Jump to content

SSG Märke

coolhand

Recommended Posts

Hittade denna pa ebay.

Det maste vara ett OTROLIGT begransat antal folk som har rad att samla pa dessa :bash:

http://cgi.ebay.com/Swedish-Special-forces...1QQcmdZViewItem

d035_1.JPG

Kolla priset: $1000! :blink:

Edit: tog bort baskermarke och skrev marke istallet

Edited by coolhand

• Replies 65
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Var i annonsen påstås det att det skulle vara ett baskermärke?

Ingenstans, bara i rubriken på denna tråd.

Enligt UniR FM 2003, Bilaga 2, Utbildningstecken (sidan 249) heter det Specialutbildningstecken m/02 för SSG och har förrådsbeteckning M7678-157800.

• Forumsledning

kan andra ha märken kan väl dom... att man sen inte bär det är väl en annan sak ,O lite bakvänt mot den märkessjuka som ofta råder..

Men, ja jag har väl ställt mig samma fråga.. kanske det finns officiella personer i förbandet? .. jag har inte sett någon bära det än dock.

kanske det finns officiella personer i förbandet? .. jag har inte sett någon bära det än dock.

Har för mig att jag sett en talesman för ssg. Hör för mig att han tillhörde styrkan på något sätt. Han hade den på sig i tv under intervjun.

dels kan man tänka sig att den är bärbar vid utbildningar och utbyten utomlands, sitter du på mässeni ft Brag med 100 Us Special Forces så lär du ju bära så mycket svärd och fallskärmar som möjligt :). Fd operatörer kan ju få ut något av att bära den efter sin hemliga tjänsgöring?

sen har den ju burits öppen vid minst ett tillfälle på mil.se

http://www.k3.mil.se/photo.php?id=62439&nid=18742

/B

Har även burits öppet på exempelvis bröllopsfoton som publicerats i tidningar.. Man hamnar ju inte bakom lås och bom i karlsborg för evigt heller.. Folk stiger ju vidare i graderna.. Dröjer nog inte vidare länge innan de poppar upp mer regelbundet på Lidingövägen.

GMY

Har även burits öppet på exempelvis bröllopsfoton som publicerats i tidningar.. Man hamnar ju inte bakom lås och bom i karlsborg för evigt heller.. Folk stiger ju vidare i graderna.. Dröjer nog inte vidare länge innan de poppar upp mer regelbundet på Lidingövägen.

GMY

Tecknet innebär med andra ord "har tjänstgjort" - inte endast "tjänstgör"?

GMY

Tecknet innebär med andra ord "har tjänstgjort" - inte endast "tjänstgör"?

Ja, det är ju ett specialutbildningstecken, inte tjänstgöringstecken.

• 2 months later...
  • 1 month later...
Det verkar som intresset borjar svalna...

http://cgi.ebay.com/Swedish-Special-forces...1QQcmdZViewItem

Lite offtopic då men ja ja...

Har de någon armmärke/sköld? Kragspegel?

Någon som har nån info om de?

Fick denna info av en kompis vars kusins farsa jobbar som korrekturläsare på det tryckeri som fått uppdraget att trycka den nya UniR FM:

kragspegelssglc2.jpg

"Personal tillhörande Särskilda Skyddsgruppen (SSG) bär utbildningstecken m/02 invävt i kragspegel m/58-07 på fältuniform m/90."

Kan bli schnyggt...

• 2 months later...