Lt.E Posted January 21, 2007 Report Share Posted January 21, 2007 Torpeder diskuterades i en annan tråd, men det var ju inte riktigt rätt. http://forum.soldf.com/index.php?showtopic...mp;#entry534125 Men jag satt iaf och undrade lite över hur lång tid det tar att ladda om en torped? Är det ett komplicerat jobb? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
1:M Posted January 21, 2007 Report Share Posted January 21, 2007 Torpeder diskuterades i en annan tråd, men det var ju inte riktigt rätt. http://forum.soldf.com/index.php?showtopic...mp;#entry534125 Men jag satt iaf och undrade lite över hur lång tid det tar att ladda om en torped? Är det ett komplicerat jobb? -Inte speciellt...beror på vapenbäraren..vet inte hur lång tid det kan ta på en ubåt,men på en robotbåt tog det knappa 10min att stoppa i en ny fisk i tuben vid omladdning. -Noteras bör att vi inte,som ubåtarna,hade extra fiskar med oss utan fick vänta tills vi kom till kaj eller la oss långsides med ett uh-fartyg.Men från det att arbetet började tills luckan stängdes i tuben så.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mdn Posted January 21, 2007 Report Share Posted January 21, 2007 På ubåt går det snabbt. Exakta tider är jag av förklarliga anledningar inte vidare villig att förse dig med. Det som ska göras är att tuben ska tömmas, trådmagasinet i tuben ska bytas ut och en ny torped ska klargöras, föras in i tuben samt kopplas in. Sedan är det bara att fylla tuben igen och skjuta. Torpederna förvaras på rännor bakom tuberna och skjuts in i dem. Betänk att ubåt typ Gotland har fyra tuber för 53 cm-torpeder och ubåt typ Södermanland har hela sex, så man kan skjuta ganska mycket innan man måste ladda om. /mdn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lt.E Posted January 22, 2007 Author Report Share Posted January 22, 2007 På ubåt går det snabbt. Exakta tider är jag av förklarliga anledningar inte vidare villig att förse dig med. /mdn Kan jag förstå, låter som ca 10 minuters jobb. Hittade en artikel i Ny Teknik, där artikelförfattaren nämnde att det bara en gång i historien förekommit att en ubåt sänkt en annan. Någon som kan verifiera? (U864) Detta var en engelsk ubåt som sänkte den tyska U864 utanför Norge. Men nu ser jag att artikeln kompletteras med tre rysk-finska säkningar. Hur funkade torpederna under andra världskriget? Gick de bara rakt fram? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Barracuda Posted January 22, 2007 Report Share Posted January 22, 2007 (edited) Enligt uboat.net så var det enda gången som ubåt sänkte ubåt när bägge var under vatten..: http://www.uboat.net/boats/u864.htm Hur funkade torpederna under andra världskriget? Gick de bara rakt fram? Tyskarna hade i alla fall relativt avancerade torpeder: http://www.uboat.net/technical/torpedoes.htm Målsökande och "pattern-running" - tydligen fanns det dock vissa barnsjukdomar: The weapon was designed to lock onto the loudest noise after a run of 400m from its launch. This often proved to be the U-boat itself and standard issue-orders were to dive immediately to depth of 60m after launch froma bow tube while a stern shot was to be followed by a complete silence in the boat. Stackars den som hostar när man skjutit den typen! Edit: Varför svarade jag på detta - nu fick jag en otrolig lust att spela Silent Hunter 3 igen! Edited January 22, 2007 by Barracuda Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karl_Swe Posted January 22, 2007 Report Share Posted January 22, 2007 (edited) "Den 21 oktober 1942 sänkte den finska ubåten Vesihiisi den ryska ubåten S 7 med ett torpedskott från 3 000 m på Ålands hav. Den 26 oktober 1942 sänkte den finska ubåten Iku-Turso den ryska ubåten SC 320 med ett torpedskott från cirka 3 500 meter utanför Nyhamn. Den 5 november 1942 sänkte den finska ubåten Vetehinen den ryska ubåten SC 305 genom ramning på Ålands hav. Sedan tror jag att brittiska ubåtar sänkte italienska dito i Medelhavet under det andra världskriget." Läser man hela texten så står det faktist att detta inte var den enda och inte heller den första. Våra grannar i öster har varit duktiga på detta området. Snacka om tur att den sista torpeden satte. De hade nog haft lite probelm annars. Edited January 22, 2007 by Karl_Swe Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Koskela Posted January 22, 2007 Report Share Posted January 22, 2007 (edited) Lite OT... - Hur många man är man i besättningen på en ubåt? - ??? - Tre! Tor, Peder och Per i skåpet /Koskela Edited January 22, 2007 by Koskela Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henil Posted January 22, 2007 Report Share Posted January 22, 2007 Lite OT...- Hur många man är man i besättningen på en ubåt? - ??? - Tre! Tor, Peder och Per i skåpet /Koskela Jag är säker på att det finns fler men kommer inte på något just nu. Jo just det, det finns en till Tor. moTOR och en Pelle (proPELLEr) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fogel02 Posted January 23, 2007 Report Share Posted January 23, 2007 (edited) Koskela i sverige ca 30personer beroende på uppdrag/tid på året/personalläget på flottiljen. En amerikansk Ohio har ca 155st så det diffar rätt mycket på vilken båt vi pratar om. Edited January 23, 2007 by fogel02 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andtryggve Posted January 26, 2007 Report Share Posted January 26, 2007 (edited) Som kuriosa här kanske, men ämnet ubåt mot ubåt kom ju upp så... Enligt boken ”Havsvargar: Ubåtar och Ubåtskrig i Östersjön” av Per-Olof Ekman så sänktes enbart under andra världskriget över 80 ubåtar av andra ubåtar. 26 tyska ubåtar sänktes av allierade ubåtar, medan minst 22 japanska ubåtar sänktes av allierade ubåtar (USA+GB, sedan är det väl möjligt att hollänska ubåtar tog någon också). Edited January 26, 2007 by Andtryggve Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lt.E Posted January 28, 2007 Author Report Share Posted January 28, 2007 Kan en modern torped "missa" ett övervattensfartyg? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PB-Syte Posted January 28, 2007 Report Share Posted January 28, 2007 Kan en modern torped "missa" ett övervattensfartyg? Självklart! - om det går troll i den... Har dock aldrig drabbats av att någon av de torpeder som skjutits mot mig har missat, speciellt den nya tp 62 var förbannat elak mot oss torpedutkikar... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fogel02 Posted January 28, 2007 Report Share Posted January 28, 2007 Lt.E JA/nej Målsökarna är som PB-syte sa förbannat elaka, däremot så kan torpeden misslyckas pga trådbrott (innan den får kontakt dvs). Inte jättevanligt men det händer Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mdn Posted January 28, 2007 Report Share Posted January 28, 2007 Moderna örlogsfartyg är dessutom ofta utrustade med motmedel. En vanlig typ är de som bogseras efter fartyget och genererar falskt målbuller och falska målsökarekon. En avancerad modern torped ska dock kunna skilja mellan motmedel och mål. Detta kan ske t.ex. genom signalbehandling i målsökaren eller genom att torpeden försöker längre fram längs målets kurs om den inte fått utfunktion trots flera passager under det förmodade målet. Ofta sitter det ju också en erfaren operatör på andra änden av tråden som kan styra torpeden dit den ska. /mdn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Perman Posted July 16, 2011 Report Share Posted July 16, 2011 Finns det någon som vet om torped 613 fortfarande är i bruk i svenska flottan? Enligt wikipedia så är den det, men jag undrar om den inte är ersatt helt och hållet nu av torped 62. Torped 613 ska dock dock fortfarande användas av Norge (ifrån fast torpedbatterier) och Singapore (från ubåtarna av Challenger-klassen). Torped 613 /Per Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
speculatores Posted July 17, 2011 Report Share Posted July 17, 2011 Funkar de att "ramma" en torped. att helt enkelt köra in i torpeden innan den hunnit appteras. Jag vet att de var med i någon film. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
julenissen Posted July 17, 2011 Report Share Posted July 17, 2011 Finns det någon som vet om torped 613 fortfarande är i bruk i svenska flottan? Enligt wikipedia så är den det, men jag undrar om den inte är ersatt helt och hållet nu av torped 62. Torped 613 ska dock dock fortfarande användas av Norge (ifrån fast torpedbatterier) och Singapore (från ubåtarna av Challenger-klassen). Tp613 fikk en kort levetid i kystartilleriet, de ble tatt i bruk kun kort tid før alle KA-anleggene ble lagt i møllpose -- alle anleggene til KA er nå nedlagt. Mulig at den polske marinen bruker Tp613, Polen fikk 3 Kobben-klasse ubåter på 90-tallet, Kobben-klassen brukte Tp613 da de var i Norsk tjeneste. http://en.wikipedia.org/wiki/Kobben_class_submarine 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
trean Posted January 10, 2023 Report Share Posted January 10, 2023 vet någon om hur man fyller på torpederna ute på sjön? hur under vattnet? dom är väl långa? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning henke Posted January 10, 2023 Forumsledning Report Share Posted January 10, 2023 9 hours ago, trean said: vet någon om hur man fyller på torpederna ute på sjön? hur under vattnet? dom är väl långa? Här är en bild som visar hur det går till till havs En övningstorped lyfts från ubåten till HMS Pelikanen.Foto: Jonas Helmersson/Försvarsmakten Topphemligt ubåtsvapen kontrollerades under realistiska förhållanden Marinen – 19 oktober 2021 kl: 14.00 Arkiverad nyhet Under en höstnatt mötte en av marinens ubåtar ett underhållsfartyg för att lasta skarpa torpeder. Det som hände i den mörka fjärden på Sveriges östkust visar att en av Försvarsmaktens hemligaste förmågor fungerar väl, även under skarpa förhållanden. Under en höstnatt lastades torpederna ombord på ubåten. Det var en komplex operation som skedde i största hemlighet.Foto: Jonas Helmersson/Försvarsmakten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Perman Posted January 10, 2023 Report Share Posted January 10, 2023 (edited) 1 hour ago, henke said: Här är en bild som visar hur det går till till havs En övningstorped lyfts från ubåten till HMS Pelikanen.Foto: Jonas Helmersson/Försvarsmakten Topphemligt ubåtsvapen kontrollerades under realistiska förhållanden Marinen – 19 oktober 2021 kl: 14.00 Arkiverad nyhet Under en höstnatt mötte en av marinens ubåtar ett underhållsfartyg för att lasta skarpa torpeder. Det som hände i den mörka fjärden på Sveriges östkust visar att en av Försvarsmaktens hemligaste förmågor fungerar väl, även under skarpa förhållanden. Under en höstnatt lastades torpederna ombord på ubåten. Det var en komplex operation som skedde i största hemlighet.Foto: Jonas Helmersson/Försvarsmakten Nån som vet om man måste fylla på förrådet av flytande syre (LOX) i en av marinbaserna, eller om det också går att göra till sjöss? Vet att det normalt görs med tankbil som backar ut på kajen. Kan dock vara en hemlig uppgift och i så fall ber jag om ursäkt. /Per Edited January 10, 2023 by Perman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Winchester Posted March 26, 2023 Report Share Posted March 26, 2023 Kvick fråga - har någon en lista över vad torpedtuberna som monterats på svenska ytstridsfartyg sen 1970 heter? Den nya torpedtuben som beställts förra året heter Tub m/20, men vad hette den gamla 40-cm tuben som den här ersätter? Och fanns det en annan innan dess? (Den enda bilden jag har där man kan se formen på den gamla tuben är från under däck på en Visby..) Likaledes, vad hade 53-cm tuberna på Spica, Norrköping och Stockholm för betäckningar? (Håller på att bygga lite fartyg i 3D och tänkte att om jag nu bygger alla de här bitarna så borde jag ha rätt modellbetäckningar på filerna...) (Jag vet att det är fel modell på Sea Giraffe och att masterna behöver mycket TLC, och att R151 är fullständigt fiktiv. Men poängen var att ha kul först, ackurat kan man vara efteråt. :)) 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pärmtroll Posted March 27, 2023 Report Share Posted March 27, 2023 On 3/26/2023 at 12:59 PM, Winchester said: Den nya torpedtuben som beställts förra året heter Tub m/20, men vad hette den gamla 40-cm tuben som den här ersätter? Och fanns det en annan innan dess? Dagens 40cm torpedtub för ytstridsfartyg benämns torpedtub m/8502, och den är en vidareutveckling av den tidigare torpedtub m/85. M/8502 planeras ersättas av den nya torpedtub m/20 under innevarande år. On 3/26/2023 at 12:59 PM, Winchester said: Likaledes, vad hade 53-cm tuberna på Spica, Norrköping och Stockholm för betäckningar? Spica klass - Torpedtub m/65/66 Norrköping/Ystad klass - Torpedtub m/70 Stockholm klass - Torpedtub m/82 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Winchester Posted March 28, 2023 Report Share Posted March 28, 2023 21 hours ago, Pärmtroll said: Dagens 40cm torpedtub för ytstridsfartyg benämns torpedtub m/8502, och den är en vidareutveckling av den tidigare torpedtub m/85. M/8502 planeras ersättas av den nya torpedtub m/20 under innevarande år. Spica klass - Torpedtub m/65/66 Norrköping/Ystad klass - Torpedtub m/70 Stockholm klass - Torpedtub m/82 Fantastiskt! Precis vad jag behövde! Och väldigt bra att veta att torpedtuberna på Ystad (som det finns gott om bilder på) *inte* är samma som de på Stockholmsklassen (som det är väsentligt svårare att hitta bilder på.) Är skillnaden mellan m/65 och m/66 vilka båtar som de monterades på, eller var på båten? Eller var det samma tub som hette m/65/66? Har sett några bilder på en Spica-modell med vad som ser ut som två typer av tuber, men jag var inte säker på vad det handlade om. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pärmtroll Posted April 2, 2023 Report Share Posted April 2, 2023 On 3/28/2023 at 2:02 PM, Winchester said: Är skillnaden mellan m/65 och m/66 vilka båtar som de monterades på, eller var på båten? Eller var det samma tub som hette m/65/66? Har sett några bilder på en Spica-modell med vad som ser ut som två typer av tuber, men jag var inte säker på vad det handlade om. Det vet jag tyvärr inte, men mig veterligen var det bara Spica klassen som hade torpedtub m/65/66. Plejad klassens tuber benämndes m/50, och torpedtuberna på Norrköping klassen benämndes m/70. Men det är inte omöjligt att de akta fasta tuberna och de förliga vridbara tuberna hade olika benämningar, men det kan också tänkas att torpedtub m/65 genomgick någon form av modifiering och därefter benämndes m/66. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts