Jump to content

Attrapp


tinhead

Recommended Posts

Fx som diskuterats finns med lös am, man andvänder den mekanism som medföljer fx satsen, men har lös fx am istället. Pipan är längre, och blankare, än originalet så det syns att vapnet är ändrat. Frågan är om FM inhandlat dylik lös am än...

:rolleyes::lol::=o

 

NEJ! FX är ungefär som paintball. Dvs man skjuter ut en projektil i plast innehållandes ett tvålbaserat färgämne. Man måste ha skydd för ansikte och hals då det kommer ut saker som gör ont. Det finns ytterliggare sorter bla en som heter CQT som kan användas i samma pipa som till FX, men dessa får INTE användas mot människor. Då dessa penetrar huden, dom är lämplig att använda inomhus etc där man inte kan nyttja am som frangible osv.

Det finns även en lös am i Simunition skaran, SecuriBlank och det är lös am. Skjuts utan lösskjutningsanordning i simunitions pipa.

Dock ser jag inget behov av SecuriBlank då vi redan har lösskjutnings ammunition. Syftet med FX är force on force med lite mer verklighetsbased taktik.

Men det dessa är direkt olämpliga att nyttja när man är ute efter säkra "vapen" vid övningar i närstrid etc. Syftet med ovannämnda vapen (Redgun/Bluegun) är att alla ska se att det är en atrapp och att man på så vis slipper ev vådaskott.

Man behöver liksom inte skjuta på varje övningsmoment!

 

 

@Christer

Då har du inte den blekaste aning om vad militärt/polisiärt skytte handlar om.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
  • Replies 70
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ni har inte tänkt på det att det kan förekomma skarpa moment på övningen där av pistolen?

Eller kan det vara så enkelt att han använder sig av lösa patroner?

 

Nej, eftersom vi inte har det till pistol :banghead:

 

Glockrent med pipatrapper, då kan man ju öva bäst man vill, och även torröva utan risk för vådaskott. Jag har testat Blade-tech's och det funkar ypperligt.

Link to comment
Share on other sites

Ni har inte tänkt på det att det kan förekomma skarpa moment på övningen där av pistolen?

Aldrig skarpa moment utanför avsedda skjutfält.

Och vad jag vet så finns det inget sådan i närheten av där dom står eftersom det är ett flygfält.

 

Flygvapnet brukar dessutom ogilla rikoschetter speciellt när dom pysslar med start/landning..

Link to comment
Share on other sites

Ni har inte tänkt på det att det kan förekomma skarpa moment på övningen där av pistolen?

Aldrig skarpa moment utanför avsedda skjutfält.

Och vad jag vet så finns det inget sådan i närheten av där dom står eftersom det är ett flygfält.

 

Flygvapnet brukar dessutom ogilla rikoschetter speciellt när dom pysslar med start/landning..

Flygfält brukar vara skyddsobjekt.

Det händer att skyddsobjekt vaktas av militära skyddsvakter.

Under skyddsvaktstjänst skall skarp ammunition användas.

Link to comment
Share on other sites

Ni har inte tänkt på det att det kan förekomma skarpa moment på övningen där av pistolen?

Eller kan det vara så enkelt att han använder sig av lösa patroner?

 

Nej, eftersom vi inte har det till pistol :banghead:

 

Glockrent med pipatrapper, då kan man ju öva bäst man vill, och även torröva utan risk för vådaskott. Jag har testat Blade-tech's och det funkar ypperligt.

 

Vi behöver inte pipatrapper. Vi behöver pistoler som kan lösapteras och därefter hanteras och avfyras på samma sätt som ett skarp vapen (dvs samma princip som lösaptering till ak).

Link to comment
Share on other sites

Glockrent med pipatrapper, då kan man ju öva bäst man vill, och även torröva utan risk för vådaskott. Jag har testat Blade-tech's och det funkar ypperligt.
Vi behöver inte pipatrapper. Vi behöver pistoler som kan lösapteras och därefter hanteras och avfyras på samma sätt som ett skarp vapen (dvs samma princip som lösaptering till ak).

Nej, vi behöver det OCKSÅ.

 

Som jag ser det så är pipatrappen tillämplig i alla övningsmoment där vpl springer omkring med kontrolldonet (dvs utan slutstycke) i AK5. Med pipatrappen kan man alltså (som 2Sharp sa) torröva säkert utan att ha ett komplett vapen. Man kommer alltså bort från att förband köper in Beretta 92-replikor bara för att vpl som ska bära pistol i skarp tjänst även har något i hölstret under övning. :unsure:

 

Kottar och morötter min käre Knekt - kottar och morötter. ;-)

Link to comment
Share on other sites

Glockrent med pipatrapper, då kan man ju öva bäst man vill, och även torröva utan risk för vådaskott. Jag har testat Blade-tech's och det funkar ypperligt.
Vi behöver inte pipatrapper. Vi behöver pistoler som kan lösapteras och därefter hanteras och avfyras på samma sätt som ett skarp vapen (dvs samma princip som lösaptering till ak).

Nej, vi behöver det OCKSÅ.

 

Som jag ser det så är pipatrappen tillämplig i alla övningsmoment där vpl springer omkring med kontrolldonet (dvs utan slutstycke) i AK5. Med pipatrappen kan man alltså (som 2Sharp sa) torröva säkert utan att ha ett komplett vapen. Man kommer alltså bort från att förband köper in Beretta 92-replikor bara för att vpl som ska bära pistol i skarp tjänst även har något i hölstret under övning. :unsure:

 

Kottar och morötter min käre Knekt - kottar och morötter. ;-)

 

Ah! På så vis! :D Ja, då behöver vi ju helt klart både och. Kottar är ju roliga, men morötter är ju vansinnigt nyttiga... svårt val det här.

 

Jag förmodar att FMV gärna tar fram en helt ny 9mm lös patron för Glock, med en riktigt överutvecklad löskjutningsanordning, istället för att köpa in startpistoler i Glock-utförande för nån hundring styck.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...