Rickard N Posted January 16, 2007 Report Posted January 16, 2007 Jaha, liksom EA var jag med på HvC Insatsövning i Stockholm, tom de centrala delarna till vissas fasa! Guldläge att ha baskern på skallen...men vad hade då vi? HJÄLM! ...och övningen gick ut på...? Bra fråga.......hur som, hjälm på var beordrat. Enligt åtskilliga i den här tråden borde baskern/fältmössa kunna vara lämpligare dock. Det KAN ha varit så att hjälmen var det enklaste sättet att få oss alla så enhetliga som möjligt. Vad tror EA? Det fetstilade var nog det roligaste jag läst här på länge Quote
Hans Engström Posted January 16, 2007 Report Posted January 16, 2007 Ja, man vet ju inte om man ska skratta eller gråta. Nåväl, delar av verksamheten i innerstaden kunde ha genomförts i basker/fältmössa. Quote
RU01 Posted January 16, 2007 Report Posted January 16, 2007 Det var väl trevligt man kunnat bidra till munterheten då. Vad herr Engström tycker och har tyckt om övningen är ju kännt sedan långt tidigare. Egentligen skulle väl vi som var med på övningen strejkat å herr Engströms vägnar och hävdat att vi skulle övat nån annanstans men nu blev det så att vi hamnade på HANS objekt! Förlåt så mycket, ska inte upprepas! Det jag EGENTLIGEN ville ha fram är det att jag inte vet vad som avgjorde om vi skulle bära hjälm eller ej. Det framgick inte i ordergivningar osv så därför bars hjälm. Av alla. Hela tiden. Dags att prata nåt mer konstruktivt, kanske? Quote
Erik Adam Posted January 16, 2007 Report Posted January 16, 2007 Då förstår jag vad du menar. Däremot har du fel. Visst tusan ska HV kunna ta tillvara erfarenheter som dragits av utlandsstyrkan redan idag. Inte ska man behöva vänta tills man eventuellt hamnar i en skarp situation. Ska man även titta på andras erfarenheter så kan vi jämföra dem brittiska respektive den amerikanska approachen till "strid i fred". @KD803: Trådstartarens fråga var "vad tycker ni om att folk springer omkring med baskern när man övar.. " Vet inte riktigt varför du påstår att jag tycker fel. Är det verkligen upp till dig att avgöra om mitt tyckande är rätt eller fel? Jag har ingenstans utgett mig för att presentera fakta, utan snarare varit övertydlig med att detta är vad jag ANSER. @c3grp: Under RiksHvC övning bar jag hjälm för att det var beordrat, utan att ifrågasätta varför. Mig veterligen så skall hjälm bäras vid all SIB. De som kan SäkI på sina fem, är naturligtvis välkomna att rätta mig. Quote
KD803 Posted January 16, 2007 Report Posted January 16, 2007 Trådstartarens fråga var "vad tycker ni om att folk springer omkring med baskern när man övar.. " Vet inte riktigt varför du påstår att jag tycker fel. Är det verkligen upp till dig att avgöra om mitt tyckande är rätt eller fel? Jag har ingenstans utgett mig för att presentera fakta, utan snarare varit övertydlig med att detta är vad jag ANSER. När du tycker att HV ska kunna dra erfarenheter från US först när man hamnat i ett skarpt läge, då har du fel. Tycker jag. Quote
Erik Adam Posted January 16, 2007 Report Posted January 16, 2007 Trådstartarens fråga var "vad tycker ni om att folk springer omkring med baskern när man övar.. " Vet inte riktigt varför du påstår att jag tycker fel. Är det verkligen upp till dig att avgöra om mitt tyckande är rätt eller fel? Jag har ingenstans utgett mig för att presentera fakta, utan snarare varit övertydlig med att detta är vad jag ANSER. När du tycker att HV ska kunna dra erfarenheter från US först när man hamnat i ett skarpt läge, då har du fel. Tycker jag. Lugn nu... Du menar; att dra "erfarenheten" när det är lämpligt m basker vs hjälm, till stridsutrustning? Att gå klädd i kombinationen basker-stridsutrustning, är (fortfarande) knappast något som behöver övas specifikt, om du frågar mig (vilket också är trådens ämne). I fält tar jag dock gladeligen på mig fältmössan så fort det är läge att göra "hjälm av", det resonemanget tycks jag dock vara ganska ensam om på det här forumet. Jag är klar i denna tråd. Slut. Quote
LtLag Posted January 16, 2007 Report Posted January 16, 2007 I min sinnesvärld är basker något man bär vid enskillt uppträdande ELLER om order ges - vid andra tillfällen såsom cermoniella sammanhang, vid högvakt / fanvakt m.m. Frågeställningen - om att springa runt med basker (beige, grön, svart, blå eller rosa) när man övar - tolkar jag INTE som enskillt uppträdande eller högvakt och anser att då är basker IG alldeles oavsett vad US gör eller inte gör. (US bär åtminstone enhetlig basker till skillnad från Hv.....) I fält tar jag dock gladeligen på mig fältmössan så fort det är läge att göra "hjälm av", det resonemanget tycks jag dock vara ganska ensam om på det här forumet. Erik Adam - då är vi åtminstone två som bär fältmössa vid hjälm av... Quote
DaRaven Posted January 16, 2007 Report Posted January 16, 2007 Blir nog 4, eftersom min basker fortfarande ligger i sin plastinpackning Quote
Hans Engström Posted January 16, 2007 Report Posted January 16, 2007 (edited) Jag återupprepar att jag i sak inte är sur över att ni övade vid ett innerstadsobjekt (annat än mitt klagomål på högre chefer som plötsligt finner något möjligt som tidigare var omöjligt), utan att det var enormt bortkastade pengar. Kan inte på något sätt se att ni uppnått ngt utöver att eventuellt öka på personlig färdighet. On Topic, ErikAdam tänker ju inte svara mer, men jag vill kommentera en sak i hans inlägg tidigare. @c3grp:Under RiksHvC övning bar jag hjälm för att det var beordrat, utan att ifrågasätta varför. Mig veterligen så skall hjälm bäras vid all SIB. De som kan SäkI på sina fem, är naturligtvis välkomna att rätta mig. Det kan vara att jag läser in en syftning som de facto inte finns i dessa två rader, men jag vill påpeka att ni inte övade SIB enbart under övningen, utan även posttjänst etc. (eventuellt patrull). Dessa genomförs i bebyggelse men är inte strid och det kan därför vara lämpligt att bära mjukt på huvudet. Att jag anser att baskern hör hemma på huvudet i staden med folk omkring (och låg hotnivå), och fältmässan i skogen vid samma läge, eftersom fältmössan är mer praktisk, men ändock väsentligt fulare, vilket jag ville framföra, är härmed meddelat. Edited January 16, 2007 by Hans Engström Quote
ugly Posted January 16, 2007 Report Posted January 16, 2007 (edited) Bade Para och RM bar basker under strid snarare an hjalm under Falklandskriget da de var alltfor lika de argentinska. Har inte behovts i Irak, Afganistan, delar av Afrika etc men inte otankbart att blir nodvandigt for att undvika "blues on blues" i framtida konflikter med nationer vilka idag har nara militara band med vast (och darmed ocksa likartad utrustning). Hmm... jag tog på mig hjälmen under striden i bokabyn. Och förövrigt låg min basker nerpackad i en låda och togs fram endast vid högtidliga tillfällen. Annars bar jag keps både i Liberia och Afghanistan. Dagens I-landsproblem. Bära Basker, hjälm eller fältmössa .... Med tanke på att alla i den här tråden tycker olika tro jag att man inte kommer komma fram till någon lösning på vad som är rätt eller fel. Men själv bär jag hellre fältmössa än basker. Är trött på detta otympliga plagg. Edit: ändrade lite bland orden Edited January 16, 2007 by ugly Quote
Jante Posted January 17, 2007 Report Posted January 17, 2007 Maste fatt en del minnen fran sadana missioner! Fast varken Liberia eller Afghanistan har styrkor utrustade sasom de vasterlandska, sa missade kanske min poang lite grann. Att ha mossa/keps/luva av sarskild farg eller form kan for ovrigt fylla samma funktion som baskern i det har sammanhanget. En uppdaterad variant av diskussionen vore nog hur gora nar "harke" stil galler, dar alla verkar vilja se ut som SF, med egna kangor, benskydd etc. Nar nu privata styrkor blir allt vanligare kan man tanka sig det blir problem om dessa stoter ihop. Har t.ex. blivit en del sammanslagningar privatsoldater och reguljara forband i Irak. Om de forra borjar bara tyngre utrustning och de senare blir slappare i kladtvanget kommer nog forvirringen oka. I sadant lage ar det rimligt att offra viss formalitet/skydd for battre/snabbare igenkannande (aven om jag personligen skulle foredra skydd av de gra cellerna). Quote
Munin Posted January 17, 2007 Report Posted January 17, 2007 (edited) En uppdaterad variant av diskussionen vore nog hur gora nar "harke" stil galler, dar alla verkar vilja se ut som SF, med egna kangor, benskydd etc. Nar nu privata styrkor blir allt vanligare kan man tanka sig det blir problem om dessa stoter ihop. Har t.ex. blivit en del sammanslagningar privatsoldater och reguljara forband i Irak. Om de forra borjar bara tyngre utrustning och de senare blir slappare i kladtvanget kommer nog forvirringen oka. I sadant lage ar det rimligt att offra viss formalitet/skydd for battre/snabbare igenkannande (aven om jag personligen skulle foredra skydd av de gra cellerna). Just den frågan har diskuterats i annan tråd under soldint . (Munin spanar efter Ing/rille116,drar ner Jante i splittervärnet och tar på sig hjälmen..) Edited January 17, 2007 by Munin Quote
Jante Posted January 17, 2007 Report Posted January 17, 2007 (edited) Munin har bra koll (fast jag behaller mossan pa anda, under hjalmen kanske - helt ny look!) Edited January 17, 2007 by Jante Quote
RU01 Posted January 17, 2007 Report Posted January 17, 2007 Man kan i alla fall dra slutsatsen att det finns en IP i Skåne och en i Stockholm som INTE bär basker till stridsutrustning i vart fall! Quote
709 Posted January 17, 2007 Report Posted January 17, 2007 Blir nog 4, eftersom min basker fortfarande ligger i sin plastinpackning 5. Keps är praktisk, basker är det inte. Själv föredrar jag ingen huvudbonad överhuvudtaget om inte sol, regn eller kyla kräver det (vilket jag alltid får skit för i form av "Du är utomhus nu Jxxxxn!!". Jajaja... Håller med Hans Engström lite att det på sätt och vis är bra med när vi rör oss i stan. För di civila kanske det är lite snitsigt? Basker är ju basker, oavsett baskerprov eller ej. Vet man (läs: civila) inte bättre så... Quote
DaRaven Posted January 17, 2007 Report Posted January 17, 2007 Håller med Hans Engström lite att det på sätt och vis är bra med när vi rör oss i stan. För di civila kanske det är lite snitsigt? Basker är ju basker, oavsett baskerprov eller ej. Vet man (läs: civila) inte bättre så... Förutsatt att man kan stuka sin basker. Vilket hemvärnet i allmänhet inte kan. Så resultatet blir att du har ett antal människor i stridsutrustning och svampar på huvudet istället Quote
Vysotskij Posted January 17, 2007 Report Posted January 17, 2007 Håller med Hans Engström lite att det på sätt och vis är bra med när vi rör oss i stan. För di civila kanske det är lite snitsigt? Basker är ju basker, oavsett baskerprov eller ej. Vet man (läs: civila) inte bättre så... Mjaa...90 procent av dem som ser er har ingen aning...och de resterande 10 är nog mer förvånade över att de få kvarvarande soldaterna har 40-åriga knallpåkar än att ni har filtmössa... Quote
KD803 Posted January 17, 2007 Report Posted January 17, 2007 Mycket snack här nu... känns som om det är dags att reda ut vissa saker. Jag är ingen stor anhängare av baskern. Själv har jag den mest till och från jobbet eftersom den passar bättre under cykelhjälmen än fältmössan. Får jag välja själv så bär jag helst fältmössan. Dock så inser jag att baskern i vissa situationer är ett användbart plagg. Till exempel när man rör sig bland civila och ska ha en liten mjukare framtoning. Då är hjälm och maskeringsfärg kanske inte det bästa att ha om man vill undvika att skrämma små barn osv. Och i dagens FM så är det inte en otänkbar uppgift för HV att lösa uppgifter i en till stor del civil, fredstida miljö. Det är inte längre så att HV enbart ska jobba när beredskapslarmet har gått och alla civila har tagit bilen till Värmland för att gömma sig för ryssen. Behöver man då öva på att "gå klädd i kombinationen basker-stridsutrustning" som någon så fyndigt skrev ovan? Självklart inte. Men i vissa övningar så är det kanske så att just basker och stridsutrustning är rätt utrustning för det som övas... Argumentet att "HV kan inte stuka baskern så då ska de inte använda den" är också lite tunt. Är man dålig på något ska man väl se till att bli bättre, inte sluta med det? För annars kan vi ju lika gärna säga att HV ska inte utvecklas till något bättre, för idag kan man inte <valfri tuff uppgift>. Quote
DaRaven Posted January 17, 2007 Report Posted January 17, 2007 Argumentet att "HV kan inte stuka baskern så då ska de inte använda den" är också lite tunt. Är man dålig på något ska man väl se till att bli bättre, inte sluta med det? För annars kan vi ju lika gärna säga att HV ska inte utvecklas till något bättre, för idag kan man inte <valfri tuff uppgift>. Jag kan väl säga istället: Baskern bör inte användas i storstaden, publikt, innan man lärt sig bära den på "rätt" sätt. Personligen kunde jag inte bry mig mindre om baskrar, jag hade ingen när jag gjorde GU, jag respekterar ingen mer eller mindre beroende på om de bär en. Kunde egentligen inte bry mig mindre om man har den till stridsutrustning eller inte - men som med all uniformsmateriel, om du ska bära den så måste du göra det på rätt sätt. Vill någon av mina soldater ha den på sig i skogen, när hjälm inte bäres så är det upp till dem (eller om de vill ha olles brorsa, fältmössan, hjälmunderlaget, ..) Quote
CIP Posted January 17, 2007 Report Posted January 17, 2007 Mycket snack här nu... känns som om det är dags att reda ut vissa saker. Jag är ingen stor anhängare av baskern. Själv har jag den mest till och från jobbet eftersom den passar bättre under cykelhjälmen än fältmössan. Får jag välja själv så bär jag helst fältmössan. Nu har ja bara följt den här tråden lite flyktigt men en liten fråga bara, Varför använda baskern "under" en cykelhjälm ?? Mig veterligen finns inte m-märk cykelhjälm ännu inom FM. Låter som en liten blandning av civila och militära persedlar där och helt o hållet OT. Min personliga åsikt om basker är dock att att vi Hv hade lika gärna kunnat vara utan den, den fyller noll funktion, men är dock rätt snygg vid uppvisningar eller motsvarande, men sedan Pansar slutade använda den som hjälmunderlag har den slutat fylla funktion. Slut ! Quote
Ing Posted January 17, 2007 Report Posted January 17, 2007 Min personliga åsikt om basker är dock att att vi Hv hade lika gärna kunnat vara utan den, den fyller noll funktion, men är dock rätt snygg vid uppvisningar eller motsvarande, men sedan Pansar slutade använda den som hjälmunderlag har den slutat fylla funktion. Slut ! Jag tycker nog att funktionen "se snygg ut" mycket väl kan räknas som en funktion. Det ser något mindre slaskigt ut med basker än med nedoljade kamoflagemålade gamla trötta fältmössor. Och även hemvärnet kan ha som uppgift att visa upp sig idag. Hade du frågat mig för 4 år sedan hade jag inte haft ett enda gott ord att säga om basker, idag .. ser jag att den nog kan vara användbar ibland. Det är uppenbart lättare att ta hemvärnet ur skogen än att ta skogen ur en hemvärnet. Quote
KD803 Posted January 17, 2007 Report Posted January 17, 2007 (edited) Nu har ja bara följt den här tråden lite flyktigt men en liten fråga bara, Varför använda baskern "under" en cykelhjälm ??Mig veterligen finns inte m-märk cykelhjälm ännu inom FM. Låter som en liten blandning av civila och militära persedlar där och helt o hållet OT. 1.1.8 Fastställda uniformspersedlar med tjänstetecken får inte bäras till civil klädsel.Till uniform får civil skyddshjälm bäras, om möjligt i till uniformen anpassad färg. Smycken och hårband i diskret utförande får bäras till uniform enligt respektive förbandschefs (motsv) bestämmande. När långt hår når över uniformskragen och kan innebära en säkerhetsrisk skall det samlas ihop i huvudbonaden (fläta, hästsvans o dyl) eller i hårnät. Vid parad skall hårnät bäras om håret faller över kragen. Edited January 17, 2007 by KD803 Quote
Pappsen Posted January 18, 2007 Report Posted January 18, 2007 Håhåjaja Det förband jag tillhör där förväntas jag bära basker under resan till och från uppsamlings/övningsplats, därefter snabbt som en blixt att ta av mig baskern och sedan sätta på mig en keps/mössa (hur man nu vill kalla tygfläppen). Sedan, så fort vi börjar öva så skall epoxipottan på och vid eventuella raster genast av o mössan på, utom möjligen vid lunch då jag observerat högre befäl baskra på. (fast när jag försökte följa högre befäls exempel fick jag på moppo, aj aj aj!) Förbannade dumheter dehära. Snacka om att ödsla energi på fel saker. Om vi övar strid kan vi väl för bövelen välja att bära hjälm från början till slut. Ungefär som att man aldrig lägger ifrån sig vapnet, så blir det en vana. Även den ynkligaste ibland oss klarar av (tror jag) 6-8 timmars hjälmbärande, och om inte så är det väl bara bra för honom/henne att börja öva? Om vi rör oss publikt och ska "se bra ut" mot gemene man så kan vi väl frisera oss, kräva välrakat nylle och snoffsa till illusionen med en basker. Som det är nu har jag varit tvungen att lägga till en extra benficka för förvaring av diverse obskyra huvudbonader som vid tid och otid skall bäras/inte bäras. Förbannade dumheter. K I S S Det blir nog bra mycket bättre det här med tiden... ?? Pappsen Quote
II63 Posted January 18, 2007 Report Posted January 18, 2007 Som det är nu har jag varit tvungen att lägga till en extra benficka för förvaring av diverse obskyra huvudbonader som vid tid och otid skall bäras/inte bäras. Eeeh kort fråga bara -hur får du ner epoxipottan i benfickan? Skämt åtsido du har rätt det måste finnas viktigare saker att fokusera på. II63 Quote
Ukko Lode Posted January 19, 2007 Report Posted January 19, 2007 Sedan, så fort vi börjar öva så skall epoxipottan på och vid eventuella raster genast av o mössan på, utom möjligen vid lunch då jag observerat högre befäl baskra på. (fast när jag försökte följa högre befäls exempel fick jag på moppo, aj aj aj!) Förbannade dumheter dehära. Snacka om att ödsla energi på fel saker. Fick du skit av din chef? Vilken tomte! Var det ett annat befäl som kom och bitchade på mina soldater (utifrån något eget ej förankrat initiativ) så skulle jag bli en aning irriterad. Vad fan, sitta och käka är enskilt uppträdande och det verkar rätt korkat att gnälla på någon som bär reglementerad utrustning bara för att man har en annan smak. Trattbasse har man hört, men här verkar det vara trattbefäl. Om man är så anal att man absolut måste styra upp det ser man till att ställa upp förbandet och vips så löser det sig. Men, att övht bry sig, suck! Quote
Guest gul kalle Posted January 19, 2007 Report Posted January 19, 2007 Tror ni en eventuell fiende eller motståndare bryr sig om vad ni har på er vid en strid? Det, som jag tror, är viktigast är att man känner sig tillräckligt bekväm och med maximalt självförtroende för att klara av sin uppgift. Klädseln är underordnad uppdraget. Det är bara coola tonåringar som sett förmycket på amerikansk film som lägger engagemang på vad man är klädd i. Quote
panzerkampfwagen Posted January 20, 2007 Report Posted January 20, 2007 (edited) Är det fler än jag som tycker att SoldF.com's ledning bör initiera ett skript som automatiskt låser alla baskertrådar? Något är fel när baskers bärande upprör fler än kriget i Irak. (såtillvida att inte basker bärs i Irak, för då har det gått käpprätt åt helvete... ) EDIT: Dålig smilie Edited January 20, 2007 by panzerkampfwagen Quote
II63 Posted January 20, 2007 Report Posted January 20, 2007 Är det fler än jag som tycker att SoldF.com's ledning bör initiera ett skript som automatiskt låser alla baskertrådar? Något är fel när baskers bärande upprör fler än kriget i Irak. (såtillvida att inte basker bärs i Irak, för då har det gått käpprätt åt helvete... ) EDIT: Dålig smilie Kunde inte sagt det bättre själv II63 Quote
J.Nilsson Posted January 20, 2007 Report Posted January 20, 2007 Jag anser att man bär hjälm eller kanske fältmössa i all form av strid. Basker är ett kasernplagg och jag anser att man har den för att se snygg ut för almänheten när man tex åker på permis etc. Jag tycker det är lite oproffsigt med basker i fält och strid. Jag tror almännheten som ser soldater öva SIB i basker kanske kläcker fler kommentarer såsom ''Varför har de inte hjälm? Den skyddar väl mer än en liten basker'' än vad de säger ''Vad snyggare det är med basker än hjälm'' Det är också lite fult när man får tecknet ''färdiga till strid'' och vissa dirrekt tar av sig fältmössan och sätter på sig baskern. Jag stödjer hjälmen. Quote
Recommended Posts