tinhead Posted November 8, 2006 Report Share Posted November 8, 2006 På grund av olika diskussioner så funderar jag över följande? Varför använder FM "blue gun" dvs en attrapp? Finns det verkligen inga andra alternativ? Knallpulver pistoler har väl funnits i många olika varianter? Eller drar dom en skiljegräns så man inte övar in felaktigt beteende? Men då kan man samtidigt fundera varför det inte finns någon form av lösskjutnings anordning till Pistol88 och liknande? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted November 9, 2006 Report Share Posted November 9, 2006 Men då kan man samtidigt fundera varför det inte finns någon form av lösskjutnings anordning till Pistol88 och liknande? Och hur/var skulle man sätta fast den hade du tänkt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yxa Posted November 9, 2006 Report Share Posted November 9, 2006 Och hur skall den fungera med hölster? Däremot kan man sätta i blankpipor i pistolerna, men då blir det att skrika "PANG PANG." Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sir Vival Posted November 9, 2006 Report Share Posted November 9, 2006 Och hur skall den fungera med hölster? Däremot kan man sätta i blankpipor i pistolerna, men då blir det att skrika "PANG PANG." Skulle man kunna tänka sig en pipa för 8mm "blanks" (+ ett rött magasin), eller man får inte det att fungera? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yxa Posted November 9, 2006 Report Share Posted November 9, 2006 Och hur skall den fungera med hölster? Däremot kan man sätta i blankpipor i pistolerna, men då blir det att skrika "PANG PANG."Skulle man kunna tänka sig en pipa för 8mm "blanks" (+ ett rött magasin), eller man får inte det att fungera?Det luriga är väl att få tomhylsorna att kastas ut som de ska (dvs att utdragaren får grepp om hylsan). Glock har annars en simunition-picka (blue gun) och en egen red gun - tyvärr är deras red gun dyrare än en riktig G17 (detta pga att färre tillverkas samt att de rent fysiskt diffar litet - annan pipa, avsaknad av slagstiftshål i stötbotten etc etc). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sir Vival Posted November 9, 2006 Report Share Posted November 9, 2006 Note to self: Connect brain! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted November 9, 2006 Report Share Posted November 9, 2006 Och hur skall den fungera med hölster? Däremot kan man sätta i blankpipor i pistolerna, men då blir det att skrika "PANG PANG."Skulle man kunna tänka sig en pipa för 8mm "blanks" (+ ett rött magasin), eller man får inte det att fungera?Det luriga är väl att få tomhylsorna att kastas ut som de ska (dvs att utdragaren får grepp om hylsan). Det borde inte vara något problem, patronläget behöver ju inte vara centrerat i pipan. Alternativt kan man ha en sats med löspipa och mantel. Om det nu finns behov av att kunna skjuta löst med pistol finns det ju startpistoler i 8mm som ser ut som Glock 17/Pist 88 The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yxa Posted November 9, 2006 Report Share Posted November 9, 2006 Det luriga är väl att få tomhylsorna att kastas ut som de ska (dvs att utdragaren får grepp om hylsan).Det borde inte vara något problem, patronläget behöver ju inte vara centrerat i pipan. Det är visserligen sant, dock är ju frågan vad som händer så fort hylsan går fri från patronläget - om utdragaren har tillräckligt gott grepp tillräckligt länge för att matningen ska vara pålitlig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan F Posted November 9, 2006 Report Share Posted November 9, 2006 En löspipa borde inte vara svår att göra. Som på k-pisten fast lite kortare. Och snyggare "tratt" på utsidan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knekt Posted November 9, 2006 Report Share Posted November 9, 2006 En löspipa borde inte vara svår att göra. Som på k-pisten fast lite kortare. Och snyggare "tratt" på utsidan. Vore det inte billigare att köpa "färdiga" lösvapen istället? http://www.bromsports.co.uk/acatalog/Blank...g_Replicas.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted November 9, 2006 Report Share Posted November 9, 2006 (edited) Med risk för att sprida rykten... Det sägs att det är på gång med lösplugg inom FM(för P88XX), dock ingen källa eller ens en idé om hur det kan komma att se ut. Meningen med en "blur gun" är just att det inte skall, på något sätt, gå att avfyra något som säger "pang", "pop" eller "poff". De skall vara just dummies så man kan öva avväpningstekniker och inte behöva oroa sig för flisor, tryck eller brännskador under dylika moment. Att det sedan hade varit glockrent (!) med en säker picka att torröva drag och åtgärdande av eldavbrott med är ju en annan sak. Glocks egna hade ju varit perfekt. Dock är de, enligt uppgift från säker källa ;), väldigt petiga med vem säljer dem till. Nackdelen med div. replikor, må det vara airsoft eller blankfirers är att de sällan har samma dimensioner, vilket kan göra det svårt att nyttja samma hölster etc. Edited November 9, 2006 by 2Sharp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knekt Posted November 9, 2006 Report Share Posted November 9, 2006 Nackdelen med div. replikor, må det vara airsoft eller blankfirers är att de sällan har samma dimensioner, vilket kan göra det svårt att nyttja