Fkflax Posted October 24, 2006 Report Posted October 24, 2006 Varför slutade man skjuta griosar och använda dom inom sjukvårdsutbildningen på regementerna?en polare berätta att dom sköt grisar i hjärtat för att sedan skicka dom bakåt o byta hjärta..måste varit ovärderlig övning för sjukvårdarna och fältläkarna. Quote
Passare Posted October 24, 2006 Report Posted October 24, 2006 Varför slutade man skjuta griosar och använda dom inom sjukvårdsutbildningen på regementerna?en polare berätta att dom sköt grisar i hjärtat för att sedan skicka dom bakåt o byta hjärta..måste varit ovärderlig övning för sjukvårdarna och fältläkarna. @Fkflax Om du inte märkt det har FM en Pr-kampanj utåt som visar att vi är snälla, anti-macho mm. Att skjuta grisar vore bra för sjv, men kanske inte helt i linje med den image FM vill ha, eller vad tror du? Det är förstås lite hyckleri, eftersom många slakterier använder bultpistol för avlivning av nöt, media bryr sig inte om det. Men du kan ju tänka dig vad det skulle stå i tidningarna om man avlivade djur i större skala inom FM: "Krigslekar gör att djur dör" osv /Passare Quote
vemtogmittnamn Posted October 24, 2006 Report Posted October 24, 2006 Varför slutade man skjuta griosar och använda dom inom sjukvårdsutbildningen på regementerna?en polare berätta att dom sköt grisar i hjärtat för att sedan skicka dom bakåt o byta hjärta..måste varit ovärderlig övning för sjukvårdarna och fältläkarna. Kanske har något med djurrättsrörelsen att göra? Tänk dig hur det skulle se ut. "Svenska soldater tvingas tortera djur" Andra tänkbara anledningar är kanske att reglerna för slakt och djurförsök har inskränkts. Det enda jag kan dra mig till minnes är att FOI har provskjutit mm på djur, jag har inte hört talas om att värnpliktiga övat på grisar, men å andra sidan har jag inte hört så mkt. Byta hjärta... hinner man verkligen det i en skarp situation? Fältsjukhusen lär inte vara tillräckligt nära stridslinjen. Quote
martinator Posted October 24, 2006 Report Posted October 24, 2006 (edited) Djursskyddslagen kanske har lite med det att göra, vad vet jag. /martinator Edit: jag superspekulerar här. Edited October 24, 2006 by martinator Quote
PIFF Posted October 24, 2006 Report Posted October 24, 2006 (edited) Varför slutade man skjuta griosar och använda dom inom sjukvårdsutbildningen på regementerna?en polare berätta att dom sköt grisar i hjärtat för att sedan skicka dom bakåt o byta hjärta..måste varit ovärderlig övning för sjukvårdarna och fältläkarna. hjärttransplantationer låter som en skröna.... Dock talade jag med en snubbe som precis åkt till Afganistan (FS12) och dom hade i göteborg haft skjukvårdsutbildning med grisar. På sövda och skjutna grisar övade de på att stoppa blödningar och kollade puls och en massa annat.... Edited October 24, 2006 by PIFF Quote
Magnus Posted October 24, 2006 Report Posted October 24, 2006 Byta hjärta... hinner man verkligen det i en skarp situation? Fältsjukhusen lär inte vara tillräckligt nära stridslinjen. Och hur många hjärtan har fältsjukhusen verkligen på lager i krig (med tanke på att det idag, i Sverige som är ett av världens rikaste länder, råder stor organbrist, och det i fredstid). Sen lär det vara brist på kirurger med kompetens att utföra hjärttransplantationer. Quote
vemtogmittnamn Posted October 24, 2006 Report Posted October 24, 2006 Byta hjärta... hinner man verkligen det i en skarp situation? Fältsjukhusen lär inte vara tillräckligt nära stridslinjen. Och hur många hjärtan har fältsjukhusen verkligen på lager i krig (med tanke på att det idag, i Sverige som är ett av världens rikaste länder, råder stor organbrist, och det i fredstid). Sen lär det vara brist på kirurger med kompetens att utföra hjärttransplantationer. plus att om hjärtat är genomskjutet, så att med största sannorlikhet många andra vitala organ förstörda, och blodförlusten skulle vara dödlig, även om pumpen hade funkat. Men visst behövs det realistiska övningar. Det var grymt kul och lärorikt att försöka stoppa en aortablödning, trots att det "bara" var en plastsårskada och rött vatten. Mer sånt till svenska folket! Quote
