Jump to content

SSG Märke


coolhand

Recommended Posts

  • Replies 65
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Lite mindre an de ursprungliga $1000... :D

 

 

Jo men den summan satte jag bara för o se om nån va villig till o betala det men det va ju ingen som nappade :)

 

 

Men jag tror jag har blivit slagen..kolla in denna auktionen på tradera. auktions nr auktion 44393058

 

Kan inte länka till den

Edited by mr_figge
Link to comment
Share on other sites

@ Mr. Frigge Friskt vagat halften vunnet heter det ju :D Det finns mycket som folk betalar mycket for pa ebay :)

 

Angaende den andra annonsen sa aven om det ar en massa marken sa blir det ju runt 296kr/st vilket ar ganska maffigt! Visst finns det marken jag kan tanka mig betala 500kr for men det ar inte manga :D

Link to comment
Share on other sites

Hehe ja precis..nu fick jag iaf 2000 för den o det är jag rätt nöjd med, hade en hel del militära märken men detta va det sista av min samling.

 

Han killen kan ju ärlig talat inte tro att nån kommer o bjuda en halv mille för för några militär märken

Edited by mr_figge
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 2 months later...
Är det någon som har lite bra bilder på ett sådant märke ?

Helst en ritat bild.

 

de ända jag hittat på webben är dessa två bilder.

 

*BILD*

 

 

*BILD*

 

Bilder på det korrekta SSG märket finns på "EMIL" uniR FM 2009 som kuriosa att SSG märke skulle finnas på förråden torde vara otroligt omöjligt med tanke på eras verksamhet är omgärdad sekretess

Edited by The Swede
Bild i citatruta gillar vi inte.
Link to comment
Share on other sites

...att SSG märke skulle finnas på förråden torde vara otroligt omöjligt med tanke på eras verksamhet är omgärdad sekretess.

Trots all sin hemlighet så hämtar även SSG en hel del av sin utrustning på närmaste förråd.

Link to comment
Share on other sites

Är det någon som har lite bra bilder på ett sådant märke ?

Helst en ritat bild.

 

de ända jag hittat på webben är dessa två bilder.

 

*BILD*

 

 

*BILD*

 

Bilder på det korrekta SSG märket finns på "EMIL" uniR FM 2009 som kuriosa att SSG märke skulle finnas på förråden torde vara otroligt omöjligt med tanke på eras verksamhet är omgärdad sekretess

 

märket i sig är inte hemligt på något sätt, det bärs helt öppet av ett antal fd operatörer tex och sannolikt lite mindre öppet av nuvarande.

Sen att det inte finns på tsf på LG beror på att det inte finns något behov av att ha det där medans det finns på tsf i karlsborg av samma men motsat anledning.

 

/b

Link to comment
Share on other sites

...att SSG märke skulle finnas på förråden torde vara otroligt omöjligt med tanke på eras verksamhet är omgärdad sekretess.

Trots all sin hemlighet så hämtar även SSG en hel del av sin utrustning på närmaste förråd.

Är du verkligen säker på att de hämtar "på närmaste förråd" eller gissar du?

Link to comment
Share on other sites

bg_band2.jpg

Då kan vi sluta diskutera var SSG hämtar sin utrustning och återgå till ämnet.

 

Om dom har ett eget förråd, nyttjar K3 TSF eller fixar all sin utrustning via Clas Ohlsson och Jula är i sammanhanget rätt ointressant.

Om man har en gnutta egen hjärnkapacitet kan man nog räkna ut att rätt svar nog är en blandning av ovanstående med vissa tillägg.

 

The Swede

C Mtrl-verket.

--------------------

REGLER

Link to comment
Share on other sites

Varför inte bara gå till närmsta brodyrverkstad el motsvarande och tillverka ett eget om man så gärna vill ha ett? Ser dock inte nöjet med de då man aldrig kommer att få bära det eftersom man inte är SSG, och är man SSG så får man det gratis på förrådet.

Edited by Beefeater_
Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Vet hur deras förbandsmärke ser ut! De har en sköld med ett svärd i. Svart bakgrund. Vill ni själv se märket åk till Arvidsjaur och AJB och kuta upp på officersmässen och titta direkt till vänster om dörren så hänger ett gratulationskort från SSG till AJB (eller om det var K4 kommer jag inte ihåg) där deras förbandsmärke och en del bilder med suddiga ansikten finns.

 

Riktigt snyggt märke för övrigt!

Link to comment
Share on other sites

eller så tittar man lite högre upp i den här tråden?

 

/b

 

om du menar svärdet med vingar och en fallskärm så är det inte det jag menar. Har nån annan stans hittat att det märket som är här längre upp i tråden ska vara ett slags utbildningstecken eller medalj. Det på märket som finnspå AJB är det bara ett svärd mot svart bakgrund. Har för mig att det är nån gul-orange kant på märket också. Det är ett tag sen jag såg det sist.

 

/E

Link to comment
Share on other sites

Finns det någon anledning till att hemlighålla märket, eller är det bara en fråga om att visa att man är lite viktigare än alla andra?

 

Menar, om man inte ska kunna identifiera personer som SSG är det kanske dumt att de har massa märken på sig, även om nu ingen skulle veta hur märket ser ut.

Link to comment
Share on other sites

Den tråd/sida jag hittade informationen om deras utbildningstecken hittar jag givetvis inte längre... Men har bestämt för mig att det figurerade två äldre herrar på bilden med tecknet. Och med äldre menar jag typ pensionär och 70+. Kan det vara så att utbildningstecknet är ett för elitstyrkor i Sverige som sedan SSG och liknande förband tagit till sig på senare år? Eller är SSG ett äldre förband än vad jag tror?

Link to comment
Share on other sites

Jag TROR att jag vet vilken bild han syftar på....

 

Ingen av de två är iofs SÅ till åren men de är i den övre åldersspannet för vad man förväntar sig hitta i SF-världen.

De har en "administrativ" tjänst även.

 

 

Nog om detta.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror mig, med näst intill 100% säkerhet, veta vilket foto som avses.

 

Männen på bilden är inte aktiva SSG:are, endast en bär utb-tecknet, och de tar emot en iso-certifiering. Det är ett foto från Fallskärmskompaniet på FJS. Har publicerats på mil.se och även diskuterats här.

 

GMY

 

Edit:

 

Hittade inlägget dock med död länk, samt även kommentar från någon löddrig löpare. Shit vilket minne man har:

Dec 14 2003, 23:22

 

http://www.k3.mil.se/photo.php?id=62439&nid=18742

 

Första gången jag ser det utbildningstecknet officiellt. Gamla Jögga måste vara stolt...

 

Hej förresten.

 

 

http://www.k3.mil.se/photo.php?id=62439&nid=18742

 

Första gången jag ser det utbildningstecknet officiellt. Gamla Jögga måste vara stolt...

 

Hej förresten.

Tjenare, välkommen till forumet.

 

Nä du det tecknet lär man ju inte få se allt för ofta.

 

GMY

Link to comment
Share on other sites

Rokare om det är bilden jag minns så var det Jandeberg och Thulin, ingen av dom är i 70års åldern, och jag skulle faktiskt inte vilja vara med när någon berättar att dom togs för det :baskerHV:

 

Tulle bär utbildningstecknet, iom att han bar det synligt på en bild på mil.se anser jag det inte vara hemligt att bekräfta.

Jampan vet jag inte.

 

Båda var med och fick pris för sitt arbete med isokvalitet på FA.

 

/b

Link to comment
Share on other sites

Rokare om det är bilden jag minns så var det Jandeberg och Thulin, ingen av dom är i 70års åldern, och jag skulle faktiskt inte vilja vara med när någon berättar att dom togs för det :baskerHV:

 

Tulle bär utbildningstecknet, iom att han bar det synligt på en bild på mil.se anser jag det inte vara hemligt att bekräfta.

Jampan vet jag inte.

 

Båda var med och fick pris för sitt arbete med isokvalitet på FA.

 

/b

 

Stämmer, det är den bilden jag tänker på. Inte heller jag anser dem vara 70 plus, men det är den bild som jag håller för troligast att erikd tänker på.

 

GMY

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...