Jump to content

Recommended Posts

Är inte ett av de grundläggande problemen med högre poster att ju högre upp du klättrar desto mer pappersarbete blir det? Inom plutons ram med ledning och gruppchefer borde det vara enklare att byta ut personal vid behov då det administrativa pappersvändandet trots allt inte är överdrivet. (dränktes iofs själv under papper under min tid i plutledningen)

 

Var hittar man kompetent personal, med båda fötterna på jorden och med förbandets bästa för ögonen, som faktiskt tycker det är kul med att lägga ned 200 h extra per år för att skyffla papper som du inte för credit för?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 94
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Har för mig men är inte säker till 100% att det i befattningsarvodet ingår ersätning för både chefsjobbet men även för administrativt arbete.

Dvs ersättning dels för de 100 timmar som befattningen kräver men även för ett antal timmar för pappersvänderi, möten m.m.

Link to comment
Share on other sites

@ H E, vilken befattning har den befattningspengen?

 

Administrationen är väl till VISS del som den militära biten, den tid individen avsätter är högst individuell. Vissa avsätter mycket tid för att organisera saker för den enhet det leder vare sig det är kompani eller grupp medan andra gör precis vad som krävs och helst något mindre. :blink:

Ser vi exempelvis att en gruppchef har 2000kr i befattningspeng men stf gruppchef har 0kr så anger ju det var organisationen anser att administrationen skall ligga, åtminstone har jag tolkat det så.

 

Jag kan se att man på plutons och kompaninivå avskräcks av administrationen som följer men det svarar inte på frågan av vad som gör att plutoner står utan gruppchefer, så betungande är inte administrationen på gruppnivå.

 

Om det finns plutonchefer på forumet som har problemet, hur motiverar folk att de inte vill bli gruppchefer?

Link to comment
Share on other sites

Kanske fel man att svara dig, men några orsaker till att man ej vill bli gruppchef kan vara:

 

Tid:

Alla övningar soldaterna gör + några fler övningar + några möten + rekrytering + administration + sammankallande + ev. kurser, blir inte lika mycket tid som PlutCh och uppåt gör, men lite blir det inte.

 

VA-filter:

Skit kommer uppifrån och nerifrån, DU är den som får ta allt, (skilsmässor, kassa genomföranden, kassa övningar, dålig mat, varför händer inget just mig just nu?, trasig/borttappad utrustning etc) direkt eller indirekt.

 

Jante:

Som Lasse i ledet är jag "osynlig" och värsta spörsial-soldaten, gruppchefer syns, är jag bra nog?

 

 

osv..

Link to comment
Share on other sites

Kanske fel man att svara dig, men några orsaker till att man ej vill bli gruppchef kan vara:

 

Tid:

Alla övningar soldaterna gör + några fler övningar + några möten + rekrytering + administration + sammankallande + ev. kurser, blir inte lika mycket tid som PlutCh och uppåt gör, men lite blir det inte.

 

VA-filter:

Skit kommer uppifrån och nerifrån, DU är den som får ta allt, (skilsmässor, kassa genomföranden, kassa övningar, dålig mat, varför händer inget just mig just nu?, trasig/borttappad utrustning etc) direkt eller indirekt.

 

---

 

Nej Munin, det är aldrig fel att du hjälper mig :D .

I sak har du säkerligen rätt på vad det kan finnas för orsaker men å andra sidan finns det väldigt mycket glädjeämnen också. Jag får vara med på fler övningar och jag får en större inblick i organisationen. Allt blir förstås lättare om man har bra soldater och en bra plutonsledning.

 

I vissa kompanier står folk på kö för att få vara chefer och i andra så vill ingen bli ex. gruppchef. Tidsåtgången borde ungefär vara den samma och andra problem förekommer standardmässigt. Har man krav på ROk eller dyl kan jag förstå att det blir problem men inte gruppchef.

 

@H E tack för informationen.

Link to comment
Share on other sites

Oavsett kapitalersättning tror jag, i alla fall i mitt eget fall, att oviljan att ta steget snarare handlar om att man inte vill lägga krut på pappersbiten utan snarare leda strid. När systemet förutsätter att du lägger ned egen tid och energi på administration inte bara utöver dina egentliga uppgifter utan vid för stort tryck istället för dessa är måttet förmodligen rågat.

 

Vill jag leda en grupp eller en pluton i strid eller vill jag jobba på kommunen (dvs skyffla papper)?

Link to comment
Share on other sites

Kruxet är väl lite det att samtliga befäl i Hv är "ditröstade" i någon form av råd. Det som skulle behövas i Hv är att vakantsätta samtliga befälspositioner och börja om från 0 med hjälp av Heiho´s ULL.

Så länge vi har "ditröstade" chefer i någon form så får vi vackert se på när "r-vslickarna" (som någon skrev) fortfarande sticker ut sin bruna tunga samt att nepotismen göds och frodas å det grövsta.

 

Men att soldaterna röstar med fötterna tvivlar jag skarpt på. De tiger still och 0:ar resten av året istället för att byta förband. Dom har redan fattat att det är lika "eländigt" i grannkompaniet/bataljonen.

 

Vänta lite nu!!!! Ser ni!!! Jag har svaret på frågan!!! VARFÖR "NOLLAR" SÅ MÅNGA SOLDATER? Jo! Lfskbat på SoldF sa att de är missnöjda med ledarskapet!

ett problem med ditröstade chefer är att de inte röstas bort när de inte gör jobbet. icke framröstade chefer sitter ju också kvar ibland efter bäst före datum för den delen.

 

jo, jag har varit med när det röstats med fötterna i en pluton. en kombination av :Malaj::/ om man är lagd åt det hållet så att säga.

 

FK Satan, kan du utveckla det där med fredschef och krigschef? hur får man någon att administrera ett förband i fred för att sedan överlämna det till någon annan i ofred. hur får man soldaterna att hänga på någon som är där som administratör och inte som krigschef?

 

alternativt kan vi alltid använda HV:s universallösning :D på befäl som inte fungerar eller tröttnat, skicka dem till närmsta stab. bataljonsstaber verkar ha gott om befattningar för personaladministrativa åtgärder :baskerPa: . på kompanistaberna behöver de trängas med befäl som sysslar med utbildning och fortfarande är på hugget. jag förstår inte ärligt hur de som vill göra något vettigt inom stabsbiten står ut med att deras funktioner fylls med typer som inte har vett att pensionera sig, oavsett ålder.

Link to comment
Share on other sites

Oavsett kapitalersättning tror jag, i alla fall i mitt eget fall, att oviljan att ta steget snarare handlar om att man inte vill lägga krut på pappersbiten utan snarare leda strid. När systemet förutsätter att du lägger ned egen tid och energi på administration inte bara utöver dina egentliga uppgifter utan vid för stort tryck istället för dessa är måttet förmodligen rågat.

 

Vill jag leda en grupp eller en pluton i strid eller vill jag jobba på kommunen (dvs skyffla papper)?

 

En frågeställning som Justair börjar nosa på lite grann i inlägget här ovan är "vad ingår i den egentliga uppgiften för respektive befattning. Ingår det att vara antingen utbildare eller administratör, fredsförbandschef eller krigsförbandschef eller skall man kunna mer än en sak?

En följdfråga är då om man, när man tackade ja till befattningen, fick reda på och/eller tog reda på vad befattningen innebar? Gjorde man det, och fick rätt ingångsvärden, då kan man inte gnälla.

Tog man inte reda på vad som gällde, ja då kan man inte heller gnälla! :D

Ibland upplever jag att en del vill ha en befattning för att det är ballt men sedan inte vill göra jobbet för att det är tråkigt med vissa uppgifter.

 

@PG

 

Den bataljonsledning jag tillhör skulle banka skiten ur vilken Hvplut som helst. Been there - done that. Att som du tro att en batledning är till för dom som inte vill och/eller kan är bara skitsnack i samma nivå som att Hv-soldater är kass. Ta en pluton stadsskytte från LG och låt dessa gå med i Hv är dom då per automatik kass? Det är ett resonemang jag inte köper. I stort sett alla i Hv har gjort lumpen och om inte våra Yoff misslyckats kapitalt med att lösa sin uppgift under deras värnplikt så.................

Den stora utmaningen för oss Hvbefäl ligger i att tillvarata samordna, likrikta( i viss mån) och vidareutveckla de kunskaper som regelbundet tillförs förbanden via nya Hvsoldater och befäl.

Edited by heiho
Link to comment
Share on other sites

@Phantom Goodbye

 

Finns mängder med freds.adm. jobb för en FredskompC att lösa. Rekrytering är en sådan puck, planeringar inför övningar, genomförandet av övningar, hålla ordning på det som finns i PLIS för kompaniets räkning osv. Därtill kommer planeringsmöten etc. KrigsKompC leder komp i strid och på övningar. Detta funkar på vpl-förbannden. Så varför ska det inte fungera inom Hv?

 

Jag ser framför mig en freds-stab med en fredskompC + 2-3 instr. Dessa fixar övningar, jobbar med rekrytering osv. Medan Plutonchef, Kompanichef etc alltid får gå i befattningar på övningar.

Link to comment
Share on other sites

@Phantom Goodbye

 

Finns mängder med freds.adm. jobb för en FredskompC att lösa. Rekrytering är en sådan puck, planeringar inför övningar, genomförandet av övningar, hålla ordning på det som finns i PLIS för kompaniets räkning osv. Därtill kommer planeringsmöten etc. KrigsKompC leder komp i strid och på övningar. Detta funkar på vpl-förbannden. Så varför ska det inte fungera inom Hv?

 

Jag ser framför mig en freds-stab med en fredskompC + 2-3 instr. Dessa fixar övningar, jobbar med rekrytering osv. Medan Plutonchef, Kompanichef etc alltid får gå i befattningar på övningar.

 

Varför inte låta, i Hv's fall, kompani A planera och genomföra kompani B's övningar?

Vid nästa övning är det ombytta roller.

På så vis får man kunskap om planering och genomförande av övninga samtidigt som man får övning i att gå i befattning.

I krig skall förbandschefen när läget så tillåter utbilda sitt förband; ny teknik ny materiel m.m.

Vi måste hålla i minnet att de flesta krigskompanicheferna är Yoff som i fred är fredskompanichefer motsv och sysslar med utbildning.

Link to comment
Share on other sites

Ett problem med att kompanier tränar varandra är att det i vissa bataljoner är ganska stora skillnader mellan kompanierna. Jag har svårt att se hur ett ungt hungrigt kompani skulle ställa upp på att gå på en övning anordnad av ett kompani man anser företräder en annan, inte fullt så uppskattad, tradition. Därmed inte sagt att man inte kan plocka enskilda instruktörer från kompanierna, klart man kan. Problemet är att det inte minskar övrigt arbete för nyckelpersonalen i kompaniet, det är ju sällan Lasse i ledet som tas ut för instruktörstjänst.

 

Ett sätt att avlasta KompCh är ju att låta stf KompCh ta hand om personalarbetet såsom ansvar för utbildning och rekrytering. Han kan i sin tur ta hjälp av folk han har förtroende för. Man kan ju som chef delegera uppgifter. Sedan tror jag att Heiho har rätt, vissa lockas av att få vara chef och tänker inte på att det finns en baksida av medaljen.

 

Heiho, självfallet finns det bra batstaber, nu är ju du ex Yoff men det är inte alla som sitter på batstab som är det. Det finns ju vissa staber som är en samlingsplats för överblivna chefer från kompani och bataljonssammanslagningar.

 

Sedan kanske man får inse som chef att det är ett tidsbegränsat åttagande, klart att man anser att det är för mycket om man har suttit ett antal år. Det kanske är bäst att man lägger av medan det fortfarande är övervägande positivt.

 

Ett skäl till att man saknar chefer kan ju vara att det är ingen som vill vara DUC under en viss person. Det är en klar skillnad på att gå som soldat under en viss PlutCh och att vara GrpCh under samme PlutCh, samma sak med att vara PlutCh respektive KompCh under en viss BatCh. I motsatt riktning finns det alltid dem som får med sig folk och där deras DUC anstränger sig extra för att chefen skall ha det enkelt.

Link to comment
Share on other sites

KrigsKompC leder komp i strid och på övningar. Detta funkar på vpl-förbannden. Så varför ska det inte fungera inom Hv?

 

Jag har trallat runt som truppförande skyttekompanichef och även som "truppföranade" Hvkomp C, skillnaden är enorm... En skyttekomp C leder striden, en Hvkomp C deligerar uppgifter till den som leder striden i Hv... dvs Plut C. Hv stridar ALDRIG i större förband än plut, de har vi inte resurser till, varesig det gäller: Tp, Uh (TOLO & Sjv framförallt), farb, understöd, Sb och underrättelseinhämtning (lokalt) dvs span. Hmm frånsett IK då som kan tackla en stridsledningsuppgift i komp.

Detta kan bero på att ett skyttekomp kan oftast hämta resurser från bat, eller högre upp. Ett Hv komp kan "informera" Hv bat men denna kan oftast göra ytterst lite. För i ett scenario där bat ska "resursa" ett komp i en stridssituation a la arméförband, så blir det att ledningen ska flyttas upp ett pinnhål och då blir det HvBat C som leder striden... Det har vi DEFINITIVT inte resurser till. En "grundbult" är att det förband som är "huvudstridsenheten" alltid ska ha "support" uppifrån. Därför bör Hv aldrig (i nuvarande läge/org) ta sig an större stridsuppgifter än plut.

Link to comment
Share on other sites

Aldrig är inget bra uttryck. Om ett Hvkompani med 3 skytteplutoner och en kompstab har ett (1) skyddsobjekt och det blir strid vid objektet då är det troligen så att kompanichefen leder striden men plutoncheferna för striden. Vi kan ju inte ha 3 plutonchefer som leder striden vid samma objekt eller kan vi det? Någon, kompch, måste försöka sammordna striden och blir då den som per definition leder striden!

 

Om kompaniets plutoner däremot har vars en uppgift med spridd gruppering då är det plutoncheferna som för och leder striden vid respektive objekt och kompch som understödjer med de bristande resurser som Hv i nuläget disponerar, som Lfskbat säger.

Link to comment
Share on other sites

vilket omedelbart leder oss tillbaka till de roller som en Kompanichef skall ha, dessa roller kan variera utifrån vilket objekt som komp/bat finns grupperade vid.

 

Men att ha en form av fredskompC och en krigskompC tror jag är en nödvändig väg att vandra för Hv. För det jobb som hamnar på en Kompanichef idag är ganska omfattande. Och då är det bara själva fredsjobbet. Men att en individ helt kan focusera på krigsjobbet och vad det innebär. och en som kan focusera mot det fredsmässiga jobbet är en bra början. Sedan en tredje individ som går in som stf på det krigsmässiga jobbet.

 

StfKompC i upplärningsfas för det krigiska

KrigsKompC kan det krigiska och i upplärningsfas för det fredsmässiga.

FredsKompC kan det krigiska men jobbar nu med fredsmässiga jobbet.

 

Exakt hur denna Trojka väljer att dela upp jobbet är mkt inviduellt. Men i dagsläget är det lite så det fungerar med en Bataljonchef och en bataljonshandläggare.

 

Jag har personligen har varit både skytteslusk, Gruppchef, Plutonchef, Kompanichef samt jobbat i bat-stab. tillhört IP-org som Gruppchef, Plutonchef osv. Det jag har sett så kan jag bara enkelt säga att skulle jag slippa ägna en enda sekund på rekrytering så skulle jag kunna tänka mig att återgå som Kompanichef. Skulle jag kunna ägna mindre tid till tjafs rörande övningsplanering och planeringsmöten osv. så skulle jag absolut kunna gå in som Kompanichef. Att kunna ge direkt till en fredskompC rörande planeringsmöten, övningsplanering och rekrytering skulle vara guld.

 

Att kunna säga till frdskompC Jag vill ha två vår övningar med baskrav, skyddsvaks rep och täthetsprov. den andra övningen ska innehålla SIB ena dagen och tagande av objekt andra dagen. Under hösten vill jag ha en övning som är försvar av objekt samt hundtjänst.

 

Då vet jag att fredskompC ror i land detta efter mina önskemål. jag med staben får övas vid dessa övningar. Jag kanske går in som instr för vissa moment mot Plutonchef och Gruppchef i en förberedanade mus-övn.

 

sedan krävs det god kommunikation mellan dessa individer för att få det att fungera på ett bra sätt, men jag tror inte att denna tanke är så långt borta för Hv i dagsläget.

Link to comment
Share on other sites

@Heiho

Precis som du säger... man ska aldrig säga aldrig, precis som att man aldrig ska avsluta BIS med: inledningsvis, därefter, över tiden och (det som man inte bör säga) SLUTLIGEN (på grund av Götterdämmerung-stämpel). Men det är defacto så att flertalet Hvkomp C uti Sveriges fagra, avlånga land inte har truppfört plutoner på år och dar (om ens någon gång). Jag kan i dagens läge inte se att en tf hvkompC kan/ha resurser till att leda striden på flera plut. Det är inte som jag raljerar... jag bara tvivlar på kunskapen då jag aldrig sett en hvkomp C ute i busken & leda. Sitta på möten och se morsk ut är inte att leda ett komp... då snackar vi freds komp C.

 

En dag, om än långt borta, kommer vi kanske att se truppförande hvkomp C i klass med RO. Jag skulle gå ned på mina magra slitna knän om jag såg en komp C komma fram till pluterna i fält och ge en klockren order, för att därefter stridsleda från fältet och inte från någon "räkmacka" till hv-gård via Ra 146. Utopi? Who knows? :baskerFN:

Tills dess får vi nog vara beredda på "chef på chef" om komp kommer i stridskänning i samlad gruppering.

Edited by Lfskbat
Link to comment
Share on other sites

@ Fk Satan

Jag har förvisso bara varit tillförordnad HvkompC under något halvår eller så. Det var mycket papper mm. MEN! Det är väl rimligtvis du som chef som leder, organiserar, fördelar verksamheten på komp? Jag vet att man får mycket administrativa "nötter" uppifrån. Det finns dock stort utrymme att deligera ner detta i organisationen (stf och kvm). Håll all adm på minimum och satsa på att "stridsleda" komp.

 

Jag tror det har en otroligt positiv effekt om komp C klär sig i stridsutrustning och är med vid "fronten" hos gubbsen. HvKompC har en otrolig förmåga att förstora "viktigheten" hos något papper som kom från UTB. Lägg så mycket tid som möjligt hos gubbsen och så lite tid som möjligt hos adm.

UTB får säga vad dom vill! Passar inte galochen så kan dom ju fixa en ny komp C för jag är ju inte här för de småpengar som pyttsas ut i lön. Man ska sparka uppåt och inte nedåt! Den saken är klar som korvspad... CIVILKURRAGE! LEX MARIA, HOSTA INTE OJÄMNT. Att hugga på en beväring kan vem som helst göra, men att säga till en överste att han inte ska "-Stå och hosta ojämnt" är en nåd att stilla bedja om :baskerFN:

Link to comment
Share on other sites

@Lfskbat det finns Kompanichef som leder sitt kompani i striden även i HV.

 

Jag ställer mig lite tveksam till att dela upp Kompanichef-befattningen, vem skulle vilja bara ta det administrativa men få lämna över befälet när kompaniet går ut i fält? Som Lfskbat säger, delegera uppgifter. För en PlutCh kan en arbetsuppgift som ses som tråkig rutin av KompCh vara en utmaning som utvecklar PlutCh.

Sedan finns det givetvis arbetsuppgifter som aldrig kan delegeras, såsom vissa samtal med DUC. Som chef kan man ju inte fega ur obekväma arbetsuppgifter.

Link to comment
Share on other sites

@Phantom Goodbye

 

Finns mängder med freds.adm. jobb för en FredskompC att lösa. Rekrytering är en sådan puck, planeringar inför övningar, genomförandet av övningar, hålla ordning på det som finns i PLIS för kompaniets räkning osv. Därtill kommer planeringsmöten etc. KrigsKompC leder komp i strid och på övningar. Detta funkar på vpl-förbannden. Så varför ska det inte fungera inom Hv?

 

Jag ser framför mig en freds-stab med en fredskompC + 2-3 instr. Dessa fixar övningar, jobbar med rekrytering osv. Medan Plutonchef, Kompanichef etc alltid får gå i befattningar på övningar.

Jag förstår arbetsfördelningen, tror dock inte jag skulle gilla grejen att vara fredschef och bara planera verksamhet men inte föra befäl på övningar. men smaken är ju som baken. att vpl-systemet gör annorlunda ser jag som ett resultat av att Fm har en annan resursbild där när det kommer till befäl.

 

Heiho, du är att gratulera. jag önskar att vi hade enklare att hitta stabs och sb som ville arbeta inom det istället för att bli skyttesluskar. skall jag säga som hälsade min Kompanichef på intervjun att gav han mig en radio och gjorde mig till signalist skulle jag sluta innan jag börjat.

Link to comment
Share on other sites

Rekryteringen bör aldrig släppas utanför krigscheferna, det är absolut inte en bra idé. Men mycket av administrationen borde nog kunna skötas på utbildningsgrupperna.

 

Och det är ju inte administrationen och ersättnigne i sig som är problemet, utan kanske 200 timmar extra somska tas från familjen och jobbet, kopplat till att man sällan ges tillfälle att stridsleda. I vart fall i vår bataljone vill samtliga kompanichefer leda sina plutoner i strid, och gör det när tillfälle ges.

Link to comment
Share on other sites

Och det är ju inte administrationen och ersättnigne i sig som är problemet, utan kanske 200 timmar extra somska tas från familjen och jobbet, kopplat till att man sällan ges tillfälle att stridsleda. I vart fall i vår bataljone vill samtliga kompanichefer leda sina plutoner i strid, och gör det när tillfälle ges.

Här är ett generellt chefsproblem; vad göra när ens chef tar över ens uppgift.

när vå pluton var nyuppsatt ville min plutonchef på första övningen bestämma

var våra grupper skulle gå från led till linje vid framryckning mot objekt.

Han pekade på kartan och hälsade mig och mina kollegor: Där går ni ut på linje.

han hade väl sina skäl men jag föredrar som gruppchef att jag bestämmer

vissa detaljer själv annars kan vi stryka Gruppchef nivån och PC, stf PC och sedan

en drös soldater.

 

Han har fått återkoppling på det så jag tror inte att den typen av detaljstyrning

återkommer.

Link to comment
Share on other sites

@Heiho

Klart som korvspad! Plut C ska inte topprida sina grp C.

 

@Phantom Goodbye

Det låter som den plut C inte litar på sin trupp/DUC... Illa, mycket illa! Han kan ju inte detaljstyra allt så förr eller senare ser han sig tvungen att flytta ner ansvaret på rätt nivå.

 

När det gäller det kammerala på komp så hade min fd komp C splittat ner ansvaret till lämplig person. Jag och två till hade "rekryteringsgrupp", sedan höll stf komp C i "gubbarnas" timmar och ersättningar, kvm allt som hörde till den biten samt "vård" av avtalsorg. Stf komp C och kvm hade även hjälpredor ur komp (ej knutet till befattning). Detta var ett bra sätt att lösa det administrativa på komp. En bonus var att till och med en soldat ur komp kunde få lite "tankenötter" och åka på fina "kaffedrickarmöte" i UTB regi. Helt ok lösning med avstämmningsmöte kvartalsvis.

 

Nu har jag alltid haft lätt för "pappersjobbet" så jag har frivilligt axlat denna mantel till min och min fd Kompanichef glädje. Går man FA-kurs så upptäcker man mycket snart vad som kan sållas bort och var focus ska läggas. Man kan göra mycket hemma på kammaren. Rationaliserar man bort fel saker så kommer det en påminnelse och då vet man det till nästa gång. Och det där med 200 timmar/år ser jag som lite väl mycket, har förvisso inte "tidat" mitt adm jobb för fd komp men får man in rutin på hur det ska skötas så är det inga problem... annars är det bara be utb om hjälp, det är därför dom finns (bla). :mellow:

 

@GD1

Jag ställer mig oxå frågande till en krigskomp C och en fredskomp C, låt stf komp C sköta dagliga/adm rutiner. Komp C ska arbeta i futurum och alltid ha kompaniets krigsuppgift framför ögonen. ,O

Edited by Lfskbat
Link to comment
Share on other sites

Rekryteringen bör aldrig släppas utanför krigscheferna, det är absolut inte en bra idé. Men mycket av administrationen borde nog kunna skötas på utbildningsgrupperna.

 

Och det är ju inte administrationen och ersättnigne i sig som är problemet, utan kanske 200 timmar extra somska tas från familjen och jobbet, kopplat till att man sällan ges tillfälle att stridsleda. I vart fall i vår bataljone vill samtliga kompanichefer leda sina plutoner i strid, och gör det när tillfälle ges.

 

En fundering och absolut inte ett påstående:

 

För ett "riktigt" förband ansvarar inte kompanichefen för rekrytering, det gör Pliktverket. Borde det inte gå att hitta en lösning som gör att Kompanichef i Hv inte behöver ha det formella ansvaret för att rekrytera?

 

Jag tror att organisationen skulle vinna på att det skapas en separat formell befattning med formellt ansvar - under kompanichefen - som åläggs ansvar för fredsadministrativ verksamhet. Det kan vara hvpersonal eller utbildningsgruppspersonal som fyller rutan. Det viktiga är - tycker jag - att chefsrollen i Hv genom avlastning viktas om till att innnehålla en större faktisk andel stridsledning.

Link to comment
Share on other sites

En fundering och absolut inte ett påstående:

 

För ett "riktigt" förband ansvarar inte kompanichefen för rekrytering, det gör Pliktverket. Borde det inte gå att hitta en lösning som gör att Kompanichef i Hv inte behöver ha det formella ansvaret för att rekrytera?

 

Jag tror att organisationen skulle vinna på att det skapas en separat formell befattning med formellt ansvar - under kompanichefen - som åläggs ansvar för fredsadministrativ verksamhet. Det kan vara hvpersonal eller utbildningsgruppspersonal som fyller rutan. Det viktiga är - tycker jag - att chefsrollen i Hv genom avlastning viktas om till att innnehålla en större faktisk andel stridsledning.

Både ja och nej skulle jag säga här. När jag gjorde GU var vi drygt 20 antagna till 10 platser, sen valde krigscheferna vilka 10 som skulle ingå i förbandet. Så det slutgiltiga rekryteringsansvaret har krigscheferna även i GUförband.

Link to comment
Share on other sites

@ Rickard N

Det är förvisso rätt som du skriver men i Hv är det väl lite "High Chaparall" över fördelningen av arbete. Alla får hjälpa till oavsett befattning. Jag tycker nog att "vem som" kan rekrytera och det är upp till komp C att lotsa in personerna på lämplig befattning. :D Det är en fördel om man har "fler" som är delaktiga i rekryteringen. Detta för att man kan ha yngre i rekryteringsgruppen som kan ge "rekomendationer" till komp C som kanske gjorde GU för 493 år sedan.

Edited by Lfskbat
Link to comment
Share on other sites

@Phantom Goodbye

Det låter som den plut C inte litar på sin trupp/DUC... Illa, mycket illa! Han kan ju inte detaljstyra allt så förr eller senare ser han sig tvungen att flytta ner ansvaret på rätt nivå.

Som sagt, det var första gången plutonen var ute i skogen tillsammans, det var mycket kulturarbete så att säga. vi var tydliga på den punkten i feedbacken och jag tror inte att det skall upprepa sig, i så fall blir det tydlig feedback redan på planeringen.

 

På positiva sidan beror det på att han verkligen vill visa sina kollegor att han platsar och att vi är en bra pluton och då blir det lätt så att det blir detaljstyrning.

Link to comment
Share on other sites

Som sagt, det var första gången plutonen var ute i skogen tillsammans, det var mycket kulturarbete så att säga. vi var tydliga på den punkten i feedbacken och jag tror inte att det skall upprepa sig, i så fall blir det tydlig feedback redan på planeringen.

 

På positiva sidan beror det på att han verkligen vill visa sina kollegor att han platsar och att vi är en bra pluton och då blir det lätt så att det blir detaljstyrning.

 

Låter som en bra plut C om han nu fattade poängen. Annars är det bara att "feed-backa" honom till han fattar galoppen.

Tror nog det ska funka! :baskerKav:

Edited by Lfskbat
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...