Hans S Posted October 24, 2006 Report Posted October 24, 2006 I alla fall fram till början av 1990 talet sköts det grisar regelbundet. De sista jag såg var väl på Försvarets Sjukvårdskola eller vad de nu hette. Grisarna sövdes, sköts, reparerades och fick aldrig vakna till liv igen. Detta för att läkarna skulle få träna på att ta hand om skarpa skador. Vid något tillfälle (sent åttiotal?) fick några lustigkurrar till läkare för sig att byta frambenen mot bakbenen på en sövd gris och naturligtvis kom detta ut i pressen med efterföljande skärpta regler till följd. Personligt tips - När hustrun skulle föda första sonen frågade läkaren om jag var känslig för blod och mitt svar "Jag har väl sett skjutna grisar förr" det uppskattades av någon lustig anledning inte av hustrun. Så undvik liknande kommentarer. MVH Hans Quote
stolpskottet Posted October 24, 2006 Report Posted October 24, 2006 Det sköts grisar på min slutövning 02. Var själv inte med, bara sjukvårdare med någon särskild utbildning för att överhuvudtaget få vara med! Quote
FrämstePI Posted October 24, 2006 Report Posted October 24, 2006 Nu har man väl aldrig utfört hjärttransplantationer på fältsjukhus, men inte har man väl avskaffat träningen för kirurger på skottskadade grisar? Det sker dock mycket långt från FM numera, särskilt eftersom det inte finns KFÖ:er längre? Grisarna får som bekant aldrig vakna upp, och jag tror att beslut fattas av etiska nämnder för djurförsök. Quote
BlackIce Posted October 24, 2006 Report Posted October 24, 2006 Vart kommer den informationen ifrån? Jag vet värnpliktiga sjukvårdare som tränat på grisar 2005 så jag ställer mig tveksam till att det skulle vara helt avskaffat Quote
dxl Posted October 24, 2006 Report Posted October 24, 2006 (edited) Stövlade in i fel del utav sjukvårdskompaniets förläggning under min värnplikt och hamnade i "salen" där man "opererade" en gris och det tror jag inte man slutat med än. Att däremot skjuta grisar tror jag inte man gör bara så där. Är nog mycket etik och mycket pappersjobb innan man börjar gräva runt i en gris. Edited October 24, 2006 by dxl Quote
Ths Posted October 24, 2006 Report Posted October 24, 2006 Grisar sövs, grisar skjuts, blödningar stoppas, dränering görs, Grisar vaknar aldrig mer. MEN innan allt detta måste man gå igenom en etikutbildning. Ingen utbildning, ingen gris. Quote
bushman Posted October 24, 2006 Report Posted October 24, 2006 hade den vansinniga uppgiften att aggera tfn-post åt bat-förbandsplatsen, under min slutövn 1990. denna förbandsplats, som dessutom bör vart förstärkt, var inrymmd i en bygdegård någonstans på skaraslätten. jag fick av någon sjuk anledning sitta post i samma rum som operationsbordet, som stod mitt på dansgolvet. eftersom jag var måtligt road av att se inälvor och blod, beslöt jag mig för att titta ut genom det fönster jag satt brevid, bara för att inse att ca två m utanför sövdes och sköts grisarna. kan säja att det som fanns kvar att titta på var fältapan, vilket jag gjorde i två timmar innan jag blev avlöst. det luktade inte hallon heller... Quote
Lt.E Posted October 24, 2006 Report Posted October 24, 2006 Grisar sövs, grisar skjuts, blödningar stoppas, dränering görs, Grisar vaknar aldrig mer.MEN innan allt detta måste man gå igenom en etikutbildning. Ingen utbildning, ingen gris. Och det skall sökas tillstånd etc. Både läkare och veterinärer skall vara inblandade. Det som kanske förekomm lite mer förr var att man sköt på både det ena och det andra, bl.a. gris för att se hur det såg ut när en kula träffade kött. Detta är inte riktigt PK längre. Quote
SweMedic Posted October 25, 2006 Report Posted October 25, 2006 (edited) Min pluton tog såklart upp frågan med plutonchefen och fick, förutom alla era fina anledningar, som svar att man inte får ta in gris i sjv-tält 4 (hygieniska skäl) vilket sätter käppar i hjulet. Dom flesta förband har nog ingen annan bra lokal för detta... Finns lite gris-skjutnings-filmer på olika internet-sidor där man kan skapa sig en uppfattning om hur skadorna ser ut. Edit: Däremot känner jag jägar-sjukvårdare som var på obduktion av människa vintern 04/05. Edited October 25, 2006 by SweMedic Quote
Vikström Posted October 26, 2006 Report Posted October 26, 2006 Edit: Däremot känner jag jägar-sjukvårdare som var på obduktion av människa vintern 04/05. Året jag låg inne vara alla plut-sjv på I19 med på en obduktion. Dessutom gjorde alla 14 dagars praktik på en akutmottagning och åkte även turer med ambulansen. Quote
Ths Posted October 26, 2006 Report Posted October 26, 2006 Grisar sövs, grisar skjuts, blödningar stoppas, dränering görs, Grisar vaknar aldrig mer. MEN innan allt detta måste man gå igenom en etikutbildning. Ingen utbildning, ingen gris. Och det skall sökas tillstånd etc. Både läkare och veterinärer skall vara inblandade. Det som kanske förekomm lite mer förr var att man sköt på både det ena och det andra, bl.a. gris för att se hur det såg ut när en kula träffade kött. Detta är inte riktigt PK längre. Tillstånd finns alldeles säkert och etikutbildning håller försvarets överveterinär själv i. Quote
Stefan F Posted October 28, 2006 Report Posted October 28, 2006 Året jag låg inne vara alla plut-sjv på I19 med på en obduktion. Dessutom gjorde alla 14 dagars praktik på en akutmottagning och åkte även turer med ambulansen. Jag har sett det på fler ställen (att man som sjukvårdare är på akutmottagning och amb.), men är man då "endast" på mottagning? Eller får man vara med på intensiv och operation också? Quote
Vikström Posted October 28, 2006 Report Posted October 28, 2006 Jag har sett det på fler ställen (att man som sjukvårdare är på akutmottagning och amb.), men är man då "endast" på mottagning? Eller får man vara med på intensiv och operation också?"Min" plut-sjv var även med på operationer och på intensiven. Kan dock inte svara på om samtliga fick göra det, men det känns troligt när dom ändå är på ett sjukhus. Quote
Guest Flygirl Posted October 29, 2006 Report Posted October 29, 2006 För att få använda grisar i utbildningssyfte så är måste det vara läkare som ska öva, dvs en läkare en gris. Sen så får övriga kursdeltarare vara med och assistera läkaren under övningen. Grisen är sövd och kontrolleras ständigt så den inte har ont eller är medveten om något. I slutet av övningen avlivas nasse Quote
SweMedic Posted October 29, 2006 Report Posted October 29, 2006 Jag har sett det på fler ställen (att man som sjukvårdare är på akutmottagning och amb.), men är man då "endast" på mottagning? Eller får man vara med på intensiv och operation också? På min pluton var man endast på ett ställe under alla tre veckorna. Platserna på min pluton var förutom amb och akut även operation och anestesi (osäker över sista). Vi diskuterade att göra ett byte inför sista veckan, men det blev aldrig av... övrigt: det jag lärde mig mest av under praktiken på ambulans var att ta det lugnt! innan praktiken var sjukvårdsgrupperna oftast mer uppstressade än "patienterna" och man började ofta behandla innan man tänkt till... På ambulansen sprang de sällan från/till bilen o patienten, utan resonerade så att "om patienten inte överlever de tre sek det tar för mig att gå istället för att springa så klarar dom sig inte i vilket fall, o en sjukvårdare med låg puls som tar det relativt lugnt gör ett bättre jobb än en med hög puls" (Dessa ssk tänkte såklart inte ur perspektivet slagfält - där det såklart skiljer sig i tempo, o självklart såg man dem springa när det var hjärtstopp o trafikolycka, men annars är det en bra tanke) Quote
Conan Posted November 1, 2006 Report Posted November 1, 2006 (edited) Jag har sett det på fler ställen (att man som sjukvårdare är på akutmottagning och amb.), men är man då "endast" på mottagning? Eller får man vara med på intensiv och operation också? Ett tips väl på plats på er praktik: Tänk större än vad din praktikbeskrinvning säger. Fråga sjukhuspersonalen om du får bevista en operation, eller vad du nu är intresserad av. Är bara läkarna välvilligt inställda och du frågvis kan du få se väldigt mycket intressant! ;) Edited November 1, 2006 by Conan Quote
Stefan F Posted November 2, 2006 Report Posted November 2, 2006 Exakt. Frågar man inte så får man inte se. Kommer själv från två veckor på centralop, och två veckor på civa. Mycket lärorikt. Förmodligen dom 4 bästa veckorna hittills i skolan. Quote
_C_ Posted November 2, 2006 Report Posted November 2, 2006 Vi gjorde mycket intressant pa grisar pa min tid. Extremt vardefullt skulle jag vilja pasta. Definitivt i samma niva som mina 4 veckor pa sjukhus. Mycket professionellt hanterat. Kan inte utbilda sjukvardare utan detta skulle jag pasta. Av en slump sag jag texten nedan i NYTimes i morse, i en artikel om en Navy Corps medic i Irak. Sakert en bunt folk som kommer borja grina over detta, men vi gjorde nagot nagorlunda liknande och jag skulle pasta att man maste trana pa detta saett, givetvis med oversyn av lakare och veterinar. Christopher NYTimes artikel "In one course, an advanced trauma treatment program he had taken before deploying, he said, the instructors gave each corpsman an anesthetized pig. “The idea is to work with live tissue,” he said. “You get a pig and you keep it alive. And every time I did something to help him, they would wound him again. So you see what shock does, and what happens when more wounds are received by a wounded creature.” “My pig?” he said. “They shot him twice in the face with a 9-millimeter pistol, and then six times with an AK-47 and then twice with a 12-gauge shotgun. And then he was set on fire.” “I kept him alive for 15 hours,” he said. “That was my pig.”" [sist jag lankade till NYTimes grinade nagon wiseguy over att man maste registrera sig for den, ja, sa ar det nog, sa det ar bara att registrera sig] Quote
Hedin Posted November 2, 2006 Report Posted November 2, 2006 (edited) Jag har bara skummläst tråden, men på youtube finns ett klipp från ett nyhetsinslag när svensk militär skjuter med AK5 på gris. Har ingen aning om när det är filmat men det kan inte varit så längesedan, dock så tror jag nog att grisen va död innan de sköt på den. Svensk militär skjuter på gris. Edited November 2, 2006 by Hedin Quote
Kingecho1 Posted November 2, 2006 Report Posted November 2, 2006 Jag har bara skummläst tråden, men på youtube finns ett klipp från ett nyhetsinslag när svensk militär skjuter med AK5 på gris. Har ingen aning om när det är filmat men det kan inte varit så längesedan, dock så tror jag nog att grisen va död innan de sköt på den. Svensk militär skjuter på gris. De säger ju i inslaget att de testar verkan från en AK4 på en död griskropp. Det inslaget verkar ju ha några år på nacken. Sen kan man ju undra varför de bilderna är sammankopplade med en person som skjuter AK5 ibörjan, då de till synes egentligen inte hör ihop? Quote
Ratten Posted December 4, 2008 Report Posted December 4, 2008 Har ni sett den här? http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=856000 och sen det här: "- Vår grundsyn är att djuren har rätt att slippa lida. Dessutom vill djuren leva. Metoderna känns dessutom lite gammaldags - krigsföringen är ju inte sådan i dag att man använder pistol, säger Lise-Lott Alsenius, pressansvarig på Djurens rätt." no comment... Quote
alfie Posted December 4, 2008 Report Posted December 4, 2008 Har ni sett den här? http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=856000 och sen det här: "- Vår grundsyn är att djuren har rätt att slippa lida. Dessutom vill djuren leva. Metoderna känns dessutom lite gammaldags - krigsföringen är ju inte sådan i dag att man använder pistol, säger Lise-Lott Alsenius, pressansvarig på Djurens rätt." no comment... Nope, men har sett den här: Grisar, Slutat skjuta på grisar i FM? Quote
Kryptörn Posted December 4, 2008 Report Posted December 4, 2008 ""Metoderna känns dessutom lite gammaldags - krigsföringen är ju inte sådan i dag att man använder pistol, säger Lise-Lott Alsenius, pressansvarig på Djurens rätt." Onekligen en poäng - förmodligen borde man komplettera skottskadorna med tryck- och splitterskador från IED-laddningar. Quote
Recommended Posts