2Sharp Posted December 21, 2006 Report Posted December 21, 2006 Jo, jag jag faktiskt sett en sådan personligen + att jag äger en av äkta vara själv och jag skulle påstå att den duger bra som "övningsvapen" när man har lösskjutnings övning Jaa, men nu var väl frågan om den skulle passa i div. hölster och liknande? Och det gör den INTE. Det har varit min önskan att förmedla det från början, att bara för att det SER ok ut betyder inte det att du kan nyttja den som övningsvapen vid dragning från vissa hölster. Som Fu Kjellberg nämner. Quote
VJ9 Posted December 22, 2006 Report Posted December 22, 2006 :P Den passar i det hölster som försvaret tillhandahåller och det är fullt tillräckligt. Eller? Quote
106 Posted December 22, 2006 Report Posted December 22, 2006 :P Den passar i det hölster som försvaret tillhandahåller och det är fullt tillräckligt. Eller? Försvaret har Safariland-hölster också. Quote
MrBurger Posted December 22, 2006 Report Posted December 22, 2006 För att lösa Pistol 88 övningsfrågan finns det ju övnings 9mm ammunition med färg som tex Polisen övar med. Ser ut som en vanlig 9:a fast kroppen är av plats, foten av mässning och en färg kula i spetsen. Inga ändringar på vapnet krävs. Men frågan är väl om Försvaret vill ha sådan typ av övningsammo (färg)... Quote
Knekt Posted December 22, 2006 Report Posted December 22, 2006 För att lösa Pistol 88 övningsfrågan finns det ju övnings 9mm ammunition med färg som tex Polisen övar med. Ser ut som en vanlig 9:a fast kroppen är av plats, foten av mässning och en färg kula i spetsen.Inga ändringar på vapnet krävs. Men frågan är väl om Försvaret vill ha sådan typ av övningsammo (färg)... Om du söker lite på forumet så upptäcker du snabbt att FX-amm redan används inom FM och att vapnet måste förändras vid sådan användning. Quote
Knekt Posted December 22, 2006 Report Posted December 22, 2006 Jo, jag jag faktiskt sett en sådan personligen + att jag äger en av äkta vara själv och jag skulle påstå att den duger bra som "övningsvapen" när man har lösskjutnings övning Jaa, men nu var väl frågan om den skulle passa i div. hölster och liknande? Och det gör den INTE. Det har varit min önskan att förmedla det från början, att bara för att det SER ok ut betyder inte det att du kan nyttja den som övningsvapen vid dragning från vissa hölster. Som Fu Kjellberg nämner. Släpp glöggflaskan och nyktra till nu! ;) Du envisas med att blanda ihop resonemangen kring startpistoler (där bara vikten skiljer mot originalet) och softairguns (där även måtten skiljer). Quote
VJ9 Posted December 22, 2006 Report Posted December 22, 2006 Jo, jag jag faktiskt sett en sådan personligen + att jag äger en av äkta vara själv och jag skulle påstå att den duger bra som "övningsvapen" när man har lösskjutnings övning Jaa, men nu var väl frågan om den skulle passa i div. hölster och liknande? Och det gör den INTE. Det har varit min önskan att förmedla det från början, att bara för att det SER ok ut betyder inte det att du kan nyttja den som övningsvapen vid dragning från vissa hölster. Som Fu Kjellberg nämner. Släpp glöggflaskan och nyktra till nu! ;) Du envisas med att blanda ihop resonemangen kring startpistoler (där bara vikten skiljer mot originalet) och softairguns (där även måtten skiljer). Tack för tipset om glöggflaskan, men jag har aldrig skrivit om softairguns Tanken var att de personer, stab/kok samt vissa ur frivorg skulle kunna ha något att "leka" med på övningar. Sätt ifrån den skämtsamma sidan. Tydligen så är det här ett allvarligt ämne för vissa GOD JUL !! Quote
Van der Kaye Posted December 22, 2006 Report Posted December 22, 2006 Anledningent till att man använder Blue Guns vid utbildning är att alla skall se, dvs instruktör och elever, att vapnet är just en atrapp och inget riktigt vapen. Kan man grundläggande säkerhet för vapen så förstår man varför detta är att föredra vid många typer av utbildning. God jul för övrigt. Van der Kaye Quote
MastY Posted December 22, 2006 Report Posted December 22, 2006 Tack för tipset om glöggflaskan, men jag har aldrig skrivit om softairguns Tanken var att de personer, stab/kok samt vissa ur frivorg skulle kunna ha något att "leka" med på övningar. Sätt ifrån den skämtsamma sidan. Tydligen så är det här ett allvarligt ämne för vissa GOD JUL !! Det är problemet med tunnelquoting, Knekt skrev till 2sharp, inte till dig ;D Quote
2Sharp Posted December 24, 2006 Report Posted December 24, 2006 Jag ger upp, alla är korkade... utom jag.. ;) GoD JuL Quote
bushman Posted December 28, 2006 Report Posted December 28, 2006 (edited) ang attrapper för avtalspersonal.... nu har vår Bataljonchef beslutat att enhets-beväpna alla avtals-folk med AK4B. detta beslut togs efter en övn där "över-skjutinstruktören" kom hem med hjärtflimmer. vapenhateringen bland stabs och kokpersonalen var enl ryktet värre, än bland brölloppsfirande albaner. kan personligen säja att skulle hökarna bland avtals-folket få igenom att de skulle få bära pistol88, vill jag att de i så fall får neonrosa attrapper på övn. skulle de ges soft-air "mock ups" skulle jag kräva att någon säk officer, finns att tillgå för vapen vissitering, var femte minut. med tanke på att jag - och förmodligen ni med, pga mina målande beskrivningar :P - vet vilka som tyvärr befolkar delar av avtalsorganisationerna hos oss på norra västkusten, litar jag inte på dem. risken att någon av dem skulle få med sig en skarpladdad glock med förevändningen att "jag har pratat med ÖB och han sa att jag feck ha den." och "jag tillhör ledningen och vet minsann bättre än trupparna!" är tillräckligt stor för att läget skall bli ohälsosamt. välj om ni vill tro på det, men själv anser jag att jag inte vill se några mer svarta rubriker i kvällspressen, om HV-män/kvinnor som lyckas förhoppningsvis bara skada sig själva, eller gud förbjude andra. nu har jag fruktansvärt dåliga erfarenheter av avtalsfolket(inte bara mina kära radionissar) som jag hoppas att ni andra inte har fått. men jag vet inte vad ni tycker att det är trevligt att kokgrp dricker och säljer, öl under övn? iofs var det ju bara folköl men det borde väl kallas IG visserligen är en AK4B långt mer farlig för den del av mänskligheten, som råkar befinna sig framför den, än en pistol88 det är jag den förste att hålla med om. men den i detta avseendet har det många fördelar: 1. man har ett längre vapen att vifta med, rent fysiskt.* 2. det är långt mycket svårare att köpa dig en egen AK4B av någon polsk långtradarchaffis med egen specialimport från utlandet. 3. ballhetsfaktorn att bära samma tunga vapen som "trupparna" försvinner fort, pistolen upphöjer vissa till skyar som de inte kan hantera. 4. svårare att kontrollera att det verkligen är den soft-air glock man fick tilldelad, är den som bärs på övn, och inte en skarpladdad äkta vara. 5. pistolen blir mer av en leksak, inte bara för bäraren utan även för folk runt omkring, som vill känna på puffran. nu drar jag inte alla ur avtalsorg över en kam, men att ge folk som länge har klarat sig utan vapen, eller med k-pisten, ett "nytt" vapensystem som ingen vågar övn dem med är väl en hyggligt dålig lösning? självklart skall alla få försvara sig, men fan vet om man kanske inte borde rensa lite i leden först i så fall? *det är långt mycket lättare att vifta med en pistol88, än AK,n som förutom ca tre kilos mer vikt också har en längd som gör den "säkrare" Edited December 28, 2006 by bushman Quote
heiho Posted April 18, 2007 Report Posted April 18, 2007 På grund av olika diskussioner så funderar jag över följande? Varför använder FM "blue gun" dvs en attrapp? Finns det verkligen inga andra alternativ? Knallpulver pistoler har väl funnits i många olika varianter? Eller drar dom en skiljegräns så man inte övar in felaktigt beteende? Men då kan man samtidigt fundera varför det inte finns någon form av lösskjutnings anordning till Pistol88 och liknande? Har ni några tips på var man kan handla en pistol 88 bluegun. Quote
rhdf Posted April 18, 2007 Report Posted April 18, 2007 testat att googla på tex "glock 17 bluegun" eller "glock 17 trainer" ;) Quote
Hornet Posted April 18, 2007 Report Posted April 18, 2007 Terrang har D-hear har. tror inte det är så svårt att hitta. Vill man ha ett biligt alternativ att öva hemma med så gå till närmsta Partaj och köp en KHC Airsoft G17 den har RS mått och passar i CQC Serpa och i Safariland den kostar runt 250-300kr lär vara billigare än en bluegun. Quote
Nifelhel Posted April 21, 2007 Report Posted April 21, 2007 @Heiho Terrang har och dom kostar 595kr. Dom visar inte nån Glock 17 på sin hemsida. Men jag vet att dom har dylika i butik, för jag har själv köpt där. @Hornet Om jag köper en Air soft picka så försvinner ju själva vitsen med att alla kan se att det är en blue gun/red gun dvs en atrapp. Quote
Knekt Posted April 22, 2007 Report Posted April 22, 2007 Om jag köper en Air soft picka så försvinner ju själva vitsen med att alla kan se att det är en blue gun/red gun dvs en atrapp. Lägg då till en burk sprayfärg från Biltema, á 40 balubas. Quote
Nifelhel Posted April 22, 2007 Report Posted April 22, 2007 Om jag köper en Air soft picka så försvinner ju själva vitsen med att alla kan se att det är en blue gun/red gun dvs en atrapp. Lägg då till en burk sprayfärg från Biltema, á 40 balubas. Och så går den sönder vid första övningen. Köper ytterliggare en, målar å kladdar. Trasig nästa övning! Köp riktiga saker från början istället för att fjamsa runt. Quote
Knekt Posted April 22, 2007 Report Posted April 22, 2007 Om jag köper en Air soft picka så försvinner ju själva vitsen med att alla kan se att det är en blue gun/red gun dvs en atrapp. Lägg då till en burk sprayfärg från Biltema, á 40 balubas. Och så går den sönder vid första övningen. Köper ytterliggare en, målar å kladdar. Trasig nästa övning! Köp riktiga saker från början istället för att fjamsa runt. Äh! Det finns epoxy på Biltema! Vid närmnare eftertanke finns nog det mesta en soldat behöver på just Biltema! Quote
Rokare Posted April 22, 2007 Report Posted April 22, 2007 Håller med Mr Nifelhel, det är en förbannade skillnad att öva drag med SoftAirgun och Blue/Redgun.. Om man nu inte tvunget skall ha en pistol att leka med samtidigt så är det Bluegun som gäller.. GMY Quote
Hornet Posted April 22, 2007 Report Posted April 22, 2007 Vad blir det för skillnad att öva dra en Airsoft eller en Bluegun? Samma vikt och uttseende samt storlek och Airsoften kan du även trana att mantla när du drar? Hålbart argument för att en bluegun är bätre att köra drag övning med än en Airsoft tack http://www.surfacezero.com/uploads/Hornet8.../Bild%20005.jpg http://www.surfacezero.com/uploads/Hornet8.../Bild%20013.jpg http://www.surfacezero.com/uploads/Hornet8.../Bild%20015.jpg Nu är detta en Airsoft glock för 2000kr+ men den för 250kr funkar också så... Quote
Lt.E Posted April 22, 2007 Report Posted April 22, 2007 kan personligen säja att skulle hökarna bland avtals-folket få igenom att de skulle få bära pistol88, vill jag att de i så fall får neonrosa attrapper på övn. Pistol m/88 får inte medföras på övning med lös ammunition (SÄKI) Vad blir det för skillnad att öva dra en Airsoft eller en Bluegun? Samma vikt och uttseende samt storlek och Airsoften kan du även trana att mantla när du drar? Hålbart argument för att en bluegun är bätre att köra drag övning med än en Airsoft tack Se nedan: @Hornet Om jag köper en Air soft picka så försvinner ju själva vitsen med att alla kan se att det är en blue gun/red gun dvs en atrapp. Och sedan varför skall FM betala för en pistol med en massa mekanik som man inte behöver? Att Försvarsmakten skall köpa in leksakspistoler, låter väl ändå ganska osannolikt? Quote
Hornet Posted April 22, 2007 Report Posted April 22, 2007 jo men nu var det ju någon som sökte en pistol som han kunde öva med hemma och inte vad FM skulle köpa in... Quote
Lt.E Posted April 23, 2007 Report Posted April 23, 2007 jo men nu var det ju någon som sökte en pistol som han kunde öva med hemma och inte vad FM skulle köpa in... Ok! Då kommer det i en annan dager, nej skall man bara stå hemma själv så spelar det ingen roll. Då är det väl bara tekniska data som kan vara annorlunda. Vikt och inte minst motstånd i manteln. De airguns jag provat har oftast haft trögare mantel än en riktig. Quote
Koskela Posted April 23, 2007 Report Posted April 23, 2007 @Hornet Anledningent till att man använder Blue Guns vid utbildning är att alla skall se, dvs instruktör och elever, att vapnet är just en atrapp och inget riktigt vapen.Kan man grundläggande säkerhet för vapen så förstår man varför detta är att föredra vid många typer av utbildning. Om man nu skulle börja använda soft-air guns för att öva hemma, vilka är klassade som vapen måste de även handhas som sådana. Argumentet att förse personalen med soft-air gun istället för ett "riktigt" vapen blir då ganska ihåligt, då de i princip är samma sak. Om man betraktar vapen som utbildningsmateriel som man kan öva lite hur som helst med är man ute på tunn is. Behöver man mer utbildning för att hantera vapnet är det ett strukturellt problem som bäst löses med att det ges mer utbildningstid inom ramen för den existerande organisationen. Om man liknar detta vid att en hemvärnsgrupp i Knäckebrödhult tycker att de saknar prickskyttegevär, och löser problemet med att ta med en studsare, jäkligt fin och potent, men ändå civil... Det går ju inte för sig heller. Det är också ett strukturellt problem. Ett alternativ är att upprätthålla sin kompetens på pistolskytte som soldat är träna detta inom en statligt sanktionerad verksamhet, till exempel Svenska Pistolskytteförbundet, www.pistolskytte.org Om man inte anser sig få sina behov tillfredställda genom utbildning och/eller utrustning och vill/börjar självöva, bör man nog ta en allvarlig funderare på sin roll i organisationen. Då kan det finnas andra arenor att få utlopp för sina lustar, till exempel Försvarsmaktens insatsförband. Är man bara intresserad av att leka, då är soft-air guns ett alternativ. Min röst faller på blue guns! /K Quote
2Sharp Posted April 23, 2007 Report Posted April 23, 2007 Ett alternativ är att upprätthålla sin kompetens på pistolskytte som soldat är träna detta inom en statligt sanktionerad verksamhet, till exempel Svenska Pistolskytteförbundet, www.pistolskytte.org Dock bör man tänka på att de inte bedriver skytte av militär typ, men givetvis är det gott att också träna rent precisionskytte. Quote
JTS Posted April 23, 2007 Report Posted April 23, 2007 (edited) @HornetEtt alternativ är att upprätthålla sin kompetens på pistolskytte som soldat är träna detta inom en statligt sanktionerad verksamhet, till exempel Svenska Pistolskytteförbundet, www.pistolskytte.org Jag har mycket svårt att se att man kan upprätthålla sin kompetens på pistolskytte som soldat genom att träna i svenska pistolskytteförbundet. De bedriver idrottslig tävlingsverksamhet, inte stridsutbildning med pistol, det vill säga som integrerar närkampstekniker med användande av pistol, vapenväxlingar AK-pistol och tvärtom, användande av pistol som slagverktyg eller dubbelsidiga stridsövningar med färgmarkeingsammunition. Det är jättebra att folk tävlar i pistolskytte och blir duktiga på att skjuta pistol, men det är en helt annan sak att utbilda för och prestera i strid. Jämför med bilsporten. Ska du köra rally kan du inte träna på dragracing. Edit: Jag såg inte att 2Sharp hade skrivit ungefär exakt samma sak som jag skrev. Därför straffar jag mig själv genom att slå extra hårt på tangenterna när jag skriver detta. Edited April 23, 2007 by jake the snake Quote
Vargas Posted May 4, 2007 Report Posted May 4, 2007 Från FMLOG: Plastic dummy weapons FM-479-U482606 Beskrivning: The Swedish Armed Forces (SAF) has the intentions to procure plastic dummy weapons for educational purpose. These plastic weapons shall be applicable on exerciser like: - Infighting - Close combat - Hand to hand fighting - Marine training - Diving - Combat assault course Requested models M16 AK 47 Glock 17 with rails Omfattning/avtalsperiod: until 090531 Sista anbudsdag: 070522 Förfrågningsunderlag/ytterligare information erhålls från: Skicka mail till: [email protected], ange "FM-479-U482606 " Plastic dummy weapons " i ärendemeningen Lite verkar ju nån tänka till iaf. Quote
Christer Posted May 4, 2007 Report Posted May 4, 2007 Ett alternativ är att upprätthålla sin kompetens på pistolskytte som soldat är träna detta inom en statligt sanktionerad verksamhet, till exempel Svenska Pistolskytteförbundet, www.pistolskytte.org Dock bör man tänka på att de inte bedriver skytte av militär typ, men givetvis är det gott att också träna rent precisionskytte. @HornetEtt alternativ är att upprätthålla sin kompetens på pistolskytte som soldat är träna detta inom en statligt sanktionerad verksamhet, till exempel Svenska Pistolskytteförbundet, www.pistolskytte.org Jag har mycket svårt att se att man kan upprätthålla sin kompetens på pistolskytte som soldat genom att träna i svenska pistolskytteförbundet. De bedriver idrottslig tävlingsverksamhet, inte stridsutbildning med pistol, det vill säga som integrerar närkampstekniker med användande av pistol, vapenväxlingar AK-pistol och tvärtom, användande av pistol som slagverktyg eller dubbelsidiga stridsövningar med färgmarkeingsammunition. Det är jättebra att folk tävlar i pistolskytte och blir duktiga på att skjuta pistol, men det är en helt annan sak att utbilda för och prestera i strid. Jag tror att skyttegrenar som IPSC och PPC borde ha många likheter med militär användning av pistol. Quote
The Swede Posted May 4, 2007 Report Posted May 4, 2007 Ett alternativ är att upprätthålla sin kompetens på pistolskytte som soldat är träna detta inom en statligt sanktionerad verksamhet, till exempel Svenska Pistolskytteförbundet, www.pistolskytte.org Dock bör man tänka på att de inte bedriver skytte av militär typ, men givetvis är det gott att också träna rent precisionskytte. @HornetEtt alternativ är att upprätthålla sin kompetens på pistolskytte som soldat är träna detta inom en statligt sanktionerad verksamhet, till exempel Svenska Pistolskytteförbundet, www.pistolskytte.org Jag har mycket svårt att se att man kan upprätthålla sin kompetens på pistolskytte som soldat genom att träna i svenska pistolskytteförbundet. De bedriver idrottslig tävlingsverksamhet, inte stridsutbildning med pistol, det vill säga som integrerar närkampstekniker med användande av pistol, vapenväxlingar AK-pistol och tvärtom, användande av pistol som slagverktyg eller dubbelsidiga stridsövningar med färgmarkeingsammunition. Det är jättebra att folk tävlar i pistolskytte och blir duktiga på att skjuta pistol, men det är en helt annan sak att utbilda för och prestera i strid. Jag tror att skyttegrenar som IPSC och PPC borde ha många likheter med militär användning av pistol. Den diskussionen har vi redan i en annan tråd, håll denna till blue-/redguns The Swede BLÅGUL Quote
Pansar putte Posted May 7, 2007 Report Posted May 7, 2007 Fx som diskuterats finns med lös am, man andvänder den mekanism som medföljer fx satsen, men har lös fx am istället. Pipan är längre, och blankare, än originalet så det syns att vapnet är ändrat. Frågan är om FM inhandlat dylik lös am än... Quote
Recommended Posts