Jump to content

Flygvapnet flyger julgran


petur

Recommended Posts

Snacka om att vara pucktvåa.......... :D

 

 

Utfördes i lördags redan...

 

Jo det där var ju Linköping Flygklubb, imorgon kommer Försvarsmakten genomför julgransflygning.

 

Jag är tämligen säker på att FM:s julgransflygningen inte genomfördes i lördags eftersom jag kommer sitta i ett av planen imorn.

Link to comment
Share on other sites

Och dom med gräddvisparna kommer inte ens att flyga julgran i år enligt ryktena.... :unsure:

 

Stämmer bra det. Det finns helt enkelt inte tillräckligt med helikoptrar och personal i tillräckligt bra flygtrim för att genomföra det. Flygstopp på hkp15 och hkp9-parken är som alltid hårt ansatt med annat (Kosovo t.ex.).

Link to comment
Share on other sites

Vore trevligt om alla tre falangerna samkörde nästa år då :)

 

Formationsflygning med militär hkp, civil PA-28 och SK60...hmmm, något säger mig att regelverket har invändningar mot det.

 

 

Tror nog RML och OSF säger stopp till det ja.... :unsure: Och så skiljer det ju sig lite i prestanda samt väderminima...

Tanken var väl att köra typ samma dag fast i olika konstellationer, som tre separata omgångar, och visa att Lkpg är flygets huvudstad i Sverige i praktiken oxå :)

Link to comment
Share on other sites

Tror nog RML och OSF säger stopp till det ja....

 

Numera har ju OSF bytt namn till FOM (Flygoperativ Manual) men innehåller i princip samma sak.

Därmot så var det svårt att få tillstånd att flyga julgran redan denna gång med enbart SK60.

Man fick helt enkelt inte flyga formation med så många flygplan enligt FOM :)

 

Det skickades ett förslag på avsteg från FOM som gick hela vägen upp till FV Inspektören, som kunde godkänna undantaget.

Det kommer också komma en förändring i FOM vad gäller formationsflygning så att tex. julgransflygning ska gå att genomföra utan att gå hela vägen upp till FV Inpektören varje gång.

Link to comment
Share on other sites

Tror nog RML och OSF säger stopp till det ja....

 

Numera har ju OSF bytt namn till FOM (Flygoperativ Manual) men innehåller i princip samma sak.

Därmot så var det svårt att få tillstånd att flyga julgran redan denna gång med enbart SK60.

Man fick helt enkelt inte flyga formation med så många flygplan enligt FOM :blink:

 

Det skickades ett förslag på avsteg från FOM som gick hela vägen upp till FV Inspektören, som kunde godkänna undantaget.

Det kommer också komma en förändring i FOM vad gäller formationsflygning så att tex. julgransflygning ska gå att genomföra utan att gå hela vägen upp till FV Inpektören varje gång.

 

Hur många får man då flyga formation med?

(Det borde väl isf vara max 6 eftersom team 60 är så många, eller?)

Link to comment
Share on other sites

Tror nog RML och OSF säger stopp till det ja....

 

Numera har ju OSF bytt namn till FOM (Flygoperativ Manual) men innehåller i princip samma sak.

Därmot så var det svårt att få tillstånd att flyga julgran redan denna gång med enbart SK60.

Man fick helt enkelt inte flyga formation med så många flygplan enligt FOM :blink:

 

Det skickades ett förslag på avsteg från FOM som gick hela vägen upp till FV Inspektören, som kunde godkänna undantaget.

Det kommer också komma en förändring i FOM vad gäller formationsflygning så att tex. julgransflygning ska gå att genomföra utan att gå hela vägen upp till FV Inpektören varje gång.

 

 

Bara låta byråkratikvarnarna mala så tillstånden är utverkade till nästa gång då :lol:

Undrar när det infördes ett maxantal på formationsflygningar i reglerna då, för mig veterligen så var det inga problem då vi genomförde julgransflygningar med 12 st 37:or på F15, men det var ju iofs några år sedan det :)

 

Nevertheless, skoj att se maskinerna i luften och oavsett om det är julgranar med PA28/SK50/SK61/Mooney, SK60 eller Hkp så uppskattar allmänheten det mycket, det är bl a dotterns dagmammor bevis för! :blink:

Link to comment
Share on other sites

Hur många får man då flyga formation med?

(Det borde väl isf vara max 6 eftersom team 60 är så många, eller?)

 

Vet inte, vi fick inget svar på det.

Fick bara höra att vi inte fick flyga så många.

 

Team 60 har alltid massa undantag från "alla" regler.

För att citera våran FSO (Flyg Säkerhets Officer) på skolan.

Det hade kommit en förändring i FOM som reglerade hur nära man fick starta framförvarande flygplan.

Då frågade någon hur detta skulle påverka Team 60 eftersom dom ibland startar ganska nära.

Då säger FSO med glimten i ögat: "Ja men Team:et flyger ju hur fan dom vill"

:P

Link to comment
Share on other sites

"Med reducerad separation till framförvarande SK60, höger ut klart starta...." B)

 

Nja, vi löste det så att 1:an i julgranen bad om att få klart starta för hela julgranen.

Sen startade vi "lite som vi ville" B)

 

Startade 6 rote par.

 

11 flygplan ingick i julgranen å 12:an var Chefen Flygskolan som kollade "rättningen" så att det såg bra ut innan vi kom till första staden.

:D

Han var dessutom reserv om något plan skulle få fel i luften å vara tvunget att åka hem å landa.

Edited by petur
Link to comment
Share on other sites

 

11 flygplan ingick i julgranen å 12:an var Chefen Flygskolan som kollade "rättningen" så att det såg bra ut innan vi kom till första staden.

:camo:

 

Det såg snyggt ut även från Skäggetorp.

 

Kan ni inte utvidga verksamheten och flyga en ännu större gran? :blink:

 

Instämmer fullt , det såg väldigt nice ut även från vasastan! :)

Link to comment
Share on other sites

Hur många får man då flyga formation med?

(Det borde väl isf vara max 6 eftersom team 60 är så många, eller?)

 

Vet inte, vi fick inget svar på det.

Fick bara höra att vi inte fick flyga så många.

 

Team 60 har alltid massa undantag från "alla" regler.

För att citera våran FSO (Flyg Säkerhets Officer) på skolan.

Det hade kommit en förändring i FOM som reglerade hur nära man fick starta framförvarande flygplan.

Då frågade någon hur detta skulle påverka Team 60 eftersom dom ibland startar ganska nära.

Då säger FSO med glimten i ögat: "Ja men Team:et flyger ju hur fan dom vill"

:P

 

 

Du ska nog fundera på vem du citerar och om det är lämpligt i ett forum på internet.

Link to comment
Share on other sites

Du ska nog fundera på vem du citerar och om det är lämpligt i ett forum på internet.

 

Jo det kan du ha rätt i, men samtidigt så är det ju ingen statshemlighet att även officerare skämtar på jobbet.

Jag kan lova dig att alla i Flygvapnet ser ytters allvarligt på reglerna å säkerheten kring flygnig.

 

 

Va kul att det såg bra ut då!

Såg en artikel i Corren idag där dom fotat med domkyrkan i förgrunden.

Tyckte det blev en lyckad formation.

 

Angående att flyga med fler flygplan så skulle det säkert vara jätte häftigt men svårare att koordinera allt då.

Jag skulle dock inte klaga om man slängde in några fler kärror, hade varit häftigt :D

Link to comment
Share on other sites

Jag lutar mer åt ingenspanings håll..

 

Slut upp med att sprida att officerar skämtar.. Lämpligt vore snarare att tejpa igen käften på lustigkurrarna...

 

 

Och vips satt HELA FM med munkavel....

 

Now wait a minute........

 

 

;)

 

 

GMY

Link to comment
Share on other sites

Du ska nog fundera på vem du citerar och om det är lämpligt i ett forum på internet.

 

Jo det kan du ha rätt i, men samtidigt så är det ju ingen statshemlighet att även officerare skämtar på jobbet.

Jag kan lova dig att alla i Flygvapnet ser ytters allvarligt på reglerna å säkerheten kring flygnig.

 

 

Va kul att det såg bra ut då!

Såg en artikel i Corren idag där dom fotat med domkyrkan i förgrunden.

Tyckte det blev en lyckad formation.

 

Angående att flyga med fler flygplan så skulle det säkert vara jätte häftigt men svårare att koordinera allt då.

Jag skulle dock inte klaga om man slängde in några fler kärror, hade varit häftigt :banana

 

Det är helt sant. Officerare är väldigt roliga. Tyvärr tycker inte alla det och då tolkas det ofta som annat. Sen bör du lära dig att piloter är väldigt lätta att misstolka även från andra officerare:/

Link to comment
Share on other sites

Det är helt sant. Officerare är väldigt roliga. Tyvärr tycker inte alla det och då tolkas det ofta som annat. Sen bör du lära dig att piloter är väldigt lätta att misstolka även från andra officerare:/

 

Hur menar du nu?

Ska man inte kunna skämta bara för att man är officerare, eller än mindre om man råkar vara pilot?

I detta fall var det i mitt tycke att ganska harmlöst slämt.

Det var inte riktat mot någon person, sammhälsgrupp, annan yrkes kategori eller dyl.

Det var ett internt skämt innom flygskolans lokaler som berörde personal på flygskolan.

Vi har ganska så "högt till tak" på flygskolans å det går att skämta med varandra om det mesta.

 

Känner DU att du tagit illa upp så ber jag om ursäkt.

Om du inte gör det så får du gärna berätta vem du tror kan ha tagit illa upp så ska jag se till att be om ursäkt till den personen...

Link to comment
Share on other sites

Det är helt sant. Officerare är väldigt roliga. Tyvärr tycker inte alla det och då tolkas det ofta som annat. Sen bör du lära dig att piloter är väldigt lätta att misstolka även från andra officerare:/

 

Hur menar du nu?

Ska man inte kunna skämta bara för att man är officerare, eller än mindre om man råkar vara pilot?

I detta fall var det i mitt tycke att ganska harmlöst slämt.

Det var inte riktat mot någon person, sammhälsgrupp, annan yrkes kategori eller dyl.

Det var ett internt skämt innom flygskolans lokaler som berörde personal på flygskolan.

Vi har ganska så "högt till tak" på flygskolans å det går att skämta med varandra om det mesta.

 

Känner DU att du tagit illa upp så ber jag om ursäkt.

Om du inte gör det så får du gärna berätta vem du tror kan ha tagit illa upp så ska jag se till att be om ursäkt till den personen...

 

Lugn nu lite här. Jag skrev ju med ironi, min smil gubbe blev inte som tänkt. Jag har inte tagit illa upp och säkert ingen annan heller.

Men ändå ska man passa sig för vem man citerar och var. Det som uppfattas som skoj innanför väggarna hos vissa kan sticka i ögonen på någon annan, det lär du springa på i framtiden om du avser att bli pilot. Vi lever ju sverige, landet som uppfann avundsjukan:) :surprise:

God Jul

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...