samma hölster etc. Inte min erfarenhet av blank fires (startpistoler in swedush). Snarare är de i de fall jag kikat på väldigt lika. Men det är ju en smal sak för FM att köpa in några Glock-startpistoler på prov och kontrollmäta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted November 9, 2006 Report Share Posted November 9, 2006 Nackdelen med div. replikor, må det vara airsoft eller blankfirers är att de sällan har samma dimensioner, vilket kan göra det svårt att nyttja samma hölster etc. Inte min erfarenhet av blank fires (startpistoler in swedush). Snarare är de i de fall jag kikat på väldigt lika. Men det är ju en smal sak för FM att köpa in några Glock-startpistoler på prov och kontrollmäta. Jag har empiriskt prövat och ej bara kikat, lika är dem med ex: Safariland 6004, Blade-Tech, Blackhawk mfl och då framför allt kydex är tight blir det problem. Använder du Bianchi är dilemmat betydligt mindre då det flexar enklare. Köpte en Glock 17 airsoft, tillverkad av KWA (?) nyligen för torrövningen och den är aningens tight i mitt 6004, dock funkar det om man lossar skruven maximalt. Så min poäng var att det kan bli problem, inte att det är ett olösligt problem Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted November 9, 2006 Report Share Posted November 9, 2006 Det är ofta en väldig skillnad på en airsoft och en startpistol där startpistolen oftast är mer lik orginalet, både vad gäller storlek och funktion. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sir Vival Posted November 9, 2006 Report Share Posted November 9, 2006 (edited) Nackdelen med div. replikor, må det vara airsoft eller blankfirers är att de sällan har samma dimensioner, vilket kan göra det svårt att nyttja samma hölster etc. Inte min erfarenhet av blank fires (startpistoler in swedush). Snarare är de i de fall jag kikat på väldigt lika. Men det är ju en smal sak för FM att köpa in några Glock-startpistoler på prov och kontrollmäta. "... Like a prick, you are having second thoughts. You are shrinking, and your two little balls are shrinking with you. And the fact that you've got "Replica" written down the side of your gun..." - Bullet Tooth Tony Edited November 9, 2006 by Sir Vival Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dirtydozen Posted December 4, 2006 Report Share Posted December 4, 2006 ett litet inlägg: jag har ägt både en riktig g17 och en sk startpistol som ska efterlikna en g17 och måtten på de båda överenstämmer med varandra till nära 100%!! Den enda egentliga skillnad är att startpistolen är mer gjord av stål än orginalet således lite tyngre!! Perfekt till torrövning och även realistisk b-styrke skådespel!! Dessutom licensfri!! just nu har jag en startrevolver som är lite av en Raging Bull-kopia!! mycket trevlig... ; ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knekt Posted December 4, 2006 Report Share Posted December 4, 2006 ett litet inlägg: jag har ägt både en riktig g17 och en sk startpistol som ska efterlikna en g17 och måtten på de båda överenstämmer med varandra till nära 100%!! Den enda egentliga skillnad är att startpistolen är mer gjord av stål än orginalet således lite tyngre!! Perfekt till torrövning och även realistisk b-styrke skådespel!! Dessutom licensfri!! just nu har jag en startrevolver som är lite av en Raging Bull-kopia!! mycket trevlig... ; ) Startpistoler är väl inte licensfria?! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest koenigsegg88 Posted December 5, 2006 Report Share Posted December 5, 2006 ett litet inlägg: jag har ägt både en riktig g17 och en sk startpistol som ska efterlikna en g17 och måtten på de båda överenstämmer med varandra till nära 100%!! Den enda egentliga skillnad är att startpistolen är mer gjord av stål än orginalet således lite tyngre!! Perfekt till torrövning och även realistisk b-styrke skådespel!! Dessutom licensfri!! just nu har jag en startrevolver som är lite av en Raging Bull-kopia!! mycket trevlig... ; ) Startpistoler är väl inte licensfria?! Fabror blå säger: Thaaa daa! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gislemark Posted December 5, 2006 Report Share Posted December 5, 2006 Glocks egna hade ju varit perfekt. Dock är de, enligt uppgift från säker källa ;), väldigt petiga med vem säljer dem till. Nu är ju köparen Svenska Försvarsmakten och inte någon privatperson. Jag skulle tro att Glock skulle sälja så mycket dom bara fick, orkade och kunde om bara FMV skulle kontakta dem i syftet att köpa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yxa Posted December 5, 2006 Report Share Posted December 5, 2006 Nu är ju köparen Svenska Försvarsmakten och inte någon privatperson.Jag skulle tro att Glock skulle sälja så mycket dom bara fick, orkade och kunde om bara FMV skulle kontakta dem i syftet att köpa. Sant, men då är det priset som sätter P eftersom de är bra mycket dyrare än en skarp G17. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted December 8, 2006 Report Share Posted December 8, 2006 ett litet inlägg: jag har ägt både en riktig g17 och en sk startpistol som ska efterlikna en g17 och måtten på de båda överenstämmer med varandra till nära 100%!! Den enda egentliga skillnad är att startpistolen är mer gjord av stål än orginalet således lite tyngre!! Perfekt till torrövning och även realistisk b-styrke skådespel!! Dessutom licensfri!! just nu har jag en startrevolver som är lite av en Raging Bull-kopia!! mycket trevlig... ; ) Precis, NÄRA skjuter ingen hare... Givetvis beroende på vilken typ av hölster du avser använda, som tidigare noterat... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
