Jump to content

Recommended Posts

Posted

Snart så :) = :D

"2 250 FN-soldater och 750 poliser med avancerad utrustning, inklusive sex stridshelikoptrar, ska inom kort skickas till krishärden för att ge logistiskt understöd åt den fredsstyrka från Afrikanska unionen som redan är på plats.

Målet är att förstärkningen ska kunna vara på plats i slutet av juni. Ett möte för länder som kan bidra med trupp planeras på fredagen, rapporterar nyhetsbyrån AP"

Juni! Knappast, men det är ett stort steg i rätt riktning...

SvD

• Replies 445
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Installera Google Earth och kolla in specialmaterialet om folkmordet i Darfur så länge. Jag tvekar alltså inte att använda den benämningen på vad som sker där.

Folkmord således.

Guest Major Error
Posted

Riktigt BS att anta detta.

Jag talar av egen efarenhet från Darfur förra året (april-december 2006).

Först och främst, så är det en mångfacetterad konflikt med många grundläggande orsaker. Jag ska försöka sammanfatta.

1. Ökenutbredningen och vattenbrist.

Detta leder till att de två huvudsakliga överlevnadsmöjligheterna tävlar om samma bristresurs, vatten.

Den bofasta befolkningen odlar jorden så gott det går. Nomadiserande befolkning med sina hjordar söker

betesmarker. När dessa olika livsstilar krockar, så brukar det leda till konflikt.

2. Stamhierarkier.

I Darfur finns det ett antal stammar och klaner. I princip kan man säga att de olika rebellgrupperna är

uppdelade efter stam/klantillhörighet. De fåtal islamistiska rebellgrupper som finns, är inte dominanta,

då de inte är förankrade i stammar/klaner. Så de är "nyväckta" islamister som får sin finansiering från

många olika källor.

3. Finansiering av rebellrörelser.

Vissa understöds av regeringen i olika former. Men man måste påtala att rebellrörelserna finansieras

också genom att de bedriver klassisk kriminalitet mot sin egen befolkning.

4. Sudanesiska bombningar och flygföretag.

Då och då så flyer en An-26 och släpper primitiva rörbomber på byar som är "misshagliga". Effektiviteten

på dessa företag är mycket låg. Mi-24 används främst till att säkra egna flygplatser och grupperingar mot

rebellaktiviteter. Även transporter skyddas av hkp.

5. AU och deras mandat.

Man måste ha klart för sig att AU har endast mandat att ha milobs verksamhet. De förband som finns är till

för att skydda milobs mot rebellrörelserna. Så det finns inget PE (peace enforcement) mandat till att börja

med.

Problemformuleringar.

Ingen av de stridande parterna har total kontroll på sina förband. Kriminalitet mot egen befolkning är omfattande.

Stam och klanlojaliteten är de sociala band som dominerar, dvs sheiker och umdas är de som bestämmer.

Så här kan jag hålla på i all oändlighet.... eller iallfall ett par dagar. Men för att förenkla, så är det inte någon

centralstyrd "endeslösung" på gång för de afrikanska sudaneserna från den "arabiska" centralregeringen.

Visst har regeringen en despotiskt inställning när det gäller att behålla makten, men då kan vi likväl inkludera

de flesta afrikanska länder i insatsen..... hmmmm.... funkar nog inte......

Det var mina 2 öre i debatten.

Major Error

PS: Om ni vill läsa vad som händer, så kan jag rekommendera http://www.sudan.net , det är AU:s undkälla.

Dvs de dagliga undrapporterna var klipp o klistra därifrån.... hehehe... Undcykel modell AU.......

Installera Google Earth och kolla in specialmaterialet om folkmordet i Darfur så länge. Jag tvekar alltså inte att använda den benämningen på vad som sker där.

Folkmord således.

• 4 weeks later...
Posted (edited)

Antar det blir EN04 som får åka då? eller är dom knutna till BG?

Edited by Balt
Guest Major Error
Posted

Fan vad imponerande det kommer att bli i Darfur.

Nya fina vägar och broar, så att de stridande parterna kan transportera sig

snabbare över operationsområdet. När Jan Pronk och hans stf var där nere

så var FN:s åsikt att man absolut INTE behövde förbättra sådan infrastruktur

som underlättade för de stridande parterna att förflytta sig. Locals transproterar

sig medelst åsna eller dromedar. I enstaka fall med taxi i städerna. Så de

behöver inte vägar och broar. Rebeller och regeringstrupp transporterar sig

medelst lastbil och Toyota jeep med HMG eller MG på flaket.

Men Jan Eliasson vill väl visa lite blå-gul flagg där nere. Helt ok för min del om

vi har ingenjörsförband som kan bygga avloppssystem, borra vattenbrunnar

och bygga skolor/sjukhus.....

Möjligen en egen flygplats till FN, så att GOS inte kan stänga av flygtp och

taktiska flygförband genom att stänga flygplatserna i El Fasher och Nyala.

mvh

Major Error

Är inte det från det gamla beslutet som togs 2005/2006??

Är det fortfarande aktuellt?

JOHAN ADAM

Från Mil.se

"Flertalet av de svenska soldaterna kommer att hämtas från det internationella ingenjörkompaniet i Eksjö"

Mil.se om Sudan

Posted

nästa fråga är villka dom skickar ner efter att En04 varit där och byggt upp campen, har hört flera (rykten) om både IAS och mekaniserat

Posted

Skulle sätta mina pengar på nåt från armen. IAS känns litte omotiverat tror mer på kongo eller likande för dom! men ja man vet ju alldrig

Posted
nästa fråga är villka dom skickar ner efter att En04 varit där och byggt upp campen, har hört flera (rykten) om både IAS och mekaniserat

Det behöver ju inte bli något från Sverige som ska ner.

Om EN gör sitt så har ju Sverige markerat sin politiska vilja, vunnit sina utrikespoäng och kan dra sig tillbaka och fortsätta med KS och FS i lugn och ro.

Eller också kan det vara något för IA07 och sedan rotera innehållet i NBG ett kompani i taget.

/K

Posted

SU02

Om man efter mycket krångel med logistik har lyckats få en norsk-svensk ingenjörbataljon på plats i Sudan så kommer man nog rotera det förbandet med ett till som ser ungfär likadant. En eventuell ny inriktning på bidraget måste samordnas på en hel del nivåer.

Norge vill säkert fortsätta att ha samma förband på plats.

UN/AU kommer pga Sudan ev bara få ha "vita" soldater i sk "supporting units" dvs man tillåter bara "vita" förband som har särskilda förmågor som AU inte kan leverera. Infanteri el mots faller nog inte in under den kategorin.

Pengar... det är billigare att ha samma förbandsstruktur över tiden i ett missionsområde. Man slipper transpotera mtrl fram och tillbaka över långa avstånd.

Om svenska ingresurser byts ut då skall de helst ersättas av andra ingförband. detta skall avtalas mellan div nationer organisationer.

Alltså lutar det åt att SU02 liknar SU01.

NGB Ingkomp är inte aktuellt så länge NBG har 10 dagars beredskap. Men de kanske blir SU03 på sikt (Om NBG gått av sin beredskap och inte har blivit insatta någonstans). Beredskapsförband är nog inte alternativ 1. Om man vet om att man skall ha en styrka på plats 6 månader i förväg så hinner man ju rekrytera ett nytt förband.

Alltså blir det ett rotationsförband som i stort sätt ser ut som SU01.

Ett ev SU02 kommer att ställa stora krav på Ing 2 och Ingkomp i Boden. Hösten 2007 är SU01/EN04 i Sudan och NBG Ingkomp är under utbildning. (Befäl krävs till NGB Ingkomp och ytterligare befäl som stödjer utbildningen av NBG Ing komp. I detta läge skall man rekrytera ytterligare ett Ing förband SU02 och dessutom skall man hitta befäl som kan stödja utbildningen.

IAS i Dafur? Rätt förband - Fel plats

Välkommna till det insatta insatsförsvaret!!

Posted
//Det behöver ju inte bli något från Sverige som ska ner.//

Enligt mina källor så är insatsen i Darfur, om den nu blir av, ett långsiktigt svenskt åtagande.

Huruvida man kommer begränsa bidraget till ingenjörförband känner jag dock ej till.

Posted
//Det behöver ju inte bli något från Sverige som ska ner.//

Enligt mina källor så är insatsen i Darfur, om den nu blir av, ett långsiktigt svenskt åtagande.

Huruvida man kommer begränsa bidraget till ingenjörförband känner jag dock ej till.

Intressant!

Jag har en uppfattning om dina källor och de är högklassiga. Dock så har det tidigare varit snack om annat men man kanske har ändrat sig nu, vad vet jag?

Vad man har sagt är att man inte vill ha vanligt skytte utan lite "exklusivare" förbandstyper. Skyttet klarar Afrika av själv, anser man. Vad har vi då förutom Ing att skicka?

/K

Posted

Som jag ser det finns det många möjligheter. man kan skicka ingenjörer arteleri (inte så troligt) special förband och så vidare. Men sen kanske man vill skicka "vanligt skytte" för att ha som i Liberia som QRF eller liknande. sen får man ju inte glömma att man har pratat om att skicka ut flyg. Ge FN styrkan möjlighet att spänna musklerna med JAS och dessutom tip topp reklam som med strf 9040 i Liberia för svensk försvars industri! Allt handlar ju om vad som ger mest politiska poäng :rodna:

Jag sätter nog mina slantar på EN04 eller kanske IA07. men jag blir inte förvånad om man skickar flyg.

Posted (edited)
Som jag ser det finns det många möjligheter. man kan skicka ingenjörer arteleri (inte så troligt) special förband och så vidare. Men sen kanske man vill skicka "vanligt skytte" för att ha som i Liberia som QRF eller liknande. sen får man ju inte glömma att man har pratat om att skicka ut flyg. Ge FN styrkan möjlighet att spänna musklerna med JAS och dessutom tip topp reklam som med strf 9040 i Liberia för svensk försvars industri! Allt handlar ju om vad som ger mest politiska poäng :surprise:

Jag sätter nog mina slantar på EN04 eller kanske IA07. men jag blir inte förvånad om man skickar flyg.

Goverment of Sudan vill inte ha skyttepersonal med vit hudfärg. Det GOS har beviljat är personal med vit hudfärg inom funktionerna log och ing.

Uppgifter inom ramen för skytte skall lösas av afrikaner från AU.

Flyg är inte aktuellt just nu med hänsyn till att GOS till en början inte tänkte acceptera ett fåtal AHkp.

Edited by Riffel tittaren
Posted (edited)

Nej just nu så tillåter inte GOS "vita skyte soldater" men man får se vad framtida utveckling ger. Men som sagt EN04 är ju det troligast!

Edited by Balt
  • 3 weeks later...
Posted

Sudan har accepterat en delad AU- och FN-styrka

"Sudan has agreed to a revised plan for a joint UN-African Union (AU) peacekeeping force to be sent to war-torn Darfur, AU sources say.

Under the new plan, the AU will run day-to-day operations, while the UN is expected to have overall control of some 20,000 peacekeepers.

Earlier, Sudan's foreign minister said that Sudan would accept peacekeepers made up of non-African troops.

The current AU force of 7,000 has struggled to contain the violence.

More than 200,000 people have died in the four-year conflict and around two million have fled to refugee camps.

The AU and UN presented their revised peacekeeping plan at talks in Addis Ababa. The new plan has been created to get round the objections of the Sudanese government, which does not want a solely UN force, which it says would be like a Western invasion of their country.

"In view of the explanation and clarification provided by the AU and the UN as contained in the presentation, the government of Sudan accepted the joint proposals on the hybrid operation," AP news agency quotes Said Djinnit, the AU's top peace and security official, as saying."

Posted

Hittade en artikel som säger att Sverige och Norge dragit sig ur... Någon som vet mer?

Här är artikeln.

Sista stycket: Several countries that initially expressed interest in participating in the mission, including Norway and Sweden, have backed out. Egypt has halted talks about supplying the United Nations with more than 30 armored personnel carriers, and Jordan has withdrawn an offer to supply six attack helicopters, senior U.N. officials said. China, Pakistan, Egypt and Nigeria have expressed an interest to sending some peacekeepers to Darfur.

Posted (edited)
Hittade en artikel som säger att Sverige och Norge dragit sig ur... Någon som vet mer?

Här är artikeln.

Sista stycket: Several countries that initially expressed interest in participating in the mission, including Norway and Sweden, have backed out. Egypt has halted talks about supplying the United Nations with more than 30 armored personnel carriers, and Jordan has withdrawn an offer to supply six attack helicopters, senior U.N. officials said. China, Pakistan, Egypt and Nigeria have expressed an interest to sending some peacekeepers to Darfur.

Har aldrig trott på en svensk-norsk insats i Darfur pga det politiska trycket på FN och Au att enbart använda afrikanska soldater i första hand och absolut inga europeiska eller andra vita soldater. Första gången dock jag ser det i tryck. Såvitt jag kommer ihåg från budgetdebatten så finns det väl heller inga pengar avsatta i 2007 års budget till mer än existerande uppdrag dessutom så har väl det mesta i utrustningsväg ianspråktagits för NBG. Så uppgiften i Sudan.net verkar stämma.

Kompletterar med lite norsk info: Forsvarsnett

Edited by Fanjunkar´n
Posted

Sverige och Norge var ju tillfrågade av FN, och sa preliminärt ja. Nu så har man då tydligen backat ur. Undrar varför?

Posted (edited)
Sverige och Norge var ju tillfrågade av FN, och sa preliminärt ja. Nu så har man då tydligen backat ur. Undrar varför?

Troligtvis pga som jag skrev att insatsen i Darfur kommer att lösas av afrikanska trupper och om dessa inte räcker till troligtvis asiatiska innan Sudan godkänner europeer i Darfur. Dessutom så finns inga medel avsatta för insats 2007 från svensk sida.

Dessutom finns inget riksdagsbeslut på att skicka svensk trupp till Darfur.

Edited by Fanjunkar´n