Jump to content

baskrav vapen

Recommended Posts

ok dum fråga kan få dumt svar,så här kommer det

Baskrav vapen vad ingår i det ,vad är det man ska kunna ,,oja jag har gort de så många ggr att jag har glömt va fasen

det innehåller :Malaj: nä så är det för stås inte,satt med ett par kamrater o vi var kanske inte helt överens om vad det var .så

någon som vet eller tro sig veta :-P

Tune in Turn on Max out

Dxs

Edited by DXS

Om det är HVs baskrav vapen du menar så var det så här på Livgardesgruppen i alla fall:

1. Visa att man har förmåga att ta isär/sätta ihop.

2. Visa att man har förmåga att ladda/göra patron ur.

3. Några enkla serier på 50 meter för att visa att man kan träffa det man siktar på.

Allt klaras av på en förmiddag utan större problem.

Glöm inte att det är en ny sekvens på patron ur!!!!!!!!!!

säkra

magasin

spänn upp

kontrollera

slå fram

avfyra ( Blind )

den gamla var:

säkra

spänn upp

magasin

kontrollera

slå fram

avfyra ( Blind )

Då får du nog öva lite till då den nya är

säkra

Bort med hylsfångaren

magasin

spänn upp

kontrollera

slå fram

avfyra ( Blind )

säkra

magasin

spänn upp

kontrollera

slå fram

avfyra ( Blind )

säkra

hylsfångare

magasin

spänn upp

kontrollera

slå fram

avfyra ( Blind )

borde det väl vara!?

Edited by Nilsanders

Ja.. Då kan vi ju lika gärna komplettera med: Ner i knästående också

Nu är det iofs säkert 2 mån jag gjorde patron ur senast. Men va?? När infördes detta?

Å andra sidan så: Äntligen! Slippa ha en massa vapen viftandes när vissa härken bockar sig ner för att ta upp hylsfångaren.. :Malaj:

Var hittar jag detta? Säki Ehv/pv?

Edited by Fu Gref

Nu är det iofs säkert 2 mån jag gjorde patron ur senast. Men va?? När infördes detta?

Å andra sidan så: Äntligen! Slippa ha en massa vapen viftandes när vissa härken bockar sig ner för att ta upp hylsfångaren.. :Malaj:

Hm, jag har ingen källa på detta förutom att det instruerades på våra baskrav under 2006 i Uppland iaf.

SÄKI Ehv/pv sidan 18 mom 21 Ladda och patron ur skall genomföras enligt bestämmelser i SoldR Mtrl Vapen, detta gäller även övningsvapen. under i en gul ruta står -Det åligger övningsledaren att ge order om i vilken ställning vapnen skall laddas. Efter en snabbkoll i soldr mtrl vapen AK4 så finns det inte där heller angivet att man skall vara i knästående.

Som jag fattar det så skall man göra ladda och patron ur i den ställning som man avser verka med vapnet i

kan man inte skriva det enklare? :banghead: GAHHH

II63

Å andra sidan så: Äntligen! Slippa ha en massa vapen viftandes när vissa härken bockar sig ner för att ta upp hylsfångaren.. :banghead:

Hm, jag har ingen källa på detta förutom att det instruerades på våra baskrav under 2006 i Uppland iaf.

Det där är upp till varje MD att avgöra (eller hur man är organiserade numera).

Hos oss gäller knästående vilket betyder att om man är i liggande ställning så måste man upp till knästående innan man för göra patron ur.

inte speciellt bra säkerhetstänkande anser jag.

Ju färre ställningsändringar med laddat vapen destå mindre risk för vådaskott blir det.

Å andra sidan så: Äntligen! Slippa ha en massa vapen viftandes när vissa härken bockar sig ner för att ta upp hylsfångaren.. :banghead:

Det här har vi harvat förut i en tidigare tråd men eftersom du nämner Uppland så kan jag

(så som varandes skjutledare där) tillägga att det är knästående eller liggande som gäller,

efter situationens krav. Det är ett lokalt tillägg hos U/V-gruppen eftersom vi har en så pass

medveten och noggrann säk-chef...