VJ9 Posted December 14, 2006 Report Share Posted December 14, 2006 Här finns en attrapp som heter duga Kolla dnna länk http://replicagunsswords.com/weapons_galle...6&cat=21&page=1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knekt Posted December 14, 2006 Report Share Posted December 14, 2006 ett litet inlägg: jag har ägt både en riktig g17 och en sk startpistol som ska efterlikna en g17 och måtten på de båda överenstämmer med varandra till nära 100%!! Den enda egentliga skillnad är att startpistolen är mer gjord av stål än orginalet således lite tyngre!! Perfekt till torrövning och även realistisk b-styrke skådespel!! Dessutom licensfri!! just nu har jag en startrevolver som är lite av en Raging Bull-kopia!! mycket trevlig... ; ) Precis, NÄRA skjuter ingen hare... Givetvis beroende på vilken typ av hölster du avser använda, som tidigare noterat... Pelle Petimeter påpekar att det dirtydozen ansåg inte uppfyllde 100% likhet med originalet var vikten och inte måtten. :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lt.E Posted December 16, 2006 Report Share Posted December 16, 2006 (...) Meningen med en "blur gun" är just att det inte skall, på något sätt, gå att avfyra något som säger "pang", "pop" eller "poff". De skall vara just dummies så man kan öva avväpningstekniker och inte behöva oroa sig för flisor, tryck eller brännskador under dylika moment. (...) Sedan vill man inte köra avväpningsövningar, med en "riktig" heller, eftersom risken är stor att puffran ramlar på marken titt som tätt och det är den för dyrbar för. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knekt Posted December 17, 2006 Report Share Posted December 17, 2006 (...) Meningen med en "blur gun" är just att det inte skall, på något sätt, gå att avfyra något som säger "pang", "pop" eller "poff". De skall vara just dummies så man kan öva avväpningstekniker och inte behöva oroa sig för flisor, tryck eller brännskador under dylika moment. (...) Sedan vill man inte köra avväpningsövningar, med en "riktig" heller, eftersom risken är stor att puffran ramlar på marken titt som tätt och det är den för dyrbar för. Helt rätt. Det är en av anledningarna till att det numera finns övningsvapen Ak5 för handgemängsträning. Slåss man med skarpa ak, så går de sönder rätt snabbt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted December 19, 2006 Report Share Posted December 19, 2006 Här finns en attrapp som heter duga Kolla dnna länkhttp://replicagunsswords.com/weapons_galle...6&cat=21&page=1 Nej, faktiskt inte. har du kollat in en personligen? Knekt; jag hajar inte, vad missade jag?? En annan anledning till att man har övnings ak är ju också att det troligen ger att beväringarna och övriga har mer tänder under en längre tid ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MastY Posted December 20, 2006 Report Share Posted December 20, 2006 @2sharp Du påpekade att dirtydozens startpistol bara var nära originalet, och att nära inte skjuter någon hare men att det det kan fungera beroende på vilket hölster man använder. Och således antydde du att det var måtten som skiljde och inte vikten, som det egentligen var (enligt dirtydozen). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted December 21, 2006 Report Share Posted December 21, 2006 @2sharp Du påpekade att dirtydozens startpistol bara var nära originalet, och att nära inte skjuter någon hare men att det det kan fungera beroende på vilket hölster man använder. Och således antydde du att det var måtten som skiljde och inte vikten, som det egentligen var (enligt dirtydozen). Mmkay? Snällt att du klargjorde, min tanke var att det var passform i hälster som var den viktiga detaljen. Just vad något väger kändes i den här meningen rätt icke-viktigt? men jag är för tillfället helt förvirrad och trött så jag har säkert missat något Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Kjellberg Posted December 21, 2006 Report Share Posted December 21, 2006 Jag kan hålla med 2Sharp om att det kan skilja lite på en skarp glock och en airsoft/replika. Jag köpte också en billig airsoft glock för torrträning och fick också skruva ut skruven maximalt på 6004 hölstret medan det inte är något problem med det vanliga Bianchi hölstret då det flexar pga materialet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
VJ9 Posted December 21, 2006 Report Share Posted December 21, 2006 Jo, jag jag faktiskt sett en sådan personligen + att jag äger en av äkta vara själv och jag skulle påstå att den duger bra som "övningsvapen" när man har lösskjutnings övning Här finns en attrapp som heter duga Kolla dnna länk http://replicagunsswords.com/weapons_galle...6&cat=21&page=1 Nej, faktiskt inte. har du kollat in en personligen? Knekt; jag hajar inte, vad missade jag?? En annan anledning till att man har övnings ak är ju också att det troligen ger att beväringarna och övriga har mer tänder under en längre tid ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts