

 

SäkI behandlar endast 9mm Övningsvapen 1, 20mm övnings- eldmarkeringsvapen samt Skarpt Pansarskott m/86 (slpgr 86).

Finns ingen text eller information alls om något barlastat P-skott exempelvis åtgärder vid klick där samtliga andra varianter är med.

Alltså, tvivlet består huruvida det finns barlastade P-skott I DAG.

 

 

Nej, det finns inte barlastade idag... iallafall inte att tillgå här i Sverige. Hurvida de tillverkas på licens i andra länder, det är fortfarande oklart.

Orsaken är att det nästan kostar lika mycket som det skarpa pskottet, alltså är det inte särskilt kostnadseffektivt att tillverka barlastade.

Dessutom var det ganska många blindgångare bland de barlastade.

Link to comment
Share on other sites

Kan även vara värt att notera att i filmen används inte grg utan panskarskott 86. Pskottet finns i tre utföranden.

Fullskarp (84mm, väldigt ovanligt att få skjuta sådan under vpl)

20mm övningsskott, 20mm projektil med spårljus. Troligvis den som användes i filmen.

9mm övningsskott. Skjuter 9mm spårljus. Används mestadels under PEK.

 

Både 9mm och 20mm laddas om och återanvänds, däremot det skarpa skottet lämnas kvar eller kasseras.

 

Finns det verkligen 20mm övningsammunition till P-skott?

På min tid fanns det bara skarp och 9mm övningsvapen, till grg fanns det däremot 20 mm.

 

//Nisse

Link to comment
Share on other sites

Angående filmen på Youtube så är det 22mm samt 84mm skarpa som används.

Om jag inte minns fel är det US som övar...

 

Om du syftar på filmen i första posten så minns du fel. Den är från KBS 02/03 på K3.

Är det vanligt förekommande att man vid K3 övar med skarpa pskott?

Link to comment
Share on other sites

Skarpt pansarskott får bara skjutas under formell skjutning (dvs inte under stridsskjutning). Pansarskott 2086 kan man förse med signaturladdning för att efterlikna den skarpa smällen. De som designade den har lyckats ganska väl.

Om syftet är att det skall smälla i träffområdet? Tja, då får man väl byta firma eller söka sig till filmindustrin...

/K

Link to comment
Share on other sites

Angående filmen på Youtube så är det 22mm samt 84mm skarpa som används.

Om jag inte minns fel är det US som övar...

 

Om du syftar på filmen i första posten så minns du fel. Den är från KBS 02/03 på K3.

Är det vanligt förekommande att man vid K3 övar med skarpa pskott?

 

Missade länken till filmen.

Inte den filmen jag menade.

Det var 20mm P-skott vi såg där.

 

Nej, man övar inte med skarpa P-skott men man fick på min tid under ordnade förhållanden avfyra ett antal barlastade per skvadron och se när befälen avfyrade ett på vapenverkansdagen.

Link to comment
Share on other sites

GRG lys har jag aldrig sett nej....

får man ens skjuta LYS med GRG numera?

 

Ställer mig också lite frågande till LYS, användningsområdet måste vara väldigt begränsat med tanke på utblåset bak och den elevation du måste ha vapnet i.

Det är inte så att ni blandar ihop det med grk?

 

//Nisse

Link to comment
Share on other sites

GRG lys har jag aldrig sett nej....

får man ens skjuta LYS med GRG numera?

 

Ställer mig också lite frågande till LYS, användningsområdet måste vara väldigt begränsat med tanke på utblåset bak och den elevation du måste ha vapnet i.

Det är inte så att ni blandar ihop det med grk?

 

//Nisse

Har funnits lys men den har utgått pga dom anledningar du nämner.

Link to comment
Share on other sites

Om lys har utgått till GRG så är det något som måste ha skett relativt nyligt. Är det någon som vet när?

 

Jag har själv skjutit lys med GRG för inte mer än ett par år sedan. Och visst var man tvungen att elevera ganska friskt så vi sköt stående och det piskade lite kring vaderna men det fungerade fint och utan problem.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...