Jump to content

Basker till stridsutrustning.......

Recommended Posts

• Replies 97
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jag bryr mig inte. Tycker dem om att öva med barren på så får de väl springa omkring med den. Själv tycker jag bäst om fältmössan...men jag startar inte tråd för att andra inte gör det.

Edit: Morgontrött och otrevlig utan anledning. Ska inte upprepas.

Edited by Valpen

Alltså....det beror ju på vad man övar. I kosovo gick iaf jag dagligen runt med basker samtidigt som jag hade stridsväst. Det funkar där...varför inte när man övar?

Men det är klart, övar man skarp rensning, kastar hgr osv så är det kanske bättre med hjälm.

Alltså....det beror ju på vad man övar. I kosovo gick iaf jag dagligen runt med basker samtidigt som jag hade stridsväst. Det funkar där...varför inte när man övar?

Men det är klart, övar man skarp rensning, kastar hgr osv så är det kanske bättre med hjälm.

;-)

Det är inte praktiskt på något sätt, men det bör ju nästan vara upp till var och en, eller dennes chef. Bittra människor som gnäller på baskerns bärande blir lika larvigt som själva bärandet.

vad tycker ni om att folk springer omkring med baskern när man övar..

okej.... trevlig du är då.. jag tycker bara att man ska vara fältmessig kläd

Under övning skall man bara springa omkring ;-) när så beordras. Annars skall man intaga den kroppställning/hastighet etc som övningsledningen av övningstekniska skäl uppmanar till.

"Fältmess"... det var ett märkligt, men fungerande, swengelsk uttryck för oreda i fält!

I strid löser det sig. Skjuter man en ryss och har "fel" mössa på sig gills det inte, och hans befäl säger åt honom att resa sig och slåss igen.

Bittra människor som gnäller på baskerns bärande blir lika larvigt som själva bärandet.

WORD!

Kan inte annat än att hålla med!

/V

håller med!

I vissa övningssituationer är det direkt olämpligt att bära basker men annars så vad spelar det för roll? Inse att HV i fredstid är en fritidssysselsättning... kommer kriget så tror jag på att människans inneboende ovilja att ådra sig skallskador löser detta icke-problem och att hjälmarna kommer tillpassas och bäras med swung.

/b

vad tycker ni om att folk springer omkring med baskern när man övar..

Vad tycker du om att folk springer omkring med basker i missionsområdet?

Det är kanske i den änden man får börja.

Vad tycker du om att folk springer omkring med basker i missionsområdet?

Det är kanske i den änden man får börja.

Jag ser inte sambandet... allt som US gör är rätt, därför skall HV ochså göra så?

Anledningen till att US bär basker i missionsområdet är ju dels för att det är

reglerat samt kotym att se mindre "combat" ut.

Anledningen till att diverse HV folk glider runt i basker på övningar är ju

1. Dom är lata, tycker det är obekvämt att ha hjälm.

2. Dom tycker dom ser jävligt combat ut i stridsutrustning och basker.

3. Dom vet att dom har kassa chefer som inte vågar påtala detta.

Edited by FkN

Som med allt annat har en viss klädsel/huvudbonad sin "rätta" miljö.

Att sedan definera vad som är "rätt" miljö för en basker är för mig ganska enkelt.

- Vid representation. :baskerKav:

- Samt vid "viss" patrulleringsverksamhet. :dribble:

- Övriga fall, Basker av. Hjälm/mössa på.

Jag ser inte sambandet... allt som US gör är rätt, därför skall HV ochså göra så?

Anledningen till att US bär basker i missionsområdet är ju dels för att det är

reglerat samt kotym att se mindre "combat" ut.

Anledningen till att diverse HV folk glider runt i basker på övningar är ju

1. Dom är lata, tycker det är obekvämt att ha hjälm.

2. Dom tycker dom ser jävligt combat ut i stridsutrustning och basker.

3. Dom vet att dom har kassa chefer som inte vågar påtala detta.

Är det alltid så alltså?

Eller är det så att även HV ska kunna anpassa sig till den nya tiden? Ponera till exempel att en övning inte handlar om "krig på riktigt" utan om att "visa närvaro och patrullera i stad"? Är det då helt rätt att uppträda maskeringsmålad och med full stridsutrustning? Eller ska man kanske ha basker och vara ren i ansiktet?

Exakt. Jag håller med Kimster, frågan var dåligt ställd.

Det handlar inte om baskern utan om man bär rätt utrustning för rätt verksamhet. Om övningen är VCP eller Social Patrol (patrull heter det visst på svenska) så bäres basker med fördel. I situationer som kräver hjälm (exempelvis planerad strid, sprängning osv) så bäres med fördel hjälm. Oavsett vad man gör är man en åsna om man pga lathet eller okunskap väljer den lätta vägen.

okej den var lite dålig.. jag har hört att man inte ska bära basker med vapen tex... var ett befäl som kom o sa det

Och där har vi kanske felkällan? :rolleyes:

Att bära vapen med basker är inga problem. Kolla som sagt bara i utlandsstyrkan...

Jag har alltid varit en del av ett ”Baskerbärande” förband.

Under Gu:n så bars aldrig basker under strid eller under andra fältmässiga aktiviteter.

Under utlandstjänst så gjorde vi så här i min grupp

- Patrull i stad basker på.

- Patrull i terrängen mössa på.

Respektive chef får väll styra hur han vill ha det. Det ser ju löjligt ut om 1/3 har mössa 1/3 hjälm och 1/3 basker när förbandet är ute och övar.

Baskern är i mina ögon bara bra till att visa upp vem man är . Och är man som jag en stolt Hv-man så skulle jag inte ha några problem med att använda min basker vid rätt tillfälle. :rolleyes:

Vi har en chef med x antal missioner i bagaget. Om han säger att vi INTE ska ha basker till stridsutrustning så har vi det inte heller. Han har dessutom sagt att han inte kommer ta på sig baskern förrän han har en komplett pluton uppställd framför sig. Med andra ord tror jag han slipper fundera på att ta fram den ur plasten och stuka den! :rolleyes:

Som jag ser det är tillfällena då man bär stridsutrustning och basker oerhört få. Ur ett Hv-perspektiv!

Vi har en chef med x antal missioner i bagaget. Om han säger att vi INTE ska ha basker till stridsutrustning så har vi det inte heller. Han har dessutom sagt att han inte kommer ta på sig baskern förrän han har en komplett pluton uppställd framför sig. Med andra ord tror jag han slipper fundera på att ta fram den ur plasten och stuka den! :rolleyes:

Som jag ser det är tillfällena då man bär stridsutrustning och basker oerhört få. Ur ett Hv-perspektiv!

Klok Plutonchef.

okej den var lite dålig.. jag har hört att man inte ska bära basker med vapen tex... var ett befäl som kom o sa det

Och där har vi kanske felkällan? :rockon:

Att bära vapen med basker är inga problem. Kolla som sagt bara i utlandsstyrkan...

...eller högvakt... :rolleyes: