Jump to content

Genetiskt betingad till FM, vem jag?


Recommended Posts

Handlar Hvdeltagande om genetik och/eller sociala betingelser?

Är du med i Hv? Har du befäl/underbefäl/stamare i släktträdet? Skriv skyldig eller oskyldig.

 

SKYLDIG (åkte dit på 3:e ledet, dubbelt upp)

 

Tillägg: Vi kör bibliskt, intill nionde ledet...

Edited by Munin
Link to comment
Share on other sites

Pappa fd. resoff å IB42, sedermera cykelskyttebataljon och numera kokgruppchef i hemvärnet. Undertecknad är med i Hemvärnet sedan lite innan (!) muck, dessförrinnan BfA i Flottan (som just underofficer...)

 

Inga övriga kopplingar till Försvarmakten.

Link to comment
Share on other sites

PlutCh i HV, resten av släkten tycker att jag är fullständigt vrickad. D.v.s. finns ingen annan som varit i firman varken som anställd eller i frivilligrörelsen... Vet inte vad jag har fått de gröna influenserna i från faktiskt.

Edited by DaRaven
Link to comment
Share on other sites

Fadern slutade som Fänrik, han gick över till polisen precis innan han skulle läsa till Löjtnant. Morbrorn jobbar på högkvarteret men annars är det rätt så tomt. Är enda i min generation av släkten som gjort lumpen (och min släkt är väldigt stor med många kusiner i min ålder).

Link to comment
Share on other sites

Inte mer än att min pappa och min farfar gjort lumpen. Mammas sida vet jag inget om, men några av herrarna har nog tjänat kungen.

 

Däremot finns det inga YO i släkten som jag hört talas om.

 

Jag har däremot en jämnårig kusin som är FFKare. (men hans MÖP-gener fallerar, för han har inte brytt sig om att hämta ut sin 90H :tveka: )

Link to comment
Share on other sites

Oskyldig!

 

Min far vapenvägrade på sjuttiotalet och satt inne en månad för det.

 

Min farbror gjorde lumpen på KA3 på 80-talet, och alla i släkten tyckte det var lite konstig. Min storebrorsa bytte medborgarskap för att kunna för lumpen på KA1, och hela släkten tyckte han var vrickad när han kom hem med rakad skalle.

 

Att jag varit i Hv i snart 10-år och still going strong är det ingen som förstår sig på :angry:

Link to comment
Share on other sites

Jag> Lite små möpig. Får höra hela tiden av min far att jag gjorde GU på fel sida älven, Att jag har för få stjärnor osv.

 

Farbror1> Reservare, sedemera polis

 

Farbror2> Kronvrak.

 

 

Pappa Yoff/Kn sedemera roffare. Idagsläget beblandar han sig inte med FM, inte haft på sig de gröna kläderna sedan tidigt 90-tal...

 

Morfar> Stamanställd inom Krigsmakten. begärde avsked efter ww2.

 

Farfar> Den evige simulanten. Simulerade hjärnskakning med återkommande återfall i ett halvårstid

 

Sedan har jag inte så står koll. Men Morfar & Farfar hade båda "soldat" efternamn. Så har även jag. Så det finns säkert fler soldater i släkten....

Link to comment
Share on other sites

mff: Fanjunkare i Boden.

fmf: Löjtnant innan han bytte väg i livet.

 

Min far var uoff en kort tid i flottan innan han pluggade vidare.

 

Hade press på mig hemifrån att bli roff/ yoff under vpl, men FM och jag drog inte riktigt jämnt. :rockon:

 

(Varken min ff eller mf gjorde beredskap under 2vk pga att de hade yrken som var viktiga för KM. Ff byggde flytpontoner och mf var ingenjör på Televerket.)

Edited by dalmas
Link to comment
Share on other sites

Oskyldig till HV och liknande organisation (vad jag vet så var inte det svenska hemvärnet aktiva i fd Jugoslavien :lala:) men om man får tolka det mer fritt så var det tämligen självklart göra lumpen då jag inte kommer på någon i släkten som inte gjort lumpen (mer eller mindre friviligt he he).

Link to comment
Share on other sites

oskyldig

 

är den ende i min släkt på 2 generationer (förutom min morbror) som ens fullgjort värnplikt.

2st släktingar har dock påbörjat, men den ene åkte ut efter 2v pga Diabetes och den andre åkte ut efter tre fjärdedelars värnplikt på egen begäran.

 

så.....

 

tja....

 

jag är tydligen ganska speciell :P

Link to comment
Share on other sites

Ehrmm... Skyldig...

 

Inte så mycket nära och kära som haft mitt intresse, men kliver man tillbaka ett antal generationer är det ju så att släkten finns representerad, att jag delar mitt intresse med någorlunda jämnåringa avlägsna släktingar är väl föga överraskande... ;)

Link to comment
Share on other sites

SKYLDIG

 

4:e generationen rakt nedstigande led.

Farfarsfar Menig iHV

Farfar Kmv i HV

Far Kvm i HV

Jag. inte ännu Kvm, och hoppas slippa.

 

 

Tillläg: Var medpå min första övning vid 5års ålder. Det var bättre förr.

Edited by gislemark
Link to comment
Share on other sites

Har varit med i Hv, slutade som stf C insatspluton, Lt. Jobbat två år som BfA på Ing 2.

Min far var yrkesofficer på I21, slutade som major.

Min Morfar var kretshemvärnschef i Sollefteå.

Min ena morbror var yoff på I21, kapten.

Min andra morbror var Yoff på T3, sedermera I 22, slutade som övlt.

Min tredje morbror var Yoff på I5, kapten?

Min kusin var Yoff på I5, slutade strax innan regementet lades ner, kapten?

 

Den enda koppling jag har till FM nu är när jag trakasserar stridsfordonsavdelningen på P4 för att få hjälp med renoveringen av pbv 302H.

 

The Swede :banghead:

Link to comment
Share on other sites

HV-medlemsskap kan man väl snarast skylla på nån kromosomdefekt eller trasig DNA-sträng?? :lala:

 

Börjar luta åt nåt genetiskt, iaf om man ska tro tråden hittills, just defekt vet jag inte, kan ju vara tvärtom. :blink:

 

@Baan Mig veterligen har Yugoslavien haft, umm, flera armeer, i närtid och mindre nära tid.

 

Tänkte vi skulle hålla oss till befäl/stamare från början, då vpl och beredskapstid inte var särdeles frivillig.

 

Men, men, beredskapen:

mf hästgardist/hästdomptör? (K1)

ff båtstyrare, sedenmera kock i den kungliga svenska flottan, jo vi hade fartyg på den tiden, inte flytetyg som nu.

 

Så ff et al roterade väl i sina gravar, medan mmf(I3, fanjunkare) och mff (I3, fanjunkare?) log när man valde att stanna på landabacken och leka kurragömma med skyttesluskeriet, å andra sidan klev man in i marina Hv efter GU.

(Rent krasst hade flottan dåligt rykte, då kustbor ofta, per rykte, verkade ha bättre koll och större sjövana än befälen, varpå kustbor inte togs ut till besättningstjänst, militär logik i ett nötskal.)

Min mindre vanbördige bror kände sig kluven och fastnade i strandbrynet, där han langade gurkor.

Edited by Munin
Link to comment
Share on other sites

Då skall vi se.

Själv: Vpl, FBU, FVRF och HV I.P

Min far har genomfört Vpl gamla F14.

Min morfar var inom handels flottan under WWII om han var vpl innan det, vet jag ej.

Vet ej om hur det ligger till på min fars sida av släkten pga det är 8 brödrar och 1 syster.

Sen så har jag hört från en släkting som har släkt forskat att min släkt härstammar från Tyskland/Österike och har varit allt från adel till bödlar.

Sen stegen där mellan har jag noll koll på.

Men en notis i det hela.

Man finner ut en hel del när man släktforskar.

Mkt intressant.

 

Mvh

404 Skenberg

Edited by 404 Skenberg
Link to comment
Share on other sites

OT

Frågan är allmännyttan av att veta att man har en frikapare i fjärran led, men kul är det med släktforskning, ja.

 

För övrigt gick det inte så bra för frikaparen heller, eller snarare för bra, då han kapade ett antal danska handelsskepp si så där 2 dgr efter att freden utlysts för denna gång, kungen förlät honom dock.

/OT

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...