Anders Posted May 22, 2007 Report Posted May 22, 2007 Gör som Medic säger och köp dem för 3k här hemma eller vänta till du kommer ner och köp dem för 1700:-. Ett till tips är att köpa sängkläder och sånt på Camp Ville. Marimeko-grejor till en bråkdel av priset här hemma och dessutom så har de bra priser på Suunto också. Peter Pan-kängan duger alldeles utmärkt! (till att gå mellan barren, matsalen och Muddy mess, alltså). På CV var det väl länge sedan det gick att köpa några vettiga plagg. /K Kamma dig Krook Du blir ju tilldelad utmärkta sängkläder på CV. Varför köpa? Utbudet på Bondsteel var under KS 14 begränsat avseende kängor - inga Meindl alls ett tag, dåligt med storlekar på de andra. Quote
Krook Posted May 22, 2007 Report Posted May 22, 2007 Gör som Medic säger och köp dem för 3k här hemma eller vänta till du kommer ner och köp dem för 1700:-. Ett till tips är att köpa sängkläder och sånt på Camp Ville. Marimeko-grejor till en bråkdel av priset här hemma och dessutom så har de bra priser på Suunto också. Peter Pan-kängan duger alldeles utmärkt! (till att gå mellan barren, matsalen och Muddy mess, alltså). På CV var det väl länge sedan det gick att köpa några vettiga plagg. /K Kamma dig Krook Du blir ju tilldelad utmärkta sängkläder på CV. Varför köpa? Utbudet på Bondsteel var under KS 14 begränsat avseende kängor - inga Meindl alls ett tag, dåligt med storlekar på de andra. /me lånar ut både borste och fön till Anders. Ska du ta med dig kronans sängkläder hem, menar du? Lustigt att utbudet var dåligt på 14 när det var så bra på 12:an. Men med tanke på din tjänst så litar jag på att det var så över tiden och att det inte bara var en tillfällig händelse med utförsålda varor. /K Quote
Mårten Posted May 23, 2007 Report Posted May 23, 2007 Är de svenska helikoptrarna kvar i kosovo fortfarande? Quote
Slöbevakarn Posted May 24, 2007 Report Posted May 24, 2007 Är de svenska helikoptrarna kvar i kosovo fortfarande? Ja. Quote
CIP Posted May 25, 2007 Report Posted May 25, 2007 ska bli skönt o missa en sverigevinter... Ja, för en balkanvinter är ju SÅ mycket bättre. ;) Skämt å sido, lycka till och var försiktig. Se till att inte vara på fel plats vid fel tillfälle (gäller så väl ute i AOR som vid efterfest). /D haha ja alla vintrar här gör att nästan vad sm helst känns bätre *pckar gummistövlarna*, visst e d kanske inte bättre men d e skillnad iaf, annurlunda e bättre än sammma sammma sammmmma hela j-a tiden;9 fy fasen för gammalt blask;) Quote
losec Posted May 26, 2007 Report Posted May 26, 2007 Gör som Medic säger och köp dem för 3k här hemma eller vänta till du kommer ner och köp dem för 1700:-. Ett till tips är att köpa sängkläder och sånt på Camp Ville. Marimeko-grejor till en bråkdel av priset här hemma och dessutom så har de bra priser på Suunto också. Peter Pan-kängan duger alldeles utmärkt! (till att gå mellan barren, matsalen och Muddy mess, alltså). På CV var det väl länge sedan det gick att köpa några vettiga plagg. /K Ursäkta om det är ett sent svar! På skytte kan det gott och väl ta mer än 3 månader (=halva mission) innan man ens kommer i närheten av annat px än det svenska. Been there, done that! Dessutom har jag varit med om att det varit väldigt utplockat på storlekar/helt slut på kängor där nere. Och då kanske man får vänta ytterligare några månader innan man kommer dit igen/det inkommer på lager. Och vips så har man en månad kvar (eller mindre) att nyttja sina sprojlans nya Miendl. Så om man vill vara säker på att få ha sina Meindl så bör man nog köpa dem i Sverige. OT/ I afrika tyckte jag bra om peter pan. /OT Quote
SGM Posted June 10, 2007 Report Posted June 10, 2007 Lyfter tråden... Kul att det är lite folk från forumet som åker! Är det någon av er som har fått hem någon mer info ännu (LÄS: det stooora kuvertet)? /SGM Quote
ekkebe Posted June 10, 2007 Report Posted June 10, 2007 Är det någon nummernitisk person som har koll på befattningsnr och vad som kan utläsas där ur? Jag misstänker att de inte tas fram i lottakårens tombola utan att det finns någon sorts difus logik bakom det hela? Quote
Mårten Posted June 10, 2007 Report Posted June 10, 2007 Är det någon nummernitisk person som har koll på befattningsnr och vad som kan utläsas där ur? Jag misstänker att de inte tas fram i lottakårens tombola utan att det finns någon sorts difus logik bakom det hela? Vad har du för bef. nr? Quote
JohanErik Posted June 10, 2007 Report Posted June 10, 2007 Är det någon nummernitisk person som har koll på befattningsnr och vad som kan utläsas där ur? Jag misstänker att de inte tas fram i lottakårens tombola utan att det finns någon sorts difus logik bakom det hela? fyrställigt befnr (ex 2410) utläses som följer: första siffran: komp el motsv (ex 2 = första komp på ks11 i alla fall) andra siffran: plut el motsv (ex 4 = tredje pluton på ks11 i alla fall) tredje siffran: grupp el motsv (ex 1 = första grupp) fjärde siffran: befattning i grupp (ex 0 = chefen) är lite ologiskt men blir mer logiskt om man vet att 0 motsvarar chef eller chefsenhet (på ks07 var C 1. komp = 2000; C 1. plut, 1. komp = 2200, C s/t-plut 1. komp = 2100) jag har varit 2321 = stf C 2. mekskgrp, 2. mekskplut, 1. mekskkomp och 2410 = C 1. mekskgrp, 3. mekskplut, 1. mekskkomp enkelt va? Quote
ekkebe Posted June 11, 2007 Report Posted June 11, 2007 Är det någon nummernitisk person som har koll på befattningsnr och vad som kan utläsas där ur? Jag misstänker att de inte tas fram i lottakårens tombola utan att det finns någon sorts diffus logik bakom det hela? fyrställigt befnr (ex 2410) utläses som följer: första siffran: komp el motsv (ex 2 = första komp på ks11 i alla fall) andra siffran: plut el motsv (ex 4 = tredje pluton på ks11 i alla fall) tredje siffran: grupp el motsv (ex 1 = första grupp) fjärde siffran: befattning i grupp (ex 0 = chefen) är lite ologiskt men blir mer logiskt om man vet att 0 motsvarar chef eller chefsenhet (på ks07 var C 1. komp = 2000; C 1. plut, 1. komp = 2200, C s/t-plut 1. komp = 2100) jag har varit 2321 = stf C 2. mekskgrp, 2. mekskplut, 1. mekskkomp och 2410 = C 1. mekskgrp, 3. mekskplut, 1. mekskkomp enkelt va? Taget! Jag visste väl att det skulle vara helt logiskt! Stort tack för hjälpen! Kanske hade tombolan inte varit en så dum idé trots allt. Quote
StoffenJ Posted June 11, 2007 Report Posted June 11, 2007 Lyfter tråden... Kul att det är lite folk från forumet som åker! Är det någon av er som har fått hem någon mer info ännu (LÄS: det stooora kuvertet)? /SGM Jag har redan ryckt in ja. Det stora kuvertet kom nästan en vecka innan jag skulle fara ner på Livgardet. Gjorde min inryckningsvecka v.19. Då plockade vi ut all utrustning, sköt in vapnen, gjorde hälsokontroll m.m. Nu får jag vänta till den 3:e september innan jag får fara ner igen och göra utbildningen på Livgardet. //Stoffen 4232 Quote
Mårten Posted June 11, 2007 Report Posted June 11, 2007 Lyfter tråden... Kul att det är lite folk från forumet som åker! Är det någon av er som har fått hem någon mer info ännu (LÄS: det stooora kuvertet)? /SGM Jag har redan ryckt in ja. Det stora kuvertet kom nästan en vecka innan jag skulle fara ner på Livgardet. Gjorde min inryckningsvecka v.19. Då plockade vi ut all utrustning, sköt in vapnen, gjorde hälsokontroll m.m. Nu får jag vänta till den 3:e september innan jag får fara ner igen och göra utbildningen på Livgardet. //Stoffen 4232 Vad fanns det för info i det "stoooora kuvertet"? Jag fick en vakans på fredagen och åkte in på måndagen och hann inte få nåt kuvert... Quote
alfie Posted June 11, 2007 Report Posted June 11, 2007 Lyfter tråden... Kul att det är lite folk från forumet som åker! Är det någon av er som har fått hem någon mer info ännu (LÄS: det stooora kuvertet)? /SGM Jag har redan ryckt in ja. Det stora kuvertet kom nästan en vecka innan jag skulle fara ner på Livgardet. Gjorde min inryckningsvecka v.19. Då plockade vi ut all utrustning, sköt in vapnen, gjorde hälsokontroll m.m. Nu får jag vänta till den 3:e september innan jag får fara ner igen och göra utbildningen på Livgardet. //Stoffen 4232 Vad fanns det för info i det "stoooora kuvertet"? Jag fick en vakans på fredagen och åkte in på måndagen och hann inte få nåt kuvert... Låter som den gamla myten(?) om veteraner som åkte till allmnäs inryckningsdagen utan att blivit uttagna ifall det skulle blivit några vakanser... Brevet: Inkallelseorder Läkarundersökningsblankett (om man vill/kan göra den tidigare) Tandläkarlappen Närmast anhöriglapp + persondata samt kännetecken Reseredovisning för tåg, flyg & bil Välkommen till livgardethäfte (matnyttigt om us & livgardet) Quote
Mårten Posted June 11, 2007 Report Posted June 11, 2007 Jaså, det var inget mer spännande (vad det nu hade kunnat vara). När rycker du in då Alfie? Du måste väl in i god tid och lära dig att köra SISU? Quote
alfie Posted June 11, 2007 Report Posted June 11, 2007 Jaså, det var inget mer spännande (vad det nu hade kunnat vara). När rycker du in då Alfie? Du måste väl in i god tid och lära dig att köra SISU? Ryckte in v.21, sisun (alt patria) kommer i augusti nu var det sjv övningar och annat spännande... Bara jag får komma till LedR och lära mig störsända så är jag nöjd! Quote
Clark Posted June 12, 2007 Report Posted June 12, 2007 Någon som har fått det stora brevet? Pratade med KS handläggaren för en månad sen ungefär och det skulle komma antingen förra veckan eller denna. Quote
Guest H_Larsson Posted June 15, 2007 Report Posted June 15, 2007 Någon som har fått det stora brevet? Pratade med KS handläggaren för en månad sen ungefär och det skulle komma antingen förra veckan eller denna. Hej jag fick det "stora brevet i onsdags till ks16, mycket info. Jag ska ner som DRIVM/AMM. någon mer här som ska ner? Quote
SGM Posted June 15, 2007 Report Posted June 15, 2007 Fick brevet i går, nu har man lite att dona med... /SGM Quote
Grottan Posted June 15, 2007 Report Posted June 15, 2007 Hur ligger det till med Fys-kraven nu för tiden? Är det fortfarande fält testet 1 km på under 6 minuter eller har detta ändrats något? Quote
JohanssonX99 Posted June 15, 2007 Report Posted June 15, 2007 Hur ligger det till med Fys-kraven nu för tiden? Är det fortfarande fält testet 1 km på under 6 minuter eller har detta ändrats något? 2km på 11.15min är fälttestet på nu under KS15 iaf! Inga konstigheter. Lycka till! /JJ Quote
StoffenJ Posted June 15, 2007 Report Posted June 15, 2007 Någon som har fått det stora brevet? Pratade med KS handläggaren för en månad sen ungefär och det skulle komma antingen förra veckan eller denna. Hej jag fick det "stora brevet i onsdags till ks16, mycket info. Jag ska ner som DRIVM/AMM. någon mer här som ska ner? Jag ska fara ner som reservdelsman, Befattningsnummer 4232 Quote
Mårten Posted June 15, 2007 Report Posted June 15, 2007 (edited) @Stoffen Jag tror att jag bodde på samma logement som du under veckan som vi var inryckta. Jag tror även att jag kan ha gnällt lite över att folk gick upp så jävla tidigt: /2110 Edited June 15, 2007 by Mårten Quote
StoffenJ Posted June 15, 2007 Report Posted June 15, 2007 @Stoffen Jag tror att jag bodde på samma logement som du under veckan som vi var inryckta. Jag tror även att jag kan ha gnällt lite över att folk gick upp så jävla tidigt: /2110 Var nog mig du gnällde på då, jag är en morgonpigg människa. Fast jag försökte vara så tyst som möjligt, var Virtanen som var lite rapp och dra upp gardinerna. Quote
iceman_ks09 Posted June 16, 2007 Report Posted June 16, 2007 (edited) Låt oss hoppas att dom kör på 2km fälttest på LG. Samt att dom inte ser mellan fingrarna när det gäller tidskravet. Hade varit en spännande upplevelse att se när max 2/3 av styrkan får åka ner till Kosovo, resten får vika kalsonger på LG.... Edited June 16, 2007 by iceman_ks09 Quote
alfie Posted June 19, 2007 Report Posted June 19, 2007 Låt oss hoppas att dom kör på 2km fälttest på LG. Samt att dom inte ser mellan fingrarna när det gäller tidskravet. Hade varit en spännande upplevelse att se när max 2/3 av styrkan får åka ner till Kosovo, resten får vika kalsonger på LG.... Hua nu blev det ångest För lång semester och för dålig moral... Fast å andra sidan... vad prylar man skulle kunna korpa åt sig på förrådet Quote
Grottan Posted June 21, 2007 Report Posted June 21, 2007 Låt oss hoppas att dom kör på 2km fälttest på LG. Samt att dom inte ser mellan fingrarna när det gäller tidskravet. Hade varit en spännande upplevelse att se när max 2/3 av styrkan får åka ner till Kosovo, resten får vika kalsonger på LG.... Hua nu blev det ångest För lång semester och för dålig moral... Fast å andra sidan... vad prylar man skulle kunna korpa åt sig på förrådet Man får ju också en ganska bra timpeng för att vara kalsongvikare om man nu inte måste vara i tjänst 24/7 som nere i missionsomdrådet... Finns det en QRF ifall det kommer in en stor last med kalsonger som måste vikas eller hur fungerar det? =) Quote
alfie Posted June 21, 2007 Report Posted June 21, 2007 (edited) Låt oss hoppas att dom kör på 2km fälttest på LG. Samt att dom inte ser mellan fingrarna när det gäller tidskravet. Hade varit en spännande upplevelse att se när max 2/3 av styrkan får åka ner till Kosovo, resten får vika kalsonger på LG.... Hua nu blev det ångest För lång semester och för dålig moral... Fast å andra sidan... vad prylar man skulle kunna korpa åt sig på förrådet Man får ju också en ganska bra timpeng för att vara kalsongvikare om man nu inte måste vara i tjänst 24/7 som nere i missionsomdrådet... Finns det en QRF ifall det kommer in en stor last med kalsonger som måste vikas eller hur fungerar det? =) NBG? Fast IA07 kanske är mer troligt... Edited June 21, 2007 by alfie Quote
seaf Posted June 21, 2007 Report Posted June 21, 2007 Någon Umebo som ska ner på KS16? //4223 Sjöblom Quote
afa berit Posted June 21, 2007 Report Posted June 21, 2007 tja vafan nu låter d som alla grisar har fått sina papper, hur kommer d sig då att jag inte sett röken av d omtalade bruna kuvertet än+ jag börjar bli nojjig nu, fan nåågra veckor innan inryck borde man väl få det iaf... 27e augusti har jag inryck på LG, ngn mer som jag? tjao bella Quote
Recommended Posts