Jump to content

Liten men stark?


BertilCesar

Recommended Posts

Hej kamrater!

 

Jag har funderat ganska länge på en sak angående vilja, styrka och inställning.

Jag vet inte hur det är med er men jag och väldigt många som pratar om lumpenminnen kommer

nog oftas ihåg folk från deras pluton/grupp och hur de hade den där bjässen som var 2,08 m och vägde 100 kg muskler som bar allas ryggsäckar samtidigt osm han släpade på sina 2 ksp 58 och AG90 på ryggen. Sedan så finns det alltid en liten spellevink i bakgrunden, där där korta spinkiga killen som alltid var glad, bar mycket och klarade sig fin fint.

 

Detta gäller främst folk som har gjort sin vpl som jägare eller någon annan tyngre tjänst om hur de klarade sig. Jag menar, de kanske int ehar samma muskelvolym eller massa men hur orkade de hänga med. Medan du kanske tog 4 steg så fick den lille ta 8. Medan du själv knappt orkar ett steg till så skuttar krabaten förbi med ett leende på läpparna.

 

frågan är då, hur kommer detta sig, är det inställningen och viljan som gör att dessa kan klara sig så pass bra.

 

Ekänner att jag har svårt att formulera min fråga men ni kanske förstår ändå

Link to comment
Share on other sites

Min erfarenhet - mest från sidan och mycket mindre än andras här - är att de riktigt små (har mött en på FJS och en på adyk) har klarat sig tack vare ett jävla pannben och en inställning som befälen uppskattar mycket.

 

De få som har ett leende på läpparna efter Bronto eller liknande har dock varit mer i bjässekategorin.

Link to comment
Share on other sites

Det finns tillviss del en psykologisk fördel till små personer i detta sammanhanget:

 

Folk förväntar sig inte lika mycket av dom, Dom(små personer) kan tänka"jag ska visa dom, jag kan bättre än vad dom tror" man kan säga att dom kämpar underifrån, dom kan inte bli sämre, bara bättre.(lite överdrivet, jag vet)

 

En stor person kan tänka"jag borde klara det, men ja gör det kanske inte.....""Jag Kan bara bli sämre" Prestationsångest!

 

Hoppas jag inte trampar på några ömma tår, jag är själv pytteliten.

Vet inte hur mycket detta spelar in, men de var en tanke.

Link to comment
Share on other sites

Som sagt, jag är själv medellång (178cm) men är lättviktare.

Varför jag började fundera på detta var när jag började se bilder på riktigt seniga soldater i ex: främlings legionen och SAS. Visst finns det olika tjänster inom respektive förband där men jag började även tänka på det hur det är här hemma under GUn.

Link to comment
Share on other sites

Ifall man styrketränar och gör kanske 6 rep. på 3 set så bygger man ju mest bara explosiv styrka och musklerna blir stora. Men låtsäga att man gör 15 rep. på 3 set med lättare vikter så blir man inte stor som ett hus, men får en uthållighet i musklerna. Kanske kan vara en förklaring till fenomenet.

 

(Plus att de stora har ju mer att släpa på ;) )

Link to comment
Share on other sites

Ifall man styrketränar och gör kanske 6 rep. på 3 set så bygger man ju mest bara explosiv styrka och musklerna blir stora. Men låtsäga att man gör 15 rep. på 3 set med lättare vikter så blir man inte stor som ett hus, men får en uthållighet i musklerna. Kanske kan vara en förklaring till fenomenet.

 

(Plus att de stora har ju mer att släpa på ;) )

 

Räknas troligen till de små killarna jag också, 180 cm, 53 kg.

Hur blir man om man kör ca 12 reps 3 set med tunga vikter som jag kör?

Link to comment
Share on other sites

Hur blir man om man kör ca 12 reps 3 set med tunga vikter som jag kör?

Det lär bero en del på vad tung innebär i ditt fall... Men som sagt, fler reps ger mer uthålliga muskler medan få reps ger explosiva diton.

Link to comment
Share on other sites

Ifall man styrketränar och gör kanske 6 rep. på 3 set så bygger man ju mest bara explosiv styrka och musklerna blir stora. Men låtsäga att man gör 15 rep. på 3 set med lättare vikter så blir man inte stor som ett hus, men får en uthållighet i musklerna. Kanske kan vara en förklaring till fenomenet.

 

(Plus att de stora har ju mer att släpa på ;) )

 

Räknas troligen till de små killarna jag också, 180 cm, 53 kg.

Hur blir man om man kör ca 12 reps 3 set med tunga vikter som jag kör?

 

Snälla människa du måste äta, du är ju undernärd!! Finns en massa bra trådar om muskler o styrketräning kolla annars body:s forum (body.se) motsv. Tunga vikter? Individuellt förstås men om du klarar över 12 reps så är vikterna inte tillräckligt tunga längre, byt upp ett snäpp till tyngre. Om du vill bygga muskler asså, vilket jag förutsätter.

Link to comment
Share on other sites

Nu spekulerar jag otroligt fritt. Men alla människor har ju sina muskler fästa vid skelettet på olika punkter. Detta gör att styrka devlis är medfött. Kan det vara så att många korta människor relativt sett har muskelfästena "utplacerade" till en fördel?

Link to comment
Share on other sites

Pliktverket

 

År 2000 var snittlängden på mönstrande 179,9cm och 73,6kg. Jag vet inte hur mycket kortare/längre än medel man ska vara för att räknas som "kort" respektive "lång".

Kan tänka mig 10cm åt vardera håll??

 

(alltså för att definiera kort resp. lång)

 

Hmm, tror ni det kan ha med att det kanske är mer tjejer som gör lumpen just nu (tänkte på vikten)

bara en tanke

Link to comment
Share on other sites

Jag är ca 183 och väger 81kg. Inte liten men kanske inte så jätte stor heller. Fast måste säga att jag har mer styrka än kondition. Senig vet jag inte om jag är, men seg... ;)

 

Lite OT: Tänk bara på att om ni ska träna på gym, konditionsträna också! Lite annat som tar död på kondition som styrketräning. Det är min erfarenhet iaf... :eeh:

Link to comment
Share on other sites

"Tänk bara på att om ni ska träna på gym, konditionsträna också! Lite annat som tar död på kondition som styrketräning."

Håller med till fullo. Jag ångrade varenda muskel jag byggt som inte satt på ben eller rygg =) Bara onödig extravikt.

Link to comment
Share on other sites

"Tänk bara på att om ni ska träna på gym, konditionsträna också! Lite annat som tar död på kondition som styrketräning."

Håller med till fullo. Jag ångrade varenda muskel jag byggt som inte satt på ben eller rygg =) Bara onödig extravikt.

 

 

Det verkar inte gälla för mig, tränar visserligen ben och rygg lika mycket som mage och armar, men jag går inte upp särskilt myket i vikt, bara i styrka och konditionträningen går bara bättre ju mer jag styrketränar!

Link to comment
Share on other sites

Det är en knepig fråga..

 

Jag var själv den lilla killen som fick bära radion och extra utrustning.. :camo: Jag var långt ifrån starkast, och absolut minst i gruppen. Ibland behövda jag hjälp för att få på mig stridssäcken (!) med radio och extra utrustning i, men när vi väl börjat traska så gick det bra. Körde på pannben, gör det ont idag är jag starkare imorn.

 

Jag märkte att jag gick upp i vikt väldigt snabbt under lumpen, till skillnad från de biffiga gymkillarna som tappade vikt. Jag fick otroligt mycket mer muskler i armar (var t.o.m tvungen att förlänga armbandet!), ben och framförallt rygg. Kan det vara så att en liten sening person som ger järnet bygger sin kropp väldigt bra för uppgiften, medan en jätte bara har svårt för den ovana belastningen, dvs anpassas sämre?

Link to comment
Share on other sites

Kan nog också bero på att man ser folk som sticker ut i mängden. Om X är 186 och väger runt 80 och marschar lika bra som Y på 165 och 55 kg så märker man Y istället för X. Även om de arbetar lika hårt.

 

Kan nog ligga något i det?

Link to comment
Share on other sites

Intressant teori ni tar upp!

 

Själv kan jag relatera till min sport (har inte ryckt in än). Jag håller på med rodd (grymt jobbig och krävande sport) och blev nu i år Sveriges bästa junior i min klass. Jag är 177 cm lång och väger 68 kg.

 

I slutspurten sista 200 metrarna in till mån gick jag om den ledande båten från höganäs, han är 197 cm lång och väger 108 kg. Han har mer kraft och kan ta längre drag men jag tog honon genom att hålla bättre tecknik och högre frekvens.

 

.......?

Link to comment
Share on other sites

Liten är definitivt ingen nackdel!

 

Rent fysiologiskt innebär ju kortare extremiteter bättre moment för musklerna. Testa gärna att lyfta en hammare nära huvudet respektive längst ut i skaftet så förstår du skillnaden.

 

Psykologiskt kan det finnas vissa fördelar, vana att hävda sig på andra sätt än storlek är bra, t ex genom hårt pannben.

 

Grundregeln är ändå enkel, kondition slår styrka, pannben slår allt.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...