Snyggve Posted September 2, 2003 Report Posted September 2, 2003 Det blir intressant hur polisorganisationen klarar av toppmötet i Sthlm jan -04. Mellan 3500-4000 poliser krävs har jag hört. Det betyder samtliga poliser i Sthlm(även krim,godsgruppen mm). Då om nån gång skulle väl SBP kunna lösa vissa uppgifter. Om tex Bush kommer måste Uppsalavägen till Arlanda spärras i bägge riktningar vilket SS brukar kräva vid konvojkörning. En ganska personalkrävande uppgift. Quote
Fbj972 Posted September 2, 2003 Report Posted September 2, 2003 Håller med dig till 100%, roninn! Quote
SBP Posted October 21, 2003 Report Posted October 21, 2003 Det blir intressant hur polisorganisationen klarar av toppmötet i Sthlm jan -04. Mellan 3500-4000 poliser krävs har jag hört. Det betyder samtliga poliser i Sthlm(även krim,godsgruppen mm). Då om nån gång skulle väl SBP kunna lösa vissa uppgifter. Om tex Bush kommer måste Uppsalavägen till Arlanda spärras i bägge riktningar vilket SS brukar kräva vid konvojkörning. En ganska personalkrävande uppgift. OBS!! Rykte!! OBS!! Har hört att det finns planer på att använda SBP vid toppmötet i januari. Har hört detta från olika håll, försökt få det konfirmerat av personal inom polisorg, har bara fått ett snett smil och "möjlighetens finns, kanske..." Quote
Fbj972 Posted October 21, 2003 Report Posted October 21, 2003 Det blir intressant hur polisorganisationen klarar av toppmötet i Sthlm jan -04. Mellan 3500-4000 poliser krävs har jag hört. Det betyder samtliga poliser i Sthlm(även krim,godsgruppen mm). Då om nån gång skulle väl SBP kunna lösa vissa uppgifter. Om tex Bush kommer måste Uppsalavägen till Arlanda spärras i bägge riktningar vilket SS brukar kräva vid konvojkörning. En ganska personalkrävande uppgift. OBS!! Rykte!! OBS!! Har hört att det finns planer på att använda SBP vid toppmötet i januari. Har hört detta från olika håll, försökt få det konfirmerat av personal inom polisorg, har bara fått ett snett smil och "möjlighetens finns, kanske..." Begäran om att få använda SBP är inlämnad. Vad som sedan sker, återstår att se... Quote
Elfgren Posted October 21, 2003 Report Posted October 21, 2003 Tja, SBP står ju under ordinarie polisens kontroll så något nytt Ådalen i samma bemärkelse är väl inte troligt. Vad som hände i ådalen är trevligt enligt min utsägo Quote
Etranger Posted October 21, 2003 Report Posted October 21, 2003 Elfgren: förklara det där "lite" närmare. Troor att det skulle uppskattas Quote
Fbj972 Posted October 21, 2003 Report Posted October 21, 2003 Vad som hände i ådalen är trevligt enligt min utsägo Trevligt? Har du haschat? Quote
dxl Posted October 21, 2003 Report Posted October 21, 2003 Tycker mig se att det blir fler och fler skyddsobjekt i landet som ska bevakas av skyddsvakter. snart så står ett CV90 i centrala GBG som ska bevakas utav skyddsvakter från HV med skarpa vapen. Quote
SBP Posted October 22, 2003 Report Posted October 22, 2003 Det blir intressant hur polisorganisationen klarar av toppmötet i Sthlm jan -04. Mellan 3500-4000 poliser krävs har jag hört. Det betyder samtliga poliser i Sthlm(även krim,godsgruppen mm). Då om nån gång skulle väl SBP kunna lösa vissa uppgifter. Om tex Bush kommer måste Uppsalavägen till Arlanda spärras i bägge riktningar vilket SS brukar kräva vid konvojkörning. En ganska personalkrävande uppgift. OBS!! Rykte!! OBS!! Har hört att det finns planer på att använda SBP vid toppmötet i januari. Har hört detta från olika håll, försökt få det konfirmerat av personal inom polisorg, har bara fått ett snett smil och "möjlighetens finns, kanske..." Begäran om att få använda SBP är inlämnad. Vad som sedan sker, återstår att se... Det var ju intressant... Då har man alltså vänt sig åt fel håll för att få bekräftelse.... Och då har man tom släkt inom polisorg... Kommer alltid att fråga på SOLDFFORUM först hädanefter!!! Fbj972 Quote
Fbj972 Posted October 22, 2003 Report Posted October 22, 2003 Det var ju intressant... Då har man alltså vänt sig åt fel håll för att få bekräftelse.... Och då har man tom släkt inom polisorg... Kommer alltid att fråga på SOLDFFORUM först hädanefter!!! Fbj972 He he... Jag har bra trådar att dra i... Ska slå en signal och se vad som sker. Återkommer! Quote
SBP Posted October 22, 2003 Report Posted October 22, 2003 Låter godis!!! Väntar med spänning... Quote
Fk.Mandrake Posted October 22, 2003 Report Posted October 22, 2003 Fk.Mandrake ställer sig oxå på kö för info.....Det är ju iofs dags att dra på sig "blåstället" nästa år igen för rep, men ett "skarpt" läge hade onekligen varit intressant! Quote
Jahoo Posted October 23, 2003 Report Posted October 23, 2003 Väntar ochså med spänning på det, vore kul att dra på sig blåa uniformen istället för den gröna....... Quote
Axial Posted October 24, 2003 Report Posted October 24, 2003 (edited) FBU har inget med din eventuella krigsplacering att göra.Du behöver heller inte vara krigsplacerad för att vara medlem i FBU eller gå en av deras kompleteringskurser. The Swede Så här står det i "CFB kurskatalog 2004" "REGLER FÖR ANTAGNING TILL CENTRALA KURSER [---] 5. Kursdeltagare antas som regel ej, om inte vederbörandes förband godkänt kursdeltagandet. [---] Citatet från sagda katalog, sidan 8, vänstra spalten, sista stycket. Jag har lite svårt att se hur man ska kunna få godkännande från ett förband om man inte är krigsplacerad. Detta torde dock främst gälla kompletterings-, ledarskaps- och specialkurser. Den som vill engagera sig i FBU som funktionär i exempelvis en styrelse och ha en mer administrativ roll brukar inte ha några problem med att gå funktionärskurser. CFB kurskatalog 2004 på nätet. PDF-fil på 966.7 kB. EDIT: lade till källangivelse samt länken. Edited October 24, 2003 by Axial Quote
BILL! Posted October 24, 2003 Report Posted October 24, 2003 (edited) Elfgren, håll inne med dina inlägg! Vad som får dig att uttala dig positivt om händelserna i Ådalen -31 är för mig helt obegripligt. Att du som aktiv MUF-are utalar dig om en sådan sak är bara ännu mer pinsamt. Försvarsmakten skall aldrig sättas in för att lösa sådana uppgifter som polisen primärt har. FM är inget precisionsinstrument som skall lösa mindre konflikter. Det finns troligtvis inget mer demoraliserande för ett land än att använda ett maktmedel som allmänheten ser som ett skydd mot yttre angripare mot sina egna medborgare. Minnen från Ådalen sitter fortfarande kvar i dessa trakter och tills man har utarbetat ett korrekt protokoll för hur eventuell samverkan mellan polis och FM skall ske avseende ledningsstrukturen och befogenheter så skall FM inte användas för polisiära uppgifter. Angående SBP så skulle jag helst vilja se att dessa skall kunna användas men dock med viss tveksamhet. Jag ser inget fel i den utbildning eller personal som utgör SBP. Jag skulle helst dock se att dessa får erfarenhet av skarp utövning genom att gå vid sidan om den vanliga polisen under deras arbete för att indoktrineras i deras struktur. Som jag har förstått det är SBP uppbyggt med en militär förlaga vilket polisen inte är. Det är olika sätt att tänka och agera. Poliser agerar vanligtvis inte i grupper med en polis som övergripande chef till vardags och detta skapar troligtvis en viss inkongruens. Att det finns en VB på varje skift är visserligen en viss likhet men likheterna stannar troligtvis där. Inför att S varje SBP får möjlighet att "praktisera" med den vanliga polisen i sitt närområde. Specifikt avseende de situationer SBP har som uppgift att förstärka vid. Edited October 25, 2003 by BILL! Quote
Fbj972 Posted October 24, 2003 Report Posted October 24, 2003 (edited) Poliser agerar vanligtvis inte i grupper med en polis som övergripande chef till vardags och detta skapar troligtvis en viss kongruens. Jag vill inte märka ord, men nu förstår jag inte? Kongruens i detta sammanhang? Är det konkurrens du menar? OM det är konkurrens du syftar på, kan jag ändå inte se din poäng. Om Särskilda beredskapspolisen skulle sättas i skarp uppgift handlar det inte om att stå i ett stenregn, utan snarare om bevakningsuppgifter, för att på så sätt kunna skjuta fram poliser där de behövs bättre. Jag kan heller inte se några svårigheter i att lösa uppgiften med grupps storlek. Man får en order - man utför ordern. Edit: Poliofingrar Edited October 24, 2003 by Fbj972 Quote
dxl Posted October 24, 2003 Report Posted October 24, 2003 FBU har inget med din eventuella krigsplacering att göra.Du behöver heller inte vara krigsplacerad för att vara medlem i FBU eller gå en av deras kompleteringskurser. The Swede Så här står det i "CFB kurskatalog 2004" "REGLER FÖR ANTAGNING TILL CENTRALA KURSER [---] 5. Kursdeltagare antas som regel ej, om inte vederbörandes förband godkänt kursdeltagandet. [---] Citatet från sagda katalog, sidan 8, vänstra spalten, sista stycket. Jag har lite svårt att se hur man ska kunna få godkännande från ett förband om man inte är krigsplacerad. Detta torde dock främst gälla kompletterings-, ledarskaps- och specialkurser. Den som vill engagera sig i FBU som funktionär i exempelvis en styrelse och ha en mer administrativ roll brukar inte ha några problem med att gå funktionärskurser. CFB kurskatalog 2004 på nätet. PDF-fil på 966.7 kB. EDIT: lade till källangivelse samt länken. EXEMPEL EXEMPEL: Nu låtsas vi att jag är krigsplacerad på T2. Jag är även med i HV. Vill jag gå en centralkurs i FBU som handlar om att utveckla sin förmåga att skicka sms. Så jag går jag till min utbildningsansvarige chef i HV och frågar "får jag går den här kursen i sms skickning?" och tindrar lite med ögonen. chefen säger "Ja det är klart att du får, vi behöver ju minst fyra till som har den utbildningen" Å så var det klart Quote
SBP Posted October 25, 2003 Report Posted October 25, 2003 @BILL! Det är därför SBP är uppbyggt som det är. För att kunna användas vid större händelser där den ordinarie polisens resurser inte räcker till, för att frigöra yrkespoliser med relevant utbildning. Samt att vid större händelser så är yrkespoliser inte vana att arbeta i grupp, det är vi. Det är inte tänkt att SBP ska nyttjas till "ordinarie" polistjänst. Quote
Fbj972 Posted October 28, 2003 Report Posted October 28, 2003 Då har jag talat med initierad källa i beredskapspolisorganisationen. Det är mycket osäkert gällande SBP's medverkan vid toppmötet. Kommenderingschefen har uttalat ett önskemål om antalet Särskilda beredskapspoliser som skulle kunna komma ifråga. Det verkar dock som att regeringen är mycket restriktiva med att besluta om att ta SBP i anspråk. Regeringen ser för närvarande över beredskapspolisförordningen, vilken bl.a. föreskriver vem som skall få vara det beslutande organet. Läggs beslutet på RPS, finns det en god möjlighet för SBP att få närvara. Om regeringen inte delegerar beslutet nedåt, ser det mycket mörkt ut... Men vem vet, undrens tid kanske inte är förbi? Quote
Axial Posted October 28, 2003 Report Posted October 28, 2003 EXEMPEL EXEMPEL: Nu låtsas vi att jag är krigsplacerad på T2. Jag är även med i HV. Vill jag gå en centralkurs i FBU som handlar om att utveckla sin förmåga att skicka sms. Så jag går jag till min utbildningsansvarige chef i HV och frågar "får jag går den här kursen i sms skickning?" och tindrar lite med ögonen. chefen säger "Ja det är klart att du får, vi behöver ju minst fyra till som har den utbildningen" Å så var det klart I det här exemplet är det inga problem eftersom du har en krigsplacering genom T 2 försorg och dessutom alltså är extra hemvärnsman vilket (skämtsamt uttryckt) är en halv krigsplacering till. Jag vet inte hur det fungerar på andra håll i landet men i Dalarna är det inte någon utbildningschef i hemvärnet som tillstyrker/avstyrker samt prioritetsklassar kursansökningarna utan vanligen (så gott som alltid) är det den officer på MD-gruppen som är frivillighandläggare som sköter detta (eftersom FBU är en frivillig försvarsorganisation). [/OT] Quote
