alfie Posted April 14, 2007 Report Posted April 14, 2007 Är ringveckorn över för KS16 nu eller? Är ju en del folk som blivgt uppringda för nån vecka sen, men har ju inte hänt nått i denne tråden sen dess, så ska man sluta hoppas på att man kommer med? De ska vara avslutade nu ja, svar skickas ut v.17 eller däromkring Quote
SGM Posted April 16, 2007 Report Posted April 16, 2007 I dag kom beskedet med posten! Verkar som att det blir gardet i augusti! Dock så blir man ju lätt skeptiskt till den lilla lappen man ska riva loss och skicka tillbaka med ja/nej ikryssat... Vad är oddsen för att posten fipplar bort en sån? /SGM Quote
hobokan Posted April 16, 2007 Report Posted April 16, 2007 I dag kom beskedet med posten! Verkar som att det blir gardet i augusti! Dock så blir man ju lätt skeptiskt till den lilla lappen man ska riva loss och skicka tillbaka med ja/nej ikryssat... Vad är oddsen för att posten fipplar bort en sån? /SGM Jag fick också svar idag. Blev uttagen om bilförare. Jag minns att det ringde någon angående KS16 för några veckor sen. Dock trodde jag bara att det var en allmän intressekoll för att sålla bort folk. Oväntat nog blev det en ganska lång utfrågning, ett trevligt samtal men sen har jag inte tänkt mer på det. Blev väldigt paff när brevet kom idag! Tänkte först att Försvarsmakten har uppdaterat sina utskickningsbrev (som de ju uppenbarligen har) och förväntade mig ingenting mer än det vanliga (tack för intresset men tyvärr inte den här gången heller). Kul överraskning att krysset faktiskt var i rätt ruta! Har inte berättat för flickvännen än, måste göras idag. Hon kommer inte bli väldigt glad... Jag har inte bestämt mig än men det lutar helt klart mot att jag åker. När jag sökt så länge och nu får chansen, då gäller det att ta den! Det är ju första missionen som är svår att komma ut på, sen verkar det gå lättare (om jag förstått allt rätt). Är det någon som har info om bilförartjänsterna eller rent av egen erfarenhet? Det står bara bilförare, ingenting annat, eller jo, befattningsnummret är 1214. Kan det vara bilförare för stabsjobb eller liknande tro? Det brukar ju finnas en del olika bilförartjänster att söka och ärligt talat minns jag inte vilka jag sökte! Hade varit kul om någon har info! Ni får gärna berätta lite om era egna första missioner. Jag antar att det finns någon tråd om detta redan så jag ska söka runt här lite så fort jag skickat detta. /Håkan Quote
Freddan Posted April 26, 2007 Report Posted April 26, 2007 Hallå gubben Är nere på KS15 nu och för oss är det så att B-Coy (skyttekompaniet) har befattningsnummer som börjar på 2 (typ 2314). Om jag inte har helt fel så är det Log-Coy på CV som har bettningar som börjar med 1. Är dock inte säker alls vad gäller Log-Coy så det kan hända att jag bara sprider massa äckliga rykten nu Grymt kul att du blivit antagen och jag hoppas du kommer iväg. Jag har inteångrat det en sekund iaf. (en flaska smirnoff kostar 4 Euro där nere ) Ha det! //fredrik (för övrigt din syrras pojkvän ) Quote
Guest crille_m Posted April 26, 2007 Report Posted April 26, 2007 I dag kom beskedet med posten! Verkar som att det blir gardet i augusti! Dock så blir man ju lätt skeptiskt till den lilla lappen man ska riva loss och skicka tillbaka med ja/nej ikryssat... Vad är oddsen för att posten fipplar bort en sån? /SGM Jag fick också svar idag. Blev uttagen om bilförare. Jag minns att det ringde någon angående KS16 för några veckor sen. Dock trodde jag bara att det var en allmän intressekoll för att sålla bort folk. Oväntat nog blev det en ganska lång utfrågning, ett trevligt samtal men sen har jag inte tänkt mer på det. Blev väldigt paff när brevet kom idag! Tänkte först att Försvarsmakten har uppdaterat sina utskickningsbrev (som de ju uppenbarligen har) och förväntade mig ingenting mer än det vanliga (tack för intresset men tyvärr inte den här gången heller). Kul överraskning att krysset faktiskt var i rätt ruta! Har inte berättat för flickvännen än, måste göras idag. Hon kommer inte bli väldigt glad... Jag har inte bestämt mig än men det lutar helt klart mot att jag åker. När jag sökt så länge och nu får chansen, då gäller det att ta den! Det är ju första missionen som är svår att komma ut på, sen verkar det gå lättare (om jag förstått allt rätt). Är det någon som har info om bilförartjänsterna eller rent av egen erfarenhet? Det står bara bilförare, ingenting annat, eller jo, befattningsnummret är 1214. Kan det vara bilförare för stabsjobb eller liknande tro? Det brukar ju finnas en del olika bilförartjänster att söka och ärligt talat minns jag inte vilka jag sökte! Hade varit kul om någon har info! Ni får gärna berätta lite om era egna första missioner. Jag antar att det finns någon tråd om detta redan så jag ska söka runt här lite så fort jag skickat detta. /Håkan Tjena! Du kommer att ligga på Camp Ville, d.v.s den finska campen belägen i Lipljan strax söder om Pristina. Jag hade själv samma tjänst på KS14 som du kommer att ha nu. Du kommer att ingå i en multinationell transportpluton tillsammans med finnar, tjecker, slovaker och irländare. Finnarna har hand om den tunga delen, bussar, lastbilar grävare osv. Resterande del har hand om persontransporterna för staben, du kommer med andra ord att vara taxichaffis under din mission =) Fordonen ni har till ert förfogande är 3st Mercedes GW och 2 Caravelle minibussar. Tjänsten i sig är väl inte sådär jätteupphetsande, men du kommer att få se större delen av Kosovo vilket kan vara trevligt. Jag tycker definitivt att du ska tacka ja och åka. Har du mer funderingar så är det bara att fråga på så ska jag svara så gott jag kan.. Quote
Djurik Posted April 26, 2007 Report Posted April 26, 2007 Tjena! Då har man blivit antagen som skyttesoldat på KS16 4. plut. Hade varit kul och veta vilka mer här på forumet som åker, så man har lite koll. Ha det gött. Quote
StoffenJ Posted April 30, 2007 Report Posted April 30, 2007 Har blivit uttagen som reservdelsman på KS16. Rycker in på Livgardet nu på måndag (7/5) i en vecka. Blir min första mission, hoppas och tror att det blir hur roligt som helst. //Stoffen TIMRÅ Quote
afa berit Posted May 7, 2007 Report Posted May 7, 2007 (edited) tja! lappen kom o krysset hade rätt ruta hehe, rev av och postade, hoppas på posten nu hehe. Ngn som har fått ngn mer info än den lilla kryssetlappen?eller ngn som har tips på vad man ska ha me eller ha i åtanke... cribban Edited August 29, 2007 by Krook Quote
Djurik Posted May 8, 2007 Report Posted May 8, 2007 afa_berit då är vi i samma pluton och grupp, om nu inte jag har helt fel, trevligt. Ja nu får man hoppas att inte posten super bort lappen . Har inte så stor koll på hur det ser ut med det där, min första mission. Har inte heller fått nån annan info än lappen. // Eric Quote
afa berit Posted May 8, 2007 Report Posted May 8, 2007 cool ska bli kul o se när man får lite mer info, ett häfte som liknar mer en mindre bok lär ju droppa ner i lådan snart, jag ska se till att min hemmalag IP Syd blir varse om vad som händer hehe. Quote
losec Posted May 8, 2007 Report Posted May 8, 2007 @afa berit & Djurik För att vara ordentlig messerschmidt så kan jag berätta att ni är i samma grp. Quote
Djurik Posted May 8, 2007 Report Posted May 8, 2007 Yes, precis som jag skrev, då var jag inte så fel på det trots allt. Quote
alfie Posted May 8, 2007 Report Posted May 8, 2007 tja!lappen kom o krysset hade rätt ruta hehe, rev av och postade, hoppas på posten nu hehe. Ngn som har fått ngn mer info än den lilla kryssetlappen?eller ngn som har tips på vad man ska ha me eller ha i åtanke... cribban Du kommer få ett STORT brev hemskickat till dig när det drar ihop sig om vad du ska ha med dig och vad du borde göra innan inryck, inte lönt att göra så mycket innan du fått det brevet då de grejer du ska ha fyllt i ligger i brevet. Djungeltips är att du redan börjar kika på om du har ett giltigt pass det närmsta 1,5 året framåt, om inte, införskaffa ett... //Affe Quote
afa berit Posted May 8, 2007 Report Posted May 8, 2007 tja!lappen kom o krysset hade rätt ruta hehe, rev av och postade, hoppas på posten nu hehe. Ngn som har fått ngn mer info än den lilla kryssetlappen?eller ngn som har tips på vad man ska ha me eller ha i åtanke... cribban Du kommer få ett STORT brev hemskickat till dig när det drar ihop sig om vad du ska ha med dig och vad du borde göra innan inryck, inte lönt att göra så mycket innan du fått det brevet då de grejer du ska ha fyllt i ligger i brevet. Djungeltips är att du redan börjar kika på om du har ett giltigt pass det närmsta 1,5 året framåt, om inte, införskaffa ett... //Affe ok pass kollat håller till 2012, pusst inte lust me passköerna nu hehe, en kollega hade sett på nyheterna om kosovo o at d blossar upp igen, vi för följa dramat på bosniska kanalen hehe. hoppas vi hittar fler som ska me oss, nu e d vi djurik än så länge... Quote
lucky luke Posted May 9, 2007 Report Posted May 9, 2007 (edited) Någon som vet om man använder Patgb 203 i Kosovo, och varför ligger dessa vakanser ute på mil ? Edit... eller om jag vänder lite på frågan, varför går det inte att söka Patgb 203 till KS17? Edited May 9, 2007 by lucky luke Quote
alfie Posted May 9, 2007 Report Posted May 9, 2007 (edited) Någon som vet om man använder Patgb 203 i Kosovo, och varför ligger dessa vakanser ute på mil ? Edit... eller om jag vänder lite på frågan, varför går det inte att söka Patgb 203 till KS17? Just nu är det sisu, vet inte om det är spikat men det surras om att de skall bytas ut mot patria framöver kanske innan eller under ks16. Byter de till patria lär de som söker sisuförare ks17 få gå patria utbildningen istället. Edited May 9, 2007 by alfie Quote
Grottan Posted May 9, 2007 Report Posted May 9, 2007 ok pass kollat håller till 2012, pusst inte lust me passköerna nu hehe, en kollega hade sett på nyheterna om kosovo o at d blossar upp igen, vi för följa dramat på bosniska kanalen hehe. hoppas vi hittar fler som ska me oss, nu e d vi djurik än så länge... Här har ni en till ... 2432 ! ... =) Quote
JohanErik Posted May 9, 2007 Report Posted May 9, 2007 Här har ni en till ... 2432 ! ... =) Grottan? Från BQ? /Eklöv Quote
afa berit Posted May 10, 2007 Report Posted May 10, 2007 Här har ni en till ... 2432 ! ... =) Grottan? Från BQ? /Eklöv grottan, kul! vi ses hehe 3pers... Quote
Grottan Posted May 10, 2007 Report Posted May 10, 2007 Här har ni en till ... 2432 ! ... =) Grottan? Från BQ? /Eklöv Japp.. Grottan från BQ =)! Ska du med ner till Kära Camp Victoria och mysa också i vinter ? Quote
JohanErik Posted May 10, 2007 Report Posted May 10, 2007 Här har ni en till ... 2432 ! ... =) Grottan? Från BQ? /Eklöv Japp.. Grottan från BQ =)! Ska du med ner till Kära Camp Victoria och mysa också i vinter ? Nej du! Jag har gjort mitt i Kosovo... kanske... Däremot har du nu ett stort ansvar när du åker ner som medlem i "tunga tredje"! Jag var 2410 på KS11 och det är nåt att vara stolt över... Jag kommer att följa den här tråden noga nu när jag vet att du ska ner. Take care! /Johan Quote
alfie Posted May 11, 2007 Report Posted May 11, 2007 (edited) Nej du! Jag har gjort mitt i Kosovo... kanske... Däremot har du nu ett stort ansvar när du åker ner som medlem i "tunga tredje"! Jag var 2410 på KS11 och det är nåt att vara stolt över... Jag kommer att följa den här tråden noga nu när jag vet att du ska ner. Take care! /Johan Så vi andra duger inte? edit: fetstil Edited May 11, 2007 by alfie Quote
JohanErik Posted May 11, 2007 Report Posted May 11, 2007 Nej du! Jag har gjort mitt i Kosovo... kanske... Däremot har du nu ett stort ansvar när du åker ner som medlem i "tunga tredje"! Jag var 2410 på KS11 och det är nåt att vara stolt över... Jag kommer att följa den här tråden noga nu när jag vet att du ska ner. Take care! /Johan Så vi andra duger inte? edit: fetstil Faan sorry! Tänkte inte på dé... Självklart vill jag er alla väl men Grottan var länge sen jag hade kontakt med. Take care allihop! /Eklöv Quote
afa berit Posted May 17, 2007 Report Posted May 17, 2007 hehe, chefen blev tokig, precis fått det objektet jag ville ha hehe, jaja G4s klarar sej nog iaf;) e d ngn vits o köpa rejäla kängor nu o gå in dem inför missionen? vilka e bäst där nere, tips? e d ngn annan som fått mer information? UT häftet? cribban ps Tack för att du hejjar på oss alla Eklöv;) ska bli skönt o missa en sverigevinter... Quote
Dexter Posted May 17, 2007 Report Posted May 17, 2007 (edited) ska bli skönt o missa en sverigevinter... Ja, för en balkanvinter är ju SÅ mycket bättre. ;) Skämt å sido, lycka till och var försiktig. Se till att inte vara på fel plats vid fel tillfälle (gäller så väl ute i AOR som vid efterfest). /D Edited May 17, 2007 by Dexter Quote
Grottan Posted May 19, 2007 Report Posted May 19, 2007 hehe, chefen blev tokig, precis fått det objektet jag ville ha hehe, jaja G4s klarar sej nog iaf;) e d ngn vits o köpa rejäla kängor nu o gå in dem inför missionen? vilka e bäst där nere, tips?e d ngn annan som fått mer information? UT häftet? cribban ps Tack för att du hejjar på oss alla Eklöv;) ska bli skönt o missa en sverigevinter... Gå in på Militaryshop.se, där har dom ett bra utbud av bra kängor. Själv är jag ingen större fantast av M90 kängan ( svor jag i kyrkan nu? =) ) så det blir nog ett par Magnum kängor för min del... Quote
Krook Posted May 19, 2007 Report Posted May 19, 2007 Vänta med kängköp tills du är nere i Kosovo. Du får de flesta kängmärkena billigare där. Exempelvis Meindl för styvt halva priset på AAFES på Bondsteel. Dessutom så får du ju ut Sommarkänga 01 så behovet är något mindre nu. /K Quote
106 Posted May 19, 2007 Report Posted May 19, 2007 Dessutom så får du ju ut Sommarkänga 01 så behovet är något mindre nu. Den är ju ännu sämre än den vanliga 90-kängan men funkar kanske om man inte ska gå särskilt långt. På en vintermission är behovet av vattentåliga kängor (t ex Meindl) större. Men i övrigt håller jag med om att vissa saker är det bättre att vänta med att köpa. Quote
Medic Posted May 19, 2007 Report Posted May 19, 2007 Dessutom så får du ju ut Sommarkänga 01 så behovet är något mindre nu. Den är ju ännu sämre än den vanliga 90-kängan men funkar kanske om man inte ska gå särskilt långt. På en vintermission är behovet av vattentåliga kängor (t ex Meindl) större. Men i övrigt håller jag med om att vissa saker är det bättre att vänta med att köpa. Själv går jag hellre barfota än använder Stabskängan, Peter Pan, eller vad man ska kalla den. Oskön och läcker bara du råkar spotta på den. Enl. uppgift är käng-utbudet på CV närmast obefintligt nuförtiden och du vet ju aldrig när du får baccisa på bondsteel, ligger du på skytte och jobbar så tar det nog ett tag Mitt grundtips är att dega för ett par meindl performance här hemma, 3000 bananer typ men det är värt det, du kommer ju tjäna fett med floos Quote
Krook Posted May 19, 2007 Report Posted May 19, 2007 Gör som Medic säger och köp dem för 3k här hemma eller vänta till du kommer ner och köp dem för 1700:-. Ett till tips är att köpa sängkläder och sånt på Camp Ville. Marimeko-grejor till en bråkdel av priset här hemma och dessutom så har de bra priser på Suunto också. Peter Pan-kängan duger alldeles utmärkt! (till att gå mellan barren, matsalen och Muddy mess, alltså). På CV var det väl länge sedan det gick att köpa några vettiga plagg. /K Quote
Recommended Posts