Jump to content

Recommended Posts

Posted
Tyvärr alltför vanligt och jag blir lika vansinning som du när jag ser det.

Vilken jävla tur man inte är i den gröna firman längre så man slipper bry sig. :eeh:

Tänkte först lägga in en bild från vår egen skarpskjutning med 8,4 Rök där jag själv laddar, men det kändes så jäkla.....rätt.....fast kaxigt.

Jämför bilderna:

NBG - Fel

HV - Rätt

:)

• Replies 113
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Skulle väl kunna sägas ha tangerat gränsen för Off Topic gällande GRG-AM ganska kraftigt det här... Men har man klart bakåt, det har sagt pang.. så hinner man ofta vända på skallen och tala om var skottet tog. Kanske beroende på hur petig man är.

Fast, det var alltid bättre förr. Eller hur? ;)

Posted
Skulle väl kunna sägas ha tangerat gränsen för Off Topic gällande GRG-AM ganska kraftigt det här... Men har man klart bakåt, det har sagt pang.. så hinner man ofta vända på skallen och tala om var skottet tog. Kanske beroende på hur petig man är.

Ju förr desto bättre. Jo kanske något OT, men tro mig, jag hittade ingen bättre tråd och jag undviker att starta fler kortlivade onödiga trådar istället. ;)

Tokerierna måste ju uppmärksammas på nåt sätt!

Sen är jag nog av den bestämda åsikten att laddaren absolut inte hinner glo efter granaten. Han har fullt upp att fippla in en ny bula i röret, alternativt se till att det blir patron ur gjort på korrekt sätt för snabb omgruppering. Visst, dom är på skjutbana, men det hjälps inte. Öva som det vore "real deal" alltid så känns det garanterat bättre.

Posted (edited)

jag är relativt nyutbildad på grg....och laddaren ska aldrig titta framåt..om han nu måste veta om man träffar eller inte kan skytten meddela om det blev träff eller bom. så gör man på lv6 iaf.

Edited by kexet
Posted

(Jag stämmer in i övriga här)

Det skulle i så fall vara om underlaget är en sopad betongplan.. Jag (märk väl, jag personligen) har aldrig möjlighet att hinna observera.. Dels för att det är för mycket damm och dels för att när granaten är i luften så håller jag på att böka in en ny i eldröret och när det är klart så är jag redan sen med att anmäla klart bakåt.. Det är stressigt att vara ladd :rolleyes:

Posted (edited)

Vi har under våra senaste understödsvapen övningar fått avfyra spräng och spårljuspansarspräng från axeln.

spårljuspansarspräng (osäker vilken)

IMGA0024.jpg

/Raven

Edited by RaVeN
Posted
Vi har under våra senaste understödsvapen övningar fått avfyra spräng och spårljuspansarspräng från axeln.

/Raven

Awww :}

Avundsjuk, nu vet jag hur det känns... B-)

Bara för det, kan du berätta om vad ni fick skjuta på, hur exposionerna var osv?

Posted

Enligt SäkI 2007 får Sprg 00 samt Slpsprg 75 modifierad skjutas från axeln.

Förutom övningsvapen 3,4,5,5B, 8,4 Rök/Lys/Barlast får övriga varianter endast avfyras från skjutstol under fredsutbildning.

Posted (edited)

/Raven

Avundsjuk, nu vet jag hur det känns... :)

Bara för det, kan du berätta om vad ni fick skjuta på, hur exposionerna var osv?

Spårljuspansarspräng är som att skjuta en barlastad fast nu med en rejälsmäll i målet som i vårt fall varit en pansarplåt.

Här är en film snutt -->Grg Från en av skjutningarna

Spräng har jag ej själv skjutit men sett film från skjutningarna dom gjort med bra verka på pappfigurer.

Antalet som skjutits vid varje tillfälle har varit 4st av P-skott och Grg spårljuspansarspräng, antalet spräng vet jag ej..

Edited by RaVeN
Posted

/Raven

Avundsjuk, nu vet jag hur det känns... :)

Efter att ha skjutit/laddat rök, spräng, lys.. barlast.. dock inte pansarspräng, uhm.. det säger PANG utav bara helvete vad man än skjuter. I fallet spräng säger det dessutom pang ett par hundra meter längre bort, annars ryker, lyser eller dänger det bara in i någonting. Luftbrisad är snitsigt, se till att använda laserAI om det ska bli effekt, och hoppas på att ni får öva med skarpa granater.

Enda som stack ut på något direkt sätt var att ladda lys. Totalt beckmörker, bakblåsflamma från GRG, och att fortsätta ha någon sort koll bakåt. Man laddar inget snabbt andraskott efter det kan vi säga. Man ser inte ett jävla skit...mest grönt flimmer. Huh.

Posted
Hur utbildar man egentligen på GRG nuförtiden???

Är det bara en slump att man lyckats ta två foton från samma tillfälle och publicerat på mil.se där laddaren tittar åt fel håll?

I min enkla verkstad tittar laddaren ALDRIG frammåt. Han har två uppgifter; ladda snabbt som fn och se till att det är KLART BAKÅT! Inte titta fram på allt det häftiga som händer efter skottet. Inte eldreglera, det gör omgC.

Tycker det är lite märkligt att NBG-proffsen gör så här. Eller är det Nytt Och Bra det också?

jag själv är grg skytt nu under min vpl och vi har blivit lärda att laddaren ska först kolla bakåt å kolla riskområdet å sen kolla framåt efter det att han har sagt klart bakåt för att just kunna eldreglera.

Posted
jag själv är grg skytt nu under min vpl och vi har blivit lärda att laddaren ska först kolla bakåt å kolla riskområdet å sen kolla framåt efter det att han har sagt klart bakåt för att just kunna eldreglera.

Det var ju intressant. Används inte OmgC eller varför ska laddaren eldreglera?

Posted

Jag har kollat igenom SkjutR Grg 2002 och där står faktiskt, hemska tanke, att laddaren ska eldreglera.

Gäller detta reglemente fortfarande eller har den styggelsen blivit ersatt?

Observation, eldobservation och eldreglering

Observationstjänsten ska säkerställa att skytten så fort som möjligt får förvarning om var fordonet som ska bekämpas kommer. Det underlättar om förbandet, i vilket granatgeväret ingår, fastställer utgångspunkter i terrängen (UPT) som alla känner till. En skytt med självständig uppgift svarar själv för observationen tillsammans med laddaren.

Genom eldobservation fastställs eldens läge i förhållande till önskad träffpunkt.

Rätt eldobservation bidrar till god verkan på kort tid och med liten ammunitionsinsats.

Eldens läge observeras dels av skytten, dels av personal med uppgift att observera eller leda elden, t ex gruppchefen eller laddaren. En given eldobservation ska repeteras av skytten. För att spårljusobservationer ska bli riktiga, måste eldobservatören befinna sig nära skytten. Skyttens egna observationer har mycket stor betydelse. Han ska tränas att själv observera träffläget. Tänk på att krevadmolnet från ljuspansarspränggranaten kan försvåra observation.

Elden bör observeras med hjälp av kikare (riktmedel). Fel i sida och höjd från den avsedda träffpunkten till nedslaget kan mätas med hjälp av streckskalan (streck x avstånd i km = fel i meter). Fel i streck omvandlas till fel i meter innan eldobservation ges till skytten.

Posted
Jag har kollat igenom SkjutR Grg 2002 och där står faktiskt, hemska tanke, att laddaren ska eldreglera.

I den Grg utbildning jag fått via HV, så har det definitivt setts som önskvärt att laddaren skall eldreglera.

Det blir ett jävla vridande på huvudet, och kvaliteten på eldreglerandet står i omvänd proportion mot hastigheten på omladdandet.

Posted

Observation, eldobservation och eldreglering

Observationstjänsten ska säkerställa att skytten så fort som möjligt får förvarning om var fordonet som ska bekämpas kommer. Det underlättar om förbandet, i vilket granatgeväret ingår, fastställer utgångspunkter i terrängen (UPT) som alla känner till. En skytt med självständig uppgift svarar själv för observationen tillsammans med laddaren.

Genom eldobservation fastställs eldens läge i förhållande till önskad träffpunkt.

Rätt eldobservation bidrar till god verkan på kort tid och med liten ammunitionsinsats.

Eldens läge observeras dels av skytten, dels av personal med uppgift att observera eller leda elden, t ex gruppchefen eller laddaren. En given eldobservation ska repeteras av skytten. För att spårljusobservationer ska bli riktiga, måste eldobservatören befinna sig nära skytten. Skyttens egna observationer har mycket stor betydelse. Han ska tränas att själv observera träffläget. Tänk på att krevadmolnet från ljuspansarspränggranaten kan försvåra observation.

Elden bör observeras med hjälp av kikare (riktmedel). Fel i sida och höjd från den avsedda träffpunkten till nedslaget kan mätas med hjälp av streckskalan (streck x avstånd i km = fel i meter). Fel i streck omvandlas till fel i meter innan eldobservation ges till skytten.

tydligen så gäller detta. iaf på livgardet å enligt mig så funkar de bra för granaten drar ju inte iväg så fruktansvärt fort att man inte hinner se den trots att man e laddare.

Posted

Nåja - skrivelsen ger ju lite spelrum. "Eldens läge observeras dels av skytten, dels av personal med uppgift att observera eller leda elden, t ex gruppchefen eller laddaren.".

I min värld är det OmgC med kikare som sköter det. Laddarens uppgift är säkerhetsavstånd bakåt/åt sida samt att fippla granater med ljusets hastighet. Han ska fan inte hinna med något annat för då laddar han för långsamt.

Posted

Fast det är väl inte alltid som grg-omgången har en OmgC till hands?

Posted
Skulle vilja hålla med dig där.

Inte alla gånger som det finns folk i överflöd för att sitta och titta på ett GRG som skjuter.

Men säg inget till di där gamle som uppfostrades enligt SoldF 1893 ;)

Posted

Våra laddare tittade frammåt i år.

Kände att jag var tvungen att posta bilden, så sjukt ball! Ej redigerad eller beskuren. En av de bästa jag tog under min värnplikt

L1010397.jpg

Posted
Skulle vilja hålla med dig där.

Inte alla gånger som det finns folk i överflöd för att sitta och titta på ett GRG som skjuter.

Men säg inget till di där gamle som uppfostrades enligt SoldF 1893 ;)

Jag skulle nästan påstå tvärtom eftersom GRG:t i vissa fall blir vårt viktigaste vapensystem. Har man som i min pluton samlat GRG:n i en grupp så blir det naturligt med två GRG omg, två OmgC och ett AK-stridspar/ambärare.

Posted

Mycket sällan, om ens någonsin, som GRG uppträder som enbart skytt och laddare i infanteristrid.

Visst går det att få laddaren att ha halvkass observation framåt efter skottet går - men man tappar snabbhet i laddandet samt får ganska kass eldreglering. Laddaren hinner ju knappast slita upp kikare/laser AI och ge skytten vettig info. Det laddaren ser kan skytten ofta se själv.

Bättre då att göra som man ska göra :) positionera en OmgC med kikare/AI några meter brevid GRGt så han slipper bli störd av damm/snö vid skottet samt har en rimlig chans att se var skottet tar - även på avstånd över 200m.

Om GRG är det tyngsta vapnet man har att tillgå - dvs inte har en 9040/PBV bakom som backup lär man vilja ha bra eldreglering på vapnet samt så hög eldhastighet som det bara går att få.

Posted

Å andra sidan är väl det bättre att ha en laddare som har uppmärksamheten både bakåt, framåt och åt skytten, så att han inte bara tittar ner i sin lilla kon. Får skytten ett blypiller i sig gäller det för laddaren att snabbt överta grg:t och ambäraren blir rask fältbefodrad till laddare. :)

/K

Posted
Å andra sidan är väl det bättre att ha en laddare som har uppmärksamheten både bakåt, framåt och åt skytten, så att han inte bara tittar ner i sin lilla kon. Får skytten ett blypiller i sig gäller det för laddaren att snabbt överta grg:t och ambäraren blir rask fältbefodrad till laddare. :D

/K

jag tror nog laddaren upptäcker att skytten har blivit skjuten när röret trillar till marken, utan att behöva titta på skytten :)

Posted
Enligt SäkI får endast skarpt pansarskott M86 modifierad avfyras från axel i fredstid.

Någon som vet hur dom är modifierade?

Jodå.

Det fanns en (OBS) teoretisk risk att om man tappade ett skarpt pansarskott i en viss vinkel och med en viss hastighet skulle delar av tändröret kunna flytta sig och därmed skulle granaten i princip vara armerad direkt i skottögonblicket, med otrevligt resultat (obs underdrift).

Även om sannolikheten är i det närmaste obefintlig att detta skulle inträffa, så har vi lagar och förordningar som gör att vi inte får utsätta oss för såna risker i fredstid.

Därför har man modifierat ett ganska stort antal Pskott, genom att demontera dom - öppna granaterna och säkerställa att tändröret inte kan flytta sig.

Dessa modifierade vapen får skjutas från axel under fredstid förutsatt att man följer ett antal bestämmelser (såklart).

PS Jag har själv skjutit ett antal ;-)

/O

"Erat hårkors i gryningen"

Posted
tydligen så gäller detta. iaf på livgardet å enligt mig så funkar de bra för granaten drar ju inte iväg så fruktansvärt fort att man inte hinner se den trots att man e laddare.

Just därför tyckte jag att det gick utmärkt att jag själv, dvs skytten, skötte eldregleringen själv. På Gardet (under den härliga Kn E) när jag låg inne blev vi lärda att laddaren har uppsikt bakåt hela tiden. "Tyvärr" verkade ingen av mina chefer inom gruppen kunna ens eldreglera något vidare, men det klarade som sagt själv galant. Någon enstaka gång kunde man höra något osäkert mummel, men då hade redan laddaren laddat om och jag korrigerat själv.

Posted

Jag har svårt att se en framtid för granatgevär (utom möjligen för Hemvärnet). Vapnet är tungt och klumpigt, och det finns/anskaffas andra vapen som löser granatgevärets roller.

Många av Försvarsmaktens soldater ingår i mekaniserade förband. Där finns gott om välskyddad, rörlig eldkraft; stridsvagnskanon, automatkanon, snart AMOS 120 mm granatkastare, och dessutom kulsprutor (kanske granatsprutor). Skyttesoldaternas ”komparativa fördel” är i dessa förband inte att marginellt bidra till eldkraften (exempelvis med granatgevär), utan snarare att göra det som fordonen inte klarar; välriktad, begränsad eldgivning (skarp-/prickskyttegevär), ibland med ”mindre dödliga” vapen (distansbatonger, tårgas), inte sällan inomhus, eller över korta avstånd utomhus. Dessutom förfogar gruppen över god eldkraft genom lätt kulspruta (och flerskotts granatgevär - kommande). Det effektivaste pansarvärnsvapnet är en annan stridsvagn, men gruppen kommer dessutom att tillföras RBS57 NLAW. I Irak har olika pansarvärnsrobotar blivit flerroll precisionsvapen med begränsade "sidoskador (colla-teral damage)", och det är sannolikt att NLAW också kommer att användas i sådana roller, exempelvis för att förstöra bunkrar och döda en fientlig prickskytt dold på ett hustak.

Lätt infanteri, jägarförband och specialförband har mindre eldkraft inom förbandet; samtidigt sätts dessa enheter in mot ickemekaniserade förband. Även i detta fall finns dock fordonsburna kulsprutor och granatsprutor, samt de burna grupp- och plutonsvapnen, för att bekämpa ickepansrade fiender. Pansarfordon bekämpas i de lätta förbanden med NLAW och tung pansarvärnsrobot (typ Hellfire, som används i den luftburna bataljonen).

Posted
Jag har svårt att se en framtid för granatgevär (utom möjligen för Hemvärnet). Vapnet är tungt och klumpigt, och det finns/anskaffas andra vapen som löser granatgevärets roller.

Många av Försvarsmaktens soldater ingår i mekaniserade förband. Där finns gott om välskyddad, rörlig eldkraft; stridsvagnskanon, automatkanon, snart AMOS 120 mm granatkastare, och dessutom kulsprutor (kanske granatsprutor). Skyttesoldaternas ”komparativa fördel” är i dessa förband inte att marginellt bidra till eldkraften (exempelvis med granatgevär), utan snarare att göra det som fordonen inte klarar; välriktad, begränsad eldgivning (skarp-/prickskyttegevär), ibland med ”mindre dödliga” vapen (distansbatonger, tårgas), inte sällan inomhus, eller över korta avstånd utomhus. Dessutom förfogar gruppen över god eldkraft genom lätt kulspruta (och flerskotts granatgevär - kommande). Det effektivaste pansarvärnsvapnet är en annan stridsvagn, men gruppen kommer dessutom att tillföras RBS57 NLAW. I Irak har olika pansarvärnsrobotar blivit flerroll precisionsvapen med begränsade "sidoskador (colla-teral damage)", och det är sannolikt att NLAW också kommer att användas i sådana roller, exempelvis för att förstöra bunkrar och döda en fientlig prickskytt dold på ett hustak.

Lätt infanteri, jägarförband och specialförband har mindre eldkraft inom förbandet; samtidigt sätts dessa enheter in mot ickemekaniserade förband. Även i detta fall finns dock fordonsburna kulsprutor och granatsprutor, samt de burna grupp- och plutonsvapnen, för att bekämpa ickepansrade fiender. Pansarfordon bekämpas i de lätta förbanden med NLAW och tung pansarvärnsrobot (typ Hellfire, som används i den luftburna bataljonen).

Det finns ett glapp mellan granatsprutor och pv-robot som behöver fyllas av ett billigt och kraftfullt vapen. Granatgevär fyller det glappet perfekt och till skillnad från NLAW så kan det laddas om och laddas med flera olika typer av ammunition. En stridsvagnskanon ger tvivelsutan bättre verkan, men det blir svårt att ta den med sig upp på ett tak eller ut genom en dörr.

Posted

Tycker du ska ta ett snack med era instruktörer! :banghead:

Det är laddarens ansvar och skyldighet att ha uppsikt över riskområdet bakom vapnet (de delar som går att överblicka) ända tills att skottet är avfyrat!

Det vill säga - i samma stund det säger "pang" får laddaren släppa riskområdet - inte tidigare!

Passa er för att bryta mot SäkI. Det blir visserligen eran instruktör som får stå till svars om det händer nåt, men det är nog en klen tröst för den som ev hamnar i bakblåset...

Hoppas du inte tar illa upp för att jag är rakt på, men jag blir så förb****d när jag ser/hör talas om kollegor som lär ut felaktiga handhavanden och betende. Speciellt om det äventyrar säkerheten.

/O

"Erat hårkors i gryningen"