Å andra sidan så: Äntligen! Slippa ha en massa vapen viftandes när vissa härken bockar sig ner för att ta upp hylsfångaren.. ;-)

Det här har vi harvat förut i en tidigare tråd men eftersom du nämner Uppland så kan jag

(så som varandes skjutledare där) tillägga att det är knästående eller liggande som gäller,

efter situationens krav. Det är ett lokalt tillägg hos U/V-gruppen eftersom vi har en så pass

medveten och noggrann säk-chef...

Javisst! Det skall ju inte råda någon tvekan om hur man skall göra. Därför måste ju alla skjutledare ta om sina kompetenser avseende understödsvapen också...oavsett utbildningsbakgrund...i U/V-gruppen alltså... :banghead:

/Koskela

Edited by Koskela

Å andra sidan så: Äntligen! Slippa ha en massa vapen viftandes när vissa härken bockar sig ner för att ta upp hylsfångaren.. :happy:

Har gjort det sen det blev baskrav iaf...runt 2år sen?

Fick höra att anledningen att hylsfångaren helt skall bort är för att det har slarvats med kontrollen om en patron ligger kvar i loppet alternativt ligger på toppen av ett berg med hylsor i hylsfångare och riskerar att åka med in igen då mekanismrörelsen utförs inför blindavfyrning.

Alltid fått lära mig att patron ur sker liggandes eller knäståendes aldrig ståendes men vist går säkert att göra stående också :)

Att man öppnar hylsfången är ju självklart svårt att känna efter annars ta bort den helt brukar jag dock inte göra mest för att min är halvsvår att få på igen.

Det jag upplever at folk slarvar mest med är att känna efter riktigt att ta av sig handsken och känna om det sitter något i loppet

Själv kör jag med den lilla röda från AK5 på vintern och handskar uttan fingrar på sommaren så har man inte det problemet :clap:

Att man öppnar hylsfången är ju självklart svårt att känna efter annars ta bort den helt brukar jag dock inte göra mest för att min är halvsvår att få på igen.

Gör om, gör rätt!

Enl. SoldR mtrl Vapen 2004 ska hylsfångare tas bort och läggas på marken.

Mig veterligen är det denna instruktion som fortfarande gäller även om vissa instr. tror att de kan ändra på saker hur som helst. :dribble:

Strular mtrl så byter man det, finns folk som har betalt för att man ska ha mtrl som fungerar. Även om de tror att deras uppgift är att samla på hög.

Bamse som övar på sitt Besserwieser humör......... :-P

Edited by Bamse

Det är möjligt att jag varit med i Hv alldeles fr länge; men jag TROR det där med knästående vid patron ur helt enkelt har med att göra att hylsfångare som droppas på marken från stående så småningom mår lite annorlunda än om de plockas av och läggs på marken från knästående.

Bonus är att det viftas mindre med pipor dessutom.

säkra

magasin

spänn upp

kontrollera

slå fram

avfyra ( Blind )

den gamla var:

säkra

spänn upp

magasin

kontrollera

slå fram

avfyra ( Blind )

Då får du nog öva lite till då den nya är

säkra

Bort med hylsfångaren

magasin

spänn upp

kontrollera

slå fram

avfyra ( Blind )

...åsså avsluta med att SÄKRA.

Får jag som jag vill kommer det inte längre krävas att man faktiskt skjuter med vapnet i baskravet Syftet med baskravet är att visa att man kan hantera vapnet säkert och det kan man visa utan att skjuta. I och med rödpunktsiktet har behovet att visa att man kan träffa en Finlandsfärja på 10 m avstånd något minskat i relevans.

Den stora fördelen med en ändring av reglerna är att baskravet i så fall kan genomföras av resp kompani, tex på kompex av särskilt avdelede instruktörer - tex skjutinstruktörerna. En duktig instruktör ser ganska bra om en soldat kan hantera sitt vapen på säkert sätt.

Mitt förslag grundar sig i den extrema adminstrativa tid det tar att hantera baskrav och inventering varje år.

/Ola

Får jag som jag vill kommer det inte längre krävas att man faktiskt skjuter med vapnet i baskravet Syftet med baskravet är att visa att man kan hantera vapnet säkert och det kan man visa utan att skjuta. I och med rödpunktsiktet har behovet att visa att man kan träffa en Finlandsfärja på 10 m avstånd något minskat i relevans.

Den stora fördelen med en ändring av reglerna är att baskravet i så fall kan genomföras av resp kompani, tex på kompex av särskilt avdelede instruktörer - tex skjutinstruktörerna. En duktig instruktör ser ganska bra om en soldat kan hantera sitt vapen på säkert sätt.

Mitt förslag grundar sig i den extrema adminstrativa tid det tar att hantera baskrav och inventering varje år.

/Ola

Jag förstår vad du menar, men jag håller inte alls med dig här.

Ibland vaknar jag svettig på nätterna och tänker på de fullkomligt horribla skjutställningar (med dito resultat) som jag sett under mina ca 10 år i Hv.

Det som är intressant är ju inte om personen skjuter en 10:a eller 7:a på tavlan, utan om denne träffar tavlan/vallen öht.

Bättre att upptäcka det under Baskravet, än under en stridsskjutning med risk för dig och kamraterna.

/Ola

Jag förstår vad du menar, men jag håller inte alls med dig här.

Ibland vaknar jag svettig på nätterna och tänker på de fullkomligt horribla skjutställningar (med dito resultat) som jag sett under mina ca 10 år i Hv.

Det som är intressant är ju inte om personen skjuter en 10:a eller 7:a på tavlan, utan om denne träffar tavlan/vallen öht.

Bättre att upptäcka det under Baskravet, än under en stridsskjutning med risk för dig och kamraterna.

OM soldaten inte ens träffar vallen beror det på ett fel som väl kommer upptäckas vid ett baskrav utan skjutning. F ö kan skjutställning utprövas på kompex om man vill.

Så skjutning är överflödig med de krav som ställs på baskravet idag.

/Ola

Tycker detta är enkelt med ladda och patron ur.

1, Säger lokal instruktion för banan att patron ur enbart för göras i vissa ställningar gäller det.

2, Om inte så avgör jag som skjutledare vilken ställning som gäller.

Att sedan genomföra detta i olika ställningar kan ha viss pedagoigiska effekt på truppen. nämligen att de får in i ryggraden att söka låga ställningar när de byter magasin.

Ja, det är väl bara rätta in sig i att säkerhetsbestämmelserna är anpassade för människor som aldrig skulle få ut ett vapen till att börja med... FM i ett nötskal, anpassa allt till sämsta gemensamma nämnare.

När baskraven i Elfsborgsgruppen (dåvarande GBGg) så stod det både på hemsidan och sas utalat och kom hem i brevlådan att dessa baskrav var anpassade för att även dom som var sämst skulle klara det.... Att försöka få upp kunskap och färdigheter hos dessa hade enligt mig varit bättre men.... som sagt, FM är FM..

Ja, det är väl bara rätta in sig i att säkerhetsbestämmelserna är anpassade för människor som aldrig skulle få ut ett vapen till att börja med... FM i ett nötskal, anpassa allt till sämsta gemensamma nämnare.

När baskraven i Elfsborgsgruppen (dåvarande GBGg) så stod det både på hemsidan och sas utalat och kom hem i brevlådan att dessa baskrav var anpassade för att även dom som var sämst skulle klara det.... Att försöka få upp kunskap och färdigheter hos dessa hade enligt mig varit bättre men.... som sagt, FM är FM..

Gäller inte AML? Den bör vara talande när det gäller baskrav. Alltså är det upp till varje förbandschef att avgöra på vilken nivå baskravet skall vara. Om man nu skall lusläsa SäkI.

SÄKI Ehv/pv sidan 18 mom 21 Ladda och patron ur skall genomföras enligt bestämmelser i SoldR Mtrl Vapen, detta gäller även övningsvapen. under i en gul ruta står -Det åligger övningsledaren att ge order om i vilken ställning vapnen skall laddas. Efter en snabbkoll i soldr mtrl vapen AK4 så finns det inte där heller angivet att man skall vara i knästående.

Som jag fattar det så skall man göra ladda och patron ur i den ställning som man avser verka med vapnet i

kan man inte skriva det enklare? :rodna: GAHHH

II63

äntligen ngn som har rätt.

kan man inte skriva det enklare? :happy: GAHHH

II63

äntligen ngn som har rätt.

Som JAG tolkar texten ska man inte nödvändigtvis göra ladda och patron ur i den ställning man avser verka med vapnet i, utan i den ställning övningsledaren ger order om. Det KAN ju vara exempelvis knästående trots att du verkat med vapnet i stående ställning.