Van der Kaye Posted October 29, 2003 Report Posted October 29, 2003 Läst igenom denna tråd några gånger, kan inte låta bli att bli lite irriterad. Konstigt att så många VET vad SBP kan och inte kan och hur vi är strukturerade/tränade/utbildade utan att vara med själv... Bara för att man läst på EN hemsida så har man inte koll på läget. Proffstyckare finns det alltid gott om... Den som tvivlar på SBP´s kompetens kan ju alltid prata med de Blåa och Gröna som varit i kontakt med SBP. Deras åsikt är nog det enda som betyder något i min mening. MVH Fk Van der Kaye (SBP 3:e grp) Quote
GA KA Posted October 29, 2003 Report Posted October 29, 2003 Jag tycker att iden är väldigt bra. Men på senare tid när man har börjat att ta in personer som ej gjort GU så tror jag att man urholkar systemet. Man måste ha en gedigen GU i ryggen för att kunna lösa uppgifterna med tre veckors utbildning. Quote
SBP Posted October 29, 2003 Report Posted October 29, 2003 Då har jag talat med initierad källa i beredskapspolisorganisationen. Det är mycket osäkert gällande SBP's medverkan vid toppmötet. Kommenderingschefen har uttalat ett önskemål om antalet Särskilda beredskapspoliser som skulle kunna komma ifråga. Det verkar dock som att regeringen är mycket restriktiva med att besluta om att ta SBP i anspråk. Regeringen ser för närvarande över beredskapspolisförordningen, vilken bl.a. föreskriver vem som skall få vara det beslutande organet. Läggs beslutet på RPS, finns det en god möjlighet för SBP att få närvara. Om regeringen inte delegerar beslutet nedåt, ser det mycket mörkt ut... Men vem vet, undrens tid kanske inte är förbi? Har precis fått höra att JuDep håller på att förbereda för beslut.... Och det verkar positivt. Ang flytt av beslutsmandatet, alltså. Quote
SSN Posted October 29, 2003 Report Posted October 29, 2003 Jag tycker att iden är väldigt bra. Men på senare tid när man har börjat att ta in personer som ej gjort GU så tror jag att man urholkar systemet. Man måste ha en gedigen GU i ryggen för att kunna lösa uppgifterna med tre veckors utbildning. True True Quote
Van der Kaye Posted October 29, 2003 Report Posted October 29, 2003 Hmmmm... Låter mycket konstigt om någon som inte gjort GU kommit med i SBP.. Fakta på det, Bitte.. De flesta grupper inom samtliga avdelningar har en självsanerade verksamhet där folk som inte passar in i grupperna helt sonika får sluta. Har svårt att tro att någon som inte gjort GU skulle bli långvarig i någon grupp inom SBP. MVH Van der Kaye Quote
Fbj972 Posted October 29, 2003 Report Posted October 29, 2003 (edited) Har precis fått höra att JuDep håller på att förbereda för beslut.... Och det verkar positivt. Ang flytt av beslutsmandatet, alltså. Vill inte vara en glädjedödare, men jag har personligen talat med en person som nyligen varit uppe på departementet. Det är fortfarande mycket tveksamt. Enligt min källa kan det gå hur som helst... Vi får hoppas på det bästa! Edited October 29, 2003 by Fbj972 Quote
Fbj972 Posted October 30, 2003 Report Posted October 30, 2003 Man måste ha en gedigen GU i ryggen för att kunna lösa uppgifterna med tre veckors utbildning. Grundutbildningen är tre veckor - helt riktigt. Utöver dessa veckor har flertalet fortsättningsutbildningar samt övningar tillkommit. Häng inte upp er på grundutbildningstiden... Jag är också av den uppfattningen att man skall vara väl förberedd om organisationen skall komma ifråga för skarpt uppdrag. Det finns dock avdelningar som övat väldigt mycket. Dessa skulle mycket väl kunna sättas in om det behövdes. Quote
SSN Posted October 30, 2003 Report Posted October 30, 2003 Grundutbildningen är tre veckor - helt riktigt. Utöver dessa veckor har flertalet fortsättningsutbildningar samt övningar tillkommit. Häng inte upp er på grundutbildningstiden... Det är inte utbildnings tiden som jag ser är ett problem utan om man kan gå med utan att ha en GU eller ha en för "dålig" (för uppgiften dvs typ idrottspluton eller brevbärare) GU i ryggen. Sen att man har 3 veckors intro och sen bygger vidare är ju som sagt inget fel utan bra. Det ska tillägas att jag personligen inte har hört om nån utan GU gått med i SBP men är det som GA KA säger är det beklämmande. Quote
Recommended Posts